• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tweede Kamer: Amsterdamse autoplannen niet haalbaar

Auteur: RubenPriest, gepost 3 mei 2019 om 12:03 – 67 Reacties

Tweede Kamer: Amsterdamse autoplannen niet haalbaar


Het is nog maar de vraag of de fata morgana die Actieplan Schone Lucht heet werkelijkheid gaat worden.

Eerst roeptoeteren en daarna pas kijken of het mogelijk is. Politici zijn daar soms best goed in en ook gister pakte 020 de headlines met bizarre plannen. Wat onze hoofdstad betreft moet het maar eens afgelopen zijn met vervuilende mobiliteit binnen de stadsring van Amsterdam en het liefst zo snel mogelijk. Hoe inwoners en bezoekers van de stad op zo’n korte termijn gaan switchen naar schone alternatieven moet maar opgelost worden met subsidies en ontheffingen.

Het plan klonk al best radicaal. Amsterdam kennende gaat het idee er komen, hetzij in een mildere vorm. Het is the day after en uiteraard komen daar de weerwoorden. In de Tweede Kamer is men in elk geval niet onder de indruk van de Amsterdamse ideeën. Partijen als de VVD en PVV zijn het keihard oneens met de plannen. Zo stelt Remco Dijkstra (VVD) dat Amsterdam niet moet denken zomaar eigen regels te kunnen verzinnen. In Den Haag worden de wetten gemaakt en het is niet aan een stad om een verbod op bijvoorbeeld benzineauto’s te verzinnen. Wat de VVD en PVV betreft komt er dan ook geen verbod op auto’s met een benzinemotor.

Natuurlijk is er een ambitie vanuit de politiek om de mobiliteit te vergroenen. Er moet echter goed gekeken worden naar wat haalbaar is en wat Fanta is. De plannen van Sharon Dijksma (PvdA) in Amsterdam vallen wat dat betreft in de laatste categorie. 2030 is al over een kleine 10 jaar en zo’n grote omgooi realiseren binnen een groot deel van de mobiliteit is op z’n zachtst gezegd ridicuul.

Bovendien wil het kabinet de wirwar aan milieuzones juist inperken. Dat elke stad zijn eigen regeltjes gaat hanteren helpt daar niet aan mee. De SP liet in de Kamer ook nog van zich horen. Kamerlid Cem Laçin is van mening dat er inderdaad een overgang moet komen, maar dit moet wel betaalbaar zijn voor de massa. Nieuwe auto’s zijn voor veel consumenten niet te betalen, laat staan een elektrische auto die meestal duurder zijn. Daar gaan een paar duizend euro aanschafsubsidie niet heel veel aan veranderen.

Fotocredit: 911 in Amsterdam via @thomcarspotter op Autojunk

Ook interessant!

  • handeltje goedkope benzine
    Politie waardeert handeltje in goedkope benzine niet
  • Amsterdamse taxichauffeurs
    Helft Amsterdamse taxichauffeurs is gajes en boevenbende
  • Amsterdamse rijscholen frauderen er op los
  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, benzine, Diesel, milieu, milieuzones, pvv, sp, vvd

Vorig bericht: « Deze spotgoedkope sportcoupe met V8 krijgt wéér een nieuwe neus
Volgend bericht: ‘Rijscholen rekenen boetes en schades door aan leerlingen’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. enrique zegt

    3 mei 2019 om 12:06

    Begrijpelijke reactie vanuit de 2e kamer. Het lijkt mij goed om geen extreme wir- war aan regels te hebben in diverse steden.

    Tegelijkertijd lijkt het mij ook goed om realistisch na te denken over de toekomst en je niet te baseren op nu. Kijk hoe je het wel kunt bereiken en werk daar naartoe.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      3 mei 2019 om 17:05

      @enrique:

      Begrijpelijke reactie ??

      Er is niemand maar dan ook NIEMAND ontslagen voor prediken van komplete prietpraat !!

      Wat begrijp jij daar aan ??

      Login om te reageren
      • enrique zegt

        3 mei 2019 om 20:47

        @lincoln: Haha ja Lincoln, een begrijpelijke reactie ja.

