Uitslag Formule 1: Grand Prix van Australië 2018

Auteur: , 93 Reacties

Engineered Insanity.

VES

It’s been a lòòòòòòòòòòng, lòòòòòòòòòòng time coming…Yes, daar zitten we dan eindelijk weer. TV aan, Live Timing scherm ernaast, snacks binnen handbereik; na een veel te lange winter is het weer tijd voor de Formule 1. Voor normale mensen begint het jaar dan misschien op 1 januari, maar F1 fans staan die eerste maanden van het jaar in een soort schimmige sluimerstand. Pas eind maart weten we zeker dat er weer een nieuw getal op de kalender staat. Gelukkig nieuwjaar!

Traditioneel is het circus neergestreken in Australië om het seizoen af te trappen. Down Under gaan ze in deze tijd van het jaar richting het einde van de zomer en de race in Albert Park is wat dat betreft een soort ‘last hooray‘ voor de Ozzies. Liberty Media denkt eraan de kalender volledig om te gooien, maar wij gunnen Melbourne de seizoensopener eigenlijk wel. Het stratencircuit heeft ons al vele mooie races voorgeschoteld, waarin de winst lang niet altijd naar de man op pole ging.

De man die hoopt dat dit vandaag anders is, heet Lewis Hamilton. Little Lewis leek in Q2 en bij zijn eerste run in Q3 gisteren kwetsbaar, maar ramde er daarna een mega-rondje uit. Een demoraliserende zes tienden van een seconde was hij sneller dan beide Ferrari’s. Het leidde tot wat woordelijke beschietingen tussen Vettel en Hamilton na de kwalificatie. De Duitser wees op het feit dat Mercedes de power weer opgeschroefd had voor een magisch rondje. Hamilton counterde dat het slechts zijn skills waren die de tijd op de klokken zetten. Hij wilde graag Vettel’s lach van diens Duitse gezicht vegen. Wie van de twee vechtjassen gaat er vandaag vandoor met het been? Of gaat er toch een derde mee heen?

Start
Om klokslag 07:10 uur rolt het veld weg voor de eerste opwarmronde van het jaar. Altijd een spannend moment zo in het begin van het seizoen. Komt iedereen überhaupt van zijn plek, of laat de techniek meteen iemand in de steek? Gelukkig is het eerste het geval, dus staan alle coureurs luttele minuten later weer op de grid. Dit keer voor de echte start.

Vorig jaar zagen we regelmatig dat de Ferrari’s een tikje beter wegkwamen dan de Mercs en na de faux pas van Bottas in de kwalificatie heeft polesitter Hamilton er twee in zijn nek. Even lijkt het alsof Kimi Raikkonen vanaf plaats twee beter weg is en langszij komt. Maar dan pakt HAM’s W09 toch de grip. LH44 glipt ‘gewoon’ als eerste de bocht in, voor Raikkonen en Vettel.

Achter het duo in rood stond op de grid Max Verstappen. Red Bull koos gisteren in de kwalificatie voor een andere bandenstrategie dan Ferrari en Mercedes. Door het risico te nemen met een hardere compound door Q2 te komen, hoopt het team vandaag hun grote tegenstrevers te verschalken met de overcut. Helaas gooit Magnussen met zijn Haas direct roet in het eten. Hij gaat Verstappen handig voorbij in de eerste bochtencombinatie. Balen, want de eerste drie hebben nu een ‘buffer’ om uit beeld te verdwijnen.

Hoe pijnlijk de move van Magnussen uitpakt wordt al snel duidelijk. De Ferrari’s blijven redelijk in de buurt van Hamilton, maar Magnussen laat daarachter een gaatje vallen. Max zit klem, hij komt niet voorbij de notoir lastig in te halen Deen. Het team laat Max weten dat ze dit soort oponthoud niet kunnen gebruiken. De Nederlander zoekt de limiet op en danst over het circuit, maar kan geen vuist maken tegen de ‘replica-Ferrari’, zoals Alonso de Haas VF-18 een tikje neerbuigend noemt.

Mid Race
Binnen een ronde of tien kunnen we de eerste uitvallers van het jaar al optekenen. Sergey Sirotkin beleeft niet veel plezier aan zijn F1-debuut. Na een nederlaag in de kwalificatie tegen Stroll en een matige start, moet de Rus zijn Williams in de pitbox parkeren met problemen. Ook Marcus Ericsson is al vroeg klaar, maar hij kan in ieder geval nog terugkijken op een goede zaterdag waarop hij zijn hoog aangeschreven teamgenoot Leclerc de loef afstak.

