• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít is het interieur van de Porsche Taycan

Auteur: willeme, gepost 23 augustus 2019 om 08:05 – 144 Reacties

Afbeelding Dít is het interieur van de Porsche TaycanAfbeelding Dít is het interieur van de Porsche TaycanAfbeelding Dít is het interieur van de Porsche Taycan

Porsche Taycan '20
Een wel heel makkelijke 6-0 ten opzichte van de Model S.

Het is heel nog heel eventjes wachten totdat Porsche de Tacycan onthult. De lancering van de auto heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Al vorig jaar werden de technische specificaties bekend gemaakt en daar was niet iedereen even enthousiast over.

Zo zijn de range en prestaties van de elektrische Porsche Taycan minder spectaculair dan die van de Model S. Porsche noemt de Model S geen concurrent van de Taycan, ondanks een overlap in afmetingen, segment en prijs. Nu is het wel zo dat het klantenbestand compleet anders zal zijn. Porsche moet kritische petrolheads met benzine door hun aderen zien te overtuigen. Geen early adopters die alle kuren kunnen afdoen met een laffe tweet van hun CEO.

Porsche Taycan '20

Zo krijgt de Taycan in tegenstelling tot de Model S een heus interieur waar aandacht aan is besteed. In plaats van een plastic bak met kunstleer en een iPad, is de Taycan een symbiose van moderne features en traditionele Porsche-design. Zo doet de opbouw van het dashboard denken aan dat van de huidige 911, dat op zijn beurt klassieke design-elementen kent.

Porsche Taycan '20

Wel heeft Porsche het de overtuiging dat het interieur meerdere schermen moet hebben. De Taycan krijgt er namelijk sowieso drie. De eerste is het intrumentencluster, zeg maar de Virtual Cockpit van Porsche. Het is in feite een glazen plaat zonder randen. Je kan zelf kiezen wat je daadwerkelijk op het scherm wilt zien. Voor de traditionele Porsche-rijder is er goed nieuws, je kunt kiezen uit ‘klassieke’ metertjes in de ‘Classic’-stand. De andere opties zijn ‘Map’, ‘Full Map’ en ‘Pure’.

Porsche Taycan '20

Dan zien we in het midden een 10,9 inch groot scherm voor alle infotainment-functies, zoals wel meer auto’s (en dus ook Porsches) dat hebben. Daaronder zit wederom een groot scherm, ditmaal 8,4 inch groot. Met dit scherm bedien je onder andere de climate control, stoelverwarming en dergelijke opties. Voor het betere knop-gevoel is het scherm uitgerust met haptic feedback. Optioneel is er een vierde scherm leverbaar. Deze is specifiek voor de bijrijder bedoeld. Wat je er allemaal mee kan doen, is vooralsnog niet duidelijk. Hopelijk kun je er ‘Doom’ op spelen.

Porsche Taycan '20

Naast het feit dat de afwerking, het materiaalgebruik en het design op een véél hoger plan staan bij de Tesla Model S het geval is, geldt dat ook voor de keuze die je hebt. Zo kun je kiezen uit diverse sierlijsten, leersoorten en opties. Ook is er veel keuze uit diverse kleuren: Meranti Brown, Black-Limo Beige, Atacama Beige en Blackberry gaan tot de mogelijkheden behoren.

De officiële onthulling van de Porsche Taycan staat gepland voor 4 september aanstaande.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Dit is de Porsche Taycan Cross Turismo!
  • Porsche Exclusive pakt Taycan Cross Turismo beet
  • Porsche Taycan Cross Turismo rij-impressie

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Porsche, Taycan

Vorig bericht: « Vandenbrink 612 Shooting Brake kan van jou zijn
Volgend bericht: Fiat brengt het HGT label weer tot leven »

Lees Interacties

Reacties

  1. Volvo940polar zegt

    23 augustus 2019 om 08:16

    Heeft wel iets weg van een Porsche ?

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      23 augustus 2019 om 14:50

      @volvo940polar: niemand die iets te zeggen heeft over de 75% en 286km aan range?? Tuurlijk het kan volledige spoof zijn maar…ook een foutje en dat het dus wel een redelijke indicatie geeft over de range van dus zo’n 380km…

      Login om te reageren
  2. stationcar zegt

    23 augustus 2019 om 08:16

    Ja dat is nou net een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik dit helemaal geen mooi interieur, bij de meeste Porsches niet, het is te druk. Het interieur van de Model S vind ik ook niks, dus dan toch liever dit. Wat echt mooi is zijn de huidige Volvo interieurs bijvoorbeeld, en de grotere BMW interieurs, zoals dat van de 7.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      23 augustus 2019 om 08:29

      @stationcar: @stationcar: wel grappig ik heb niks met de interieurs van Volvo.
      Tesla trouwens ook niet lijkt helemaal nergens op, in deze Porsche is het ook wel wat aan de drukke kant maar goed dat word alleen maar erger denk ik met al die schermen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 augustus 2019 om 09:05

        @Dickie: hoezo maken die schermen het drukker? 1047 knoppen maakt een druk en onoverzichtelijk interieur, maar vier schermen toch niet?

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          23 augustus 2019 om 10:07

          @mashell: Het zijn nu toch ook gewoon allemaal knoppen? Alleen niet fysieke knoppen, maar zitten ze achter een schermpje. Voor het oog ziet het er op deze foto’s hetzelfde uit.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            23 augustus 2019 om 20:03

            @berlinetta: natuurlijk niet. Op een schermpje heb je contexten. Dus je ziet de knoppen voor bijvoorbeeld het laden niet als je rijdt. De klimaatbediening niet als je navigatie invoer aan het doen bent. Dat maakt het veel overzichtelijker en dus minder druk.

            Login om te reageren
  3. axietaxie zegt

    23 augustus 2019 om 08:24

    Wie heeft ooit bedacht dat blauwe verlichting mooi is in een interieur? Mercedes doet dit ook steeds vaker, ik vind het niet om aan te gluren.

    Login om te reageren
    • erreen zegt

      23 augustus 2019 om 08:30

      @axietaxie: Jankerd, dan kies je toch een ander kleurtje, roze ofzo :-)

      Login om te reageren
    • Dickie zegt

      23 augustus 2019 om 08:30

      @axietaxie: is naar wens in elke kleur aan te passen toch?

      Login om te reageren
  4. flutterby zegt

    23 augustus 2019 om 08:26

    Ziet er goed uit!

    @autoblog hou nou eens op met de vergelijking met de Model S. Ze zijn hetzelfde formaat en beide elektrisch, maar met die gedachte kan je ook de A8 met de Superb vergelijken, waarbij je niet de recente Superb pak, maar die 8 jaar geleden geïntroduceerd is.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      23 augustus 2019 om 08:35

      @flutterby: Een Audi A8 en Skoda Superb zijn wezenlijk andere auto’s. Qua prijs, segment en afmetingen zijn er geen overeenkomsten.