        Je hebt helemaal gelijk, er is niemand ontslagen voor prietpraat. Zou nogal onbegonnen werk zijn, nietwaar?

        Login om te reageren
  2. kevindb zegt

    3 mei 2019 om 12:13

    Elke inwoner van Amsterdam die een auto nodig heeft moet dus overstappen naar een elektrische. Dus elke Amsterdammer moet een parkeerplaats krijgen, elke parkeerplaats een laadpaal.. Ik ga investeren in koper want er zullen heel wat kabeltjes in de grond gelegd moeten worden om genoeg stroom te kunnen leveren aan al die Amsterdammers.

    De linkse rakkers zijn compleet gestoord geworden.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      3 mei 2019 om 13:00

      @kevindb: Niet alleen inwoners. Ik rijd dagelijks naar Amsterdam omdat ik daar werk. Op de motor, mijn brommers mogen er al niet meer in wegens te oud (’61, ’70, ’72). Met de trein ben ik drie keer zo lang onderweg. Ik ga maar vast sparen voor een Zero vrees ik…

      Login om te reageren
      • galgootje zegt

        3 mei 2019 om 13:09

        @baardmijt: recente “kauwe klauwen” meeting van de Haagse Puchclub gaf hier al aandacht aan. Geen klassieke <50cc tweewieler komt de milieuzone nog in, mijn RS6 wel. #bijzonderhypocriet Zie artikel: https://devlaardinger.nl/Cultuur/Artikel/puch-en-tomos-stoppen-met-roken

        Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          3 mei 2019 om 13:17

          @galgootje: Enorm hypocriet. Temeer daar een van mijn brommers een Honda viertakt is. Een kopie van die blokjes – van mindere kwaliteit – mag nog steeds, want recent bouwjaar. Een brommertje meer dan vijftig jaar rijdend houden hebben ze liever niet. Dank voor de link, ik ga ‘m zo eens lezen.

          Login om te reageren
          • galgootje zegt

            3 mei 2019 om 13:23

            @baardmijt: oh 4takt ook nog!! Sja de hypocrisie! Ons clubje rijdt voornamelijk Puch of Tomos, maar ook voor de C / S / Dax etc berijders geldt de beperking. In beide gevallen zeer onterecht.

            Login om te reageren
          • Crosscabouter zegt

            3 mei 2019 om 16:08

            @baardmijt: een echte ss50? ;)

            Login om te reageren
            • baardmijt zegt

              3 mei 2019 om 16:40

              @crosscabouter: Een C50. Wel met handkoppeling en vier al met ‘normaal’ schakelpatroon. Niet ‘ori’, maar ik vind het veel fijner. Een SS50 is vreemd genoeg te klein, zit ik echt beroerd op.

              Login om te reageren
        • lekbak zegt

          3 mei 2019 om 14:57

          @galgootje: zo hypocriet vind ik dat niet. Ik heb heel vaak in zwarte dieselrook gewerkt of bij uitlaatgassen van benzine auto’s. Maar nog nooit ben ik bijna flauwgevallen. Van tweetakt bromfietsen echter heb ik tientallen keren van mijn fiets moeten stappen omdat ik echt de trappers niet meer rond kreeg van benauwdheid.

          Happen naar lucht, letterlijk zoals een guppie op het droge en zwart voor de ogen worden van zuurstofgebrek is echt een vreselijke ervaring. En geen 4 takt motor die dat bij me voor elkaar krijgt, ongeacht hoe die rookt en hoe slecht die is afgesteld.

          Natuurlijk valt een goed afgestelde 2takt wel mee. Maar een goed afgestelde tweetakt is zeldzaam. Wat mij betreft verbieden ze die dingen in heel Nederland. Ja, ten koste van de liefhebber die de meuk wel goed afstelt.

          Login om te reageren
          • baardmijt zegt

            3 mei 2019 om 15:13

            @lekbak: Punt is wel dat niet alleen tweetakt in de ban is gedaan. Ook viertakt is de pineut als het oud is.