We zijn deze treurnis aan de staart van het veld echter al snel weer vergeten. Verstappen spint namelijk in de eerste chicane na start-finish! De Bottas-bocht wordt de Nederlander teveel. Hij zat zich duidelijk te verbijten achter Magnussen, maakt een 360 en verliest drie plaatsen aan Grosjean, Ricciardo en Hulkenberg. Man man man. Het team maant VER over de radio om vanaf nu ‘sensible‘ te zijn, doch het leed is al geschied. Dit wordt nu normaal gesproken een lastig verhaal voor het podium.

MV33

Datzelfde geldt voor Pierre Gasly. In de winter leek het opeens alsof Honda alle problemen van de afgelopen drie jaar eindelijk achter zich had gelaten. Sterker nog, door de technische problemen van McLaren zou je bijna denken dat de malheur van Honda misschien wel aan de Britten lag. Na zestien ronden kan deze theorie echter in de prullenbak, want Gasly valt uit met een rokende STR.

Aan de kop van het veld nut Ferrari ondertussen hun overtal-situatie maximaal uit. Ze halen Kimi naar binnen vanaf plaats twee, wat betekent dat Hamilton een ronde later ‘moet’ volgen om de undercut te slopen. Vettel rijdt echter nog even door op zijn banden en kan zodoende proberen voor de overcut te gaan.

Dit blijkt zwaarwegende gevolgen te hebben. In ronde 24 begint namelijk het drama van Haas. En om eerlijk te zijn: ik voel mezelf verantwoordelijk. Voorafgaand aan het weekend had ik al door dat de Amerikanen vrij snel waren en dus heb ik ze opgenomen in mijn eigen team. Gisteren legde dat geen windeieren en owneerde ik al mijn AB-collegae op punten. Maar toen maakte ik de kapitale blunder om smug te zijn, door een screenshot van de stand door te sturen. Het gevolg was vanaf dat moment in de sterren geschreven. Met uitzicht op het podium, vallen Magnussen en Grosjean binnen twee ronden van elkaar uit. Sorry jongens, my bad. Ik hoor collega @casperh al gniffelen.

Ik ben echter niet de enige wiens goede werk door botte pech teniet gedaan wordt. Doordat de wedstrijdleiding de bolide van Grosjean even op wil ruimen, komt er een Virtual Safety Car. Vettel profiteert maximaal. De Duitser maakt zijn stop en komt vóór Hamilton weer de baan op. De Brit lijkt op de radio dazed and confused.

Voor MV33 wordt de dag ook niet beter. Onze landgenoot komt tijdens de VSC Alonso tegen na de pitstraat. In eerste instantie lijkt hij voor de tweevoudig kampioen terecht te komen, maar dan blijkt dat hij ‘Nando illegaal voorbij is gegaan onder de gele vlag situatie. VER moet de Spanjaard dus voorbij laten, waardoor hij terugvalt naar de zesde plaats

Bij het ingaan van ronde 32 gaat de race weer van start. De volgorde blijft gelijk. Hamilton lijkt duidelijk meer snelheid te hebben dan Vettel, maar komt niet langs de Ferrari. Dat geldt ook voor Verstappen ten opzichte van Alonso. Beiden rijden dit jaar met een Renault-blok en dus kan Alonso zijn positie redelijk eenvoudig verdedigen. Max wordt wederom een beetje gek en werpt wat zand en gras de baan op.

Finish
De Ferrari rookt, Hamilton komt dichterbij. Tot zes tienden van een seconde nadert HAM zijn grote rivaal. Maar dan vergaloppeert hij zich een beetje en moet hij het gat weer dicht rijden. Dat lukt weliswaar, maar een echte aanval zit er niet in. Hamilton gooit de handdoek en Vettel pakt net als vorig jaar de overwinning in de eerste race van het jaar. Raikkonen maakt het twee rode bolides op het podium.

Ricciardo wordt vierde, voor Alonso en Max Verstappen. De Nederlander rijdt vandaag een rommelige race, alsof ‘ie er nog niet helemaal bij was met de kop. Of misschien was het frustratie dat de zilveren en roden toch weer wat sneller lijken te zijn. We zijn alvast benieuwd hoe hij hier zelf op terugkijkt. Hulkenberg grijpt met P7 een paar puntjes voor Renault, vóór Bottas, die weer eens verzuipt in de tweede Mercedes. Vandoorne en Sainz zijn de laatste mannen in de top-10. Perez en Ocon vallen met hun roze Force India’s net buiten de boot.