      Qua afmetingen, marktsegment en (hoogstwaarschijnlijk ook) prijs staan de Model S en Taycan zeer dicht tegen elkaar. Dan zijn het gewoon concurrenten en kun, nee moét, je ze met elkaar vergelijken. Hoe je het ook wendt of keert: de Model S heeft de blauwdruk specifieke segment gemaakt.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 augustus 2019 om 09:52

        @willeme: zelfde prijs? De Model S start bij $75k en is daarmee best compleet terwijl de Taycan met RWD begint boven de $90k. Porsche kende wil je daar nog een paar opties bij.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          23 augustus 2019 om 10:02

          @flutterby: Bij Porsche kun je opties kiezen en hem naar wens samenstellen. Porsche eigen. Daarbij zijn die prijzen nét enorm verlaagd :-D.

          Het is ook niet erg. De Tesla Model S heft het hele segment wakker geschud. De aandrijflijn is vooralsnog superieur bij Tesla: hogere prestaties, grotere actieradius, betere infrastructuur. Dat zijn drie enorm grote voordelen. Het gedeelte ‘auto’ heeft Porsche gewoon beter voor elkaar. De Model S is de belangrijkste auto in dit segment en de Taycan veegt op dit gedeelte de vloer ermee aan. Deze moet je gewoon even incasseren ;-)

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            23 augustus 2019 om 10:39

            @willeme: nou nou, incasseren prima. Laten we eerst de verkoop en productiecijfers afwachten. Als Porsche meer Taycan’s dan Tesla Model S op de weg weet te zetten ben ik alleen maar blij! Mij maakt het niet uit wie de BEV maakt, als mensen ze maar kopen!

            Het is goed dat er nu meer keuze komt, al vind in persoonlijk de E-tron ook een goede auto. Mercedes lijkt het met de EQC nóg iets beter te doen.

            Login om te reageren
          • pramm zegt

            23 augustus 2019 om 13:07

            @willeme: de belangrijkste auto’s in dit segment zijn de A7, de Panamera, Mercedes etc… Waarom zou de model s de enige concurrentie zijn. Veel merken willen een Tesla killer maken en veel journalisten maken enkel het vergelijk met de Tesla’s. Maar een veel belangrijkere vijver om uit te vissen is die van de conventionele auto’s. Hoe concurreert deze auto met die wagens!

            Login om te reageren
      • dwfc zegt

        23 augustus 2019 om 11:55

        @willeme: Ik denk dat je een scherm mist, er zijn er 4 ! Niet dat dit zo belangrijk is voor me maar misschien besteden anderen er meer aandacht aan.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          23 augustus 2019 om 12:24

          @dwfc: Staat gewoon in de tekst. Drie schermen zijn standaard. Het vierde scherm is optioneel. ;-).

          Er is zelfs een vijfde scherm (dan moet je de achterbank verwarming en 4-zone climax bestellen).

          Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        23 augustus 2019 om 14:09

        @willeme: nou ja, geen overeenkomsten…A8 en Superb zijn allebei van VAG, allebei in de basis FWD, allebei kloeke forse sedans die vooral rechtdoor willen…Ik zie wel wat overeenkomsten.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          23 augustus 2019 om 14:34

          @jaapiyo:

          Lieve Jaap. Ondanks je merk voorkeur en layout voorkeur, is het natuurlijk wel noodzakelijk dat je geen onzin gaat baselen op een autowebsite waar je zelf een auteur bent. Voordat de lezers gaan denken dat je daadwerkelijk een punt hebt, zal ik het even voor je uitleggen:

          Dat het allebei producten van de Volkswagen Groep zijn, is niet echt aan de orde. Een Mini Countryman, BMW 6 Serie of Rolls Corniche zijn ook compleet anders en toch van hetzelfde concern.

          A8 is in basis AWD. Er is geen FWD variant. Overtuiging van het merk met de boksbeugel is dat het meer ruimte biedt, veiliger is en het zal ook een kostendingetje zijn.

          Groot verschil is het platform. A8 is MLB (motor in lengte voor de vooras, AWD met Torsen-diff). Voor AWD is juist die ouderwetse layout ideaal.

          Superb is MQB. Motor ligt overdwars. Superb valt in het segment Mondeo, Talisman en dergelijke. A8 is een concurrent van de 7 Serie en S Klasse. Dat is twee volle klassen hoger.

          De constructie van de A8 en Superb zijn compleet anders. Erg veel onderdelen delen die twee niet met elkaar.

          Als laatste: layout is natuurlijk verantwoordelijk voor een paar eigenschappen. De afstelling ervan is een tweede. In sommige gevallen kan een auto met compleet de verkeerde layout toch beter rijden.

          Dikke pakkerd.

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            23 augustus 2019 om 15:29

            @willeme: brat po oružju, het mlb platform van de A8 is wel degelijk in basis FWD. het wordt immers ook gebruikt voor oa de A6 en A7, waar ook FWD varianten van bestaan. Vroeger bestonden die trouwens ook van de A8 zoals je weet (tot en met het vorige model).

            De plaatsing van de motor voor de vooras is hier een gevolg van. Als ze namelijk FWD zouden willen gebruiken met een in lengte geplaatste motor achter de vooras zou dat tot tractieproblemen leiden. Dit omdat er tijdens de gewichtsverplaatsing bij acceleratie te weinig gewicht zou rusten op de aangedreven wielen. Zeg maar de reden dat 911s bij races vaak een bijzonder goede start hebben alleen dan precies omgekeerd. Als je zou willen optrekken op een helling ben je helemaal het bokje. Als extra ‘noodoplossing’ los van de moteur zo ver naar voren monteren gebruikt Audi om deze problemen tov premium rwd te mitigeren al enkele decennia quattro, daar moeder VAG het duur vond Audi RWD platforms te laten ontwikkelen. Met een bewuste keuze omdat het een beter concept zou zijn heeft dat niks te maken.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              23 augustus 2019 om 15:44

              @jaapiyo: Er zijn zeker FWD varianten van. Maar als FWD de basis was, dan pakte men zo snel mogelijk de basis met de motor overdwars. Dat is namelijk nog eenvoudiger, goedkoper en makkelijker te realiseren. Tot acht cilinders kun je dan met gemak kwijt.

              Jij ziet het blok achter de vooras als ideaal (jij houdt van techniek), maar juist voor de packaging van een auto is de motor achter de vooras (en een zes-in-lijn) desastreus. Erg, pas vanaf de 5 Serie zit je een beetje fatsoenlijk (met name achterin). Dat is een afweging die een fabrikant kan maken. Bij Audi worden enorm veel modellen met AWD verkocht, vandaar dat men de MLB aanhoudt. Als je een ideale FWD auto wil bouwen, is MQB veel handiger, goedkoper en lichter. MLB is ideaal voor AWD toepassing. Voor AWD is MLB verreweg de meest handige toepassing. Het is een keuze die een fabrikant maakt.

