• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijn

Auteur: Loek, gepost 22 augustus 2019 om 22:02 – 41 Reacties

Afbeelding Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijnAfbeelding Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijnAfbeelding Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijnAfbeelding Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijnAfbeelding Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijnAfbeelding Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijnAfbeelding Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijnAfbeelding Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijn

612 Vandenbrink
Als je even diep in de buidel tast.

De Ferrari 612 Scaglietti had aan het begin van dit millennium een zware taak op zich te nemen. De grote 2+2 van Ferrari zijn voorganger 456 sloeg namelijk in als een bom, een klassiek gevalletje ‘zie dat maar eens op te volgen’. Dat deed Ferrari op exact dezelfde manier als de F430: pak de voorganger, houd hem in grote lijnen hetzelfde maar moderniseer hem op de nodige fronten. Dat is goed gelukt, ware het niet dat ondergetekende toch altijd de 456 heeft geprefereerd. Toch was de 612 een Willem-special waard.

De opvolger van de 612, de FF, gooide het namelijk over een compleet andere boeg. Weg met de achterwielaandrijving, voor het eerst kreeg de auto vierwielaandrijving. Maar vooral, weg met de aflopende daklijn aan de achterzijde. De FF werd een tweedeurs ‘Shooting Brake’, of Breadvan als we het historisch Maranellees houden. Je zou nu zeggen dat die gedachte datgene is wat Michiel van den Brink inspireerde om te kijken hoe de FF er in de ‘612-tijd’ uit had gezien. Dat is niet waar, het idee van de 612 Shooting Brake kwam van vóór dat de FF überhaupt op de markt verscheen. De uitvoering duurde iets langer waardoor we pas recent konden genieten van het eindproduct.

Vandenbrink Shooting Brake

Het breadvan-concept is duidelijk te zien in de 612 VDB: door het gebruik van de achterste zijruiten van de 612 lijkt de doorlopende daklijn op een ‘busje’. Dat klinkt meer denigrerend dan wat het is, want het geeft de auto een uniek aanzicht en over het algemeen is de Vandenbrink Shooting Brake een mooi ding om te zien. Bovendien uniek: net als de eveneens Nederlandse Remetzcar Model SB is er maar één exemplaar. Bij de introductie werd het al duidelijk dat Classic Youngtimers, een verkoopbedrijf en opdrachtgever uit Uden met een goed portfolio, een vinger in de pap had bij de Vandenbrink 612. Zij zijn ook degenen die ervoor zorgen dat je nu een kans hebt om de auto te bezitten.

Het gebruikte exemplaar van de 612 is waar we de legale info op baseren. We hebben het dan over een model uit 2005 met 28.867 km op de teller. Qua techniek is er niks aan de auto gebeurd, dus krijg je een smeuïge V12 met 540 pk, gekoppeld aan een zestraps automaat. Het mooie cognackleurige interieur zorgt voor een luxe aanblik, de grijze lakkleur is daarentegen ietwat saai. Toch zal het feit dat er maar eentje van is de nodige nekken draaien.

Dat alles drijft de prijs wel een beetje op. Een 612 doet van ongeveer 80 tot 150 ruggen op de classifieds, voor de Vandenbrink 612 moet je 300.000 euro meenemen. Bijzonder, deze FF avant la lettre. Maar deze smak geld laat je wel even achter je oor krabben. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het voor een one-off meevalt, maar voor de al redelijk ruime 612 is het veel geld.

Ook interessant!

  • Dit is de duurste Ferrari 612 Scaglietti van Nederland
  • Nederlander komt met nieuwe Ferrari Shooting Brake
  • Daytona Shooting Brake Hommage
    Daytona Shooting Brake Hommage knalt je scherm op
  • Voor zo weinig scoor je dezer dagen een Ferrari 612

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

612, coachbuilding, Ferrari, grijs, occasion, scaglietti, vandenbrink

Vorig bericht: « Vergelijking: de nieuwe Audi RS6 Avant vs. de oude
Volgend bericht: Dít is het interieur van de Porsche Taycan »

Lees Interacties

Reacties

  1. focusrs zegt

    22 augustus 2019 om 22:16

    Ik vind het meer een lijkwagen voor lilliputters. Man man man wat een lelijk ding

    Login om te reageren
    • cavin zegt

      22 augustus 2019 om 22:37

      @focusrs: dat mag niet meer in 2019… verticaal gehandicapten zijn het ;)

      Login om te reageren
      • goodfellar1 zegt

        22 augustus 2019 om 22:45

        @cavin: lol ?