Conclusies
Feest voor Ferrari vandaag, maar in Italië moeten ze de champagne niet naar hun hoofd laten stijgen. Dit was een gestolen overwinning. Hamilton en Mercedes waren duidelijk weer de snelste combinatie van het veld. Als Ferrari deze overwinning dus iets wil laten betekenen, zullen ze er nog een tandje bij moeten zetten.

Red Bull Racing leek voorafgaand aan het weekend misschien wel de belangrijkste belager te zijn van Mercedes, maar zoals we zelf verwacht hadden, is dat voorlopig toch weer Ferrari. We hebben vandaag door de straf van Ricciardo en de gekke race van Max het volledige potentieel van Red Bull waarschijnlijk niet gezien, maar toch. Het hield allemaal niet over.

McLaren en Renault tenslotte doen vandaag goede zaken in de strijd om de positie van ‘best of the rest‘, maar zullen toch geschrokken zijn van de snelheid van Haas F1. Waren zij vandaag niet uitgevallen, hadden ze dikke punten gepakt en heel misschien zelfs een podium. Is het circus al in Bahrein?

UPDATE: Max heeft een verklaring gegeven voor zijn hectische race. De auto had volgens hem al schade voordat hij spinde en was daardoor tricky om te besturen.

Bosh

De volledige uitslag
1. Vettel
2. Hamilton
3. Raikkonen
4. Ricciardo
5. Alonso
6. Verstappen
7. Hulkenberg
8. Bottas
9. Vandoorne
10. Sainz
11. Perez
12. Ocon
13. Leclerc
14. Stroll
15. Hartley

DNF
Grosjean
Magnussen
Gasly
Sirotkin
Ericsson



93 reacties

Meh, wat een saaie race. Precies 0 inhaalacties op talent, alles in pits of met groot powerverschil volgens mij..
@dizono: Ja en die ingevoerde derde DRS zone heeft ook weinig gebracht.
@dizono: saaie race? Over een paar jaar lezen we dat Haas (satellietteam van Ferrari) bewust twee pitstops heeft verknald om een VSC uit te lokken zodat Vettel voor Hamilton kon komen. Net zo’n geinte als Briatore in 2008 met Piquet heeft uitgehaald om Alonso te laten winnen.

Of toch niet?
@erik2907: hebben ze knap gespeeld toch ;-)
@SpiderIV: zeker :-))
@erik2907: zo heeft Ferrari toch nog een ‘party-modus’
@erik2907: het zou me niet verbazen!
@dizono: ja, saaier kan volgens mij niet. Het lijkt er op dat, na t introduceren van de Halo, het nog veiliger bleek om de auto’s elkaar gewoon niet meer in te laten halen en op een zodanige onderlinge afstand te laten rijden zodat ze elkaar ook niet meer kunnen raken.
Wat een frustrerende race zeg. Leuk dat de middenmoters zo’n snelheidswinst hebben geboekt, maar als ze je snel voorbij piepen zit je er de hele tijd achter.

En wat een mega-faal bij Haas zeg. Het lijkt wel alsof hun enorme push voor een snellere auto om zeep werd geholpen door 1 wielmoer-pistool of hoe zo’n ding ook heet.

Puik werk van Seb, maar eigenlijk ook van Raikkonen die Ricciardo mooi achter hem houdt.

Bottas valt door de mand.