              Als je kijkt naar de verkoopcijfers, ook bij RWD merken als Jag, Merc en BMW, zie je dat AWD telkens populairder wordt. Dus in dat opzicht had Piëch in de jaren ’80 gelijk. Overigens is een FWD auto met motor achter de vooras een ridicuul idee. Waarom zou je een auto bewust krap maken zonder tractievoordelen? Deze discussie komt mij heel erg bekend voor :-D.

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                23 augustus 2019 om 17:01

                @willeme: allemaal achterhaald. Motor tussen de voor as, motor tussen de achter as en de boel met elkaar verbinden met een flinke accu! Meeste binnenruimte, ultieme dosering van vermogen en lage zwaartepunt.

          • karaya zegt

            23 augustus 2019 om 15:42

            @willeme: Klein puntje. Als je een auto met een ‘verkeerde’ lay-out net zo goed afstelt als een auto met een ‘goede’ lay-out zal de laatste altijd beter rijden.

            Dat ‘goede afstelling’ argument van jou is een flauwekul argument. Sorry.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              23 augustus 2019 om 15:54

              @karaya: Uiteraard mag jij dat vinden, dat is geen enkel probleem ;-). Maar dat maakt het nog niet minder waar, naar mijn mening. Er zijn genoeg auto’s met een ‘verkeerde layout’ die alsnog briljant rijden.

              Maak een rondje in een Honda Integra Type-R (FF) en een Honda S2000. Degene die met droge ogen beweert dat de S2000 beter rijdt heeft enkel in een rechte lijn gereden. Of een W204 C55 AMG en een B7 RS4. Of een Megane RS en een Nissan 370Z. Of een Impreza STI (2008) en een 130i. Of een MG TF en een Fiat Barchetta. Alpina B7 v Audi S8. Er zijn voorbeelden te over dat een auto met de verkeerde layout, alsnog beter rijdt, ben ik van mening.

              Ik ben het wel eens dat de maximale potentie die je eruit kan halen vele malen hoger is met een goede layout. Dat is absoluut waar. Dan heb je het echter wel over auto’s die erg prijzig zijn. Simpelweg omdat het een duurdere layout is die ook nog een goed afgesteld dient te worden. Kijk naar veel BMW;s van 2003 tot 2010. Allemaal met kneiterharde runflats, relatief goedkope dempers en niet al te best uitgewerkte EPAS-besturing. Absoluut de beste layout, maar de afstelling liet bij veel modellen te wensen over. Bij de M-Modellen gooiden ze veel van die goedkope oplossing de deur uit (andere dempers, banden, besturing etc) voor betere doch duurdere items. Dus in die zin is de afstelling ervan wel ideaal of het ‘zo veel beter is’ want het is de goede layout.

              Login om te reageren
              • jaapiyo zegt

                23 augustus 2019 om 15:59

                @willeme: @karaya: precies. Gewoon ceteris paribus vergelijken. Logisch redeneren. Een goed gemaakte burger van Burgerking is ook beter te eten dan een compleet verschroeide biefstuk. Neemt niet weg dat die biefstuk in de basis meer premium is.

              • karaya zegt

                23 augustus 2019 om 16:15

                @jaapiyo: Hallelujah

              • willeme zegt

                29 augustus 2019 om 18:52

                @jaapiyo: De som der delen wijst echter iets anders uit. Heeft nu eenmaal te maken van de prijs van de auto en de deskundigheid van de engineers en de opdracht van de fabrikant. Tot 50-75k nieuw heb je geen absolute zekerheid dat RWD daadwerkelijk beter is.

              • monsieurleloure zegt

                23 augustus 2019 om 19:30

                @willeme: De Integra heeft een dwarsgeplaatste motor terwijl Audi in de motoren in de lengterichting heeft liggen en daar gaat het fout. Mijn Passat B5 130 Tdi had de motor ook in de lengterichting liggen en die was koning onderstuur,heb nog nooit een auto gehad waarbij het esp-lampje zo vaak brandde als die desbetreffende Passat.

    • viezefreddyw zegt

      23 augustus 2019 om 08:38

      @flutterby: De Model S word eigenlijk neergezet als de benchmark in zijn klasse, al dan niet terecht, en een van de meest bekende Tesla-fans op dit blog zegt dat er niet vergeleken mag worden. De wereld op zijn kop natuurlijk.

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        23 augustus 2019 om 08:50

        @viezefreddyw: die fansla’s vergelijken alleen maar op het moment als het ze uitkomt. Zodra de vergelijking wordt getrokken met de “S”, “7” of “A8” dan zijn ze er ineens als de kippen bij en is het een reële vergelijking (terwijl het qua formaat een “E”, “5” of “A6” is).

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          23 augustus 2019 om 08:59

          @rhellema: grappig, want ik ben dat helemaal met je eens.

          Login om te reageren
        • garp zegt

          23 augustus 2019 om 12:46

          @rhellema: qua kofferbakruimte en ruimte op de achterbank (behalve bij je voeten) is die S veel en veel ruimer dan een E/5/A6.

          Login om te reageren
          • rhellema zegt

            23 augustus 2019 om 14:48

            @garp: zulke auto’s koopt men juist op de beenruimte achterin in plaats van de inhoud van de kofferbak.

            Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 augustus 2019 om 09:00

        @viezefreddyw: als je de eerste bent en de enige voor bijna een decennia dan wordt je vanzelf de benchmark.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          23 augustus 2019 om 09:02

          @flutterby: En dat is uiterst knap, meen ik oprecht ook al ben ik absoluut geen fan, integendeel zelfs.

          Maar als ze de benchmark zijn moet er ook niet gemiept worden als ze vergeleken worden met concurrentie.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            23 augustus 2019 om 09:18

            @viezefreddyw: ze? Ik zeg het en ben geen Tesla.. Tesla vind het prachtig dat ze vergeleken worden met Porsche. Wat wil je liever dan vergeleken worden met de beste (discutabel) autobouwer van de wereld? Porsche daarintegen wil het om deze reden juist niet!

            Los van de aandrijflijn en het formaat zijn het ook hele andere auto’s. Ik denk ook niet dat ze veel Tesla rijders gaan overtuigen. Die hechten zoals ik meer waarde aan techniek dan aan uitstraling. Waar Porsche echter duidelijk op richting zijn brandstofrijders en de informatie die naar buiten komt is vooral om te laten zien dat elektrisch rijden beter is (als je geen caravan over de grens meeneemt, niet echt de Porsche doelgroep).

            Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      23 augustus 2019 om 09:02

      @flutterby: Het mag toch duidelijk zijn dat Porsche niks meer of minder voor ogen had dan het bouwen van een ‘Porsche Model S’. Ofwel: de auto waar iedereen al jaren verwacht dat hij gaat komen, namelijk eentje die de sterke punten van de Model S aanvult met de sterke punten van een gerenommeerde fabrikant. De auto waarvan de Tesla-haters bij voorbaat zeggen dat hij oneindig veel beter is dan de Model S, en waarvan de Muskianen bij voorbaat weten dat hij og mijlenver achterloopt op de Model S. Natuurlijk gaan die op alle fronten met elkaar vergeleken worden.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      23 augustus 2019 om 09:13

      @flutterby: Als je wil dat AB stopt met vergelijken, hou je dan zelf ook eens op met Tesla altijd en overal op te geilen? Begint ondertussen wel vermoeiend te worden. Geldt overigens niet alleen voor jou, maar ook voor sommige andere mensen hier met een poster van Elon boven hun bed.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 augustus 2019 om 09:22

        @berlinetta: dat doe ik hier toch helemaal niet meneer altijd en overal? Ik zet de Model S zelfs weg als een Skoda.. Elon Musk zal vast trots op mij zijn.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          23 augustus 2019 om 09:47

          @flutterby: Gaat er meer om dat je eigenlijk alleen maar reageert wanneer het artikel over Tesla of elektrische voertuigen gaat. Bijna net zo vermoeiend als ik over de 5- en 7-serie.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            23 augustus 2019 om 09:57

            @viezefreddyw: sorry hoor dat mijn interesse uit gaat naar (oa) elektrische voertuigen.. Ik ben nou eenmaal iemand die naar de toekomst kijkt.

            F1 vind ik ook interessant hoor, maar daar heb in bar weinig verstand van en lees in liever wat andere te vertellen hebben.

            Zouden meer moeten doen… hun mond houden als ze er geen verstand hebben (niet gericht op jou).

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              23 augustus 2019 om 10:15

              @flutterby: Je bent uiteraard vrij om te reageren op de artikelen die je het meest aanspreken, maar even een snelle blik op je profiel leert wel dat jij met regelmaat ook Tesla zit te verdedigen. Iedereen mag natuurlijk zijn mening geven op AB, maar het begint een beetje vermoeiend te worden soms. Nogmaals, je bent daarin niet de enige. Er zijn er nog een paar en ik denk dat de meeste reaguurders hier wel weten wie ik bedoel.

              Daarbij moet ik echter wel aangeven dat jullie vaak wel inhoudelijk reageren en niet zomaar wat roepen. Dat kan ik dan wel weer waarderen.

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                23 augustus 2019 om 10:54

                @berlinetta: misschien is het je ook opgevallen dat artikelen over Tesla’s ook de meeste hits en reacties trekken. Als “een van de meest bekende teslafans” jeukt het dan ook om voor de 100.000x te lezen dat de batterij overhitten, panelen niet sluiten en ze spontaan in de fik vliegen terwijl het bewezen is dat deze verhaal gefabriceerd zijn om het aandeel van Tesla te beïnvloeden of problemen al lang verholpen zijn.

                Een goed voorbeeld is een Belgische professor van laatst die zijn onderzoek moest intrekken omdat hij de media bereikte met zijn conclusie dat een BEV pas na 800.000 km schoner is dan een diesel. De gegevens die hij gebruikte klopte gewoon niet, echter het originele bericht bereikt de massa maar de rectificatie niet. Drie keer raden wie het onderzoek van de professor betaalde…

              • berlinetta zegt

                23 augustus 2019 om 11:15

                @flutterby: Je doet nu dus precies wat ik bedoel, namelijk Tesla verdedigen. Trek het je eens niet zo aan joh. Ik heb ook zo mijn favoriete merken en die worden ook zo vaak aangevallen. Maak ik me ook niet druk om.

              • flutterby zegt

                23 augustus 2019 om 12:47

                @berlinetta: nee hoor, ik verdedig EVs.

              • flutterby zegt

                23 augustus 2019 om 18:53

                @berlinetta: en mijzelf, wat een vrij normale reactie is na een persoonlijke aanval (die ongefundeerd is).

              • berlinetta zegt

                24 augustus 2019 om 13:06

                @flutterby: Tesla verdedigen of ev’s verdedigen. Whatever. Waarom vind je het nodig om dat bij elk artikel te doen? Praat gewoon gezellig over auto’s. Daarvoor is deze website.

              • flutterby zegt

                24 augustus 2019 om 19:51

                @berlinetta: ja joh, gezellig met mensen die achtergrondchecks doen op je profiel om op basis daarvan je in een hokje te plaatsen om vervolgens te beoordelen dat je beter je mond kan houden omdat sommige het niet met je eens zijn en het vervelend vinden om op de waarheid gewezen te worden met degelijke onderbouwing.

              • berlinetta zegt

                25 augustus 2019 om 16:05

                @flutterby: welke waarheid wijs jij mij op dan?

    • lekbak zegt

      23 augustus 2019 om 09:46

      @flutterby: de a8 en superb zijn totaal verschillend geprijsd. Als type auto, afmetingen en prijs overeenkomen dan zijn het concurrenten van elkaar en moeten ze met elkaar vergeleken worden. Tesla is Porsche technisch de baas, Porsche wint (waarschijnlijk) op alle andere vlakken. So be it…

      Login om te reageren
  5. acakoning zegt

    23 augustus 2019 om 08:31

    Ughh doe mij maar Model S interieur. Of nog liever model 3

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      23 augustus 2019 om 08:42

      @acakoning: not sure if serious…

      Login om te reageren
  6. jumpman23 zegt

    23 augustus 2019 om 08:32

    Dat kunstleer van Tesla is wel een stuk consequenter. Als je elektrisch gaat om de wereld te redden is het een beetje vreemd dat je de auto vervolgens vol hangt met dode koe.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      23 augustus 2019 om 08:41

      @jumpman23: Denk je werkelijk dat Porsche de illusie heeft dat ze met deze auto de wereld gaan redden? Die bedoeling hebben ze niet.

      Login om te reageren
      • jumpman23 zegt

        23 augustus 2019 om 09:06

        @Joerek: ik denk dat Porsche vooral de intentie heeft om zichzelf te redden. Anders hadden ze wel kunstleer oid gebruikt.

        Login om te reageren
    • jajeroenja zegt

      23 augustus 2019 om 08:42

      @jumpman23: Ooit mee gekregen wat de c02 uitstoot is van een elektrische auto produceren tegenover een benzineauto? Als we het over milieu-redden hebben.

      Login om te reageren
      • martvvliet zegt

        23 augustus 2019 om 08:49

        @jajeroenja:
        Ja en global warming is zeker ook een
        mythe, ik zou zeggen vertrek naar America. Daar snappen ze er ook niks van.