            Login om te reageren
            • xytras zegt

              3 mei 2019 om 16:03

              @baardmijt: heeft op zich waarschijnlijk niets te maken met de leeftijd. Tegenwoordig zijn er veel merken die in China worden geproduceerd en die decennia oude motoren van Suzuki en Honda, waarvan het patent is vervallen, gaan namaken. Het verschil is meestal wel dat ze er een injectie op zetten en op jouw versie zal een carburateur staan en dat is de reden dat zij wel nog in regel zijn.

              Login om te reageren
            • lekbak zegt

              3 mei 2019 om 16:21

              @baardmijt: dat is wel een beetje jammer ja. En onnodig, vooral omdat tweetakt bromfietsen nog steeds nieuw verkocht worden.

              Login om te reageren
          • schuimbekje3 zegt

            3 mei 2019 om 16:08

            @lekbak: gelukkig mag je in de VS nog een smoke tune doen op je cummins diesel pickup truck.

            Ook het verweer in Spanje “na 3 maanden klaagde bijna niemand meer, dus mensen vinden het goed’… Nou, mag ik hen dan martelen? Na 3 maanden waterboarden klagen ze vast ook niet meer. Dus dan is het goed toch?

            Login om te reageren
      • fanboy zegt

        3 mei 2019 om 13:26

        @baardmijt: Ik snap je liefhebberij voor het oude spul, maar als er achter fietst is het wel mooi knudde hoor. Wat kunnen die dingen stinken.
        Sorry dat ik het zeg, maar ben blij met milieuzone voor scooters. Waarom auto’s gaan aanpakken als scooters of brommers nog meer fijnstof produceren dan een paar vrachtwagens?
        En het is soms te ranzig voor woorden om er achter te fietsen.

        Login om te reageren
        • galgootje zegt

          3 mei 2019 om 13:39

          @fanboy: apk voor brommers en scooters, daar check op uitstoot. Probleem opgelost. Niet alle scooters stinken, veel diesels stinken veeel erger, maar die mogen wel.. gewoon keuren op uitstoot niveau, kom je daar niet doorheen dan niet rijden. Prima te handhaven ook, nu alle bromfietsen een kenteken hebben. Lees mijn linkje anders even, er zijn brandstoffen die de nadelen van huidige 2 takt tweewielers opvangen. Het is dus niet nodig die stank..

          Login om te reageren
          • baardmijt zegt

            3 mei 2019 om 13:51

            @galgootje: Ah, triboron? Mooi alternatief inderdaad. Maar ik moet bekennen dat mijn tweetakts (die heb ik ook wel hoor) nog met Castrol worden gesmeerd. Aspen kan ook helpen trouwens. Ik heb ook al met het idee gespeeld om de C50 uit te rusten met een katalysator en dan naar de RDW te gaan, zou toch moeten kunnen. Overigens deel ik je P/T liefde ook hoor. Heb nog een tijdje bij Rinky Toys gewerkt zelfs.

            Login om te reageren
            • galgootje zegt

              3 mei 2019 om 13:55

              @baardmijt: Ahhh, kijk, kleine wereld weer. Dan ken je de Haanstra’s wel, Tom heeft dat stuk over Triboron gebruik geschreven. Persoonlijk vind ik die castrol geur heerlijk, maar ik fiets er nooit achter zoals @fanboy dus ik snap ‘m wel heel goed. Feit blijft dat het gelul over milieu blijft zolang de rest van de wereld kei en keihard blijft vervuilen. Zeeschepen in Rotjeknor alleen al zorgen voor meer fijnstof begreep ik dan alle auto’s daar tesamen.. #dweilenmetdekraanopen

              Login om te reageren
          • fanboy zegt

            3 mei 2019 om 13:54

            @galgootje: Mwah, het was (en is soms nog) wel armoede hoor. Fiets je ergens op een fietspad (geen weg erbij, geen auto’s), komt zo’n 2takt ding voorbij. Voor een minuut of twee fiets je dan door compleet ongezonde stank. En ook iedereen die er in de buurt fietst of loopt natuurlijk.
            Gelukkig zijn er veel schonere tegenwoordig, maar nog steeds is een elektrische scooter een fijne bijkomstigheid (gaat meestal ook maar om kleine afstanden dus is bereik niet zo’n probleem)

