• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stand na GP Turkije 2021 plus 6 dingen die opvielen

Auteur: willeme, gepost 11 oktober 2021 om 07:00 – 12 Reacties

We hebben de complete stand na de GP Turkije 2021 voor je! Alle overzichten die er toe doen, plus enkele dingen die ons opvielen.

Vorig jaar was bij de GP Van Turkije het podium voor Lewis Hamilton die zich na een knappe regenrace kon kronen tot zevenvoudig wereldkampioen. Een dergelijk scenario zou gisteren niet mogelijk zijn. Daarvoor was het gat tussen Verstappen en Hamilton te klein.

Wel zat het hele weekend van de GP van Turkije vol met leuke kleine verrassingen, alhoewel de snelheid van Mercedes de ‘minst leuke’ is van die verrassingen. Maar hey, dat hoort bij de sport! Dit zijn 6 dingen die ons opvielen:

Q1 kán dus wel leuk zijn

De eerste kwalificatiesessie was eindelijk leuk. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Simpel: je dreigt met regen. We zijn niet op zoek naar meer races, maar vooral naar meer leuke races. Zet een paar sproeiers naast de baan en dreig ermee om ze aan te zetten, dan gaat iedereen meteen volgas. Het is misschien zelfs leuker dan een ‘kwalificatierace’.

Stand na GP Turkije 2021

Mercedes is stiekem TOCH heel erg snel

Het is wat met Mercedes. Natuurlijk, Red Bull wist niet precies de goede balans in de auto te krijgen. Maar in de vrije trainingen, kwalificatie én in de race was het verschil tussen Mercedes en de rest enorm. Met name met Hamilton achter het stuur. Sowieso is dit circuit iets meer een Mercedes baan en waren de weersomstandigheden heel erg Mercedes, maar het enorme snelheidsverschil tussen Mercedes en de rest doet vrezen voor de rest van het seizoen.

Mercedes

Fernando Alonso is al 20 jaar een jonge hond

Het is absoluut een van de smaakmakers van dit seizoen, Fernando Alonso. De man uit Oviedo wordt al jarenlang gezien als een van de beste coureurs aller tijden en dat is met Alonso in 2021 niet anders. Hij is net zo scherp en spectaculair als 20 jaar geleden. Bij de start was hij echter ook een jonge hond met maar liefst twee keer een actie die ‘m uiteindelijk een vijf seconden penalty opleverde.

Bottas kan briljant zijn

Het is een beetje een vreemde situatie met Valtteri Bottas. Ja, wij vinden het een Geweldige Vent. Natuurlijk, in de meest dominante auto kan elke coureur indruk maken. Het verschil met Hamilton is soms heel erg groot, maar dit weekend was het verschil juist heel erg klein.

Stand na GP Turkije 2021

Perez vervult eindelijk zijn rol

Sergio Pérez heeft tot nu toe geen briljant seizoen gehad. Sterker nog, op zijn overwinning tijdens de GP van Azerbeizjan na heeft hij nog niet echt veel topraces gereden. Nu hoeft hij ook geen toprace te rijden, maar Pérez had tot voorheen de grootst mogelijke moeite om Verstappen te ondersteunen. Wat de Mexicaan gisteren liet zien, was geweldig en precies wat er nodig is. Degelijk presteren, Hamilton van zich afhouden en geen fouten maken. De harde maar faire verdedigingsactie op Hamilton was er eentje om in te lijsten.

Perez

Leclerc gevaarlijke outsider

Eigenlijk mogen we Charles Leclerc geen outsider noemen, hij heeft al lang en breed bewezen een bizar goede coureur te zijn. Absolute buitencategorie. Maar in de Ferrari van dit jaar is er nu eenmaal niet zo heel erg veel mogelijk. We zien de successen van McLaren, maar stiekem presteert Ferrari stabieler. Daarbij is de verhouding tussen de coureurs iets meer in evenwicht. Toch is het knap hoe Leclerc er wel telkens staat op het moment dat er iets mogelijk is.