        Login om te reageren
        • ericc zegt

          23 augustus 2019 om 09:36

          @martvvliet: Zolang we in Europa onze elektriciteit voornamelijk halen uit steenkool- en gascentrales zal de elektrische wagen meer CO2-uitstoot veroorzaken dan een benzine of diesel! Niet uit mijn duim gezogen maar een conclusie van een duitse universiteit.

          Login om te reageren
          • Joerek zegt

            23 augustus 2019 om 11:24

            @ericc: Hoe kom je erbij dat het voornamelijk komt uit fossiele brandstoffen? 42% uit fossiel, de rest duurzaam of kernenergie

            Login om te reageren
          • garp zegt

            23 augustus 2019 om 12:53

            @ericc: je lult uit je nek.

            https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/overview-of-the-electricity-production-2/assessment-4

            Login om te reageren
            • b00st zegt

              23 augustus 2019 om 13:31

              @garp: Zo!

              BE 169g CO2 / kwh
              NL 505g CO2 / kwh

              Dat is geen klein verschil!

              Tesla Model 3 +/- 17kwh/100km = 28,73 co2 per km

              Veel te simplistische berekening, want komen natuurlijk veel meer factoren bij kijken, maar toch…

              Login om te reageren
        • spylegion zegt

          23 augustus 2019 om 11:29

          @martvvliet: Nee, dat is geen mythe.
          Het is echter ook geen realiteit.
          Een alternatieve realiteit gecreëerd voor politieke doeleinden komt aardig in de buurt.
          Vrij eenvoudig te realiseren; laat de natuurlijke variabiliteit uit de rekenmodellen waarmee klimaatwetenschappers hun onderzoek doen én hou 90% van de klimaatsveranderingen uit het zicht bij de burger en je kunt wijzen en roepen dat er een door de mens veroorzaakte verwarming van aarde plaatsvindt.

          Login om te reageren
      • jumpman23 zegt

        23 augustus 2019 om 08:52

        @jajeroenja: daar heb ik meerdere artikelen over gelezen. Het ene artikel zegt meer, andere artikel zegt minder. Dus daar zijn de meningen over verdeeld. Toch geloof ik dat elektrisch de toekomst is. Bij de verbrandingsmotor valt niet zoveel winst meer te behalen, bij elektrisch aangedreven auto’s nog wel. Dus ook al wordt er nu mss meer CO2 geproduceerd bij de productie van een elektrische- dan bij een benzine auto over de gehele levensduur incl productie (wat ik betwijfel), ik verwacht dat ze in de toekomst (veel) schoner zullen zijn.

        Login om te reageren
      • jumpman23 zegt

        23 augustus 2019 om 09:25

        @jajeroenja: https://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het

        Login om te reageren
      • pramm zegt

        23 augustus 2019 om 13:17

        @jajeroenja: wel eens gehoord van well-to-wheel en cradle-to-cradle. Serieuze en complete onderzoeken laten een helder beeld zien waarbij de hogere uitstoot bij productie ruimschoots wordt gecompenseerd door de lagereb uitstoot in verbruik, zelf bij kolen stroom.

        Login om te reageren
    • eklasse zegt

      23 augustus 2019 om 08:45

      @jumpman23: ik lees de hele tijd dat koeien grazende broeikasgasmachines zijn.. dan kun je er toch beter leer van maken ? Lijkt mij juist goed voor het milieu.

      Login om te reageren
      • jumpman23 zegt

        23 augustus 2019 om 08:54

        @eklasse: heb je op zich een punt, ik ben alleen groot voorstander van minder koeien eten.

        Login om te reageren
        • 9114life zegt

          23 augustus 2019 om 09:07

          @jumpman23: er worden geen koeien gekweekt voor het leer.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            23 augustus 2019 om 09:17

            @9114life: maar er worden wel ontzettend veel koeien opgegeten, echt leer als afval product van de vleesindustrie zou eigenlijk heel goedkoop moeten zijn.

            Login om te reageren
            • 9114life zegt

              23 augustus 2019 om 09:21

              @mashell: er worden idd veel koeien opgegeten maar zeker in de Westerse wereld minder en minder. Daarom ook dat de prijs van leer merkelijk hoger is dan voorheen. Leer is een bijproduct, geen afvalproduct. Er is werk aan om van huiden leer te maken. Wel is dat proces vervuilend dus in dat opzicht weer ook niet zo goed voor het milieu.

              Login om te reageren
          • jumpman23 zegt

            23 augustus 2019 om 09:23

            @9114life: dat snap ik, daarom schrijf ik ook dat ik voorstander ben van minder koeien eten. Daarnaast help je wel de industrie in stand te houden als je de huiden afmeent.

            Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      23 augustus 2019 om 10:40

      @jumpman23: for real? En Tesla red de wereld wel, met kunstleer en met mensen een ruimte-tochtje laten maken?

      Tesla fans zijn echt een beetje doorgeslagen.

      Login om te reageren
      • jumpman23 zegt

        23 augustus 2019 om 11:51

        @87sandyd: beetje jammer dat je hier meteen een Teslafan of hater bent. Ik ben gewoon fan van wat uiteindelijk beter voor het milieu en de planeet is. Daarbij sluit momenteel de intrinsieke motivatie van Tesla een stuk beter aan dan die van Porsche. Daarnaast vind ik het ook altijd zo mooi dat je als je je als persoon of bedrijf openlijk voor de planeet inzet je dat ook voor de volle 100% moet doen. Ook als er geen goed alternatief is. Want als je dat niet doet wordt je daar op aangevallen.

        Tesla wil een aanzienlijke bijdrage leveren aan een duurzame wereld, maakt daarbij zelfs miljoenen verlies. Heeft daarnaast ook een space programma (omdat Elon bang is dat we de aarde verkloten en uiteindelijk de ruimte in moeten om te overleven). Wordt meteen aangekeken op dat programma.

        Porsche produceert dagelijks ik weet niet hoeveel auto’s die relatief vervuilend zijn, is veroordeeld vanwege haar aandeel in het dieselschandaal, en krijgt nu credits omdat ze een elektrische auto produceren waarbij tijdens de productie hoogstwaarschijnlijk meer CO2 geproduceerd wordt dan bij een model S. Dat is in mijn ogen gewoon erg krom.

        Login om te reageren
      • jumpman23 zegt

        23 augustus 2019 om 12:55

        @87sandyd: wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ik de gedachtegang van veel mensen hier niet snap.

        Tesla streeft iets na wat in hun ogen beter voor de planeet is en dus ook voor ons. Of je nu in global warming gelooft of niet, het blijft een nobel streven. Maar omdat de naadjes soms iets te groot zijn of omdat het interieur niet in de smaak valt, is Tesla k()t. En als je het ook maar enigszins voor Tesla opneemt word je meteen weggezet als Teslafan (lees “mafkees”).