        Login om te reageren
      • cvoo zegt

        22 augustus 2019 om 22:45

        @cavin: Lijkwagen mag ook niet, het is een rouwwagen..

        Login om te reageren
        • KEV9 zegt

          23 augustus 2019 om 07:44

          @cvoo: ik zou ook rouwen als ik zo’n auto moest rijden

          Login om te reageren
      • crosske zegt

        22 augustus 2019 om 23:45

        @cavin: dan moet het mensen met een verticale beperking zijn

        Login om te reageren
      • autodidact zegt

        23 augustus 2019 om 00:41

        @cavin: dus deze auto is speciaal voor horizontaal vervoer van verticaal gehandicapten…

        Login om te reageren
      • niex zegt

        23 augustus 2019 om 07:28

        @cavin: gehandicapt? dat kan niet meer. fysiek beperkt heet dat nu al een tijdje.

        Login om te reageren
        • pindakoning zegt

          23 augustus 2019 om 07:44

          @niex: nee nee, dat zijn mensen met een beperkingsachtergrond

          Login om te reageren
        • cavin zegt

          23 augustus 2019 om 13:19

          @niex: verticaal beperkt dan?

          Login om te reageren
    • slickrick zegt

      23 augustus 2019 om 10:01

      @focusrs: dat dacht ik ook, zit net te weinig glas achterin ….

      Login om te reageren
  2. dunhozzie zegt

    22 augustus 2019 om 22:28

    Tekenen / designen kan de beste man prima. Ik vind het mooi.

    Alleen had ik het nog meer gewaardeerd als hij gelijk die lelijke voorkant had meegenomen. De 550 en 575 hadden/hebben een veel mooier snoetje

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      22 augustus 2019 om 23:17

      @dunhozzie: jammer alleen dat je over de totstandkoming hiervan een hele soapserie kunt schrijven; zie ook de reacties van o.a. Michiel vd Brink zelf onder deze blog: https://www.autoblog.nl/nieuws/vandenbrink-shooting-brake-is-eindelijk-officieeel-125373. Ik denk dus niet dat er veel meer in zit dan dit.

      Login om te reageren
  3. powerblue zegt

    22 augustus 2019 om 22:29

    Pak zijn voorganger en houd ‘m in grote lijnen hetzelfde? Ja dat klopt van 360 naar F430. Maar van 456 naar 612 is echt groot verschil.

    Login om te reageren
    • galverink zegt

      22 augustus 2019 om 22:45

      @powerblue: klopt! Met aluminium chassis.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      22 augustus 2019 om 23:15

      @powerblue: qua uiterlijk, moet er dan bij :)

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        22 augustus 2019 om 23:25

        @720s: 456 GT werd 456M, de 612 is technisch en optisch echt een totaal andere auto. Ander chassis, andere verhoudingen. Opvallend is vooral dat de 612 niet een soort tweede versie kreeg, wat bij de 599 trouwens ook al het geval was. Niet Ferrari’s finest hour als het op design aankomt wat mij betreft.

        Login om te reageren
        • kazaluna zegt

          23 augustus 2019 om 08:26

          @Dizono: 612 OTO is de tweede versie (kleine facelift), maar rond die tijd was er ook de financiële crisis en verkocht Ferrari nauwelijks auto’s; zal het ook wel wat mee te maken hebben.

          Login om te reageren
        • reactief zegt

          23 augustus 2019 om 11:06

          @dizono: Ik vind de 612 en 599 juist de fraaiste Ferrari’s van de laatste decennia!

          Login om te reageren
  4. papa zegt

    22 augustus 2019 om 22:29

    Poe heej… Dat is geen fraaie vertoning…

    Login om te reageren
  5. flatsixx zegt

    22 augustus 2019 om 22:30

    Slaan volledig de plank mis bij de C-stijl

    Login om te reageren
  6. pindakoning zegt

    22 augustus 2019 om 22:35

    Is dat incl kist?

