
生きがい!
Vijftig punten, dat is inmiddels het verschil tussen Hamilton en Vettel. Het lijkt een onoverkomelijke horde voor de Duitser om te nemen. Ja, veel mensen hadden het eerder dit jaar over een mogelijke parallel met 2010. Ook toen stond Vettel in de zomerstop er niet al te florrisant voor, maar wist hij met een puike tweede helft van het seizoen alsnog de titel te grijpen bij de seizoensfinale in Abu Dhabi.
Het verschil is echter dat Sebbie destijds de superieure auto had. Dat lijkt momenteel niet meer zo te zijn. Hamilton zei het gisteren al: Ferrari heeft ‘for whatever reason‘ een stapje terug gezet. Na maandenlang geëmmer heeft de FIA naar verluidt een extra sensortje geplaatst op de elektro-goodies van Ferrari. Teambaas Arrivabene ontkent in alle toonaarden dat dit de terugval verklaart, maar feit is dat Mercedes de afgelopen races bijna ’traditioneel’ dominant is.
Dan nog even over het circuit, het oude baantje van ome Hans (Hugenholtz). De baan mag dan niet zo’n lange historie hebben in het kampioenschap als Spa, Monaco, Monza en Silverstone, maar het is inmiddels toch ook een ware klassieker geworden. Onlangs keek ik een autoreview waar een ietwat pretentieuze doch treffende quoot in voorbijkwam: “We go back in space, because we can’t go back in time“. De ‘ruimte’ betreft in dit geval niet planeten en sterren, maar dingen als je oude buurt, je auto van vroeger of het circuit waar je vroeger ook al naar keek. Als je het reuzenrad ziet en de gekke petjes van de massa fans, zou je zweren dat Ayrton en Alain op het punt staan naar bocht 1 te suizen. Maar ja, dat is niet zo. Vandaag gaan Bassie en Adriaan weer eens samen los vanaf de eerste startrij.
De start
Die start verloopt dan ook zonder enig drama, zoals je zou verwachten. De top vijf blijft gelijk. Daarachter doet Vettel meteen goede zaken: hij verschalkt de mindere goden die voor hem staan en verliest dus zo min mogelijk tijd. Brendon Hartley, de man van gisteren, gaat direct in de achteruit en verliest een paar stekkies. Later in het eerste rondje komt er toch wat actie en wel direct in tweeën. Max mist zijn rempunt in de Prost-Senna chicane en Raikkonen is er als de kippen bij om te profiteren. Dat levert de Fin echter alleen maar pijn op, want Max probeert een beetje onhandig alsnog de tweede knik te halen en knijpt daarbij RAI de baan af. Kimi verliest een plekje aan Vettel. Even later zal de wedstrijdleiding beslissen dat MV33 hier vijf seconden straf voor verdient.
Spectaculairder is echter de aanvaring tussen Magnussen en Leclerc. K-Mag gaat weer eens vol kaphark, door op het rechte stuk lekker te bobben en te weaven als de Deense straatvechter die hij is. Leclerc heeft geen kans en raakt de coureur van Haas. De Monegask heeft mazzel dat hij niet gelanceerd wordt en heeft wat treffende woorden over voor zijn concullega over de radio. Iets in de trant van ‘Magnussen is stupid and will always be stupid‘. Wat Magnussen daarop te zeggen zal hebben, kunnen we al wel invullen (video). Ondertussen veroorzaakt hij echter een Safetycar, doordat hij waarschijnlijk iets te wild terugrijdt naar de pits met een lekke band en overal stukjes band en Haas over het circuit heen strooit.
Vlak voordat de ‘SC’ de baan weer afgaat zien we nog een koddig moment tussen teamgenootjes Leclerc en Ericsson. De eerste lijkt voorbestemd te zijn voor grote dingen, de tweede moet vrezen voor zijn carrière nu duidelijk is dat hij volgend jaar geen racezitje meer heeft bij Sauber. De twee rijden om verschillende redenen nu echter helemaal aan de staart van het veld. ERI zit te slapen en torpedeert LEC in de staart. De laatste kan waarschijnlijk niet wachten tot het volgend jaar is.
