Uitslag Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2017 [updated]

Auteur: , 95 Reacties

Kan Lewis Hamilton vanaf de pole position de enige race op de kalender winnen die hij nog nooit eerder won?

Stroll

Op zich is het niet zo gek dat Hamilton nog nooit won in Azerbeidzjan. Hij kreeg er immers nog maar één kans voor in zijn carrière. Dat was vorig jaar (verslag), maar destijds ging Rosberg met de overwinning aan de haal. Hamilton beleefde een van zijn slechtste weekends van 2016 en werd slechts vijfde.

Ook dit jaar leek Hamilton de snelheid aanvankelijk niet te pakken te hebben in Bakoe. Maar in tegenstelling tot in Sochi en Monaco, slaagde HAM er dit keer wel in om zijn Mercedes aan de praat te krijgen. En niet zo’n beetje ook niet. LH44 pakte met overmacht de pole position, voor teamgenoot Bottas, de Ferrari’s en Verstappen.

Verstappen had zelf na een puike vrijdag op meer gehoopt, maar gaf voorafgaand aan de race aan dat hij alsnog aanspraak wilde maken op het laatste trapje op het podium. Onder toeziend oog van Mariah Carey kon hij het vanmiddag gaan proberen.

De start:
Aanvankelijk lijkt alles op rolletjes te gaan. Alleen Carlos Sainz gaat in de rondte omdat uitgerekend zijn teamgenoot Kvyat een tikje wild terug de baan op rijdt nadat hij er even vanaf schoot. Dit zal de toch al onder druk staande verstandhouding tussen beiden geen goed doen.

Dat gebeurt echter allemaal achteraan in het veld. Veel interessanter is wat er zich aan de kop van het veld afspeelt. Kimi Raikkonen valt vanaf plaats drie zijn landgenoot Bottas aan. We zien deze agressie graag van de oude Fin, doch het loopt niet goed af. De twee toucheren elkaar (weer) en ondervinden beiden de nodige hinder aan de aanvaring. Bottas moet een nieuwe neus halen en ook Kimi’s auto is niet meer helemaal fris.

De rest aanvaart de faux pas van de twee toppers echter met graagte. Opeens is het podium een stuk dichterbij voor mannen die geen Ferrari of Mercedes onder hun achterwerk hebben. Een van die mannen heet Max Verstappen, maar de Nederlander heeft de pech dat Sergio Perez hem voorbij glipt. De Mexicaan heeft een Mercedes-jalapeño in de staart, dus het zal wellicht lastig worden voor Max om hem te verschalken op dit circuit.

Sommige coureurs proberen strategisch voordeel te behalen met een vroege stop. Grosjean duikt vrijwel direct na de start de pits in en ook Ricciardo stopt al in ronde 6, mede om wat rotzooi uit de koelsleuven van zijn remmen te halen. Kvyat heeft pech. Hij was dit weekend weer eens sneller dan Sainz, maar de techniek laat hem wederom in de steek. Als schrale troost zou Kvyat echter niet lang alleen aan de zijlijn staan. Op het rechte stuk kruipt Max in de versnellingsbak van Sergio…

Maar dan…NEE! Verstappen valt opeens terug en klaagt op de radio over een ‘issue’. De Nederlander rijdt traag door maar dit kan slechts een kwestie van tijd zijn toch? Op het rechte stuk ploft een blauw rookwolkje uit de R.E.17 achterin de RB13.

Terwijl Verstappen met het tempo van James May over de baan hobbelt, komt er nu echter alsnog een Safety Car op de baan. Het geeft Red Bull de kans om Max naar binnen te halen en te kijken of er nog wat te redden valt. Het team probeert of het wisselen van Max’ stuurwiel zin heeft. Dan komt echter toch de boodschap waar we al voor vreesden:

“Max, this is the end for us.”

Klinkt wat dramatisch, maar hoe dan ook zal het stoom ongetwijfeld weer uit de oren van Max komen na de tweede uitvalbeurt op rij vanwege technische problemen.

Achter de Safety Car duikt vrijwel iedereen naar binnen om zonder al teveel tijd te verliezen banden te wisselen. Interessant is dat Ricciardo voor de tweede keer naar binnen komt om weer terug te wisselen naar de supersofts. Dat kan hem misschien nog wel wat opleveren, als de andere coureurs niet lekker gaan op de softs.