Max moet nog even opwarmen heb ik het idee, in tegenstelling tot zijn supersofts.
@Jochempie: Klein vraagje, wat is een moter? :-)
@venividivici: Een moter is niets. Een middenmoter is iets of iemand in de middenmoot. Geen winnaar, geen verliezer. Even nadenken voor je iemand terecht wijst.
@baardmijt: Potverdorie je hebt gelijk. Dank je baardmijt ;-)
@Jochempie: klein vraagje, had je niet beter wat verder kunnen gaan met Nederlands voordat je aan Latijn begon? :)
@jochempie: dat is raar, weet vrij zeker dat ik onder het bericht van @venividivici op reageren drukte.. nou ja, dat praat ik maar weer tegen mijzelf.
@jochempie: he, nu doe je het alweer…
@720s: Dat was ik niet, dat was die ander.
@Jochempie: schyzofreen? Of hebben jullie daar geen last van?
@720s: Hij wel, ik niet.
@Jochempie: een schizofreen is nooit alleen
Verstappen gaf een voorbeeld van overdriven. Te hard proberen. Briljante tactiek van Ferrari. Haas heeft laten zien eenB team van Ferrari te zijn. Ouderwetse Italiaanse betrouwbaarheid.
Max valt minstens zo door de mand als bottas. De enige coureur die niet 1 maar gewoon 2 fouten maakte.
@aquila2003: wat denk je van Hamilton? Die maakte ook een fout door veel te vroeg van banden te wisselen en daarna ook nog eens op een weergaloze manier de apex te missen omdat hij zijn rembalans totaal verkeerd gekozen heeft. Dus ook twee keiharde fouten die direct al zijn wereldkampioenschappen door het riool spoelen.
@rhellema: lol, kampioenschap door het riool na 1 race waarin hij 2e wordt. Niet te hoopvol worden nu he.
@breinstein: het was meer eenzelfde soort reactie als diegene waarop ik reageerde. Complete onzin maar ik dacht dat dat wel duidelijk was eigenlijk haha. Hamilton spoelt zijn WK’s net zo min door het riool als Verstappen door het ijs zakt. Helaas zag je dat sarcasme niet.
@rhellema: lol ja hamilton kan het zeker vergeten nu 😂😂
@rhellema: wow 1 verkeerde judgement call en een remfoutje, en je bent wereldkampioen-af? Hater
@aquila2003: deed Bottas mee dan? Die faalhaas valt echt hard door de mand.
@aquila2003: ik wil eigenlijk nog even afwachten wat Max over z’n setup te zeggen heeft. Al een aantal rondes voordat hij spinde kon je zien dat de achterkant regelmatig uitbrak, hij meldde dat z’n banden erg warm werden, dus wellicht is er iets meer aan de hand.
@jochempie: true, maar dat viel me bij veel auto’s op, helemaal in de quali?
@aquila2003: Max vertelt nu net dat er al stukken van zijn auto afgebroken waren voordat hij spinde, wat waarschijnlijk voor zijn overstuurproblemen zorgde. Het team was verbaast dat hij desondanks zijn rondentijden kon vasthouden.
@aquila2003: max had problemen met overstuur en er was van alles afgebroken aan de auto. En het was miss niet zijn beste race nee. Maar door de mand vallen net als Bottas die amper presteert kan je toch niet stellen.
Relatief dooie race idd. Echt spannende momenten bleven uit. Er waren hier en daar alleen wat rariteiten: die spin, de dubbele uitval van Haas na een pit. Meh… hopelijk volgende race wat meer spanning.
Wat een bagger race. Geen enkele actie op de baan en een uitslag bepaalt door een falende raceleiding.
@breinstein: de Safetycar had er direct uitgemoeten, iedere malloot weet dat een platte wagen de baan op moet om de Haas weg te halen en dat kan niet met een VSC. Ze willen Ferrari niet kwijt in de F1 en geven zo een cadeautje.
@erik2907: precies dit dus. Op klasse verslagen worden is wat men wil, niet door ingrepen van de FIA
@erik2907: Bla bla bla. Zo was Vettel vorig in Spanje ook zijn overwinning kwijt geraakt door de VSC. Dus ga geen zelfverzonnen theorieën de wereld in helpen. Je praat nu echt onzin!
@sollie1984: wordt het dan niet eens tijd om de regelgeving aan te passen?
@sollie1984: als ik jou was zou ik een melding makrn bij de EG wegens nepnieuws.

