Volvo XC90 Ambulance klaar voor de Nederlandse wegen

Auteur: , 35 Reacties

Proefrijden in een nieuwe Volvo wordt makkelijker.

Een tijdje geleden hadden we de primeur over een vernieuwing in het Nederlandse ambulance-wagenpark. De Mercedes Sprinters voor het zware werk blijven, al is er een kans dat die ook vernieuwingen te zien krijgen. Eerst komen de vernieuwingen echter in de iets kleinere hoek: de versies op basis van de E-Klasse W212 (rijtest) gaan immers al vrij lang mee. Nu is het een logische gedachte voor de ambulancedienst om aan te kloppen bij Binz, om een nieuwere versie te bouwen, op basis van de W213 bijvoorbeeld. Maar nee, UMCG Ambulancezorg en Ambulancezorg Limburg-Noord willen een jaar een proef gaan draaien met het merk Volvo. Ze benaderden een soortgelijk Zweeds bedrijf genaamd Nilsson Special Vehicles.

Afgelopen week kregen we wat tips dat de eerste Volvo XC90 ambulance in Nederland klaar is. We namen meteen contact op om te vragen om wat extra foto’s, maar blijkbaar was UMCG Ambulancezorg te druk met andere zaken. Het Zweedse Standby AB had echter wel een afbeelding van de Nederlandse XC90 met kenteken KZ-149-N. Deze is gemaakt voor het Radboud University Medical Trauma Team.

Volvo XC90 ambulance

Qua ambulance verandert er verder vrij weinig. Het blijft een personenauto met een waterhoofd en rugzak. De nieuwe XC90 (rijtest) is een meter langer gemaakt en het dak is vervangen door carbon, daardoor is de wagen aerodynamisch en lichter dan de bestaande ambulances. Aan boord is ruimte voor een elektrische power load brandcard. Dat is een systeem waarbij de brancard volledig elektrisch omhoog en omlaag gebracht wordt maar ook volledig elektrisch in en uit het voertuig kan gaan. Dit biedt de patiënt extra veiligheid en ontlast het ambulanceteam met zwaar tilwerk. Daarnaast heeft het voertuig een betere wegligging waardoor de patiënt meer comfort heeft tijdens het vervoer.

De Volvo’s van de regio’s Drenthe, Friesland en Noord-Limburg staan in ieder geval al klaar en worden vanaf 1 maart ingezet. Ze draaien dan als proef een jaar mee met de diensten en gaan elke maand per post rouleren, nadat de chauffeurs specifiek zijn geschoold. Na een jaar wordt er geëvalueerd en beoordeeld welke toekomst de XC90 heeft in onze ambulancezorg. De Nederlandse ambulance-livery is wat mij betreft minder gaaf dan de Zweedse. Maar goed, het gras, of in dit geval het blokjespatroon, is altijd groener bij de buren.



35 reacties

Zo mooi als de Mercedessen E waren als ambu, zo lelijk (persoonlijk) zijn deze Volvo’s als ambu. Daarentegen vind ik zowel de S90 als de V90 in normale trim schitterend.
@baap: Het is natuurlijk heel erg belangrijk of een ambulance mooi of niet is.
@noosaheads: Dat staat er buiten natuurlijk, functie voor looks wat begrijpelijk is. Ik vind alleen dat de Mercedesambu’s ‘statiger’ en mooier waren dan de Volvo’s.
Prima update lijkt me. Wel goed dat er een jaar mee getest wordt. Niet zoals de Duitse politie in NRW, die hun Passats vrolijk inruilden voor 3-serie Tourings, om er vervolgens achter te komen dat de auto’s in de praktijk veel te klein worden ervaren door de agenten die ze gebruiken.
Ziet er wel stoer uit ook al moet ik zeggen dat ik die chevies vroeger altijd wel gaaf vond
Als je niet ziek bent, wordt je het wel als je dit misbaksel ziet
Prachtig ..
Maar ehhhhh .. is een iveco bus ofzo niet heeeeeeel veel praktischer ruimer en makkelijker om te bouwen ..
@lincoln: vroegah reden ze nog met Chevy Vans, was vast te goedkoop voor de instanties.
@marinepower:

Iemand heeft er een V90 aan over gehouden iig ..