        Ondertussen doet Porsche letterlijk en figuurlijk hele smerige dingen waar wij uiteindelijk allemaal de rekening voor betalen. Maar omdat Porsche mooie interieurs maakt en de naadjes goed voor elkaar heeft wordt het ze vergeven.

        Wie is hier nu doorgeslagen?

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          23 augustus 2019 om 13:28

          @jumpman23: BAM. Jij snapt het. Alleen nou nog even Brazilië herkoloniseren en die mafkees wegmeppen. Het fokking Amazonewoud staat gewoon in de fik.

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            23 augustus 2019 om 16:03

            @vondick: Erg hé.

            Weet je hoeveel bomen er vroeger in Europa stonden?

            En dat longen van de wereld lulverhaal, zeeplanten produceren het leeuwendeel.

            Last but not least. Het amazoneregenwoud is relatief jong. Heb eens gelezen dat het 10.000 jaar geleden gewoon grasland was.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              23 augustus 2019 om 17:07

              @karaya: er staan nog steeds hele veel bomen in Europa. Echter zijn bomen enkel opslag van CO2. Het probleem is dat we opslag die kilometers onder de grond zit aan het verbranden zijn en dat de oplossing altijd bij een ander gezocht worden.

              Login om te reageren
              • karaya zegt

                23 augustus 2019 om 18:14

                @flutterby: We laten bomen kappen in Noord-Amerika om hier als biobrandstof te dienen.

                En dan Brazilië de maat nemen.

                Het is één groot hypocriet zootje.

              • flutterby zegt

                23 augustus 2019 om 18:51

                @karaya: En waar we helemaal goed in zijn is ons laten misleiden door de 1%, nee niet die, de andere.

                https://decorrespondent.nl/7286/hoe-de-wereld-geregeerd-wordt-door-het-hoogst-uitzonderlijke/186740180-0bdadc2a

                De hoeveelheid gewonnen energie uit bomen uit Canada is nihil en mits gepland om te verbranden ook klimaat neutraal. In California branden de bomen ook elk jaar weg zonder daar enige energie van terug te winnen.

              • vondick zegt

                23 augustus 2019 om 20:11

                @karaya: Biobrandstof is zo 2005.

            • vondick zegt

              23 augustus 2019 om 17:44

              @karaya: Er moeten sowieso een paar honderd miljoen bomen bij in Europa. En in NL mag het ook wel 3x zoveel als nu.

              Login om te reageren
              • karaya zegt

                23 augustus 2019 om 18:15

                @vondick: Die gaan er niet komen. Het is toch veel effectiever om over de Amazone te gaan janken.

              • vondick zegt

                23 augustus 2019 om 20:11

                @karaya: Die gaan er wel komen. Dat is het niet.

  7. jajeroenja zegt

    23 augustus 2019 om 08:38

    Ik voel enige frustratie bij Willem als hij het over Tesla heeft.

    Login om te reageren
    • jajeroenja zegt

      23 augustus 2019 om 08:40

      @jajeroenja: #metoo

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      23 augustus 2019 om 08:43

      @jajeroenja: de interieurs zijn ook frustrerend. Al os het van de huidige model s en model x wel echt stukken beter dan bij de eerste versies, qua afwerking in ieder geval.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      23 augustus 2019 om 08:45

      @jajeroenja: Valt wel mee hoor ;-). Specs zijn erg goed, marketingtechnisch doen ze het slim en met name dat supercharge netwerk is een meesterzet. Die drie dingen heb ik echt diepe bewondering voor. Interieurs bouwen kunnen ze echter niet zo goed ;-)

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        23 augustus 2019 om 08:49

        @willeme: auto’s bouwen in het algemeen niet… de naden tussen bijv de kofferbak aan beide kanten wel eens bekeken/vergeleken, zijn nooit hetzelfde. Owja en bij nagenoeg alle Model S’en is er minimaal 1 ledje van het derde remlicht stuk.

        Login om te reageren
        • kemp86 zegt

          23 augustus 2019 om 08:54

          @rutgerg: als Tesla er over 20 jaar nog is, dan hebben ze dat wel uit de productielijnen gehaald. Ik blijf het knap vinden op zo’n korte termijn. En meneer Elon had als doel omslag in de autowereld en dat begint te lukken lijkt me zo.

          Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          23 augustus 2019 om 09:08

          @rutgerg: ik lees dit zo vaak maar ik zie het nooit.. ik zie erg veel Tesla’s tijdens mijn commune maar de naden vallen nooit op t.o.v. de auto waar ze naast staan bij bijv. een stoplicht en de remlichten werken gewoon. Volgens mij praat iedereen elkaar maar een beetje na.

          Login om te reageren
        • aarsgewei zegt

          23 augustus 2019 om 09:11

          @rutgerg: haha arme naden. Jij aait een dashboard zeker ook?

          Login om te reageren
          • rutgerg zegt

            23 augustus 2019 om 09:41

            @aarsgewei: tuurlijk lekker knuffelen heerlijk!

            Login om te reageren
  8. trolle zegt

    23 augustus 2019 om 08:39

    En nu maar wachten op de “turbo” versie…..

    Login om te reageren
    • ericc zegt

      23 augustus 2019 om 09:38

      @trolle: TechArt lepelt er wel een V8 in!!!!!!!!

      Login om te reageren
      • trolle zegt

        23 augustus 2019 om 09:53

        @ericc: of ruf, maar dit terzijde een taycan turbo staat echt wel gepland. Hoe dom moet u cliënteel niet zijn dat je ze een “turbo” versie van een elektrische wagen kan aansmeren. Maar de meeste kopen dan ook alles met een porsche badge omdat ze denken dat het goed zal zijn

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          23 augustus 2019 om 10:12

          @trolle: elektro-turbo-fan batterij cooling… kan toch? ?

          Login om te reageren
        • rhellema zegt

          23 augustus 2019 om 10:36

          @trolle: sommige mensen zijn nou eenmaal geen Belg en zijn benieuwd in wat voor vaatje Porsche dit giet. Uitbreiden van techniek is nooit verkeerd. Maarja…jij met je hyperaverse tegen Porsche snapt dat toch niet!

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 augustus 2019 om 09:58

      @trolle: die komt er..

      https://www.teslarati.com/tesla-model-s-rival-porsche-taycan-turbo-gts-specs-price/

      Login om te reageren
  9. asgvdb zegt

    23 augustus 2019 om 08:42

    Staat die digitale tellerbak nu los voor het dashboard? Normaal zit dat IN het dashboard met een kap overheen ivm zonlicht. Het lijkt mij niet zo prettig lezen als de zon erop staat en er wat stof op zit?

    Login om te reageren
    • galverink zegt

      23 augustus 2019 om 09:13

      @asgvdb: die tellerbak heeft touchscreen knoppen aan beide kanten van het stuur.

      Briljant.

