
Het ziet ernaar uit dat Tesla binnenkort zou kunnen kappen met de fabriek in Tilburg.
Wat was Tilburg toch blij, toen Tesla in 2013 de fabriek opende. Dagelijks kan Tesla daar 350 auto’s in elkaar schroeven, waarbij het om de Model S en de Model X gaat. De fabriek is vooral een slimme manier om belasting te ontwijken dan dat ze er daadwerkelijk auto’s produceren. De Tilburg-auto’s worden in Californië namelijk gebouwd en meteen weer gedemonteerd. Dan gaan ze op de boot naar Europa, waar werknemers ze in Tilburg als een soort IKEA-pakket weer in elkaar zetten.
Tesla weet hiermee een importheffing van tien procent te ontwijken. Dat is een leuk bedrag als je veel Model S’jes en X’jes weet te verkopen. Tesla verkoopt de laatste jaren echter niet zo heel veel meer van deze twee auto’s. De twee bolides maken niet eens 14 procent uit van de 145.000 auto’s die Tesla in het afgelopen kwartaal produceerde.
Het is dan ook geen wonder dat de assemblage in deze Tilburgse Tesla-fabriek praktisch stilligt, zoals Het Financieele Dagblad schrijft. Eens per kwartaal is het nog druk, dan komen de containers met auto’s uit de Verenigde Staten. En anders? Is het rustig en werken er hooguit twintig mensen, zegt een werknemer tegen de krant.
Maar die Model 3 dan? Die ziet de Tilburgse fabriek niet meer. De elektrische auto’s worden in Californië geassembleerd, zo de boot opgereden en in Zeebrugge gelost. Vanuit daar gaan ze naar de Europese verkooppunten. En aangezien de Gigafactory bij Berlijn straks het Europese centraal middelpunt van de Tesla-activiteiten gaat zijn, lijkt de toekomst van de Tesla-fabriek in Tilburg alles behalve rooskleurig.
Inmiddels hebben vakbond FNV en de Tilburgse politiek dat ook in de gaten, meldt Brabants Dagblad. De vakbond heeft een brief naar Tesla gestuurd, bij de gemeente ligt de motie om ‘Tesla voor Tilburg te behouden’ klaar. Gemeenteraadslid Frans van Aarle van Lokaal Tilburg wil dat de gemeente ‘stinkend haar best gaat doen’ om Tesla in Tilburg te houden. Donderdag behandelt de Tilburgse politiek de motie. Tesla reageerde niet tegenover BD of het FD over de Tesla-fabriek.
Moties? Brieven? Als je wat wilt van Tesla moet je de grote Guru op Twitter aanschrijven.
misschien moeten we een Erdogannetje doen en ook een boycott voor het Amerikaanse merk verkondigen.
@jantje_555 Ik ben voor. Ik begin er moe van te worden dat ik vaker een Tesla Model 3 zie rondrijden dan een Vw Golf… potverredorie zeg, hoe durft Tesla zo’n interessante auto voor de Nederlandse lease markt te produceren!
Stinkend je best doen, of je stinkende best doen. Een smeriger uitdrukking ken ik niet. Het is niet fris. Ik zou in dit kader eerder CO2 neutraal je best doen. Lijkt me voor alle partijen beter.
het draait toch om geld bij Tesla?? Of om het milieu…hmmm??
Het draait om; “to accelerate the world’s transition to sustainable energy”. En, zoals in de 10-Q te lezen; “Our goal is to continuously decrease production costs and increase the affordability of our vehicles”.
Nee, niet hogere marges of meer winst, maar komende jaren primair de auto’s goedkoper maken. Zie alle prijsdalingen afgelopen maanden en jaren. Dit zal komende jaren ook nog veel vaker gaan gebeuren.
En ja, natuurlijk moet/zal er winst gemaakt worden. Als je Tesla een beetje volgt, is dat geen doel op zich.
Je bent je er bewust van dat “mission statement” engels is voor sprookje?
@TheMaster: niets tegen Tesla hoor, prima auto’s. Maar van zo’n verhaaltje krijg ik echt braakneigingen.
@mc96: dat hebben die snelle marketeers goed verpest inderdaad, echter Tesla heeft geen marketing en toont duidelijk en consequent aan dat hun missie voorop staat en je kan moeilijk ontkennen dat ze het niet waar maken.
Ps: gezonde financiën zijn ook een basis van de transitie naar duurzame energie, want tot nog schiet het met de concurrentie niet echt op.
@flutterby: ‘echter Tesla heeft geen marketing’… hoe kom je daar bij?? Dat jij daar in gelooft bewijst weer eens en temeer hoe effectief Tesla’s marketingmachine is.. sorry hoor.
someone drank the coolaid….. Elon is de grootste graaiert van belastingcenten op de banken in de crisis na. Heeft zo ongelofelijk veel belastinggeld opgedaan met allerlei sprookjes die nooit zijn uitgevoerd.
