• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota zet de aanval in op Captur

Auteur: britt, gepost 14 januari 2020 om 10:56 – 14 Reacties

Want geen modellenlijn is compleet zonder SUV, toch?

De geruchtenmolen is opgestart en daaruit komt het verhaal dat Toyota met een nieuwe SUV komt. En wel te verstaan: een Yaris SUV op het TNGA-B platform. De Toyota Yaris wordt werd vaak gekozen vanwege zijn hoge zitpositie. Nu Toyota een nieuwe doelgroep wil aanspreken hebben zij de zitpositie van de Yaris 2020 omlaag gebracht.

Een sportief karretje is de nieuwe Toyota Yaris zeker. Een gewaagd uiterlijk dat in lijn loopt met de nieuwe Corolla en een interieur wat sterk verfijnd is. Alle lof voor de nieuwe B-segmenter. Een kritiekpuntje wat er tot nu toe te noemen was is de lagere heuppositie. Veel Yaris-rijders hebben hun auto uitgekozen vanwege het comfort en zouden hierdoor kunnen afhaken.

De Yaris 2020 wordt in de zomer verwacht en laat het nu ’toevallig’ zo zijn dat de Yaris SUV -als de geruchten kloppen- in de tweede helft van dit jaar zal worden aangekondigd. Zo kan de B-SUV zowel de klanten die afhaken vanwege de lagere zitpositie bij de Yaris, als de klanten die afhaken vanwege de prijs van de grotere C-HR aanspreken. Perfecte timing!

Ondanks dat het nog bij geruchten blijft en het merk nog geen aankondiging heeft gedaan deed de Executive Vice-President van Toyota al wel een opmerkelijke uitspraak. Matt Harrison gaf namelijk al eerder aan dat het platform van de Yaris bruikbaar is om een B-SUV te maken. De B-SUV zal dus naar alle waarschijnlijkheid op hetzelfde TNGA-B platform als de Yaris worden gebouwd. Dit in de fabriek waar ook de Toyota Aygo geproduceerd wordt.

Om te kunnen voldoen aan de hogere zitpositie waar klanten in deze markt naar opzoek zijn zal de Yaris SUV 40 mm langer worden. Wellicht wordt de 1.0L motor overgeslagen vanwege de hogere prijspositie van de SUV. De 1.5 handbak en bij Toyota welbekende CVT-automaat zijn een logischere keuze. Die laatste kan aan de nieuwe hybridemotor met lithium-ion accu gekoppeld worden. De Yaris B-SUV zal moeten concurreren met auto’s als de Ford Puma en de Renault Captur.

Voor nu blijft het bij speculeren al doet het platform en de uitspraak van Harrison twijfelen. Wij houden jullie op de hoogte!

Bron: Autoexpress

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Corolla
    Dit is de nieuwe Toyota Corolla Cross, een compacte SUV
  • Nieuwe Toyota Sequoia
    Nieuwe Toyota Sequoia: groot en uitgesproken
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, SUV, Toyota, yaris

Vorig bericht: « ‘Echtscheiding Nissan-Renault is een leugen’
Volgend bericht: Vilner moderniseert Porsche 996 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    14 januari 2020 om 11:16

    Daar moeten ze dan ook maar meteen een GR versie van maken!

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    14 januari 2020 om 11:22

    Laat de ABWB leden het maar niet horen! Fietsendrager achterop en ze zijn gelukkig…

    Login om te reageren
  3. SvenskaAeroplanAB zegt

    14 januari 2020 om 11:39

    Wanneer gaan al die babyboomers nou eens ehhhhm, naar het hiernamaalsch. Kunnen we weer normale auto’s gaan bouwen…

    Login om te reageren
    • deeberton zegt

      14 januari 2020 om 11:49

      @svenskaaeroplanab: 35-40’ers van nu kunnen er ook wat van. Blijken nóg inspiratielozer dan hun voorgangers en nog makkelijker gek te maken met marketing.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 januari 2020 om 12:00

      @svenskaaeroplanab: je hebt het over mijn ouders. En wat voor verschil maakt het? Als de babyboomers er niet meer zijn dan is het generatie X die de auto’s kiest en die gaan ook gewoon voor de grote ruime auto’s. Generatie Y (de millenials) willen alleen maar smartphones en apps. Dus wen er maar aan, de SUV is de enige vorm van auto die zal overleven.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        14 januari 2020 om 12:12

        @mashell: dit is deprimerend nieuws, iemand een positiever beeld naar de toekomst?

        Login om te reageren
      • deeberton zegt

        14 januari 2020 om 12:36

        @mashell: wen er ook maar aan dat VR een (noodzakelijke) vlucht zal nemen waardoor fysieke afstanden er niet meer toe doen, en auto’s dus ook minder.

        en dat, dames en heren, word dé oplossing voor het fileprobleem.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          14 januari 2020 om 14:36

          @deeberton: VR een (gelijkwaardig) alternatief ? Laat me niet lachen, als jij VR sex hebt met je wireless remote en USB-plug, ben en blijf je nog gewoon maagd hoor; en op de top van de Mount Everest staan in VR is ook niet hetzelfde.

          Login om te reageren
          • deeberton zegt

            15 januari 2020 om 13:50

            @dawwg: fijn, mensen die niet weten hoe je groot moet denken

            Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        14 januari 2020 om 13:51

        @mashell: Ben ik niet met je eens. De SUV kent zoveel nadelen. Het enige voordeel is de hoge instap, maar daar valt ook wat anders op te verzinnen. Zie bijvoorbeeld Audi met de A8 die omhoog komt zodra je de deur opent. Zulke techniek kan ook in de toekomst voor andere modellen komen. Waarom zouden we dan nog blijven rijden in SUV’s?

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          14 januari 2020 om 17:44

          @berlinetta: volgens mij vallen ze voor de “stoere” uitstraling, mee gaan in de mode, beter zicht rondom (?)

          Login om te reageren
  4. dare2think zegt

    14 januari 2020 om 12:38

    Elke trend gaat wel weer een keer over. In de jaren 90 waren kleine sportcoupés populair, van 2000 tot 2010 de MPV’s en van 2010 tot 2020 de SUV’s. (Grove benadering). De komende 10 jaar zal de trend waarschijnlijk bij een electrische crossover/hatchback-achtige liggen met een lange wielbasis en iets opgehoogde koets (om een bodemplaat met daarin een accupakket mogelijk te maken).

    Op een gegeven moment zal het tot bijna iedereen wel doordringen hoe hypocriet het is om een hoge auto te kiezen en vervolgens de motor die erin ligt te downsizen.

    Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    14 januari 2020 om 14:13

    Bijzonder. Dit is niet de eerste keer dat Toyota met een Yaris ‘crossover’ komt: in Indonesië hadden we al een Yaris crossover, in de vorm van de Yaris Heykers:

    https://i.ytimg.com/vi/zSssM3SRUF0/maxresdefault.jpg

    Maar na 2 jaar werd t alweer van de markt gehaald.

    En nu komen ze dus wéér met een Yaris crossover. Opvallend

    Login om te reageren
  6. Dutchcarwizard zegt

    14 januari 2020 om 18:16

    De eerste Yaris was wel geinig. Deze heeft dat ook wel weer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North