            Login om te reageren
            • galgootje zegt

              3 mei 2019 om 13:56

              @fanboy: ik begrijp je volledig, maar tweetakt kán dus ook heel schoon…

              Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          3 mei 2019 om 13:43

          @fanboy: Dat begrijp ik ook wel hoor. Al wil je sowieso niet fietsen waar ik werk. En als ik de C50 neem valt het met die uitstoot ook wel mee. Die blokken worden nog steeds gemaakt, de meeste die nu rondrijden zijn Chinees kopieën met een paar aanpassingen. Die mogen dus gewoon binnen de ring karren. Dat vind ik niet helemaal eerlijk. Die C50 is heus duurzamer dan een brommer die iedere drie jaar wordt vervangen. Maar goed, was ook niet bedoeld als klaagzang hoor. De regels zijn alleen vaak niet helemaal effectief imho.

          Login om te reageren
        • jorden zegt

          3 mei 2019 om 14:38

          @fanboy: Het stinkt even, poeh poeh wat een ellende. Gewoon wat van elkaar kunnen verdragen, dat maakt het leven een stuk aangenamer voor iedereen.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            3 mei 2019 om 15:03

            @jorden: Als het nou alleen maar stonk ja, dan was het niet zo’n probleem. Maar het is de meest ongezonde zooi die er is uit zo’n 2 takt. En dat gebruiken dan mensen die te lui zijn om te fietsen, want het gaat meestal niet om erg grote afstanden.

            Login om te reageren
            • baardmijt zegt

              3 mei 2019 om 15:15

              @fanboy: Ik heb een tijd woonwerk Utrecht-Breda vice versa gedaan op een 50cc tweetakt zwenkbakje. Dus niet iedereen gebruikt die dingen voor de boodschappen 400 meter verderop. Maar ik realiseer me dat het een uitzondering is.

              Login om te reageren
    • iphonistvongates zegt

      3 mei 2019 om 13:13

      @kevindb: Begin dan meteen met te investeren in een duurzame energiecentrale/bron die de laadpalen voldoende kan voeden. Grond aankopen in de Flevopolder of omgeving Almere of een paar hectare water 15 km uit de kust bij IJmuiden voor 600 windmolens. Investeren in koper heeft geen zin (meer). Er zijn 3 familiebedrijven in de wereld die 91% van alle kopermijnen bezitten.

      Login om te reageren
      • e39540itouring zegt

        3 mei 2019 om 14:53

        @iphonistvongates: en dan begint het gepiep over dode vogels en slagschaduw…

        Login om te reageren
  3. gio_goedhart zegt

    3 mei 2019 om 12:16

    Uiteraard was er één partij die toch wel een halfje van al deze plannen kreeg. Iemand die een gokje durft te wagen wie dat zijn?

    Login om te reageren
  4. 911targa zegt

    3 mei 2019 om 12:25

    Is natuurlijk totaal elitair en symboolpolitiek van de bovenste plank. Momenteel draait energiecentrale Hemweg 8 op volle toeren en Hemweg 9 (gascentrale) als daaraan behoefte is. Deze centrales staan in de Houthaven van Amsterdam. Kortom: je rijdt met je elektrische vehicel en vanaf het havengebied waait de fijnstof en CO2 de stad in. Sluit dan Hemweg 8 met onmiddellijke ingang.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      3 mei 2019 om 23:26

      @911targa: Hemwegcentrale staat op ’t punt gesloten te worden. Maar drie kilometer verderop staat de vuilverbranding, de zeevaart die in de haven komt rookt lekker door, en je wil niet weten wat al die vliegtuigen van en naar Schiphol allemaal uitstoten. Vergeleken daarmee valt de uitstoot van auto’s in het niet…

      Login om te reageren
  5. 911targa zegt

    3 mei 2019 om 12:26

    Oh ja, Hemweg 8 is een kolencentrale. Dit ter toelichting op mijn vorige commentaar. Het is dus geen zonne-energie centrale o.i.d.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      3 mei 2019 om 12:46

      @911targa: dus de kolencentrale draait volgas en de gascentrale daarnaast draait alleen als het nodig is? Dat kan beter omgedraaid worden!

