• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe deze F1-coureur vandaag éindelijk zijn snelheid vond

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 6 oktober 2018 om 15:02 – 9 Reacties

Hoe deze F1-coureur vandaag éindelijk zijn snelheid vond


Het is hem gegund.

Het gehele jaar loopt Brendon Hartley eigenlijk al achter de feiten aan. Ongelukkige incidenten, knullige fouten en een algemeen gebrek aan snelheid hebben ervoor gezorgd dat de Nieuw-Zeelander weinig zekerheid heeft over zijn toekomst in de Formule 1. Met nog een handvol wedstrijden te gaan, laat de Kiwi gelukkig zien dat hij uit het juiste racehout is gesneden. Nota bene in de achtertuin van Honda, de motorleverancier van Toro Rosso, kwalificeerde hij als zesde.

Hartley kan een dergelijke prestatie goed gebruiken. Immers, in de Formule 1 ga je niemand van je kwaliteiten kunnen overtuigen als je geen resultaten produceert. Desondanks komt de prestatie enigszins uit de lucht vallen. Na de sessie heeft Hartley tegenover de pers verduidelijkt dat het zeker niet alleen vanuit hemzelf is gekomen.

Hoewel de baan aan het begin van Q3 nog een klein beetje vochtig was van de regen uit het tweede gedeelte van de kwalificatie, was het circuit droog genoeg om een snelle ronde op droog weer banden neer te zetten. Hartley’s race engineer Pierre Hamelin gebruikte dit gegeven om zijn coureur psychologisch te manipuleren. Hij praatte de Le Mans-winnaar niet alleen moed in, tegelijkertijd vertelde hij hem dat de concurrentie bezig was met vliegenvlugge rondes. Op deze manier kon hij Hartley er van overtuigen dat de baan in orde was, zodat hij zonder twijfels in het achterhoofd aan zijn ronde kon beginnen.

“[In] Q3, my engineer told me on the radio that Force India had improved their time, ‘so the track is definitely OK’. I’ve now looked at the timing screens and realised that he lied to me. So he gave me good confidence that the first sector was going to be dry and [have] good grip, which was a good thing. I had to have full trust in him.”

Natuurlijk had het placebo-praatje van Hartley’s race engineer net zo goed enorm verkeerd uit kunnen pakken, maar dankzij het vertrouwen dat hij hem wist mee te geven, kon de Kiwi uiteindelijk wel een fenomenale ronde produceren. In Honda’s achtertuin kwalificeerde hij op een geniale zesde positie, nog voor teamgenoot Pierre Gasly. Uiteraard moet hij het morgen nog maar weten om te zien zetten in een sterke puntenfinish, maar een goed begin is het halve werk.

Hoewel Hartley een fijne prestatie heeft geleverd die we niet zonder reden willen neerhalen, moeten we wel vermelden dat Gasly sinds FP3 te maken had met motorproblemen. Ten opzichte van de Honda-krachtbron van Hartley, moest de Fransman iets inleveren op vermogen. In het ideale scenario was Hartley waarschijnlijk dus niet voor zijn teamgenoot geëindigd. Het doet in ieder geval niet af aan zijn fijne resultaat.

Ook interessant!

  • Video: Verstappen gaat voorbij aan Gasly
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Brendon Hartley, Formule 1, Honda, motor, Pierre Gasly, Racing, toro-rosso

Vorig bericht: « Autoblog advies: de betrouwbaarste Youngtimer-station voor 6 mille
Volgend bericht: Kleine schram maakte deze sportwagen total loss »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    6 oktober 2018 om 15:10

    Denk dat ie volgend jaar wel mag blijven, als een soort veredelde Honda r&d en testcoureur.

    Login om te reageren
  2. vonklausenburg zegt

    6 oktober 2018 om 15:25

    Hartley op P6 was mijn geluksmomentje vandaag bij het wakker worden. Die gekke Kiwi kan echt een goed potje sturen, maar op één of andere manier kwam het er maar niet van. Hopelijk zorgt deze kwalificatie (en een mooie race morgen) ervoor dat ‘ie een stijgende lijn kan vinden.

    Login om te reageren
  3. soes750 zegt

    6 oktober 2018 om 16:14

    Top voor Hartley. Gun hem wel een succesje. Wat zal Riciardo zuur zijn zeg. Zich realiseren dat Renault helemaal nergens is en dat Honda daar nu echt voorbij is. Dat wordt de komende jaren net als Alonso gedaan heeft, slijten in de achterhoede en elke wedstrijd GP2 engine roepen.

    Login om te reageren
  4. kobus1967 zegt

    6 oktober 2018 om 16:26

    Even een vraagje aan meneer bietenboel, hoe doen de Renault motoren het deze kwalificatie?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      6 oktober 2018 om 16:29

      @kobus1967: 1tje deed het redelijk goed

      Login om te reageren
      • Joost zegt

        6 oktober 2018 om 16:32

        @lekkerlinksrijden: en vijf anderen niet.

        Lekkere score! 16,6% in de top 10…

        Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    6 oktober 2018 om 17:28

    Het begint erop te lijken dat hij de laatste paar procent mist om echt top te zijn. Speelt misschien te veel op zeker om echt tot de limiet te komen? Rijden kan hij wel, de auto verbeteren door feedback zou hij ook kunnen.. dus mental coach?

    Login om te reageren
  6. autodidact zegt

    6 oktober 2018 om 17:35

    Het is hem gegund, maar het is geen type voor de F1. Te risico-avers.

    Login om te reageren
    • autodidact zegt

      6 oktober 2018 om 17:36

      @autodidact: kortom eens met Wooooooooody

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North