PS.: een blog met een reactiemogrlijkheid geeft iedereen de gelegenheid om zijn of haar eigen mening en zienswijze te uiten. Ook jij!
@erik2907: Het is prima dat jij je mening geeft, alleen wijs ik jou op de feiten. En 1 van die feiten is dat jij onzin uitkraamt.
@sollie1984: mooi, de pot verwijt de ketel. Wat ik vind daar kun jij alleen maar iets van vinden. Er is geen enkele onderbouwing van jouw feit dat ik onzin uitkraam. Het is uitsluitend een mening die ik geef, en dát is wel een feit.
@erik2907: Zo vroeg op de ochtend je alu-hoedje alweer gevouwen?
@trustmeiamanengineer: jazeker, om jouw invloed te weren.
Netjes gereden van Vettel en goed dat Alonso weer terug is om mee te strijden. Maar Max, leer je eens te beheersen zeg. Maar ik durf h’m nu al wel aan… Max gaat weer NIET meestrijden dit seizoen voor het WK-schap. De Red-Bull auto komt wederom te kort en moeten oppassen dat ze niet opgegeten worden door Mclaren en Haas! Op naar naar Bahrain.
@venividivici: Spuit 11
@jasbelle: Jij bent de leukste en sympathiekste op een feestje volgens mij… *kuck*
@venividivici: dan ben jij Jack Plooij zeker met je wagenwijd open staande deur intrappen. Als je nu pas durft te zeggen dat Red Bull ook dit jaar niet mee zal strijden voor het wk geeft dat alleen maar aan dat je werkelijk geen kennis van de sport hebt.
@rhellema: Het is mij wel duidelijk… we zijn allemaal gewoon teleurgesteld en zuur na deze race. Ach, laten we het maar beschouwen als een aftrap van het seizoen. Zelfs de wielmoergun bij Haas moest nog wakker worden :-)
@venividivici: ik ben niet teleurgesteld hoor. Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal met racen maar om daar nou teleurgesteld en zuur van te worden vind ik persoonlijk wat ver gaan.
@venividivici: ik heb geen moment gezien waarop een Red Bull vrij baan had om de snelheid van de auto te testen, dus ik vind het nog te vroeg om te zeggen dat ze bedreigd kunnen worden door Haas of Mclaren. Daniel en Max reden bijna de hele race binnen een seconde van hun voorliggers, maar deze kutbaan geeft je geen kans voor een inhaalactie.
@jochempie: Tja, ik hoop echt dat ik te voorbarig ben en m’n woorden terug moet nemen dit seizoen :-)
@venividivici: max bleek dus de hele tijd met een kapotte auto te rijden.
@jochempie: Ik heb het inmiddels ook vernomen. Ik trek m’n eerdere visie bij deze in!
@venividivici: Ik denk dat de Red Bull prima meekan met de rest, maar Max leek teveel moeite te hebben met het niet kunnen passeren van de Haas’. Had ‘ie die stomme foutjes niet gemaakt, dan had er wellicht een podium in het verschiet gelegen.
@ikschrijfookoverautos: stomme foutjes… met een beschadigde auto P5 vasthouden is een kunst hoor :)
@jochempie: *P6, en nee, ik vind dat op een circuit als Melbourne niet indrukwekkend. Zeker niet wanneer je als vierde begint, eigenlijk je slag hoort te slaan bij de start, maar in plaats daarvan een plaats verliest aan een tragere auto die je vervolgens niet kunt inhalen, en je er ook nog eens gek door laat maken. Natuurlijk, de beste stuurlui staan aan wal, maar van iemand van het kaliber van Max had ik meer verwacht. Zonde, want er had zeker meer ingezeten.
@ikschrijfookoverautos: z’n auto was kapot. Keep up. Daarnaast reed Max P5 toen hij z’n pirouette maakte.
@ikschrijfookoverautos: of jij het niet indrukwekkend vind dat kan, maar met welke racewagen en in welk jaar heb je je ervaring op dit circuit opgedaan om dit oordeel te kunnen maken?
@rhellema: Is dat nodig dan? Het was volgens mij vrij duidelijk dat inhalen een hele opgave was. Bottas, zeker niet de minste coureur, reed na een ronde of 20 nog op P13. Als dat niet aangeeft dat het verschrikkelijk lastig is om in te halen, dan weet ik het ook niet. Verstappen had het beter kunnen doen, dat is alles wat ik probeer te zeggen. De jongen begint aan zijn vierde jaar in de Formule 1, dus je zou mogen verwachten dat hij zijn hoofd inmiddels wel op orde heeft.
@ikschrijfookoverautos: volgens mij reageer je meer op het feit dat Verstappen met een beschadigde auto reed en dat je dat niet indrukwekkend vond. Dan is mijn logische vraag of je de ervaring hebt om daar een oordeel over te kunnen vellen. Heb je de ervaring hoe een beschadigde auto reageert? Dan kan je nu een excuus zoeken in het feit dat inhalen op dat circuit moeilijk is dat neemt niet weg dat Verstappen in ieder geval probeert om aan te vallen, of zie je liever dat hij zijn koppie gaat gebruiken en op safe gaat spelen door niet aan te vallen en te gaan voor de punten? Of willen we juist actie zien op de baan en de daarbij behorende risico’s van fouten. Het is zo makkelijk om coureurs af te zeiken vanaf de bank maar als je zelf geen ervaring hebt met racen op dit niveau is het verdraaid lastig om te zeggen of het indrukwekkend is of niet.
Geen al te beste race van Verstappen. Veel foutjes. En 1 flinke. Voor de rest weinig spanning. Race pace van de Haas was flink. En ook de McLarens lijken een stuk beter mee te komen. Denk dat RB zich niet al teveel meer kan permiteren qua foutjes, de rest zit er een stuk dichter op dan vorig jaar zo te zien.
Ik vind dit een hele positieve race voor het begin van een seizoen. Haas loopt de boel te naaien om boetes te voorkomen, of Ferrari heeft een knop om toch te kunnen winnen.. Kijk naar de kleine verschillen tussen de teams. ik vond het daar dus geen saaie race door!
Ik baal er van dat ik zo vroeg uit bed ben gegaan. Wat een belachelijk saaie race was dit zeg.
@baklava: same here, misschien moet men Melbourne gewoon beschouwen als een extra wintertest en vanaf nu lekker blijven liggen.
Lastig circuit om in te halen en dus was het vooraf duidelijk dat het een saaie race zou worden. Gelukkig dat Haas een falende airgun heeft om de uitkomst van de race nog een beetje tot een verrassing te maken.

