Triumph heeft meesterlijke oplossing voor puristen

Auteur: , 54 Reacties

Dit moet wel fantastisch klinken.

We moeten als autofans eigenlijk meer en meer motorfiets-fans worden. Dankzij allerlei nieuwe technologieën is ervoor de purist telkens minder aan. Turbotechniek zorgt ervoor dat we allemaal met kleine motortjes rondrijden. Het moment dat je kunt opscheppen dat je de 1.5 TSI hebt in plaats van de 1.0 TSI betekent dat de romantiek er wel een beetje van af is.

En dan heb je nog geluk, want de (plugin) hybride verpest het feestje nog meer. Het automobiele equivalent van DVD-speler en VHS-recorder in één is voor de rijvreugde ook bijna niet aan te raden, een 918 Spyder daargelaten. En het kan nog erger, want de elektrische auto komt met rasse schreden dichterbij. Nu maakt het in een Opel Corsa of Skoda Citigo niet zoveel uit, maar in een sportauto is het wel het laatste wat je wil: veel meer gewicht en veel minder beleving.

Triumph Rocket 3 R '19

Bij Triumph hebben ze al die memo’s niet ontvangen. Een tijdje geleden konden we al het nieuws brengen van de Triump Rocket 3 in gelimiteerde TFC-uitvoering. Nu zijn ook de ‘gewone’ productieversies onthuld: de Rocket 3 R (afbeelding boven) en de Rocket 3 GT (afbeelding onder). Het hoogtepunt van deze imposante motorfiets is natuurlijk het motorblok: een atmosferische driecilinder motor met een slagvolume van 2.458 cc. In dit geval is het blok goed voor 164,7 pk bij 6.000 tpm. Het maximum koppel bedraagt 221. Ten opzichte van de Rocket 3 TFC (Triumph Factory Custom) is dat ietsje minder, die had 179 pk en 225 Nm. Dat kwam met name door de Arrow-uitlaat van de TFC.

Triumph Rocket 3 GT '19

Sowieso is het een behoorlijke stijging ten opzichte van de voorganger van de Rocket 3, die Triumph nog de Rocket III noemde. De verschillen tussen de Rocket 3 R en Rocket 3 GT zijn technisch niet heel erg groot. De R is meer de stoere Naked Bike, de Rocket 3 GT is, zoals de naam weggeeft, meer een Gran Tourer. Dat kun je ook zien aan de zitpositie. Bij de Rocket 3 GT (de zwart-grijze) zit je rechtop, met de voeten iets naar voeten. Bij de Rocket 3 R zit je meer naar voren, met de benen rechter en het stuur verder van je af. De Rocket 3 is aanzienlijk (zo’n 40 kilogram)lichter dan de Rocket III, maar het zijn nog altijd geen 600 cc racers. De Rocket 3 R weegt 291 kilogram, de Rocket 3 GT weegt 294 kilogram. In tegenstelling tot de Rocket 3 TFC zijn de Rocket 3 R en Rocket 3 GT reguliere modellen. Wanneer ze leverbaar zijn en wat ze gaan kosten, is vooralsnog niet bekend. Maar alvast gaan sparen is geen slecht plan, de Triumph Rocket 3 TFC kostte maar liefst 33.900 euro.



54 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
“We moeten als autofans eigenlijk meer en meer motorfiets-fans worden. Dankzij allerlei nieuwe technologieën is ervoor de purist telkens minder aan. Turbotechniek zorgt ervoor dat we allemaal met kleine motortjes rondrijden. Het moment dat je kunt opscheppen dat je de 1.5 TSI hebt in plaats van de 1.0 TSI betekent dat de romantiek er wel een beetje van af is.”

Daarom heb ik ook 116pk op 1350 kilo voor woon-werk en 75pk op 180 kilo voor het weekend. Werkt perfect! Wel allebei achterwielaangedreven gelukkig. (nog wel…)
@gulli: hier ongeveer t zelfde; een 1.0 tsi met 105 pk op de voorwieltjes van mn Areca, en voor t weekend en de vakanties twee speeltjes;

De ene heeft 59pk en weegt 112 kilo, de ander heeft 109pk bij 229 kilo.
@sudbina: ik rij naar mijn werk doordeweeks op de Ducati, maar breng de kinderen in het weekend naar sportwedstrijden met de Volvo.
Wat nu?
@hehe: Duimpje omhoog! In je reet welteverstaan. Wat is dat voor rare vraag?
@momo: doe ff normaal joh.
@gulli: hier ook iemand met beide opties in beheer. Voor woon-werk 184pk op 1400kg (2.0 TDI) en voor de fun in het weekend en bij mooi weer 145pk op 210kg (Duc Monster 1200S).