      Login om te reageren
      • 911targa zegt

        3 mei 2019 om 12:58

        @lekbak: eens! Maar Vattenfall berekent hoeveel elke calorie kost. Steenkool is dan goedkoper dan gas per calorie en dat verstoken ze. Ja, ik ben er pissed over……

        Login om te reageren
      • galgootje zegt

        5 mei 2019 om 09:29

        @lekbak: als dat kon… Een gascentrale kan veel sneller reageren op de afname van electriciteit.

        Login om te reageren
        • galgootje zegt

          5 mei 2019 om 09:29

          @galgootje: een kolencentrale kan dat veel minder snel.

          Login om te reageren
    • ghost zegt

      3 mei 2019 om 12:48

      @911targa: je vergeet de vuilstort die ook energie op wekt, en dus ook plasticdampen uitstoot..

      Anyway..milieubewuster geloof ik wel in, denken dat je de opwarming van de aarde kan tegenhouden, totaal niet!

      Login om te reageren
      • 911targa zegt

        3 mei 2019 om 13:04

        @ghost: Ik ben het ook eens dat we wat moeten doen. Alleen de keuzes zijn soms volslagen onlogisch. Neem nou Tesla S. De subsidies leiden ertoe, dat Tesla’s worden aangeschaft. De CO2 reductie kost per ton € 1.700 per ton. Maar een CO2 heffing invoeren van € 5 per ton, vind Tata Steel al onacceptabel. De middelen worden domweg niet goed gealloceerd. Anders gezegd: met hetzelfde geld hadden we meer kunnen bereiken.

        Het heeft nu iets weg van een gouden theelepel waarmee je water uit een bak schept (Tesla). Dit kan natuurlijk beter met een goedkoop pompje (belast Tata en subsidieer indien etc.)

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          3 mei 2019 om 13:13

          @911targa: in feite is politiek ook niks meer en niks minder dan zieltjes voor je winnen en een beeld vormen rondom je partij, koers en daden wat symbool moet staan voor goed bezig zijn.

          Daarbij merk ik dat hele volksstammen geïndoctrineerd en overtuigd zijn van het elektrische rijden, het is het enige redmiddel in de strijd tegen opwarming van de aarde. De longen van kinderen in de steden zouden onnodig vervuild worden door het ‘tuig’ met de verbrandingsmotoren, waarbij niet verder wordt gekeken dan de eigen straat of woonwijk.

          Als je Amsterdam zou vergelijken met Beijing, dan zijn de grachten ondertussen drinkwater, de stad schoner dan vers zuurstof in een tankje, en de straten schoner dan het tapijt thuis. Maar goed, als je referentiekader alleen maar kijkt naar de eigen portemonnee, dan zal je nooit de wereld gaan veranderen. Dan blijf je altijd in je bubbel vol leugens, listen en bedrog zitten.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            3 mei 2019 om 13:31

            @ghost: Maarja, als je de wereld niet wil redden maar wel je eigen burgers, waarom niet?
            We kunnen wel kijken naar Bejing of Delhi o.i.d., maar bij ons kan het ook beter, en kan dus de volksgezondheid ook beter.

            Een stad is een (kleine) ruimte waarin heel veel mensen boven op elkaar zitten. Dit proces is uiteraard al eeuwen geleden begonnen. Maar iedere keer doken er weer problemen op, die slecht waren voor de lokale gezondheid. Dieren in de stad houden, open riolen, gebrek aan schoon water etc. Dat hebben we stuk voor stuk opgelost in de afgelopen eeuwen. Dit hele luchtkwaliteit ding is denk ik de laatste stap.

            Helaas moeten de vliegtuigen dan ook even om Amsterdam heen vliegen :P

            Login om te reageren
            • ghost zegt

              3 mei 2019 om 13:35

              @fanboy: ik snap volledig wat je impliceert maar als je dan leest wat ik zeg; het is hier al meer(!) dan prima. Het is, zeker in vergelijking met andere steden, neem desnoods een gemiddelde Duitse stad in het Ruhrgebied, al 100x beter gesteld met de luchtkwaliteit. Daar hoef je niet massaal elektrisch voor te hoeven gaan rijden hoor.