Merc heeft duidelijk ook een partymode tijdens de race dus op een circuit waar het wel makkelijk inhalen is had Vettel niet gewonnen.

Desalniettemin goed gereden door de Ferrari boys.

Max heeft zichzelf gescrewed, maar RBR en Ferrari gaan dit jaar om plek twee strijden.
Ik had beter in bed kunnen blijven. 2 inhaal acties gezien. 1x Daniel en 1 x Bottas. Geen regen en verder gewoon dodelijk saai
@kilum: zo denk ik er ook over, zonde van de tijd
Wordt tijd dat Melbourne van de kalender gaat. Al jaren niet om aan te gluren zo saai. Kwalificatie was het hoogtepunt van het weekend, zegt genoeg denk ik
Verstappen reed niet goed. Maar als het resultaat dan P6 is dan is dat redelijk damage control. Leuk dat Alonso en Hulkenberg er zo dicht bij zaten. Erg goed gedaan van Ferrari, hopelijk blijven ze scherp. Erg weinig inhaalacties, dat was wel een tegenvaller. Punten voor de tragically hip referentie!
Prima openingsrace. Ik heb volop genoten van Fernando Alonso. Ik ben echt blij dat McLaren “back” is!
Donders saaie baan zeg….. Zonde van m’n schoonheidsslaapje.
Wel grappig dat veel mensen Mclaren zaten belachelijk te maken en te beweren dat de vorige seizoenen hun schuld was en de Honda wel goed was. Allemaal gebaseerd op een wintertest. Ze dachten even dat Torro Rosso wel even kon verrassen, omdat ze veel rondjes hebben gereden. Die gaan gewoon met Sauber strijden om de laatste 4 plaatsen.
Het doet me goed om te zien dat Mclaren toch iets lijkt te hebben geleerd van de waardeloze wintertests en het is ook mooi dat Alonso weer eens top5 rijdt. Jammer alleen dat Max er achter zat, haha. Maar Max heeft zich dan ook helemaal zelf in die positie gebracht door dat geklooi achter Magnussen, als ze daar op Ultrasoft hadden gestaan was het misschien anders gelopen, maar ja… als hè… Toro Rosso en Williams tot nu toe de grootste tegenvallers, de motor ploft niet, maar als Gasly te hard over een bump rijdt is het evengoed klaar, Hartley remde zichzelf uit de race. Williams… tja, nu merk je dat het pijn doet als je geen talenten, maar t@l€nt€en in de auto zet.
Zie net het interview van Jack terug met Hamilton. Kom op hoe kan je zulke domme vragen stellen, zelfs Lewis was verbaasd. Heb je de race verloren door de VSC? Wat is dat voor vraag joh.
@545e60: idd. tenenkrommend dom… het zal ooit je tandarts zijn geweest…,
@545e60: hoe had hij het dan moeten vragen?
@rhellema: Een andere vraag stellen. Is toch een achterlijke vraag iedereen heeft toch gezien dat hij de race verloren heeft door de VSC. Je vraagt toch ook niet aan Grosjean of hij is uitgevallen omdat er iets misging pij de pit-stop.
@545e60: dat laatste zou wel hilarisch zijn.
@545e60: volgens mij vroeg Plooij het naar aanleiding van het feit dat Hamilton tijdens de race niet wist waardoor het kwam dat hij achter Vettel kwam na diens pitstop, aangezien het team daar nogal vaag over deed naar Hamilton kan ik me wel voorstellen dat deze vraag zo gesteld werd.
Tijd voor een Melbourne boycot. Banen moeten vooral ontworpen en geselecteerd worden op inhaalmogelijkheden. Actie willen we zien, geen treintjes!
@jochempie: ‘T heeft ook veel te maken met de huidige auto’s. Te snel, teveel grip en kortere remweg. Leuk dat ze weer sneller dan ooit een rondje op Albert Park reden, maar wat mij betreft 3 seconden langzamer met veel meer actie op de baan dan zo’n treintje als vandaag. Of ze moeten de wagens minder afhankelijk van spoilers maken en meer downforce via ground-effect toevoegen.
Haal deze race aub van de kalender, inhalen praktisch onmogelijk, dodelijk saai
Ik vond de race behoorlijk saai, maar als je naar alle cijfers erachter kijkt, kan het toch nog wel goedkomen.

