• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Occasionverkoop februari 2025: meer diesel of elektrisch?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 3 maart 2025 om 09:55 – 10 Reacties

Kopen we meer occasions met een dieseltorretje of een e-motor?

Nederlanders waren in februari maar op één ding uit: Kia’s, Kia’s en nog eens Kia’s. Tenminste, degenen die een nieuwe auto kochten. Op de occasionmarkt komt het Aziatische merk niet voor in de top vijf van meest verkochte merken. En zo vielen er nog een aantal zaken op aan de occasionverkoop van februari 2025.

De Bovag becijferde samen met het RDC weer eens hoeveel gebruikte auto’s van eigenaar wisselden. Tweedehandsjes die van dealer wisselden, werden niet meegenomen. In totaal verruilden 171.400 gebruikte auto’s van eigenaar. Dat zijn er ruim 7.000 meer dan in februari 2024.

Ongeveer net zoveel gebruikte elektrische auto’s werden er verkocht. 6.742 gebruikte elektrische auto’s vonden een nieuwe eigenaar. Helaas was de mooiste en beste Tesla Model S P100D van Nederland er daar niet een van. Ten opzichte van februari 2024 is de EV-occasionverkoop flink gegroeid in dezelfde maand in 2025. De tweedehands EV-verkoop steeg met 17,8 procent.

Meer diesels of EV’s?

Toch kunnen nog niet spreken van een gigantische tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s. Met dat aantal van bijna 7.000 EV’s was het marktaandeel in februari slechts 3,9 procent. De overgrote meerderheid bestaat nog altijd uit benzineauto’s. Bijna driekwart van de verkochte gebruikte auto’s heeft alleen een benzinemotor. En op nummer 2? De hybride met 15,4 procent marktaandeel of 26.405 registraties.

Daarna vinden we tweedehands diesels. Daar zijn er bijna de helft meer van verkocht dan van gebruikte EV’s. Dat is misschien wel de meest tekenende statistiek voor de EV-occasionmarkt.

  1. Benzine (126.966 registraties, 74,1% marktaandeel)
  2. Hybride (26.405 registraties, 15,4% marktaandeel)
  3. Diesel (9.390 registraties, 5,5% marktaandeel)
  4. Full EV (6.742 registraties, 3,9% marktaandeel)
  5. LPG (1.680 registraties, 1,0% marktaandeel)

Meest geregistreerde merken in februari 2025

Zoals gezegd zijn de gebruikte Kia’s niet zo populair als de nieuwe exemplaren. In plaats daarvan staat VW trots bovenaan. De Polo en de Golf ontlopen elkaar nauwelijks voor de eerste plaats bij de tweedehandsverkopen. Opel gooit mede dankzij de Corsa hoge ogen en Toyota en Ford volgen op korte afstand. Wederom mede door een hatchbackje. Hoezo crossovergekte?

  1. Volkswagen (21.758 registraties, 12,7% marktaandeel)
  2. Peugeot (11.781 registraties, 6,9% marktaandeel)
  3. Opel (11.162 registraties, 6,5% marktaandeel)
  4. Toyota (10.838 registraties, 6,3% marktaandeel)
  5. Ford (10.577 registraties, 6,2% marktaandeel)

Meest geregistreerde modellen in februari 2025

  1. Volkswagen Polo (5.664 registraties, 3,3% marktaandeel)
  2. Volkswagen Golf (5.635 registraties, 3,3% marktaandeel)
  3. Opel Corsa (3.582 registraties, 2,1% marktaandeel)
  4. Toyota Aygo (2.913 registraties, 1,7% marktaandeel)
  5. Ford Fiesta (2.898 registraties, 1,7% marktaandeel)

Ook interessant!

  • 6 nieuwe Ferrari's in 2025, waaronder elektrisch model
    6 nieuwe Ferrari's in 2025, waaronder elektrisch model
  • Gespot - De maffia rijdt tegenwoordig ook elektrisch
  • Kenworth onthult milieuvriendelijke diesel truck
  • Volkswagen Golf Diesel gooit de handdoek in de ring

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bovag, Diesel, Elektrisch, occasion, rdc, verkoop, verkoopcijfers

Vorig bericht: « Deze 992-versie kende jij ook nog niet (maar is wel hilarisch!)
Volgend bericht: Stoere en betaalbare EV is er nu ook als elektrische bestelbus »

Lees Interacties

Reacties

  1. zesinlijn zegt

    3 maart 2025 om 10:35

    Wat leuk om te zien dat de tweedehands verkoop zo ontzettend anders is dan de nieuw verkoop.

    Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      3 maart 2025 om 11:45

      Tweedehands markt is veel minder vervormd door belastingontduikingsmogelijkheden tbv meer collectivisme, dus wat had u verwacht?

      Login om te reageren
    • putwater zegt

      3 maart 2025 om 13:02

      Tweedehandsverkoop loopt potentieel met een wagenpark met veel leasewagens ook 5 jaar achter, de gebruikelijke leasetermijn.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        3 maart 2025 om 13:13

        5 jaar geleden werden er ook al maximaal EV’s geleased. Occasionkopers zijn er blijkbaar niet zo voor te porren, wat tevens blijkt uit bijzonder hoge prijzen voor benzine auto’s op de occasionmarkt

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          3 maart 2025 om 13:40

          Klopt. Alle gegeven subsidies die zo broodnodig waren verdwijnen nu massaal naar het buitenland.

          Login om te reageren
        • putwater zegt

          3 maart 2025 om 13:59

          EV’s van 5 jaar geleden stonden technisch wel op een totaal ander (lager) niveau dan modellen die nu in de showroom staan.

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            3 maart 2025 om 14:09

            Dat valt denk ik mee, de Model 3 wordt alweer 8 jaar oud dit jaar en dat is nog altijd een vrij courante auto. Desondanks heb je voor andere mensen merken wel gelijk, wat aangeeft dat er nog een hoop ontwikkelingsruimte zit op het concept EV. Gelukkig maar.

            Login om te reageren
  2. camber24 zegt

    3 maart 2025 om 12:41

    Is die nazi mobiel van @nicolasr nu al verkocht?

    Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    3 maart 2025 om 14:19

    De enige reden dat er nog EV okkazie verkoop is, is omdat de prijzen compleet gekelderd zijn. Anders was het 3x niks geweest.

    Login om te reageren
  4. zjos zegt

    3 maart 2025 om 21:33

    Diesel gaat bij mij de deur uit. De benzine is in België goedkoper dan de diesel in Nederland of Duitsland. EV begin ik niet aan. Hybride ook niet. Heb geen zin in accu gezeur en het meeslepen van veel kilo’s nutteloze ballast die ik de meeste tijd toch niet gebruik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North