Mid Race:
Verschillende coureurs klagen over het feit dat Bernd Maylander te traag rijdt in de AMG GT. De banden kunnen daardoor niet in de juiste ‘window’ blijven en dat is enorm gevaarlijk. Als de Safety Car naar binnen duikt in ronde 17 zou je zeggen dat dit de ideale kans is voor Vettel om Hamilton te bedreigen. Maar niks is minder waar. De Ferrari’s zijn op het rechte stuk sitting ducks. Zowel Vettel als Raikkonen worden belaagd door de Mercedes-motoren om hen heen, terwijl her en der onderdelen van Kimi’s bolide vliegen. Misschien heeft Ferrari hun geheime olietank niet gevuld voor de race?

Door alle rommel op de baan komt er direct wéér een Safety Car de baan op. Wederom is het tempo van Maylander voor velen te langzaam, maar goed, Bernd kan ook niet toveren in die straatauto. In ronde 20 acht de wedstrijdleiding de tijd rijp om het weer eens te proberen. Maar niet voordat kampioenskandidaten Hamilton en Vettel elkaar raken achter de Safety Car (video)! Hamilton lijkt Vettel een braketest te geven, waarna Vettel naast Hamilton gaat rijden en hem een kusje geeft. Wat gebeurt hier allemaal…

Ham-Vet

Aanvaring of niet, als Bernd naar binnen gaat blijkt wederom dat de Mercedes-PU nog steeds meer power heeft dan de Ferrari-krachtbron. Vettel wordt letterlijk links en rechts belaagd door Massa en Perez. De Duitser verdedigt zich echter met hand en tand. Met succes, want de twee belagers delven het onderspit. Perez rookt zelfs helemaal een zware pijp. Nadat hij in Canada zijn jonge teamgenoot Ocon een mogelijk podium door de neus boorde, is het nu Ocon die in de fout gaat. Hij probeert zijn teamgenoot in te halen, maar rost daarbij tegen hem aan. Weg kansen voor Force India, weg punten in het F1 manager spel voor @jaapiyo. Gelukkig heb ik Kvya…oh wacht.

Hamilton en Vettel verliezen zich wellicht een beetje in alle spanning en consternatie, maar gelukkig hebben we nog een andere voormalig kampioen in het veld. Alonso stelt voor dat de race maar even afgebroken moet worden om alle wrakstukken op te ruimen. De wedstrijdleiding is het met hem eens, dus komt er een rode vlag. We zijn nog niet eens op de helft van de race!

Kwart over vier onze tijd gaat het circus weer van start. Perez en Raikkonen worden vooruit gestuurd omdat ze op dit moment een ronde achterstand hebben. Na een rondje komt de Safety Car meteen naar binnen. Vettel heeft weer twee mannen met Mercedes-motor achter zich. Maar hij heeft dit keer mazzel. Felipe Massa klaagt op de radio over een mogelijk probleem en lijkt de dans te missen bij de herstart. In plaats van Vettel aan te vallen krijgt hij bezoek van teamgenoot Stroll én van Ricciardo. De Ozzie rijdt weer typisch zo’n tactisch sterke race waarin hij langzaam maar zeker naar voren komt. Hij pakt op het rechte stuk met een dubbele tow beide Williams-coureurs en ligt nu op podium-koers.

Een andere man die op podium-koers lag is Felipe Massa, maar hij had gelijk toen hij klaagde over dat probleempje op de radio. Helaas voor de Braziliaanse herintreder laat de techniek ook hem in de steek. Dan zien we opeens Hulkenberg rijden met een afgebroken wiel. De vraag der vragen borrelt onherroepelijk omhoog: gaat McLaren vandaag punten scoren?

Het enige wat er nog ontbreekt aan deze race is wat extra speciaal drama voor de leiders in de wedstrijd. Hé kijk, Lewis’ hoofdsteun zit los. Dat lijkt ons een duidelijk gevalletje de pitstraat opzoeken. Tijdens de Safety Cars zat Lewis nog om het hardst te roepen om de veiligheid, maar nu hem verteld wordt dat hij moet stoppen om de hoofdsteun vast te laten maken wil hij daar niks van weten. Hmm…

Het goede nieuws voor Lil’ Lewis is echter dat zijn onfortuin meteen gevolgd wordt door een stop-and-go straf voor Vettel. Kan ik nog ergens geld inzetten op Lance Stroll voor de winst? De stewards hebben besloten de Duitser te bestraffen voor zijn aanvaring met Hamilton achter de Safety Car. Het gaat daarbij om de tweede aanvaring, de braketest van Lewis ziet de wedstrijdleiding voorlopig kennelijk door de vingers. Zoiets is ook moeilijker te bewijzen natuurlijk.