Ziekenfonds traditie ..
@lincoln: een inhoudelijke en nuttige comment. Goed gedaan.
Tja, zal ook wel prima zijn. Ligt gewoon een dieseltje in lijkt me?
Ik snap alleen het voordeel van zo’n extreem verbouwde personenwagen niet, als je ook gewoon een passend busje als uitgangspunt kunt nemen… Desnoods een Vito, als een Sprinter te groot is. In Zweden heeft het voordelen omdat het een wagen van eigen makelij is en met AWD natuurlijk. Maar beide in Nederland niet van toepassing.
@trustmeiamanengineer: volgens mij worden de E-klasses gebruikt voor lange ritten waarbij comfort gewenst is en de patiënten gewoon stabiel zijn en minder intensieve zorg nodig hebben dan een trauma gebak.
Dit is volgens mij Van ziekenhuis naar ziekenhuis bijvoorbeeld. Op de snelweg liggen ze veel stabieler op de weg door hun verkregen vorm. Ook helpt lucht vering natuurlijk enorm voor het rijcomfort.

Maar ik kan er ook naast zitten.
@kvgorp: Ik zie in de regio Utrecht geregeld E-klasses met spoed over de kleinere weggetjes rijden. Dat zullen voornamelijk spoedmeldingen zijn schat ik zo in.
Met die Zweedse variant is het alsof de lijkwagen je alvast komt ophalen.
Ik vind dit een hele verbetering t.o.v. de Mercedes ambulances. Bij die dingen krijg ik altijd het gevoel dat het idee was om een “sportieve” ambulance te bouwen met gestroomlijnde lijnen. Een combinatie die even goed werkt als het belonen van je hond met behulp van een vlammenwerper. Een ambulance hoort gewoon een grote praktische doos te zijn waar gemakkelijk de patient en materiaal in vervoerd moet kunnen worden. Maar wellicht ben ik sentimenteel omdat mijn vroegere ambulancespeelgoedauto’s ook zo mooi vierkant waren.
@daihatsucuore: Betere aerodynamica is goed tegen het windgeruis en voor de snelheid op de snelweg. Beide niet bepaald nutteloos volgens mij.
@daihatsucuore: ik was wat blij met de Mercedes ambulance (gebaseerd op de 124) die me destijds in de ochtendspits over de A27 met politiebegeleiding naar Utrecht bracht…de Merc reed volgens de ambulancebroeder tegen de 200. Had zo’n Chevy niet gered.
@406_v6: klopt, die halen max 160.
Lekker belangrijk hoe zo’n ding er uitziet. Als je maar snel en veilig naar een ziekenhuis vervoerd kunt worden.
Is het niet veel goedkoper om een busje te nemen zoals een Transporter, Sprinter of Ford E-series?
@e550: in Friesland en Groningen rijden vooral VW Transporters en Ford Transit’s.
@deora: in Drenthe was 1 transit op de proef maar beviel niet, wordt nu ingezet als psycholance.

Die volvo’s lijken mij niet echt ruim achterin wanneer er bijv 2 verpleegkundigen met de patient bezig moeten tijdens een spoedrit.
Wat afschuwelijk die Volvo’s, doe maar chevys of die sprinters.
via Android app
@720s ; de zin over proefrijden made me smile haha.
Hier ik weert rijden ze tegenwoordig met een glc rond, dat ding ziet er wel gaaf uit!
@c220amg: is dat geen rapid responder of huisartsen auto? In friesland rijd de huisartsenpost met GLA’s
@civicfk3: Ja ik denk inderdaad dat dit het rapid response team is. Desalniettemin blijft het wel een gaaf ding!
Ik vindt het een stuk mooier dan een Mercedes.Patient hoeft ook niet meer te worden getild of in de ambulance te worden geschoven. Dat maakt het werk een stuk lichter en prettiger natuurlijk.
@Alfarobert: dat zelfde electronisch brancard systeem kan in elke ambulance gebouwd worden en neemt nauwelijks ruimte in beslag.
Net als het artikel vanochtend over de Duitse politie Mercedessen leest dit artikel allerminst prettig. Geen fijne zinsopbouw en onduidelijke / incomplete informatie, vooral het erbij halen van allerlei randzaken maakt het een onsamenhangend verhaal.
Het uiterlijk is natuurlijk wel de laatste zorg als je een ambulance nodig hebt.

Stabiel, veilig en snel naar het ziekenhuis rijden zullen die Volvo’s goed kunnen
@wceend: helemaal mee eens. Ik moet de eerste mooie ambulance nog tegen komen. De kans dat ik er ooit zelf een ga aanschaffen lijkt me niet echt groot ;-)
De eerste foto betreft, volgens het kenteken, een Noorse ambulance
Is het alweer bijna 1 april?
De halve wereld rijdt rond met Renault Masters als ambu. Die dingen zijn licht, ruim, lage tildrempel door de voorwielaandrijving. Te krijgen als bus maar ook als camperchassis. Op zo’n camperchassis zou de ideale opbouw gemaakt kunnen worden.

Aangezien er nogal wat berichten zijn van geldtekorten in de ambulancewereld zou je verwachten dat ze wat slimmer zouden gaan inkopen maar helaas.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).