              Login om te reageren
              • fanboy zegt

                3 mei 2019 om 13:40

                @ghost: Er is nog genoeg ruimte voor verbetering in de luchtkwaliteit hoor. Dat het hier geen Bejing of Ruhr gebied is, betekent niet dat we niks hoeven te doen.
                Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, en de luchtkwaliteit ligt dus te laag, ten koste van de volksgezondheid.

          • enrique zegt

            3 mei 2019 om 13:38

            @ghost: Dat laatste is wel de wereld waar we in leven, of dat nou leuk is of niet. Alles draait om geld (helaas, moet ik zeggen, want het wordt daar allemaal niet beter van in mijn optiek) en uiteindelijk is het een rekensom. Pleurt Tata hier op omdat ze een CO2 heffing moeten betalen, kost dat grofweg 10.000 banen + allerhande belastingen die daarmee gemoeid zijn en exportposities. Dat gaat dan niet alleen voor Tata gelden maar voor allerhande grootvervuilers. Ik gok zomaar, en dat heb ik niet doorgerekend nee, dat het gemakkelijker, efficiënter en rendabeler is om de schuld bij de burger neer te leggen. Die komt daar hoe dan ook te liggen, hoe je het ook wendt of keert. Als al die grote bedrijven vertrekken (en natuurlijk gaan ze niet allemaal weg, dat begrijp ik ook wel) loopt de overheid een gigantische hoeveelheid inkomsten mis en dat moet gecompenseerd worden. Zeker met de immer groeiende bevolking. Het geld moet ergens vandaan komen en in the end is dat nagenoeg altijd de burger.

            Als je het mij vraagt kun je dat dan beter op deze manier oplossen. De fossiele brandstofvoorraad raakt vroeg of laat een keer op en mensen moeten daar aan gaan wennen. Het draait naast geld ook om beeldvorming en het duurt bij het volk nu eenmaal lang voordat dat doordringt, want “er moeten dingen veranderen” en het gros van de mensen haat dat. Zie de reacties op deze ontwikkeling. Puur op sentiment ben ik het er gerust mee eens dat die grootvervuilers ook moeten betalen of zelfs wijken. Pleur maar op met die hele Hemcentrale, ik woon er niet bar ver vandaan het dat ding meurt als een bunzing. Ik zie die ook liever gisteren gesloten worden dan morgen. De energie moet echter wel ergens vandaan komen.

            Login om te reageren
    • potver7 zegt

      3 mei 2019 om 23:27

      @911targa: en heb je gezien hoe die kolen daar komen? Met de trein vanaf de overslag

      Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    3 mei 2019 om 12:37

    Waarom verhogen ze de parkeertarieven niet gewoon? Dat lijkt tegenwoordig de Amsterdamse oplossing voor alles te zijn.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      3 mei 2019 om 13:36

      @berlinetta: mensen die denken dat geld de oplossing voor alles is, zijn sowieso al niet meer te redden.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        3 mei 2019 om 14:39

        @ghost: Onze overheid dus ;)

        Login om te reageren
  7. bartteeuwen zegt

    3 mei 2019 om 12:40

    Dat ze zich maar lekker afscheiden van Nederland zoals ze een tijdje geleden al suggereerden. Maken ze maar eigen regels in hun hippie-staatje daar.