      Login om te reageren
  10. TimoBac zegt

    23 augustus 2019 om 08:43

    Iedereen in de wereld weet dat de Duitsers de beste en mooiste interieurs maken. Dat is niets nieuws. Laat Porsche nou ook bekend staan om perfecte engineering. Deze Porsche zou het bijna 10 jaar oude model van Tesla technisch gezien natuurlijk helemaal zoek moeten spelen. Ik hoop van ganser harte dat dat lukt, anders mag de Duitse auto-industrie zich collectief gaan schamen.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      23 augustus 2019 om 09:42

      @timobac: De beste, niet de mooiste.

      Login om te reageren
    • pignon zegt

      23 augustus 2019 om 09:44

      @timobac: ga er maar vanuit dat dat niet gebeurt, ondanks dat er meer dan voldoende reden voor is.

      Login om te reageren
  11. occasiefapper zegt

    23 augustus 2019 om 08:45

    Moet nog maar eens zien hoe deze Porsche erbij staat na 6 jaar. De Model S is al op de markt sinds 2012 en wordt continu geüpdate (free of charge). Denk dat ze bij Porsche meer de traditionele manier van updates doen d.m.v dure kaartupdates en betere hardware/software bij een evt LCI.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      23 augustus 2019 om 08:53

      @occasiefapper: misschien wordt het voor de Model S ook eens tijd voor een nieuw model. Maar dat zal niet gaan want een nieuw model ontwikkelen oost veel geld

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 augustus 2019 om 09:09

        @rutgerg: en Tesla besteed het beschikbare ontwikkelbudget al aan een vrachtwagen, een pickup en een roadster.

        Login om te reageren
  12. kemp86 zegt

    23 augustus 2019 om 08:51

    Even onderweg laden bij een supercharger is ook wel fijn. Dat netwerk van Porsche en de andere Duitse fabrikanten schiet nog niet echt op volgens mij…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 augustus 2019 om 09:27

      @kemp86: Ionity groet aardig en is momenteel met €8 per sessie voor een Model 3 rijder goedkoper én sneller dan het netwerk van Tesla.

      Login om te reageren
      • kemp86 zegt

        23 augustus 2019 om 09:50

        @flutterby: even opgezocht, zijn inderdaad goed bezig. Nice!

        Login om te reageren
  13. peekaas zegt

    23 augustus 2019 om 08:53

    Oké, dus het interieur is beter dan een model S. Als de prijs dan ook beter of gelijkwaardig is, denk ik dat we er hier heel veel van kunnen gaan zien…

    Maar ik denk dat het een gevalletje appels met peren vergelijken zal blijven.

    Login om te reageren
    • kemp86 zegt

      23 augustus 2019 om 09:52

      @peekaas: ben ook benieuwd naar de prijs. De 600pk versie zal ben ik bang significant duurder zijn dan de performance 100D op dit moment… plus dat hij te laat komt voor de fijne bijtelling waar tesla eigenaren nu toch al flink wat jaren van profiteren.

      Login om te reageren
  14. gebruikersnaam3 zegt

    23 augustus 2019 om 08:53

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  15. leaper035t zegt

    23 augustus 2019 om 08:54

    Next level interieur! Audi, Jag en LR hebben ook 3 schermen maar Porsche doet het toch alweer het best.

    Login om te reageren
  16. Edge zegt

    23 augustus 2019 om 09:11

    Gaaf hoor, maar wat doet die ronde schijf in het midden van de middenconsole? Lijkt haast wel zo’n aftermarket speaker waarbij ze bij Halfords een hele wand vol van hadden hangen.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      23 augustus 2019 om 10:12

      @edge: Waarschijnlijk de keuzeknop voor de transmissie. In vrachtwagens al jaren gebruikelijk, zo’n ‘wasmachineknop’

      Login om te reageren
  17. berlinetta zegt

    23 augustus 2019 om 09:12

    Ik vind het interieur vooral hypermodern, maar of het nou echt mooi is… Het lijkt wel een rijdende Apple-store, alleen dan in het zwart. Misschien dat een frisser kleurtje beter staat.

    Neemt overigens niet weg dat ik het stukken mooier vind dat de interieur van Tesla.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 augustus 2019 om 14:19

      @berlinetta: ik ben ook niet zo kapot van al die schermen. Vind het zelfs wat goedkoops hebben. Het zit dadelijk in alles van VAG en je A1 is hetzelfde als je Taycan. Daarbij als het allemaal (alleen) touchscreens zijn is het zo vettig en lelijk. Hoop dan ook dat BMW (en andere merken) nog heel lang doorgaat met de iDrive controller.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        23 augustus 2019 om 14:35

        @jaapiyo: Precies. Willem omschrijft de Tesla als een plastic bak met een iPad, maar dit is niets meer of minder dan een bak leer met meerdere iPad’s. Het zal zeker wel beter in elkaar zitten en luxer aanvoelen, maar ik vind het er niet per se luxe uit zien op het eerste gezicht.

        En ik ben het met je eens dat alles op elkaar begint te lijken met die schermen. Ik vind al die digitale tellers in al die auto’s ook zo goedkoop ogen.

        Login om te reageren
  18. mashell zegt

    23 augustus 2019 om 09:12

    Het hele strakke interieurdesign wordt redelijk om zeep geholpen door het sports chrono klokje. Dat ziet er knullig achteraf op gefrommeld uit.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      23 augustus 2019 om 09:54

      @mashell: Dat vind ik met die drive mode selectors van Porsche. De rest van de knoppen zitten netjes in het ontwerp van het stuur geintegreerd, maar knopje zit op een apart uitsteekseltje alsof ze het midden in een modelcyclus hebben toegevoegd. Dat had in mijn ogen eleganter gekund.

      Login om te reageren
    • birdnerd84 zegt

      23 augustus 2019 om 12:03

      @mashell: Die klok is toch optioneel

      Login om te reageren
  19. ericc zegt

    23 augustus 2019 om 09:37

    Kijk Tesla, zo bouw je een deftig dashbord.

    Login om te reageren
  20. bugboy zegt

    23 augustus 2019 om 09:44

    Laten we eerst maar eens wachten wat de prijzen worden van Porsche. De waanzinnige CO2 tax en BPM die fijne auto’s in NL de nek om doen ben je hier eindelijk eens kwijt. Dus wellicht dat dit eindelijk eens een Porsche waarbij je niet schofterig veel naar vadertje staat hoeft te brengen.

    Daarbij moeten we ook maar eens kijken hoe het laden, verbruik en performance in de praktijk gaat zijn. Het hele Ionity netwerk komt in NL nog niet echt lekker van de grond, dus zit je vast aan de woekerprijzen van FastNed. Dat Porsche beter een auto in elkaar kan zetten dan Tesla staat buiten kijf, maar tot nu toe blijken Tesla’s in de praktijk steeds de beste EV’s te zijn (als het aankomt op de accu en aandrijflijn).