Ondanks de stop-and-go komt Vettel overigens vóór LH44 de baan weer op, wat de Brit niet gunstig stemt. Op de radio adresseert hij Charlie Whiting direct door te zeggen dat een strafje van tien seconden niet voldoende is voor een dergelijk vergrijp. Het love-fest dat eerder dit jaar leek te ontstaan tussen Hamilton en Vettel zal hiermee ook wel een deukje oplopen.

Maar voorlopig snijden de twee kemphanen gebroederlijk door het veld en verschalken de ene naar de andere coureur. Normaal gesproken is de overwinning echter buiten bereik, want Ricciardo en -jawel- Lance Vance Dance Stroll hebben teveel voorsprong, tenzij ook zij nog problemen tegenkomen.

En dat kan zomaar, zo blijkt als we Sergio Perez op de radio horen. Zijn stoel is gebroken en dat kan tot vervelende problemen leiden in geval van een crash. In zijn Sauber-periode maakte Sergio al ooit mee dat een object de onderkant van zijn cockpit openreet. Zo’n Amsterdamned-scenario wil je niet meemaken.

Finish:
Vettel zet nog even zijn tanden in het stuur op jacht naar het podium. Hij rijdt een aantal snelste ronden achter elkaar. Hamilton heeft ondertussen nog een snood plannetje in gedachten. Als de op de derde plaats rijdende Bottas nou een beetje afremt, kan hij Vettel in de klauwen van de Brit drukken. Het Mercedes-team heeft echter geen trek in dat soort tactieken.

Aan het einde komt Hamilton echter alsnog dicht in de buurt van Vettel. Daarvoor lijkt het beslist voor wat betreft de eerste drie posities. Hoewel, Bottas komt nog in de buurt van Stroll. Ricciardo stevent op de vijfde zege uit zijn carrière af. Na een weekend waarin hij misschien wel meer dan ooit overvleugeld werd door Max, gaat juist hij met de overwinning lopen. Of Max daar heel blij van wordt…

Achter Ricciardo toch nóg wat extra drama op start-finish. Bottas, die in het begin van de race nog een ronde achter lag, pakt alsnog Stroll in (video). De Canadees zal desalniettemin blij zijn met zijn eerste podium in de Formule 1. Wie had dat gedacht na zijn eerste races op het hoogste niveau? Lance is nu de jongste rookie die ooit op een F1-podium stond. Max was weliswaar nog 11 dagen jonger toen hij won in Spanje, maar zat toen al in zijn tweede jaar in de sport. Vettel houdt Hamilton af voor plaats vier.

BOT-STR

Achter de eerste vijf houdt Ocon de schade voor Force India nog enigszins beperkt met de zesde plaats, maar het team had hier een veel beter resultaat kunnen halen. Dat gezegd hebbende: hetzelfde geldt eigenlijk voor alle teams in deze knotsgekke race. Magnussen pakt weer eens wat puntjes voor Haas F1, vóór de twee Spanjaarden Sainz en Alonso.

Jawel! McLaren haalt de eerste puntjes van het jaar. Doordat Wehrlein na een verdienstelijke race de tiende plaats haalt in de Sauber en Stoffel Vandoorne weer nergens te bekennen was vandaag, staat McLaren echter wel nog steeds laatste in het kampioenschap.

En zo komt er een einde aan de meest tumultueuze race sinds tijden. Zo relatief saai als de race vorig jaar was in Bakoe, zo enerverend was ‘ie dit jaar. Zo zie je maar weer dat je nooit een race kan overslaan.

De volledige uitslag:
1. Daniel Ricciardo
2. Valtteri Bottas
3. Lance Stroll
4. Sebastian Vettel
5. Lewis Hamilton
6. Esteban Ocon
7. Kevin Magnussen
8. Carlos Sainz
9. Fernando Alonso
10. Pascal Wehrlein
11. Marcus Ericsson
12. Stoffel Vandoorne
13. Romain Grosjean

DNF’s
Kimi Raikkonen
Sergio Perez
Felipe Massa
Nico Hulkenberg
Jolyon Palmer
Max Verstappen
Daniil Kvyat

UPDATE 1: wordt Max Verstappen gesaboteerd?

UPDATE 2: telemetrie: Hamilton remde helemaal niet!

UPDATE 3: Max verloor gisteravond 25.000 euro.