    Login om te reageren
    • rammillius zegt

      3 mei 2019 om 12:48

      @bartteeuwen: en dan binnen een paar maanden aankloppen want het geld van de mensen is op. Of wij dan even hun hippie gedachtes willen betalen

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        3 mei 2019 om 13:31

        @rammillius: ik heb op basis van jullie reacties even wat meer achtergrond gezocht, vond het wel een interessant thema:

        https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/opinie/2017/03/republiek-amsterdam-best-aantrekkelijk-voor-rest-van-nederland-463052/

        Login om te reageren
  8. ghost zegt

    3 mei 2019 om 12:52

    Ik denk dat ik zomaar gelijk zou kunnen krijgen met mijn reactie van gisteren..Sharon Dijksma is ws eerder eruit gewerkt dan dat de invoer van een uitstootautovrij Amsterdam is ingevoerd.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      3 mei 2019 om 13:34

      @ghost: Dit soort plannen waren gewoon een kwestie van tijd. En je ziet dat zelfs de rechtse landelijke partijen al zeggen dat de diesel er wel uit kan.
      Als men niet tevreden is met de landelijke regels voor milieuzones, die nog gemaakt moeten worden, dan gooien ze er echt wel een stapje bovenop hoor. Zoals geen parkeervergunningen meer voor brandstofauto’s, dat soort dingen. Of parkeer tarieven voor brandstofauto’s keer 2. Ze zijn denk ik creatief genoeg.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        3 mei 2019 om 13:38

        @fanboy: aan creativiteit van die politieke fanatiekelingen twijfel ik ook zeker niet. Vind het eerder altijd maar weer eng om te zien hoever iets kan komen/gaan.

        Login om te reageren
  9. superfunky zegt

    3 mei 2019 om 14:00

    Het is natuurlijk al bizar dat getolereerd wordt dat steden de toegang tot de openbare weg voor bepaalde auto’s kunnen ontzeggen, terwijl deze auto’s wel op het NL wegennet zijn toegelaten en tevens wegenbelasting betalen om op het volledige openbare wegennet te mogen rijden. Het verbaast mij al jaren dat hier nog niemand over geprocedeerd heeft.

    Het is echter nog het toppunt van bizar, dat we blijkbaar wel regels kunnen verzinnen om bepaalde stadsdelen tot no-go te maken, maar het is blijkbaar onmogelijk om te verhinderen dat auto’s van 10 jaar en ouder geïmporteerd worden om hier de atmosfeer in het hele land te komen verzieken. Dan zijn het opeens EU regels die dit verhinderen.

    Ben ik nou de enige die dit vreemd vindt??

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      3 mei 2019 om 17:26

      @superfunky: helemaal mee eens.

      Login om te reageren
  10. ericd zegt

    3 mei 2019 om 14:23

    Simpel, de autoindustrie biedt niet de betaalbare (liefst zonder subsidie natuurlijk) EVs aan die het A’damse plan mogelijk maken. Maar met een deadline van 2030 hebben ze wel een stok achter de deur om die te gaan leveren. Die ontbreekt nl. Heimelijk zullen autofabrikanten het best waarderen. Zeker als ook andere landen en steden volgen.

    Login om te reageren
  11. basr32 zegt

    3 mei 2019 om 14:36

    Snap sowieso niet waarom de politiek zich hiermee bemoeid. Dit is iets wat vanuit de consument zelf moet komen. De politiek zou zich helemaal niet bezig moeten houden met wat voor soort auto de burger rijdt.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      3 mei 2019 om 14:42

      @basr32: inderdaad, als we allemaal gaan lopen maakt het ze wel degelijk uit!!

      Login om te reageren
  12. e39540itouring zegt

    3 mei 2019 om 14:52

    Een ding is zeker; het Amsterdamse elektriciteitsnetwerk is volledig ongeschikt voor elektrisch rijden. Het is amper berekend op de behoeften van het tegenwoordige wonen/werken, laat staan dat er zoveel laadpalen bij kunnen. Op een aantal plaatsen binnen de ring is zelfs het aanvragen van een standaard 3 fasen aansluiting van 3×25 ampère al onmogelijk. (Voor autoladen naast wonen heb je eigenlijk al minimaal 3×35 ampère nodig) En zolang de energie wordt opgewekt uit kolen- en gascentrales sla je plank ook volledig mis. Kortom; genoeg te doen om dit soort dwaze plannen ten uitvoer te brengen.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      3 mei 2019 om 15:06

      @e39540itouring: 3x35a heb je echt niet nodig. Er zijn al gewoon thuisladers beschikbaar die zorgen dat ze onder de 3x25a blijven als het verbruik van je huis stijgt. En 3x35a wil je ook niet vanwege de kosten.