Musk speelt vestigingslocaties, zelfs landen tegen elkaar uit. Niet aan beginnen. Afschrijven, hopen dat er zich andere gegadigden aandienen. Oh, en de regio Eindhoven moet eens z’n kop uit de kont trekken. Zo innovatief is die regio helemaal niet, ondanks alle pluimen die het zichzelf in de reet stopt. Anders had Musk wel voor die regio (of N.Groningen) gekozen i.p.v. Berlijn. Nederland mist een automotive Umfelt zoals dat heet. Waar de TUE de laatste jaren mee kwam zijn veredelde afstudeerprojecten. TUD niet veel beter.
Klopt overigens: Tesla heeft z’n PR afdeling gewoon opgeheven.
Maar ook Berlijn mist ook het Automotive Umfelt. En dat is ook niet zo gek, Tesla zoekt helemaal geen automotive kennis maar gewoon veel werknemers. In Berlijn zijn veel werklozen en het minimumloon ligt er erg laag.
@mashell: infrastructuur in Berlijn is maar matig. Dan heb je in noord-oost Groningen een betere plek. Maar in Berlijn zullen de ambtenaren nog wel goedgeloviger zijn dan in Roodeschool.
@ericd: er is meer op het gebied van innovaties dan de autosector.
@okdoei: klopt, in Brabant is vooral veel expertise in wafersteppers, uiterst intensieve veeteelt en natuurlijk drugslabs.
Je vergeet bossche bollen.
@ericd: zelden zo’n lap tekst met zó veel nonsens gelezen.
En nee, ik kom niet uit ‘Eindhovûh’ en ben zelfs geen PSV fan. Maar ik heb er tussen 2010 en 2018 veel gewerkt op de faciliteiten van zowel ASML, de TU/e, de Campus als bij een half dozijn toeleveranciers in de wijde omgeving. Wat daar staat daar kunnen veel andere (stads)regio’s alleen maar stinkend jaloers op zijn.
Ze kunnen stinkend hun best doen zo lang ze willen.
Tenzij ze een paar 100 miljoen aan steun overmaken aan Musk zal er niets gebeuren.
Niet meer dan logisch, gezien de Gigafactory die in Duitsland komt te staan. Waarom die grote en dan vooral onnodige fabriek in Tilburg in leven houden? Met hier en daar een servicecenter waar nieuwe auto’s worden afgeleverd en onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden heb je als Tesla alles wat je nodig hebt.
Goh, het lijkt wel een haast gewoon een commercieel bedrijf wat rationele beslissingen maakt… shocking zeg!
Zo zo een brief verzonden door de vakbond. Wat verwachten ze daarmee te bereiken?! Als het niet meer efficiënt is dan is Tesla weg. Zij geven echt helemaal niets om zo’n gemeenteraad en vakbond.
@pindakoning: ik snap ook niet dat een Raad hier enorm haar best moet gaan doen, we hebben het over 20 werknemers. Denk dat er iets grotere problemen zijn oo dit moment met werknemers die op de wip zitten
Iemand die denkt dat een petitie om deze ‘fabriek’ open te houden ook maar een schijntje kans van slagen heeft is behept met naïviteit van astronomische proporties.
Oh? Ik dacht dat Tesla alles deed voor het ‘klimaat’ en ‘milieu’ en dat het volgens de Teslapostelen helemaal niet om de centen en belasting trucjes ging.
Nog even los van of het wel of niet werkelijk om verduurzaming gaat, zal men in alle gevallen op de centen moeten letten en winstgevend moeten zijn om alleen al te kunnen voortbestaan.
@Pascal: Jaaaaaa natuurlijk. Als je belastingtrucjes en aan particulieren subsidie verstrekkende overheden nog hebt om te kunnen bestaan is je product gewoon niet goed genoeg.
Mijn reactie was serieus bedoeld maar jij wilt alleen ff je frustraties kwijt zie ik :) zelf niet voor de regelingen in aanmerking gekomen misschien?
@Pascal: Al zou het kunnen, ik vind subsidie op privaat bezit te absurd voor woorden. Ik heb al mijn brandstofverstokers volledig uit eigen zak betaald. :-) Daar ben ik erg tevreden over, parasiteren is niet in mijn opvoeding meegegeven.