UPDATE 4: wat internationale media zeggen over de ruzie tussen Vettel en Hamilton lees je HIER.

UPDATE 5: Vettel wordt misschien zwaarder gestraft en moet zich tegenover de FIA verantwoorden voor z’n acties.



95 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
De race die Max had moeten winnen. Petje af voor Stroll, drol van de week is Vettel.
@harrie: Ja of Perez als die geen pech had.
@harrie: Nee want Max is uitgevallen weet je nog? Had, als, de drollen van realiteit.
via Android app
@harrie: Max moet niks. Wellicjt had het gekund, echter gun ik net Ricciardo net zo veel. Verdiende winnaar na een race vol chaos!
@autodrop: D’r zit een verschil tussen ‘verdiend winnen’ en Verdiend Winnen!’

Die actie na de rode vlag was een hele sterke, van Ricciardo, maar er is toch wel iets te zeggen voro de suggestie van Mol om de man ‘Lucky’ te noemen.

In 4 van de laatste 6 races was Verstappen duidelijk de betere ,. maar ging Ricciardo er met de punten aan de haal door pech van de Nederlander. Geluk en pech ZIJN grote factoren!
@dracae: onzin je bent pas beter als je om kan gaan met het materiaal. Max kan dat niet. En scoort dus nul terwijl zijn teamgenoot dus de winst pakt… dat is de klasse van een kampioen. Niet die onzin die max laat zien.
@airc: Tjonge jonge.. wat weer een gekleurde mening… Je zou in theorie kunnen beweren dat de motor ploft omdat Max er te hard mee ragt, niet waarschijnlijk.. maar je kunt het beweren..
Alleen verklaar je daarmee nog niet dat zijn elektrisch systeem de vorige race uitviel, die dingen zijn niet gevoelig voor ‘grof gebruik’. Het is al helemaal geen reden voor de strategie fout/ ongelukkige keuze een paar races terug.
Dan is er ook nog vorig seizoen waarin Max’s banden het een aantal keren een stuk langer uithielden dan die van de meeste anderen, inclusief zijn teamgenoot.. en bandenslijtage is de beste indicator voor hoe netjes een coureur al dan niet rijdt.
Dus .. het foor jou 2 keer gebruikte woord ‘onzin’ is hier zeker van toepassing, namelijk op jouw geneuzel!
@harrie: lol, die verafgoding van ‘Max’
Quote: Uit data van de FIA blijkt dat Hamilton niet op de rem heeft getrapt of duidelijk langzamer ging rijden. De coureur van Mercedes hield zijn snelheid hetzelfde als bij de vorige safetycarsituaties.

Daarnaast heeft Vettel ook 3 strafpunten gekregen waarmee zijn totaal op 9 komt! Bij 12 punten volgt een schorsing van één race.
@erik2907: ter aanvulling:

Volgens http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/vettel-knapp-an-disqualifikation-vorbei-gp-aserbaidschan-2017-12192091.html heeft Hamilton helemaal niets verkeerd gedaan bij de aanvaring met Vettel. Vettel is maar net een diskwalificatie mis gelopen. FIA president Todd kan er wel nog voor kiezen om Vettel voor het Internationaal Sporttribunaal te brengen!
@harrie: Tja volgens jullie gillende fanboys had Max al lang en breed wereld kampioen moeten zijn.
Zelfs zijn eigen gebluf P3 was niet haalbaar.
Zijn teamgenoot is duidelijk wederom de betere rijder.
@oemliefhebber: WTF kwali was ie sneller net als de voorgaande 4.
Jezus christus, wat een knotsgekke race!
Vorig jaar de saaiste race, dit jaar waarschijnlijk de mooiste race.
Man man man wat een race. Ik had me voorgenomen om even lekker op de bank te gaan slapen met het gezoem van de V6’jes op de achtergrond, maar daar kwam niks van terecht. Ondanks dat de helft van de tijd niet geraced werd, was het toch spannend.
Ik heb de race niet eens live kunnen volgen en zat op t puntje van m’n stoel bij dit verslag.
Man oh man oh man wát een race was dit zeg. Wat een chaos! In heb er serieus van genoten. Ja, flink balen van Max Verstappen want hij had deze race uiteindelijk kunnen winnen maar helaas door weer motorpech uitgevallen.

Maar ik heb naar een zeer vermakelijke race gekeken. En dat in notabene Baku.. Het circuit waarvan wij allemaal dachten dat het ontzettend saai zou zijn zoals het vorig jaar was. Maar nee, er gebeurde waanzinnig veel. Wat een spektakel.