      Het idee is natuurlijk dat je de uitstoot niet lokaal hebt, waarbij het te geconcentreerd is en mensen leven. Maarja, met schiphol naast de deur of nog de Hemweg central operationeel heb je ook daar wat te doen.

      Login om te reageren
      • enrique zegt

        3 mei 2019 om 15:24

        @fanboy: Ondertussen gaat de Hemcentrale in 2020 al dicht, en zijn de eerste vluchten vanaf SPL, omwille van het milieu, al geschrapt, dus daar wordt ook aan gewerkt ;-)

        Volgens mij is het idee van Schiphol ook om meer internationaal treinverkeer te gaan faciliteren en meer een reizigershub te worden en niet alleen de focus te hebben op vliegverkeer. Overigens vind ik het sowieso van de zotte dat vliegen zo goedkoop is… Je ziet rondom Schiphol ook al dat het autogebruik ontmoedigd wordt.

        Login om te reageren
      • e39540itouring zegt

        3 mei 2019 om 15:37

        @fanboy: ik ben bekend met dit soort laders. (Load balancing en verbinding met de slimme meter) maar als je in de avond thuis komt en je woning volop energie gebruikt, wordt de autolader dus geknepen. Beetje afhankelijk van hoe ver je de volgende ochtend moet rijden uiteraard, maar er zijn genoeg gevallen die een volle accu nodig hebben overdag. En met 3×25 ampère kun je maximaal 11 kW laden. Nu zijn er nog niet heel veel auto’s die 22 kW ondersteunen, maar dat gaat vast en zeker komen. Ook ben ik me bewust van de extra kosten van een zwaardere aansluiting (ca. 600,- per jaar extra voor 35 t.o.v. 25 ampère). Maar door het wegvallen van mrb en lagere bpm zou dit niet het grootste probleem moeten zijn.

        Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      3 mei 2019 om 15:10

      @e39540itouring: Is helemaal niet nodig als je 48 uur de tijd hebt om je Tesla op te laden. En aangezien al die linkse kneuzen toch met de bakfiets gaan is er geen probleem. Verder gaan alle uitkeringtrekkende hippies naar Amsterdam en hebben ze lekker veel onbeschermde sex met wildvreemden, snuiven drugs, eten drugs en proberen ze te vliegen vanaf hoge gebouwen. Dus na een jaartje is het probleem voorbij.

      Login om te reageren
  13. schuimbekje3 zegt

    3 mei 2019 om 15:04

    En dit allemaal omdat we als Nederland nog steeds geen volwassene politici hebben die niet onder groepsdruk kunnen zeggen “dit vodje ondertekenen? wat voor Italiaanse wijn met antivries heb jij gezopen?”

    Maar nee, ze hebben allemaal parijs ondertekend en ook nog goedgekeurd dat ‘parijs’ met alle handelsverdragen gekoppeld is. Voelt een beetje als prius rijders die hun eigen scheten snuiven a la Southpark.

    Login om te reageren
  14. jeroenwz zegt

    3 mei 2019 om 16:19

    Vooropgesteld: ik vind de reactie logisch, maar: de tweede kamer heeft de milieuzones eerst gewoon over de schutting geflikkerd, met de boodschap “joh, gemeenten, wanneer jullie dit willen, leuk, maar je bent er zelf verantwoordelijk voor. Wij hebben geen visie, dus maak er zelf maar één.” En dan nu huiwie huiwie doen? Watjes!

    Login om te reageren
  15. supertjeduc zegt

    3 mei 2019 om 18:39

    Ik vraag me alleen af waarom een elektrische auto zo duur is , houden ze daar de prijs kunstmatig hoog van omdat er anders geen vraag meer is naar gewone

    Login om te reageren
    • enrique zegt

      4 mei 2019 om 00:31

      @supertjeduc: https://www.youtube.com/watch?v=s0PMd1QWo9c&feature=youtu.be

      Login om te reageren
  16. ozzytrk zegt

    3 mei 2019 om 18:40

    Overheid, betaal jij 3 elektrische auto’s voor mij ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North