Dat gezegd hebbende: bij zijn toekomstige team loopt het ook allesbehalve op rolletjes. Vettel wás lekker bezig en weet alleen Max nog tussen hemzelf en zijn echte doelwitten in de vorm van de Mercs. De Duitser weet dat hij snel voorbij de Nederlander zal moeten om de Silberpfeile nog een beetje onder de druk te zetten. Maar Seb neemt (weer) teveel risico. Hij en Max raken elkaar en dat kost de man in rood het meeste. Max kan namelijk door op P3, maar Vettel gaat in de rondte en mag helemaal opnieuw beginnen vanaf de staart van het veld.
Mid Race
Terwijl Mercedes in het land van de rijzende zon vooraan het veld lekker richting de zondersondergang van dit seizoen cruiset, komt Raikkonen in ronde 18 de pits opzoeken. Toch nog wel even spannend vanuit Nederlands perspectief, want dit gaat om een podium voor Max. Die rijdt in eerste instantie echter nog even door. In ronde 22 komt VER dan ook binnen. RAI zit klem achter Grosjean dus het lijkt, ondanks dat Max zijn straf moet inlossen, een makkelijke kwestie te zijn om de Finse veteraan voor te blijven. Toch is het verschil opvallend klein als Max weer ‘buiten’ komt. Ook opvallend: als Ricciardo even later zijn pitstop maakt komt hij vlak achter Max en vóór Raikkonen de baan op. De honeybadger gaat als een speer! Eens kijken of we eindelijk weer eens een ouderwets gevecht te zien krijgen tussen Max en de Ozzie. MV33 staat op de gele band en DR3 op de witte…
De FIA heeft het weer ongemeen druk met strafjes uitdelen. Boven in beeld zien we dat Alonso een straf heeft gekregen voor het voordeel halen uit het verlaten van de baan. Kort daarna volgt het bericht dat Stroll een straf heeft gekregen voor het veroorzaken van een botsing. Even later zien we in de herhaling dat beide gevallen alles met elkaar te maken hebben. In een hilarisch achterhoedegevecht plaatst Stroll in eerste instantie in principe een geweldige move op Alonso door 130R. Daarna drukt hij de Spanjaard echter volstrekt onnodig de baan af. Die laatste is daar waarschijnlijk niet blij om en steekt met zijn graftrage McLaren gewoon keihard de chicane af. Mooi.
Puur voor de vorm: Bottas stopt in ronde 24, een rondje voor zijn kopman Hamilton. De slagvolgorde blijft gelijk. HAM weet dat hij vandaag kampioen wordt, maar zit continu op de radio te emmeren over rare geluidjes die hij hoort en stukjes carbon die op de baan liggen. Ja Lewis, we weten het nu wel. Rol dat ding nu maar gewoon naar de finish, je hebt die titel dit jaar in ieder geval (veel) meer verdient dan Vettel.
Het is niet de dag van Leclerc. Na contact met Magnussen en zijn teamgenootje aan het begin van de race stuitert hij de baan af in Degner II. Er is iets kapot gegaan aan de Sauber, althans dat meldt Charles op de boordradio. De Monegask zet zijn auto aan de kant en veroorzaakt daarmee een korte Virtual Safetycar. Als we kijken naar de intervals zien we een interessante ontwikkeling: Max is op zijn gele bandjes opeens toch behoorlijk dicht in de buurt van Bottas gekomen.
Finish
Maar helaasch, hoewel het circuit van Suzuka vele kwaliteiten heeft, is het er niet makkelijk om in te halen met een moderne F1-auto. Dus ontpopt Bottas zich wederom als de beste vriend van Hamilton door de Nederlander achter zich te houden. Verder gebeurt er ook niet al teveel meer. Ricciardo kan met de witte band toch geen vuist maken en daarachter rijden de Ferrari’s op een treurige vijfde en zesde plaats. Het is nog even de vraag of Ferrari er voor kiest Vettel voorbij Raikkonen te loodsen, maar het team besluit dat dat niet meer nodig is. Ook zij weten: Lil’ Lewis is kampioen.
Achter de eerste zes doet Perez goede zaken met de zevende plaats. Grosjean vindt dat de Mexicaan misbruik heeft gemaakt van de VSC, maar voorlopig is Sergio daarmee weggekomen. De Fransman wordt zodoende achtste, voor zijn landgenoot Ocon. Sainz pakt het laatste puntje voor Renault, wat automatisch betekent dat de Toro Rosso’s hun mooie startplekken niet hebben kunnen verzilveren. Op naar ‘Murica!