En Lance Stroll gewoon op het podium. Alle drie de coureurs op het podium hebben het nodige geluk gehad maar staan er uiteindelijk gewoon wel. Mooi voor Stroll, werd hard afgeschreven door een hoop maar heeft het uitstekend gedaan. Toprace!
Max zsm weg bij Red Bull
@maarten020: Je bent de zoveelste die het fout zegt. RB is een top team, maar RB moet gewoon die fucked up Renault motor eruit trappen!!
@venividivici: er zat debris in de motor
@venividivici: red bull is een top team en dat verdient top rijders. Riciardo en… wie kont er in de plaats van die Limburgse prutser?
@airc: Haha je hebt de hoofdprijs ‘internet Troll’ gewonnen hoor. Veel plezier ermee…
@maarten020: Waarom? Omdat de auto even niet betrouwbaar is? Wie weet doet de Red Bull het volgend jaar weer zoals een paar jaar terug en winnen ze alles. Formule 1 draait om meer dan alleen Max.
@basv: nee..formule 1 draait om max. Max is de belangrijkste persoon op deze aardkloot
@maarten020: dat klopt… Alleen rijdt ze helemaal geen formule 1 en mag alleen Wim Lex haar Max noemen…
@maarten020: Max zoeel ongeluk en gelijkertijd Ricciardo zoveel geluk. Alsof de goden Max niet gunstig gezind zijn. HOrner moet eens serieus gaan onderzoeken waarom de twee bolides zoveel verschillen. En ophouden met zoete broodjes te bakken. En de lulhannesen de laan uitsturen who seriously fucked up.
@ericd: Vroeger had Red Bull die mentaliteit onder bewind van Lauda en toen het nog Jaguar F1 heette. Het hele team is zo’n beetje kapotgemaakt door die Oostenrijker terwijl het in zichzelf best wel potentie had. Horner heeft veel bereikt door zijn manier van werken binnen het team.
@ericd: Je bedoeld dus Max eruit schoppen, zijn teamgenoot is gewoon de betere rijder.
@maarten020: En dan? Een echte teamspeler steunt zijn team ook in slechte tijden. En ook Verstappen heeft zijn team nodig.
@ablogjunk: formule 1 is geen teamsport
@maarten020: Bouwen de coureurs de auto’s zelf dan? En voeren ze de pitstops ook zelf uit? Het is zeker een teamsport.
@maarten020: Niks weg bij RB! Super team, maar RB moet gewoon die fucked up klote Renault motor eruit trappen!
@maarten020: hij kan naar Ferrari vlg jaar maar wil je dat? Met die jankerd van een Vettel of Hamilton in een team? Als die niet nr 1 zijn gaan ze lopen vervelen. En max is dan nr 1. En dat weten ze
@maarten020: Yep. Max eruit, Stroll er in. Die Max bakt er niks meer van en de Stroll is nu het grote talent van het veld.
Wat een race. Geen fan van stroll maar eerlijk is eerlijk geen fout gemaakt dit weekend dus verdiend. Vettel te.licht bestraft, opzettelijk op iemand in rijden moet zwaarder bestraft worden. Begin me ook behoorlijk te ergeren aan saintz die jongen lijkt geen grijntje zelfkritiek te kennen. Ook die verhalen over slechte verstandhoudingen binnen torrorosso kunnen denk ik wel aan hem worden toegeschreven als ik dat zo inschat
@lambohenkie: Je zou in jou verhaal ookSainz kunnen vervangen voor Verstappen en dan zou het ook goed kunnen. Die is nog nooit kritisch op zichzelf geweest.
@545e60: hoeft ook niet echt als je alle races voor je teammaat rijdt…
@545e60: verstappen zei zelf bijvoorbeeld in abu dabhi 2016 ‘ik zat fout daar, compleet mijn schuld.’ sainz spinde gister omdat ie een slapende luilak was, en probeerde de schuld bij kvyat te leggen.
Lance Stroll al een topweekend achter de rug en nu gewoon strak gereden met een mooie podiumplaats. Ik heb echt op het puntje van mijn stoel gezeten, wat een race!
Het was weer ouderwets genieten! Goed van Lance Stroll, is hij dan toch niet zo slecht?

