
Vanaf vandaag krijg je hoge boetes als je met je roet brakende dieselbus een milieuzone inrijdt.
Het is vandaag de eerste dag van juli. We trappen deze zomermaand puffend en steunend af met een hitteplan, maar het is ook de dag waarop je voor het eerst een dikke boete op de deurmat krijgt als je met je oudere bestelbus of vrachtwagen een milieuzone inrijdt.
Kijk er veranderen veel dingen vandaag in het verkeer, daar waarschuwden we je al eerder voor. Maar dit is een vriendelijke reminder dat het vandaag voor bestelauto’s en vrachtauto’s met emissieklasse vier of lager echt klaar is in een hele trits aan gemeentes. Overigens geldt dit niet voor personenauto’s.
Handhaving van start
Nou mochten deze vervuilende bestellers en vrachtwagens al vanaf 1 januari 2025 niet meer de milieuzones van steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle, Leiden, Maastricht, Delft, Gouda en Assen in, maar er werd nog niet gehandhaafd.
Dat feest is nu voorbij. Rij je steden met een milieuzone toch binnen met je euro 4 dieselbus of vrachtauto dan kun je hoge boetes tegemoet zien. (Check hier je bus)Voor een besteller is de prijs 120 euro en voor een vrachtauto betaal je 310 euro. Exclusief administratiekosten uiteraard.
Steeds strenger
Ieder jaar worden de toegangseisen een stukje strenger. Euro 5 bestelauto’s die voor 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet mogen nog tot 1 januari 2027 de zero-emissiezones in. Registreerde je voor dezelfde datum een euro 6 bestelauto, dan mag je tot 1 januari 2028 de milieuzones nog in.
Die laatste groep euro 6 bussen zou nog een jaartje langer kunnen worden, maar daar wordt nog over gediscussieerd. Na deze overgangsregeling mag je dus alleen nog maar met een emissievrije bestelbus of vrachtwagen de steden in. Dus volledig elektrisch of waterstof elektrisch.
Ontheffingen aanvragen behoort tot de mogelijkheden, als je bijvoorbeeld niet anders kan of je hebt een invalidenbusje. Oldtimers zijn ook vrijgesteld, dus aannemers kunnen ook overstappen op een 40 jaar oude Transporter, maar of die nog aan je eigen eisen voldoet…
Of zorg voor buitenlandse kentekens, want die glippen door de camera’s heen. Een andere mogelijkheid is aan de rand van de stad alles overladen in een leen-Biro, dan wordt die hub wellicht alsnog een succes…





Een Volkswagen T3 uit 1985 is helemaal zo gek nog niet.
Geen wegenbelasting, geen afschrijving en geen boete. Veel goedkoper wordt het niet.
Alleen veel onderhoud, een stuk minder comfort en een hoger brandstofverbruik.
Maar wel eenvoudig onderhoud, comfort kun je altijd nog regelen en een LPG tank is ook een optie.
Maar wel veel onderhoud. Roest is ook een issue bij zo’n oud ding. Hoe wil je comfort regelen? Ding zal nooit zo smooth rijden als een auto van nog geen 15 jr oud. Het rijd altijd met horten en stoten bij gas los en gasgeven.
Daar kun je veel geld in stoppen, maar dat voorkom je niet. Tevens 0 luxe dr in. Airco? Navi? Alarm?
Dr zit natuurlijk vrijwel niks op. Waarschijnlijk moet je de ramen nog zelf naar beneden slinger. Je idee klinkt leuk. Maar als je uit een jonger voertuig komt ben je zo’n oud ding heel snel beu.
Wat betreft de roest heb je gelijk. Is natuurlijk wel grondig aan te pakken, maar dat kost wel tijd en dus geld.
Airco zit er inderdaad ook niet op, ik weet niet of daar aftermarket oplossingen voor zijn.
Navigatie kun je gewoon een Android auto / Apple CarPlay radio met scherm voor inbouwen of je telefoon op een houder zetten.
Horten en stoten? Kwestie van leren rijden denk ik, ik herken dat in ieder geval niet. Vind een meer mechanisch aanvoelende auto met weinig ‘filters’ juist leuker.
Maar zo’n ding is wel traag in het huidige verkeer en het maakt ook genoeg geluid, denk dat je daar bij dagelijks zakelijk gebruik wel moe van wordt als je veel snelweg kilometers maakt.
En simpel onderhoud en simpel repareren klopt wel. Maar het is wel echt een oude bus waarbij alles oud is, dan moet je wel rekenen op vaker uitval, dat maakt het ook minder aantrekkelijk en het kan ook behoorlijk extra kosten opleveren.
Prive kan het prima voor mensen die ervan houden en die enig technisch benul hebben. Zakelijk als vervanging van een moderne bus lijkt het me inderdaad slechts voor een heel select groepje weggelegd.
Roest valt natuurlijk te behandelen. Airco kun je ook in laten bouwen. De kosten lopen daarmee wel hoog op. En het blijft een oude bus die niet meer waard zal gaan worden.
De onderhoudskosten blijven hoog.
De gebruikersgemak laag. Volgens mij kun je beter investeren in een nieuwe bus.
Ja, voor alle -Nederlandse- ondernemers. Gelukkig kan de Poolse Stukadoor gewoon nog de binnenstad in roffelen met zijn Euro1 VW LT uit 2005 of de Roemeense timmerman met zijn ’02 Euro2 Renault Master. De camera’s kunnen niks met die kentekens en de Politie/Handhaving heeft het te druk om er iets aan te doen. Zwart klussen en geen noodzaak om verplicht in (dure) EV-bussen te investeren. Nederland op z’n smalst.