Ferrari wint, laatste ronden was het nog beetje spannend of Hamilton iets kon doen, Haas zat er meer dan goed bij, Ricciardo snelste raceronde, Alonso op P5, Hulkenberg die ook iets meer vooraan reed dan je normaal zou verwachten

Denk dat iedereen die meedoet aan het F1-spel wel baalt van de dubbele uitval van Haas. En P2 van Hamilton. Scheelt aardig wat punten…
Weinig gemist zo te lezen, ga ‘m dan ook niet in herhaling kijken maar wacht wel op de samenvatting. Behoorlijk contrast met de openingsrace van de MotoGP, wat echt een thriller was… Dadelijk maar even de Supersport en Superbike races in Thailand kijken. Hopelijk is de volgende F1 race wel om aan te gluren.
Leuke race! Vettel die Hamilton slim piepelt (na ja, eigenlijk zijn team). Alles zit veel dichter bij elkaar. Dat biedt perspectieven voor de komende races. Verder echt wel een toprace van Max! Net als Hamilton in Mexico leek het alsof hij een zaadrace reed, maar zoals @Jochempie zeer terecht aanmerkt: zijn auto was defect. Dan is een P6 alsnog een knappe prestatie!

Melbourne is niet echt een graadmeter voor de andere banen, maar het lijkt erop dat het veld dichter bij elkaar zit dan ooit. Leuk om te zien dat ze bij Haas echt goed meedoen. In Amerika is die naam al jarenlang een begrip, in de F1 zal het niet lang meer duren. Nu al zin in de volgende race!
@willeme: zo heb ik zelf de race dus ook beleefd. De meeste hier helaas niet.
doe mij maar de moto GP daar zie je op 10 ronden meer inhaalacties dan op een gans jaar in de F1
@vwaudiporsche: ja dat weten we nu wel.
@ikleesookoverautos: wist je al dat in 10 ronde MotoGP je meer inhaalacties ziet dan het hele F1 seizoen?
@foramen: moet je dat eens uitrekenen als het over 11 rondes gaat…dan weet je helemaal niet meer wat je mee gaat maken.
@vwaudiporsche: met die smalle motorfietsen op zo’n brede baan is inhalen ook erg gemakkelijk. Eigenlijk is dat ook heel saai. Bij motorfietswedstrijden komt het niet zo zeer op talent en snelheid aan maar op keuze van positie op de baan, zit je goed ga je er als vanzelf voorbij. Gaaap.
Om de Formule 1 nog saaier te maken komt er binnenkort een inhaalverbod, niet dat ze nu al inhalen maar straks is het dus verboden
@jaapiyo

Too soon junior
Ik vind het nu al een kutseizoen 😋 Van de vijf uitvallers hadden er drie voor punten moeten zorgen in mijn team. Nu zit ik met 61 punten opgescheept en mijn budget is nóg minder dan toen ik begon! Grrrr. En ik had ook Grosjean erin gezet na die mooie vrije trainingen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).