Ook heb ik mijn twijfels over Stoffel. Ik snap dat die McLaren niet vooruit te trappen is, maar hij presteert wel erg ondermaats.
@willeme: Stroll was de enige met een Mercedes motor die uit de problemen is gebleven. En hij is zelfs ingehaald door iemand die een ronde achterstand had.
Volgens mij heeft Stroll 1 keer mensen ingehaald buiten herstarts en crashende mensen voor hem (Magnussen en Hulk toch? Of was dat ook bij een herstart?).
Dus het is goed dat ie uit de problemen is gebleven: niet vechten, gewoon er achteraan rijden. Was het knap en goed: zeker. Was het een uitzonderlijke prestatie? Mwa.
Naar mijn mening is er meer eer voor Bottas: in eerste ronde ging ie voor een gaatje wat er misschien net niet was; maar daarna uitstekend zijn hoofd cool gehouden en vervolgens het hele veld ingehaald (met de snelste auto, maar alsnog wel gedaan).
Bizarre race. Ongelooflijk hoe wederom boven komt drijven ondanks dat hij nu al een aantal races in de kwalificatie duidelijk achterblijft bij Verstappen. Maar zonder de lullige pech van Hamilton en de domme actie van Vettel was de uitslag gewoon Hamilton, Vettel Bottas geweest.
FIA maakt zichzelf belachelijk met de 10 sec stop and go voor Vettel. Die had je gewoon van de weg moeten halen. Ongeacht wat er gebeurd, je goed niet moedwillig een auto rammen.

En toen Hamilton de problemen met de hoofdsteun kreeg, kreeg Vettel heeeeel toevallig een 10 sec stop and go en kwamen ze daarna heeeeel toevallig weer vlak bij elkaar.

FIA wilt de strijd om het kampioenschap spannend houden…
@87sandyd: inderdaad, compleet geregiseerd. Ze kijken gewoon naar hoe de strijd om het kampioenschap spannend blijft. Sloeg nergens op.
@87sandyd: Dat was toch ook duidelijk toen men Bottas geen straf gaf voor zijn move waarbij hij Raikkonens race verpestte en vervolgens de safety car onnodig lang buiten bleef zodat hij dicht bij de staart van het veld kon aansluiten? Race control was een lachertje vandaag.
@edge: Niet alleen race control. Ook de marshals langs de baan waren een ongeorganiseerd zooitje. Het is dat de race deze keer spannend was, anders hadden we Baku wat mij betreft mogen schrappen.
@Edge: Je hebt helemaal gelijk.

Bij de actie van Vettel vraag ik mij echt af waarom de FIA tot deze beslissing is gekomen. De reactie van Vettel (f1 is een mannensport) geeft aan dat hij zich ook geen kwaad bewust is. Een viervoudig Wereld Kampioen die zich zo gedraagt, lekker voorbeeld voor kinderen dit.

Die van Bottas was ook een grote grap. Ik vind dat je race-ongelukken niet moet bestraffen(spin door lekke band en dan er iemand afrijden oid) Maar je moet wel acties bestraffen die echt door de coureur voorkomen had kunnen worden. In die zin had Ocon misschien ook een straf moeten krijgen voor de actie met Perez..
@87sandyd: Je kan het ook omdraaien. Waarom heeft Hamilton geen 10s straf gekregen om te remmen bij het uitkomen van de bocht?
Vind het overigens allebei ettertjes. Bring on roboracing!
@87sandyd: als je naar de interviews kijkt denk ik eerlijk gezegd dat Vettel en Hamilton beide niet heel diep op het incident in mochten gaan van hun PR-assistent, de manier waarop Vettel die vragen omzeilt is echt niet normaal

@87sandyd: Eerst wordt Bottas gematst, die had straf moeten hebben voor zijn botsing met zijn landgenoot, toen kwam Vettel er te genadig af, maar ook Hamilton had een (lichtere) straf moeten hebben voor die break check.. dat was ook niet fraai.
@dracae: Zo’n beetje alle specialisten op elke zender is het erover eens dat Lewis niets verkeerd deed. Ik ben geen meeloper, maar ik denk dat zij er iets meer verstand van hebben dan wij…
@87sandyd: Gezien de telemetrie liet zien dat hij dus niet remde heb ik het fout gezien.

Blijven over Vettel en Bottas.
Overigens, de 3 strafpunten die Vettel later ook kreeg maken iets goed, want dat systeem bestraft een patroon van slecht gedrag, niet incidenten. Vettel staat nu dus op scherp…
Wat een spektakel vandaag! Zowel bij de TT als bij de GP!
Wat een race, genoten! En dan nog eens al die chaos. Maar wat een actie zeg van Vettel.