Stand na GP Turkije 2021

Rijderskampioenschap

Het belangrijkste is natuurlijk dat Max Verstappen de leiding in het WK te pakken heeft. Hamilton zakt naar plaats twee. De voorspring is echter heel erg klein. Pérez stijgt gestaag en komt in de buurt van Norris. Dat mag ook wel, daar de Red Bull RB16B aanzienlijk beter is dan de McLaren MCL35. Sainz en Leclerc zijn elkaar genaderd tot een half punt!

Verstappen

De stand na de GP Turkije 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:

PositieCoureurTeamPuntenVerschil
1VerstappenRed Bull262,5+1
2HamiltonMercedes256,5-1
3BottasMercedes1770
4NorrisMcLaren1450
5PérezRed Bull1350
6SainzFerrari116,50
7LeclercFerrari1160
8RicciardoMcLaren950
9GaslyAlphaTauri740
10AlonsoAlpine580
11OconAlpine500
12VettelAston Martin350
13StrollAston Martin240
14TsunodaAlphaTauri180
15RussellWilliams160
16LatifiWilliams70
17RäikkonenAlfa Romeo60
18GiovinazziAlfa Romeo10
19SchumacherHaas00
20KubicaAlfa Romeo00
21MazepinHaas00

Constructeurskampioenschap

Mercedes heeft de betere auto en een beter presterende tweede coureur. Het verschil is niet bijzonder groot, maar je ziet het wel in deze lijst terug. Het gaat nog een hele kluif worden voor Red Bull om deze achterstand goed te maken. Spannender is de afstand tussen McLaren en Ferrari. Bij vlagen is McLaren sneller, maar Ferrari presteert iets constanter.

Stand na GP Turkije 2021

De stand na de GP Turkije 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:

PositieTeamPuntenVerschil
1Mercedes433,50
2Red Bull Racing Honda397,50
3McLaren Mercedes2400
4Ferrari232,50
5Alpine Renault1040
6AlphaTauri Honda920
7Aston Martin Mercedes610
8Williams Mercedes230
9Alfa Romeo Racing Ferrari70
10Haas Ferrari00

Kwalificatieduel

Vettel en Stroll houden elkaar heel erg in evenwicht, waarbij Lawrence kan zeggen dat zijn zoon net zo goed is als een viervoudig wereldkampioen en daar is geen woord van gelogen. Verder is het opmerkelijk dat Leclerc zich vaker in de kijker rijdt en beter presteert, maar dat Sainz het in de races goed maakt. Er is één coureur die zijn teammaat volledig in de tas heeft en dat is Gasly.

Geweldige Venten

De onderlinge stand na de GP Turkije 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:

TeamCoureurCoureur
MercedesHamilton (12)Bottas (4)
Red BullVerstappen (14)Pérez (2)
McLarenNorris (11)Ricciardo (5)
Aston MartinVettel (8)Stroll (8)
AlpineAlonso (10)Ocon (6)
FerrariLeclerc (12)Sainz (4)
AlphaTauriGasly (16)Tsunoda (0)
Alfa RomeoGiovinazzi (10)Räikkönen (3)
Alfa Romeo Giovinazzi (2)Kubica (0)
HaasSchumacher (13)Mazepin (3)
WilliamsRussell (15)Latifi (1)

Snelste raceronde

Uiteraard was het Geweldige Vent Bottas. In de op één na laatste race wist hij nog even een snelste raceronde eruit te persen. Het geeft ook aan hoe goed die Mercedes gaat in koude en natte condities. De Fin pakt een extra puntje en scoort zo maximaal.