UPDATE 1: Max praatte zoals (bijna) altijd na de race met de oranje Mic.
UPDATE 2: Vettel vindt dat Max eigenlijk de schuldige was van hun aanvaring.
UPDATE 3: dit zegt de internationale media over de inhaalactie van Vettel.
De volledige uitslag
1. Hamilton
2. Bottas
3. VERSTAPPEN
4. Ricciardo (driver of the day)
5. Raikkonen
6. Vettel
7. Perez
8. Grosjean
9. Ocon
10. Sainz
11. Gasly
12. Ericsson
13. Hartley
14. Alonso
15. Vandoorne
16. Sirotkin
17. Stroll
DNF
Leclerc
Hulkenberg
Magnussen
Bovenstaande foto is best leuk met die twee honden
@mikje90: Vettel mag zich wel scheren, zeg! En die Ferrari-rode ketting staat ‘m toch niet zo goed.
@mikje90: ook toepasselijk, Seb screwed the pooch vandaag!
@mikje90: Ik hoop niet dat ie op z’n baasje lijkt. Erg irritant wanneer een hond overal tegenaan rijdt.
@karhengst: Er is er maar 1 die overal tegenaan rijdt en dat is verstappen. Wordt hoog tijd dat die eens geschorst wordt. Heeft enkelhandig het seizoen van vettel om zeep gereden. Wat een sukkel die verstappen.
@olivierc: Was toch echt Vettel z’n schuld. Daar was ook iedereen bij Sky mee eens. En ja, als je ogen hebt, jij ook.
@olivierc: hahaha Troll.
@mikje90: ik dacht dat die ouwe zeikerd , de hond weer de schuld zou geven tenslotte heeft iedereen het gedaan behalve opa
Zo ontzettend jammer dat Verstappen net niet een poging kon doen bij Bottas in de laatste rondes. Ik had er toch even hoop in dat er wat zou gaan gebeuren maar helaas. Wel een puike race van het jong weer, echt heel goed. Hij heeft het wel spannend gemaakt samen met de Ferrari’s. Jammer van de 5 seconden straf, wie weet wat er anders had kunnen gebeuren… Vettel is wel weer lekker bezig geweest vandaag. Heeft het voor zichzelf verpest vandaag. En eindelijk eens een goede race voor Ricciardo. Dat was hem meer dan gegund.
Het was een leuke race vond ik wel. Behalve voor Toro Rosso. Erg jammer dat ze de goed kwalificaties niet wisten om te zetten in punten.
@viezefreddyw: was geen reden voor, dit was de betere strategie om in elk geval zn motor te sparen en de auto naar huis te rijden. Max riep natuurlijk al over de radio dat de motor “rough” op max overkwam.
@blo3to3t: Gaat Max nog voorbij aan Kimi in het klassement dit jaar?
@lekkerlinksrijden: ik weet het niet.
@viezefreddyw: Max hoorde daar niet te rijden in de eerste plaats. De actie op Kimi was typisch Max, proberen wat niet kan! Weer die rode waas voor ogen.
Opvallend trouwens dat iedereen zegt dat er stukken van Kimi zijn auto vlogen terwijl dat langwerpige stuk echt van Max zijn auto kwam. Die vloer was al beschadigd voor de actie met vettel. Dus ook daar ging hij een gevecht aan met iemand die hij niet kon houden. Dom van Vettel ook natuurlijk, maar weer typisch dat het steeds bij Max is…
@airc: Ook typisch dat er weer een negatieve reactie over Verstappen komt van jouw kant.
Hoezo is het ‘weer typisch dat het steeds bij Max is’? Heb je de rest van zijn seizoen gezien? Of kom je weer negatief blèren over hem wanneer het jou uitkomt?
@viezefreddyw: feit blijft dat Max, Kimi wel degelijk in de weg reed en een penalty op zijn plaats is.
@toniominestrone: Idd. Ik vond mooi dat ze in de Max studio weer iets vonden waarom het niet de schuld van Max was.
Hij stuurde namelijk volledig in. Wel werd ff vergeten dat hij dat al veel eerder had kunnen doen waardoor hij niet helemaal aan de buitenkant van de baan zou komen, wat nu wel gebeurde.
Ik vond de straf terecht.