Mooie prestatie ook van Stroll, die strak rijdt en er voor een podium krijgt. Bijna een 2e plaats zelfs!

Maar tering: wat een pech weer, Max. 3x uitvallen is dus geen scheepsrecht. Weer een DNF. Wie weet wat ie uit kon halen vandaag.
Wat een vermakelijke race, pech voor Verstappen, geluk voor Ricciardo, Bottas en Stroll met een bizarre close finish, Hammilton met zijn headrest, Vettel die niet in kon zien dat hij gevaarlijk reed en dan nog wat onderdelen die her en der over de baan vlogen, en dan nog heb ik de helft niet genoemd.

Ja, ik heb me wel vermaakt!
Wat doornbos al zei, dit is de druppel die de emmer doet overlopen. Max pakt 5 dnf’s in 8 races, en niet vanaf p10 maar vanaf topposities. En nu weer de winst voor Ricciardo. Ik denk dat Max zn cool gaat verliezen, dit is toch niet normaal meer. Hoeveel pech kun je hebben tegenover hoeveel geluk kun je hebben.
@piquet1986: Dat dacht ik ook altijd bij Jean Alesi. Klote Ferrari dacht ik.
En toen kwam Schumi en met de juiste instelling en de juiste mensen rijgde hij de ene wereldtitel aan de andere. Het verschil tussen een spectaculaire en sympatieke piloot en een wereldkampioen van formaat
Hoe kan het dat de auto van RIC heel blijft en die van VER niet? Exact hetzelfde materiaal. Maken de monteurs fouten? Of zijn die wagens niet zo gelijk als RB doet voorkomen?
@Wouter24: Of misschien wel rijstijl van de coureurs?
@545e60: Daar geloof geen hol van dat dat het is. Max doet ook niks meer dan gas geven, remmen, schakelen en sturen wat iedereen doet.
@venividivici: geloof ik ook niet. Zeg het alleen maar reactie omdat het net zo stom is om te denken dat RB max een mindere auto geeft. Het is gewoon botte pech.
@545e60: haha tja alleen die botte pech begint wel een understatement te worden ondertussen! Z’n teammaat loopt weer te lachen en pronken met die geluksengel op zijn schouder…
@venividivici: Tja die jochies staan bekend om hun wilde rijstijl met desastreuze gevolgen, zijn teamgenoot bewijst het dat het wel heel blijft met de juiste mentaliteit.
@venividivici: sympathie voor het materiaal is wel degelijk belangrijk. Max ragt dat hok de baan over met veel risico’s. Zijn collega met veel finesse en gevoel. En zie het resultaat.
@Wouter24: of eist de ene coureur meer uit de auto dan de andere coureur?
@jasperh: Lijkt me niet.. Verstappen staat erom bekend dat zijn banden relatief lang meegaan, en dat betekent toch echt dat hij niet ruig rijd.
@Wouter24: ik dacht te horen dat Max afval voor de motorkoeling kreeg waardoor die te warm werd…
@Wouter24: ik begreep toch troep in de inlaat van de oliekoeler. Als dat zo is moeten ze dat in de pits kunnen monitoren door oplopende temperaturen lijkt mij en dus Max naar binnen halen. Om het visueel te kunnen controleren en eventueel te kunnen verhelpen. Hadden ze dat gedaan was Max waarschijnlijk niet uitgevallen en misschien wel 1ste geworden.
@vopo: Begreep ik ook, maar inderdaad wat je zegt had team dat kunnen zien. Dus ik denk dat het een lul reden is om zich achter te verschuilen en de slechte relatie met Renault wat uit de pers te houden.
@Wouter24: Tsja, hoe komt het dat mijn wasmachine gisteren stuk ging, en exact dezelfde van mijn buurman nog netjes draait?
@futse: je wast te veel
@futse: uit elkaar halen en de oplossing zoeken. Wat RB dus blijkbaar niet goed doet. Het verhaal over afval heb ik niet mee gekregen. Maar zoals hier al aangehaald, zien ze toch dat de temperatuur oploopt. Ik hou het ook maar op pure pech. Maar denk toch er een paar monteurs en engineneers langs de klote krijgen. Rijstijl geloof ik niks van. Max the tirewhisperer, was het vorig jaar nog.
@Wouter24: er zat debris in de motor vast. Gewoon pure pech
Wilde bijna wegschakelen toe Max uitviel gelukkig niet gedaan. Itt anderen vind ik het circuit wel mooi en kregen we ook een fantastische race te zien.