    Login om te reageren
  7. arhanso zegt

    22 augustus 2019 om 22:42

    Hoe maak je het misschien wel mooiste Ferrari model in het lelijkste gedrocht? Zo dus. Maar als je van uniek houdt, go for it.

    Login om te reageren
  8. karaya zegt

    22 augustus 2019 om 22:42

    Geef mij maar de originele 612. De laatste grote klassieke Ferrari GT.

    De 456 is mij te vrouwelijk.

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      22 augustus 2019 om 22:43

      @karaya: here here

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        22 augustus 2019 om 23:53

        @goodolddays: *Hear, hear.

        Login om te reageren
      • emping zegt

        23 augustus 2019 om 01:57

        @goodolddays: hear hear….

        Login om te reageren
  9. dirkiii zegt

    22 augustus 2019 om 22:43

    Sjezus €300.000,- voor een ritje maar je laatste rustplaats..

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      22 augustus 2019 om 22:53

      @dirkiii: Koopje…

      Voor drie ton een shootingbrake voor de eeuwige jachtvelden.

      Dat is omgerekend voor een dagje jagen nog geen 0,00000000001 cent. En misschien zelfs nog wel minder.

      Login om te reageren
  10. cvoo zegt

    22 augustus 2019 om 22:44

    Dan vind ik die conversie van de model S toch een stuk geslaagder!

    Login om te reageren
  11. smoked zegt

    22 augustus 2019 om 22:47

    Ssangyong Rodius avant à lettre. Als je er een shooting break/breadvan ervan maakt, zorg ervoor dat de lijnen kloppen….

    Login om te reageren
  12. unavailable zegt

    22 augustus 2019 om 22:56

    Wanneer ik kom te overlijden, dan mogen ze me wel in dat ding vervoeren maar momenteel wil ik er niet dood in gevonden worden.

    Login om te reageren
  13. stephane8200 zegt

    22 augustus 2019 om 23:00

    Meer een deadvan dan een breadvan.

    Login om te reageren
  14. stationcar zegt

    22 augustus 2019 om 23:10

    Man man man ??‍♂️ dit is echt dramatisch lelijk.
    Gewoon echt mislukt, een dakkapel op een Ferrari ??‍♂️
    De enige vraag die bij mij opkomt: WAAROM??
    wáárom, waarom??

    Login om te reageren
  15. 8cylinder zegt

    23 augustus 2019 om 01:14

    Als hij het nou goed had gedaan en nieuwe zij ruiten had laten maken in de vorm die die zelf al aangeeft met die verdieping in het plaatwerk, dan had ik hem waarschijnlijk heel mooi gevonden. Nu is het gewoon aangeflanste meuk.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    23 augustus 2019 om 06:28

    Voor 300k euro vind je met wat zoeken ook een Murcielago SV. Geen moeilijke keuze lijkt me.

    Login om te reageren
  17. camber24 zegt

    23 augustus 2019 om 06:34

    Ik vind dit ding wel degelijk geslaagd! Schitterend gedaan.

    Login om te reageren
  18. mpgc zegt

    23 augustus 2019 om 06:51

    Los van de vraag of het mooi of lelijk is. Wie gaat voor drie ton deze conversie kopen. Zijn toch de mensen die percé nog een beetje specialer willen zijn/rijden. Dan moet het een conversie van een nieuw model zijn en niet van een ouder model. Dan werkt het niet.

    Login om te reageren
  19. niex zegt

    23 augustus 2019 om 07:31

    Dit is echt gewoon een mislukt ontwerp van Ferrari, dat hebben ze vaker na een geweldig model. Mss denken ze “we evenaren het toch niet dus laten we de verwachtingen dan ook maar meteen met de grond gelijk maken dan vinden ze de volgende weer helemaal geweldig”. Het werkt wel zie de FF.

    Login om te reageren
  20. Tiemen zegt

    23 augustus 2019 om 08:37

    Hoe is het eigenlijk met de GTO?

    Login om te reageren
  21. dree16v zegt

    25 augustus 2019 om 12:30

    Hij stond gisteren bij Concour d’Elegance, bijzondere auto, mooi? Mhoaww

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North