    Maar als er een merk is dat autotechniek steeds weer naar een hoger plan kan tillen, dan is het Porsche wel. Het zal alleen maar goed zijn als Tesla meer concurrentie er bij krijgt. De Model S heeft geen echte concurrentie als je geen SUV wil. Ben heel benieuwd naar de Taycan.

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      23 augustus 2019 om 10:31

      @bugboy: feit dat je 8% €45k ga betalen zorgen ervoor dat deze auto na ik vermoed niet heel goedkoop gaat worden. Denk dat een reële Nederlandse prijs ergens rond de €100.000 – 120.000 gaat zitten?. Het is bij Porsche geen uitdaging er voor €20-30k aan opties op te zetten…..

      Kortom ben bang dat deze ook vrij verr van de normale man zal afstaan?

      Login om te reageren
      • bugboy zegt

        23 augustus 2019 om 10:41

        @rudy: Porsche wil helemaal niet voor de gewone man of lease-rijder met iets hoger budget beschikbaar zijn. Daarvoor heeft men VW en daarboven Audi in het gamma. Een Porsche is meer gericht op de geslaagde ondernemer en dan is €100.000 geen gek bedrag. Voor de lease-rijder die goedkoop uit wil zijn is Porsche niet bedoelt. Waar ik op doelde is dat een Porsche (of andere performance wagen) vaak in NL erg duur wordt door de BPM (CO2 gerelateerd) en daar heeft een Taycan natuurlijk geen last van.

        Login om te reageren
  21. cossiekiller zegt

    23 augustus 2019 om 10:01

    Ik wil alleen een Ruf versie van deze. Met handbak.

    Login om te reageren
  22. Dutchdriftking zegt

    23 augustus 2019 om 10:05

    Als je niet de eerste bent, kun je maar beter de beste zijn. Dat hebben ze bij Porsche goed begrepen.

    Login om te reageren
  23. tjorque zegt

    23 augustus 2019 om 10:16

    Overdaad aan schermen… doe mij maar de veel minder drukke oplossing a la model 3.
    Eventueel met hoogwaardigere materialen en meer verfijning als dat nodig is. Maar geen miljoen miljard aan knopjes en schermen enz. Zelfs bij de model S vind ik het al veel in vergelijking met de model 3.

    Login om te reageren
    • bugboy zegt

      23 augustus 2019 om 10:44

      @tjorque: In vergelijking met de model 3 heeft mijn kever uit 1951 al veel knopjes. Ik vind het cockpit-scherm van de Model S gewoon meerwaarde hebben boven het enkele scherm van de Model 3. Dat minimalistische is gewoon puur om kosten te besparen.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        23 augustus 2019 om 13:29

        @bugboy: ik kan dat minimalisme wel apprecieren… maar da’s ieder zijn ding natuurlijk.

        Login om te reageren
  24. cazzo046 zegt

    23 augustus 2019 om 10:42

    Niet mooi, niet lelijk, niet echt bijzonder.

    Login om te reageren
  25. bertham zegt

    23 augustus 2019 om 10:57

    Porsche heeft goed gekeken naar de I-Pace, echter deze is al meer dan een jaar op de markt.

    Login om te reageren
  26. waterisnat zegt

    23 augustus 2019 om 12:00

    Ik had geen idee dat belastingontwijkers en CO2 believers tegenwoordig “early adopter” genoemd worden. Weer wat geleerd vandaag.

    Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      23 augustus 2019 om 12:40

      @waterisnat:
      LOL!

      Login om te reageren
  27. kempenaer zegt

    23 augustus 2019 om 12:40

    Een vraagje voor de mensen die nog ruimte hebben voor een tweede altaartje naast die van Elon, wie van Porsche-VW moeten ze gaan aanbidden voor de introductie van deze wereld reddende wagen? Please, tell them.
    Verder benieuwd naar reële actieradius als je gewoon 130 km/u op de snelweg rijdt in de winter of met de airco aan en de laadtijden thuis.
    Want die vallen in de praktijk bij electrische wagentjes vies tegen.
    En wat weegt deze taycan, niet zo’n vadsig vehikel als een tesla, I hope…
    Zag net nog een model 3, lijkt veel op een kikker, zo schattig.

    Login om te reageren
  28. robicide zegt

    23 augustus 2019 om 13:09

    Designer: Wie viel Bildschirmen?
    Manager: Ja

    Login om te reageren
  29. karel4v zegt

    23 augustus 2019 om 13:18

    Wat een laf verslag.
    Porsche is een uitstekend merk.
    Tesla is een ander merk die flink jonger is dan P.
    Logisch toch dat P. dan verder is op diverse termijnen.
    Laat elk merk in zijn waarde aub en hou op met dat afzeiken svp.

    Login om te reageren
  30. unknown32 zegt

    23 augustus 2019 om 13:37

    Heeel knap! Maar nog meer schermen pfff… overal zie je dat stof/vingers op ? Vreselijk.

    Login om te reageren
  31. rezi zegt

    23 augustus 2019 om 13:47

    Ik snap dat deze Porsche een direct antwoord op het succes van de Model S is, maar dat maakt het nog geen directe concurrent. De vanafprijs van de Taycan begint naar verluid bij een ton, terwijl je voor dat geld een full option topmodel S kunt kopen (al is het maar omdat er weinig opties mogelijk zijn ;-)). Tel daar dus gerust 20-30k bij om die Porsche naar smaak aan te pakken, en dan heb je een leuk aangekleed instapmodel. Daarnaast zou de Taycan van binnen veel kleiner moeten worden dan de Model S, waardoor hij minder geschikt is als gezinsauto. Ik weet niet of beide auto’s daadwerkelijk in dezelfde vijver gaan vissen, of dat met het verschijnen van de Taycan er een nieuwe visvijver ontstaat.

    Login om te reageren
  32. jaapiyo zegt

    23 augustus 2019 om 14:21

    Het doet me aan een kant heel erg denken aan de 928, wat op zich episch is. Maar al die touchscreens…

    Login om te reageren
  33. cabriohater zegt

    23 augustus 2019 om 15:21

    Echt lelijk vind ik het niet, maar als ik een Porsche zou kopen zou ik toch teleur gesteld zijn.
    Dit interieur laat mij gewoon helemaal koud, ik vind er niks premium aan, niks interessants aan, maar ook niet echt het gevoel van mooi of lelijk.

    Login om te reageren
  34. tge1 zegt

    23 augustus 2019 om 22:12

    Rijdende smartphone. Zielloze meuk en past daarom prima binnen de huidige smartphone zombie maatschappij. Leuk hoeft niet meer, als het er maar flashy uitziet.

    Login om te reageren
  35. jaleukhoor zegt

    24 augustus 2019 om 01:19

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North