@87sandyd: heb jij de race wel gekeken? “had ie eerder moeten doen” gaat nogal lastig als je je linkerwiel blokkeert en vervolgens de bocht niet haalt ??♂️ Kimi had gewoon even beter moeten kijken en miss wat inhouden en achterlangs te kruizen ipv gewoon door te rammen en zo een botsing uit te lokken. Straf wat mij betreft onterecht met een “snel” nieuw verzonnen regel, had deze namelijk nog nooit eerder gehoord ?
@biohazardracer: hahahaha als buitenlander is het hilarisch hoe jullie max overal door weten te beschermen! “geef hem wat plaats want hij wilt terug de baan op”, dit is de rijschool niet he! als kimi zich zou verremmen en van de baan gaan zou max ook heus niet even wachten tot hij flink en veilig terug op het circuit is. als je een foutje maakt en dan bij het terugkomen op het circuit ook iemand raakt is het niet meer dan normaal dat je een straf krijgt.
@jonathan1996: Jij bent vast een Belg. Dan heb je vast MotoGP gekeken in de gedachten dat het de formule 1 was…
@airc: je weet toch dat degene die voor ligt, het recht op de raceline heeft en deze mag behouden? Want met jou visie zou er blauw voor iedereen zijn die langzamer is, terwijl verdedigen toch echt een belangrijk deel van de sport is. Maar ik moet je ook gelijk geven, want Max had ook wel wat minder agressief de baan op kunnen komen en gewoon even zijn verlies nemen
Excuses dit was voor viezefreddie
@airc: wat voor race heb jij gekeken? Toch wel de GP van Japan 2018?! Mag ik hopen. Wat een zure reactie. Je lijkt haast Connely wel.
Leuke gevechten in het middenveld wel. En een knappe race van Ricciardo. Vettel… Laat maar.
@fastforward: Hield Ricciardo nou in? Hij viel zo opvallend net buiten Max’ 5 sec. penalty. Was ie erbinnen gebleven, dan was hij 3de geworden.
@ericd: de penalty had Max reeds in de pit genomen. Er was dus geen correctie meer van de tijden.
Haha geweldig dat Hamilton en Verstappen nog even de gek aansteken met de 5 seconden tijdstraf.
Wat een gave baan is Suzuka toch ook. Ik begreep van Hamilton dat het publiek in Japan verreweg het beste is van alle toeschouwers.
@willeme: het is toch ergens wel jammer dat je, zodra je beroemd bent, een bandje moet gaan afspelen elke keer als ze je mening vragen. Want als je je echte mening geeft en die is niet positief dan hang je. Nadeel van een voorbeeldfunctie
@willeme: die man wint gewoon teveel, zijn oneliners zijn op.
Je vraagt je af wat ze volgende race bij Ferrari gaan bedenken om ervoor te zorgen dat ze geen wereldkampioen hoeven te worden…
@donvincenzo: schuld van de Rabobank
@donvincenzo: kwalificeren op regenbanden hebben ze al gehad. Met een halfvolle tank starten? Geen banden meenemen?
@donvincenzo: diesel tanken?
@donvincenzo: ben eigenlijk benieuwd wat Vettel wel moet doen om nog kans te maken op de titel. Hadden we eerdere jaren niet van die mooie schema’s? Als Lewis als x finisht dan moet vettel als y finishen?
Strategisch gezien zijn ze het bij Ferrari helemaal kwijt
@rob5nismo: wat je niet hebt, kun je niet verliezen
@ikschrijfookoverautos: Om met Kim Holland te spreken: Diep. Heel Diep.
Wat een heerlijke race en wat een oorwurm is Vettel. Nu Hammertime in Austin en hij is weer binnen ??
@donvincenzo: kwalificeren op regenbanden hebben ze al gehad. Met een halfvolle tank starten? Geen banden meenemen?
#ontslavettel.
Hup, en een strafpunt op zijn licentie. Dat zat er aan te komen. Hoe lullig zijn dan de 2 strafpunten die hij volkomen onnodig de vorige race kreeg omdat hij nog perse voor Ricciardo wilde kwalificeren? Als, (als) hij volgend jaar mee doet om het kampioenschap kan dit hem nog veel problemen gaan geven.
De morgenstond heeft brons in de mond! Lekker ochtendje zo.
Ferrari een superieure wagen. Misschien 10 jaar geleden.