En Vettel had gediskwalificeerd moeten worden…
Zeg @jaapiyo, hoe doe je dat nou? Ik snap prima dat je bij de wat minder spannende races tijd hebt om tussendoor een uitgebreid verslag te typen, maar hier gebeurde zo enorm veel dat als je ook maar twee seconden wegkeek je enorm veel miste. En toch weet je vrijwel instantly een goedlopend en compleet wedstrijdverslag af te leveren. Chapeau!
@edge: toegegeven, waar ik normaal altijd hoop op wat spannende momenten in de race (zowel als fan als voor het verhaal), zat ik nou af en toe te schelden dat ze de boel wéér in de puinpoeier reden. Desalniettemin genoten van de race vandaag.
@jaapiyo: vingers in een bakje ijs gelegd na de race?
RIC heeft laatste tind wel erg veel geluk en VER alleen maar pech, terwijl ie al iedere x liet zien sneller te zijn.

Dat Vettel zijn zijdelingse stoot prima vond is echt van de zotte. Zal nog wel een staartje en een excuusbrief worden.

Leuk voor de Canadees, mooi hoe trots z’n vader was!
@stfu: wat vettel dee is wel goed voor de sport. Meer actie en controversir
Eerste punten voor Honda, en 2 auto’s aan de finish!!
Het was in iedergeval ondanks uitval van Max erg leuk.
Die Bottas, die ging er ff goed voor zitten zeg! Man wat een tempo had die kerel! Hamilton lijkt soms moeite te hebben met tegenslag. Na al het gedoe kwam ie niet meer lekker op tempo had ik het idee. Kwam ook niet meer bij Vettel in de buurt, niet genoeg voor een aanval. Mooi voor RIC, jammer voor Max. Oh en Vettel met z’n ‘it wasn’t me’ gelul. Man, wat een Duitser ben je dan zeg.
@e34m5touring: Dat viel mij ook op. In het begin zat Hamilton dicht op Vettel en dacht ik dat hij hem wel zou pakken, maar Vettel reed bij hem weg.
@berlinetta: door de tik van Vettel was de diffuser beschadigd en kon Hamilton er niet voorbij omdat de downforce weg viel als hij te dichtbij kwam.
@e34m5touring: Ja, Bottas kan erg hard rijden.. maar ik denk niet dat hij een echte topper is. Daarvoor maakt hij teveel domme fouten die hij daarna ook nog eens herhaalt.
Heerlijke race. Vettel moet stoppen met zeiken. Echt genoten vanmiddag. Met Max komt het wel goed, dit is character building.
-edit: check, zie ook dit bericht
Ondertussen op marktplaats https://link.marktplaats.nl/m1177961354
@soulmaster: moest wel rb13 zijn natuurlijk..
@autoblog niets geen video van de pers na de race?
@ablogjunk: hij is niet bij de pers verschenen. Heeft alleen digitaal gereageerd. Ik verwacht dat dit bewust door Rebull gedaan wordt zodat hij niet weer botte kritiek zou gaan schreeuwen (wel begrijpelijk maar voor hun niet wenselijk)
@ablogjunk: zoals @rutger97 zegt, hij heeft alleen digitaal statement gegeven:
https://www.autoblog.nl/nieuws/wordt-max-verstappen-gesaboteerd-99911
Update: vettel heeft als nabrander 3 strafpunten op zn superlicentie gekregen
Zoals ik al vaker schreef; Vettel is naast de baan volgens mij best een goeie peer, maar op de baan is het echt een tokkie eersteklas. Seriously, wat dacht hij te bereiken met die actie? Echt zo ongelofelijk dom en vooral kampioen-onwaardig. Ik kan me werkelijk niet voorstellen hoe iemand met zoveel ervaring en zoveel talent zich zo ontzettend kan laten gaan. Gelukkig kijken er ook maar een paar miljoen mensen en staan er 200 camera’s op hem gericht, dacht hij dat niemand het zou zien oid? Wat een ontzettende mongool.

Sowieso vind ik hem dit jaar erg slecht. Ja ik weet dat hij meedoet in het kampioenschap, punten halen kan hij wel, maar hóe. Door iedereen die niet aan de kant gaat maar van de baan te beuken. En maar klagen als mensen hem eens dwars zouden kunnen liggen. Ik ben die vent echt meer dan kotsbeu, ga lekker rentenieren op je scootertje en flikker op van de grid, omhooggevallen flapdrol.

Zo, nu lekker slapen 😊

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).