Stand na GP Turkije 2021

De onderlinge stand na de GP Turkije 2021 qua snelste raceronde is als volgt:

CoureurTeamAantal snelste racerondes
VerstappenRed Bull4
HamiltonMercedes3
BottasMercedes3
PérezRed Bull1
GaslyAlphaTauri1
MazepinHaas1
RicciardoMcLaren1
NorrisMcLaren1

Driver of the Day

Met 25% was de Driver of the Day niemand minder dan Carlos Sainz. Hij startte helemaal achteraan. Voor het eerst in zijn carrière mocht hij de prijs in ontvangst nemen. In tegenstelling tot Leclerc reed Sainz niet spectaculair, maar juist heel koel en berekenend. Uiteindelijk wist hij de achtste positie te behalen.

Sainz

De onderlinge stand na de GP Turkije 2021 in het Driver of the Day klassement is als volgt:

CoureurTeamAantal Nominaties
NorrisMcLaren3
PérezRed Bull3
VettelAston Martin2
LeclercFerrari1
HamiltonMercedes1
VerstappenRed Bull1
RicciardoRed Bull1
SainzFerrari1

Heeft de Autoblog-redactie de GP van Turkije 2021 goed voorspeld?

Jaap zat heel erg dichtbij. Maar helaas viel Leclerc terug en viel Bottas niet uit. Wouter zat er verder van af, hij had alleen Verstappen op het podium goed geraden. Hetzelfde geldt voor Michael. Voor de eindoverwinning in de poule maakt het niet uit, die wint Michael op zijn sloffen. Tussen Jaap en Wouter wordt het telkens spannender.

Onderlinge stand na de GP Turkije 2021 in de AB-redactiepoule:

RedacteurPunten
Michael85,5
Wouter45
Jaap44

Deze Grand Prix’ zijn al verreden:

  • 28 maart | GP van Bahrein
  • 18 april | GP van Emilia Romagna
  • 2 mei | GP van Portugal
  • 9 mei | GP van Spanje
  • 23 mei | GP van Monaco
  • 6 juni | GP van Azerbeidzjan
  • 20 juni | GP van Frankrijk
  • 27 juni | GP van Stiermarken
  • 2 juli | GP van Oostenrijk
  • 18 juli | GP van Groot-Brittannië
  • 1 augustus | GP van Hongarije
  • 29 augustus | ‘GP’ van België
  • 5 september | GP van Nederland
  • 12 september | GP van Italië
  • 26 september | GP van Rusland
  • 10 oktober | GP van Turkije
Fezza

Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:

  • 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
  • 5 november | GP van Mexico
  • 12 november | GP van Brazilië
  • 21 november | GP van Qatar (GP Australië gaat níet door)
  • 5 december | GP van Saudi Arabië
  • 12 december | GP van Abu Dhabi
Stand na GP Turkije 2021

De eerste meters voor de GP van de Verenigde Staten worden verreden op 22 oktober om 18:30.

Ook interessant!

  • Stand na GP Qatar 2021
    Stand na GP Qatar 2021: plus 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Brazilië 2021
    Stand na GP Brazilië 2021 plus 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Mexico 2021
    Stand na GP Mexico 2021 en 6 dingen die ons opvielen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, alfa-romeo-racing, alpine, Alpine-f1-team, Antonio Giovinazzi, Aston Martin, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Esteban Ocon, Fernando Alonso, Ferrari, Formule 1, George Russell, haas-f1, Honda, Istanbul, istanbul-park, Kimi Räikkönen, Lance Stroll, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, mick-schumacher, nicolas-latifi, nikita-mazepin, Pierre Gasly, Racing, Red Bull Racing, sebastian-vettel, Sergio Pérez, Turkije, Valtteri Bottas, williams, Yuki Tsunoda

Vorig bericht: « Dit is de goedkoopste Ferrari 360 van Marktplaats
Volgend bericht: Met een biertje op rijden kan straks helemaal niet meer? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    11 oktober 2021 om 07:19

