
We gaan terug naar eind 2009 / begin 2010. Geldbeluste Amerikanen ruiken dollars wanneer sommige Toyota’s problemen beginnen te vertonen bij de gaspedalen. En toen er een run-away-prius gesignaleerd werd (hoax) was het helemaal bal: het merk kreeg van alle kanten klappen en initieerde de ene na de andere terugroepactie. Inmiddels is er een schikking getroffen, maar schuld bekennen doen ze nog steeds niet.
In 2010 werd door Toyota-rijders in Californië een rechtszaak aangespannen wegens vastgestelde unintended acceleration – hoewel de meerderheid van de claims niet gegrond bleek – en omdat ze op kosten werden gejaagd door terugroepacties en bijbehorende modificaties. Het merk heeft daarin nu geschikt met een bedrag van 1,1 miljard dollar.
Hieronder een inzichtje in waar het geld naar toe gaat:
The settlement breakdown includes cash payments capped at $250 million to Toyota owners who sold or turned in their vehicles between Sept. 1, 2009, and Dec. 31, 2010, for lost value; $250 million in payments for car owners whose vehicles cannot be updated with brake-override systems; between $200 million and $400 million to install brake-override systems on up to 3.25 million vehicles; $400 million for extending warranties; and about $200 million in attorneys’ fees.
Na zo’n 12 miljoen auto’s te hebben teruggeroepen en nu deze schikking (nadat er eerder al een boete werd betaald, er vielen immers doden) lijkt Toyota dit hoofdpijndossier eindelijk af te kunnen sluiten.
Het collectief van Toyota-rijders in Cali heeft inmiddels gereageerd op de schikking:
http://www.youtube.com/watch?v=II_03lbr-Jw
:’)
Raar dat zeggen onschuldig te zijn maar toch gaan betalen. Als je zo zeker bent van je gelijk dan vecht je toch door. Ik zou nooit toegeven als ik zeker wist dat ik in m’n recht stond.
@E34M5Touring: Als dit verhaal nog jaren aansleept is het jarenlang slechte reclame, zelfs als op het einde zou blijken dat Toyota geen schuld treft.
Dus het is waarschijnlijk voordeliger om nu even een miljardje op tafel te smijten.
@fejjie: Waarschijnlijk wel inderdaad.
@fejjie: Daar ben ik het helemaal mee eens. Toch gek hoe dat gaat daar in Amerika, een fossiel die geen beheersing van de auto heeft waardoor een heel merk afgezeken word…
Op naar de volgende :P
Over het door NASA gedane onderzoek zegt het merk: “Daar hebben we een moeilijke beslissing moeten maken. Na professioneel onderzoek is aangetoond dat onze systemen gewoon veilig zijn. We hebben besloten om het toch niet te negeren, wat in het voordeel van ons als bedrijf, onze werknemers en onze klanten zal uitpakken.”
Toyota is in het nauw gedreven. Dan is dit het beste wat je kunt doen. Gelukkig zijn ze GM al voorbij en zijn ze weer de grootste.
Terecht. Dit zijn gewoon ongelofelijk slechte en onveilige auto’s. Logisch dus dat je geld toekrijgt om erin te rijden.
@flippert: +1 krijg je van mij! :D
@G-Ammo: dank je.. aan de andere kant is het eigenlijk ook wel heel positief dat de polulatie overtuigde Prius rijders op deze manier wordt uitgedund..
@flippert: Genoeg, jongen… ga maar terug je grotje in ^^
Daaaaaag, goede omzetcijfers…
Flippert: je bent een held.
Zo intelligent, goed geinformeerd. Moedig ook.
Uitspraken als die van jouw zou ik dus nooit op internet durven te zetten. Zelfs niet anoniem. Plus 100 dus!!!!
@glashelder: wat durf je niet te zeggen dan? dat het k*tauto’s zijn of dat het mooi is dat al die symboolpolitiek Prius rijders zich dood rijden door het zoveelste technische gebrek van Toojoota?
Toch raar dat je een merk als Toyota gaat “straffen”. Het is immers een merk dat investeert in technieken waarbij we minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.
Laat Toyota die 1 miljard lekker investeren, net of die terugroepacties al niet genoeg hebben gekost…
@integraturbo: Inderdaad… jammer genoeg zien weinig mensen dat, of ze willen het gewoon niet zien, “omdat het Toyota is”.
@G-Ammo:
gewoon discriminatie dus ..
@lincoln: Tja…
@G-Ammo:
dan denk ik dat je 1 van de weinigen bent die Toyota niet als een volwaardig bedrijf kan zien ..
De VS draait op angst.
Daarom zijn er slechts dertig miljoen handwapens in omloop daar.
Audi’s startten daar in een ver verleden spontaan en reden een zwembad in om zichzelf te verdrinken. urban legend
VW Golf Diesels deden dat ook. urban legend
De Chevrolet Corvair, het allereerste voertuig dat door ene Mijnheer Ralph Nader kompleet werd getorpedeerd als zijnde onveilig. En GM aardig gesloopt daardoor.
Terwijl de import VW kever en Renaultjes net zo onveilig waren.
Hebben een kei en kei harde consumenten organisatie daar.
Die Toyota dwingen om 300 jaar garantie te geven.
@moveyourmind: nietes
@flippert: nou, vooruit dan maar: ik heb je geplust :)
Wat me verbaast is dat er, voor zover mij bekend, hier in Europa geen vergelijkbare ongevallen met de Prius gebeurd zijn als gevolg van een defecte cruise control. Als dat zo is klopt er ergens iets niet. Het advocatenbureau dat deze zaak behartigd heeft voor de Priusrijders heeft iig goede zaken gedaan voor zichzelf.