Niks te klagen verder!
@gulli: hier 200pk met 4 wielen, en 140pk met 2 wielen. Beide prima.
@sirprize: 89 pk op 930 kilo en 100 pk op 180 kilo. Ik doe het verkeerd om zo te zien
@gulli: 116pk 1350kg: volvo v50 1.6D?
@diesel: het zit hem in het laatste gedeelte; “Wel allebei achterwielaangedreven gelukkig. (nog wel…)”
😊
@gulli: 116d
@jeroen82: bingo 😊
@gulli: same here… autorijden wordt eigenlijk steeds minder leuk, zeker omdat de occasionprijzen idioot gestegen zijn de laatste 5 jaar.

Sowieso doe ik bijna alles op de motor: woon/werk, boodschappen (rugtasje om), familiebezoekjes… de K1200S gebruik ik echt als dagelijks vervoer, De S1000RR puur voor de fun en de 540i eigenlijk alleen maar als er toch wat meer bagage mee moet incl vriendin. Die gaat er volgend jaar dus ook uit voor een goedkoop hok (de auto dan ;) ). Wat ik eraan overhoud leg ik wel bij een ‘19 S1000RR waar net de kop vanaf is. Op twee wielen verplaatsen gaat gewoon stukken vlotter, zeker met de drukte in NL. Daarnaast vind ik het nog vele malen leuker ook. Ik houd oprecht van auto’s, maar het wordt te duur om leuk te blijven en zoals gezegd is de liefhebberij er vanaf zodra we allemaal elektrisch rijden. Niets mis mee overigens, maar echt van auto’s houden zoals vroegah zal ik dan niet meer doen verwacht ik.
Waarom geen aandacht voor de nieuwste Puch Maxi?
@schreute01: heb het even ge-Googled, en verdomd, die wordt dus weer gemaakt!! Zij het dan wel dat deze nu elektrisch is.
@JanJansen: niks gevonden onder puch maxi
En wat ik laatst bij een dealer hoorde: massaal in bestelling, niet aan te slepen. Gaaf ding.

Wat die eerste alinea’s betreft: zeker waar, tenzij je fraaie oudere auto’s rijdt/koopt. Dat motorrijbewijs komt er binnenkort. Voor 5-10k heb je al een hele fraaie bike.
@hamerhaai:

Dealers zijn dan ook meestal puristen ..
Onzin ..
Opscheppen is juist voor 100% de romantiek van een purist ..
Ducati Diavel kopie
@vetnek: inderdaad. Alleen was de Rocket er eerder dan de Diavel……
@vetnek: alleen is de rocket meer tour/chopper en de duc meer sport. Honda had vroeger de X4 en natuurlijk de Yamaha Vmax… naked bikes met aangepaste raceblokken
@macz46: nou zijn het snelle motoren in een rechte lijn, maar de motorblokken hebben niks met racerij te maken
Tja heb hier onlangs al discussies voorbij zien komen over het woord “purist” toen ging het om een handbak in een m4 geloof ik?!
Over die Triumph, puristisch of niet, ik vind het een lelijk ding! Geef mij maar een oude, omgebouwde, BMW scrambler of nog beter, een Ducati sport 1000 met open termignonis!! Das pas genieten 👍🏻
@mp014:

Ach jee ..
Een scrambler .. voor de hipsterpurist ..
@lincoln: heb je nu echt een nieuwe naam voor me verzonnen, ik ben je erkentelijk
Mijn Triumph heeft ook al 120 pk en is 46 jaar oud. Waar is de vooruitgang? 😉
@ttr6: de 0 naar 100 tijd, zal wel een verschilletje in zitten denk ik.
Ik dacht even “Trump” te lezen
@faalhaas:

Na Schrijffoutjes melden ..
Nu ook leesfoutjes melden ..

Mooie ontwikkeling ..
Geniet er maar van, de opmars van elektrische moteren komt er aan en zelfs Harley is al bezig.