    Max heeft nu wel het geluk aan zijn kant hoor. 2x op rij regen wat hem hielp. Mercedes was belachelijk snel op het droge in FP1 en FP2. Zo’n 6 tienden qua racepace. In een droge race was Hamilton naar plek 2 gereden, om dan te kijken of Bottas wel of niet aan de kant was gegaan en zijn 10e winst had weggegeven. Ik hoop dat ze niet zo snel blijven, want dan gaat Max het niet redden. Toch bijzonder hoe erg dat per circuit scheelt, op Zandvoort bijvoorbeeld pakte Max zonder DRS pole en kwam nergens in de problemen tijden de race.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      11 oktober 2021 om 07:43

      @Johanneke: ziet er idd niet gunstig uit helaas. Viel me al op dat Bottas zo snel was in Italie met de nieuwe motor. En het geluk is een keer op.

      Login om te reageren
    • padoempats zegt

      11 oktober 2021 om 09:51

      Je moet de DRS dat laatste stukje niet overdrijven, dat maakte het verschil niet. Tot aan finishlijn was DRS maar echt heel kort op nog relatief lagere snelheid. Het scheelde praktisch niks

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 oktober 2021 om 10:05

        Oh ik dacht dat ie het de hele ronde niet had. Eens kijken of ik dat nog kan terugvinden.

        Edit:
        https://gp33.nl/video-drs-van-max-verstappen-werkt-niet-tijdens-pole-ronde-in-zandvoort/

        Je hebt gelijk, drs zone 2 deed ie het gewoon, alleen bij opkomen rechte stuk niet meer. Wel 4 tiende verloren in de laatste sector, maar dat zal wel niet volledig DRS zijn geweest.

        Login om te reageren
    • boriske zegt

      11 oktober 2021 om 12:21

      Het momentum ligt nu inderdaad bij Mercedes, laten we hopen dat Ferrari een rol kan spelen en zich in Mexico en misschien Brazilie tussen Max en Hamilton zetten.

      Login om te reageren
  2. stradale888 zegt

    11 oktober 2021 om 09:07

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. EJS zegt

    11 oktober 2021 om 10:03

    Ik vond Tsunoda eigenlijk nog de grootste verrassing. Ja, hij spinde later in de race, maar hij liet een behoorlijk stukje racecraft zien door Hamilton achter zich te houden ondanks het gebrek aan snelheid.

    Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    11 oktober 2021 om 10:36

    Wat zat Olav er weer veel naast zeg. Zelfs het verschil tussen #11 en #33 is nog te moeilijk.

    Ben echt benieuwd wat die Scandinaviërs volgend jaar gaan doen. Of ze Peppie en Kokkie gaan overnemen van Ziggo omdat die zo lekker de weg weten op de paddock of dat ze het aandurven om met nieuwe mensen te komen.

    Login om te reageren
  5. ghini zegt

    11 oktober 2021 om 10:38

    Waar was Norris en waarom kwam hij niet naar voren? Ric kwam op nieuwe banden ook niet naar voren, er is toch iets mis met die mclaren, helaas..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 oktober 2021 om 11:07

      @ghini:

      Norris kreeg een penalty, waardoor hij terugviel van (waarschijnlijk een zekere) P4 naar P7. Inhalen en naar voren rijden was erg lastig onder deze omstandigheden.
      Ricciardo heeft gewoon te vroeg de banden gewisseld. Dat laatste had ook briljant kunnen uitpakken , het was gewoon een gokje. Net als de slicks van Vettel. Dus het zag er erger uit met McLaren qua uitslag dan dat de werkelijke prestaties waren.

      Login om te reageren
  6. harrie zegt

    11 oktober 2021 om 11:47

    Waarom lopen die nieuwe Mercedes blokken zo hard dan, ICE upgrade is verboden.
    Gewoon flink opgeschroefd en het beste er van hopen?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      11 oktober 2021 om 13:27

      @harrie: er zijn geruchten dat ze de motoren beter koelen en red bull heeft gevraagd om een onderzoek. Maar nog geen bewijs gevonden voor een onderzoek

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North