Als je dat onder parasiteren schaart, valt hypotheekrenteaftrek ook in die categorie. Weiger je die subsidie op je prive bezit dan ook uit principe? Als ik kijk naar wat ik onder aan de streep nog altijd elke maand overmaak naar de belastingdienst voelt het voorlopig nog eerder dat de belastingdienst op mij parasiteert ipv andersom ;)
Een beetje stimuleren van innovatie ben ik trouwens op zich nog niet zo’n tegenstander van.
@tge2: zonder die centen kan Tesla niet groeien en van de concurrentie hoeven ook geen tempo te verwachten.
@flutterby: je kan een hoop zeggen van VAG, maar ze ploppen er momenteel wel het ene na het andere elektrische model uit
Tuurlijk. Want in de gewone wereld kun je gewoon auto’s bouwen zonder dat je toeleveranciers hoeft te betalen. Natuurlijk is er een verdienmodel en natuurlijk produceren ze op plekken met een lage belasting druk. Moet je als gemeente Tilburg maar niet zo dom zijn om dat fiscaal te stimuleren.
Wat is eigenlijk de reden dat Tesla bij de Model 3 afziet van het ontduiken van de importheffingen?
Mogelijk daar door de lagere waarde van de model 3 het voordeel niet meer opweegt tegen de kosten van een fabriek draaiende houden ?
Wordt nu door AB vergeten dat de auto’s in de Amsterdamse haven worden geleverd? Althans, daar hebben we genoeg berichten over gelezen. Zou dat niet de reden zijn..?
De fnv.. hou toch op.. lidgeld incasseren ja , er iets voor doen ho maar..
Bij nedcar en niemijer hebben ze ook al zo’n groot verschil gemaakt.. NOT!
Overigens moet tilburg ook niet te hard gaan janken . die wisten donders goed dat tesla alleen zou blijven als de incentives overeind bleven.
Zodra de financiele voordeeltjes wegvallen is het game over , gaan ze in dld ook nog wel achter komen vermoed ik..
De fabriek in Duitsland is natuurlijk wel ietsjes meer een echte fabriek dan die in Tilburg.
Ik was al vergeten dat er iets in NL gebeurt met Tesla’s. Kunnen ze zelfs in Nederland de Tesla rommeltjes niet netjes in elkaar schroeven? Of komt het al als een rommelige en slordige assemblage uit de VS?
@kroon: het is net als ikea, als je het een keer uit elkaar haalt, krijg je het nooit meer goed in elkaar
Zou fijn zijn, opzouten met die inferieure rommel.
@erikabarth: In dit geval ben ik het helemaal met je eens. :-)
@tge2 lol :)
Als Alfa-rijder houd je er blijkbaar een nogal selectieve/afwijkende definitie van inferieur op na ;)
Ze zouden er 1 grote Chrystal-meth lab van kunnen maken daar in Tilly, en een paar drugsprofessoren vanuit Venezuela laten invliegen voor het omscholen van de arbeiders en voila: Neerlands beste exportproduct zal de hele wereld veroveren!
“Inmiddels hebben vakbond FNV en de Tilburgse politiek dat ook in de gaten” wanneer de FNV iets in de gaten krijgt, zou ik me pas echt zorgen gaan maken….
Amerikaanse bedrijven hebben poep aan vakbonden. Ik geef ze niet eens ongelijk
@jeebee: hmm. De Amerikaanse vakbond voor automotive personeel UAW is anders bijzonder machtig. De macht van de vakbonden staat of valt met het aantalleden. Wil je meer verdienen dan moet je je collega’s overhalen lid te worden van een vakbond.
juist ja.. dus in Amerika zetten ze de bodypanelen erop, vervolgens hale ze ze er weer vanaf, in Tilburg zetten ze deze er weer op en ga je er mee rijden dan vallen ze er weer vanaf.. interessant concept ?.. (sorry, inkopper, kon het niet laten, niet haten)
Wat jij beschrijft is wel gewoon top voor de werkgelegenheid!
Wat je vooral ziet is dat Tesla weigert om reclames te maken/betalen voor hun eigen auto’s. Wat je dan weer in de media ziet is dat de media ziet dat ze geen, of weinig geld kunnen verdienen aan Tesla. Daar bovenop komt ook nog eens dat de andere automerken minder auto’s verkopen omdat de Tesla’s veel beter zijn. Ook hierdoor gaat er weer minder geld via hun advertenties naar de media. Lang verhaal kort, de media gaat negatief schrijven over Tesla omdat Tesla hun geld kost. Dit gaat al jaren zo en wel op zo een manier dat de media eigenlijk zichzelf inmiddels behoorlijk belachelijk maakt. Tesla verkoopt Model S en X aan heel Europa en hoewel sommige mensen even wachten op het nieuwe model met 800km bereik en 0-100 in 2 seconden blijft het niet meer dan logisch dat Tilburg voorlopig gewoon open blijft.