Want zeg nou eerlijk; hoe vaak rijd je langer dan 2-3 uur op je motor zonder te stoppen? Én die elektrische motor rijd je probleemloos je woonkamer in zodat je er in de winter nog steeds van kan genieten.
@flutterby: ik gebruik mijn motoren voor twee dingen: offroad cq enduro ritten rijden en vakanties.

De offroad ritten zijn normaliter een uur of zes excl pauzes. Op de vakanties os t toch wel een uur of 8 per dag zonder pauzes.

Juist op de motor zijn t lange stukken, daar doen we geen woon/werk mee. Dus ik zie t precies andersom; elektrische auto zou nog kunnen muv vakanties. Op de motor; nee nee nee.
@sudbina: wie zijn “we” ik zie er zat in de spits hoor!
Hm, als motor purist vind ik 300 kilo toch iets te veel motor.
@crashingduke: Dit. Vooral die R uitvoering is het equivalent van een verlaagde sport uitvoering van een SUV.

Maar hoop dat ze goed verkopen. Kom maar door met een nieuwe 765 Daytona a.u.b.
@torsen: de Limited van de Daytona zag er goed uit, nu nog even een wat goedkopere variant uitbrengen
Met een 1.4TSI is goed te leven zeker als die dubbel geblazen is. Ontopic dikke twee wieler vooral die 3R alleen wel dat koffertje eraf. Ik vindt dat echt geen porum, op geen enkele motorfiets.
@autofanaat1990: ik heb m ook op m’n Triumph, scheelt een tas op m’n rug als ik naar m’n werk rijd. Vind ik belangrijker dan de looks, hoewel ik ’t op zo’n model (Tiger) niet eens vind misstaan. Voor pure pret-ritjes kan ie er alsnog vanaf.
@autofanaat1990: ik heb de pizzakoffer van mn K1200S afgehaald, gemonteerd door vorige eigenaar. Ik doe wel een rugzak om, als er meer zooi mee moet kan ik ‘m altijd nog weer monteren.
Rocketman en Trump
Eigenlijk moet men ook voor motorrijbewijs slagen’ wanneer geen lichamelijke beperking ten grondslag ligt. Ik weet bijna zeker dat 75 procent van de bevolking beter auto gaan rijden
Mooie fiets, ik zou er zin in krijgen.
Wel een suf promo filmpje, beetje hippe beelden maar het motorgeluid vergeten te monteren.
I dunno.
Stop nou eens met die onzin hetze tegen turbo’s, er zijn bergen dikke auto’s met turbo die wel leuk zijn!
@daniel1975: iedereen weet heus wel dat een motor met een turbo gewoon meer koppel heeft en daarom lekkerder rijdt maar om je te kunnen voor doen als rechtgeaarde purist moet je nou eenmaal afgeven op turbo’s. Je dient als rechtgeaarde purist overigens ook af te geven op driecilinders, dus iedereen die zich positief uit over deze motorfiets is gediskwalificeerd.
@mashell: 👌😂 (als nou elke atmosferische motor een motor zou zijn die 9.000 toeren draait zoals de 911 GT3 RS…
@mashell: Klopt, laatst wezen proefrijden met een nieuwe Merc C200 voor pa, reed echt beter dan de W204 C230 met V6 die hij nu heeft. Ok, je mist een beetje dat V6 geluid maar verder… Koppel bij lage toeren is wat je wilt bij een daily.
@mashell: En ondertussen zijn al die puristen dolenthousiast over de Ford Fiesta ST: je weet wel, die met die driecilinder turbo… :D
“De R is meer de stoere Naked Bike” Dan moet je de definitie van naked bike nog eens opzoeken. Dat hele ding hangt vol met plastic spatborden, windschermen en paneeltjes.
@timt: Lees de zin nog eens ;-). Er staat ‘meer’. Het neigt meer naar die kant toe. Het is zeker geen volledige naken bike. Ik ben bekend met de definitie ;-)
Een motor van rond de 300kg, no thx, ik hanteer toch ook wel wat de lotus filosofie bij een motor, hoe lichter hoe beter. Momenteel is dat een 50pk op een nat gewicht, met volle benzinetank van rond de 140kg.
@xytras: Ninja 400?
@flex01: beetje ouder dan dat, een Honda XR650R… De kawa weegt dacht ik dichter tegen de 170kg.
De benen zitten wel erg dicht bij die uitlaat niet?
Zal wel hittebestendige outfit aanhebben ofzo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).