![](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/verbeterde-hyundai-i30-n-2020-970-006.jpg)
De verbeterde Hyundai i30N is zo net even wat lekkerder dan voorheen.
De Hyundai i30N was een van de automotive verrassingen van 2017. Een goede Hot Hatch bouwen is nog best lastig. Dat niet alleen, je moet ook precies het goede positie in het segment vinden. Tussen een brave Golf GTI en een uitbundige Honda Civic Type-R zit natuurlijk een enorm gat.
Verbeterde Hyundai i30N
Qua gebruiksvriendelijkheid lijkt de i30N op de Golf GTI, maar de prestaties staan op een hoger niveau. Ook is het onderstel aanzienlijk capabeler. Dus meer een Mégane R.S.-concurrent, maar dan iets minder hardcore. Een prima mix, zo bleek. Nu is het echter tijd voor de verbeterde Hyundai i30N.
Hyundai ‘lekte’ al wat details omtrent deze auto de afgelopen week, dus het meeste zal jullie bekend in de oren klinken. De facelift van de reguliere Hyundai i30 (en i30 N-Line) is inmiddels al onthuld en nu is het de beurt aan de verbeterde Hyundai i30N.
![Voorzijde](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/verbeterde-hyundai-i30-n-2020-970-005-919x612.jpg)
Gesmede lichtmetalen velgen
Aangezien Hyundai al meer dan 25.000 exemplaren van de i30N verkocht heeft, zijn ze voorzichtig te werk gegaan. De verbeterde Hyundai i30N is net als de gewone i30 even iets scherper getekend dan voorheen. De neus is strakker en de koplampen hebben een nieuw LED-patroon.
Erg fraai zijn de 19” grote lichtmetalen velgen. Deze wielen zijn gesmeed, iets wat in deze klasse niet veel voorkomt. Sterker nog, ook bij veel duurdere auto’s krijg je vaak gegoten velgen. Het voordeel van gesmede velgen is dat ze lichter en sterker zijn. Het onafgeweerde gewicht is ook nog eens lager.
Performance Package
Voor die 19” velgen heb je overigens wel het Performance Package nodig. Dan zijn de velgen meteen voorzien van kleverig Pirelli P-Zero-rubber. De banden zijn specifiek door Pirelli voor de i30N ontwikkeld. Ook krijg je dan een elektronisch sperdifferentieel.
![Zijkant met 19 inch velgen](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/verbeterde-hyundai-i30-n-2020-970-004-919x612.jpg)
Interieur verbeterde Hyundai i30N
Ook in het interieur zijn er een paar wijzigingen, zij het subtiel. Het gaat voornamelijk om nieuwe elektrische hulpsystemen. Gaaf detail zijn de blauwe accenten op de gordels. Het is nu ook mogelijk om de N-Sportstoelen te bestellen op de i30N.
Deze wegen 2,2 kilogram per stuk minder dan de reguliere sportzetels. Ze zijn bekleed in een combinatie van leer en alcantara, uiteraard met blauwe stiksels. Tikkeltje kitsch, maar wel geinig: de ’N’ in de hoofdsteunen is verlicht.
Meer vermogen
In technisch opzicht verandert er minder met de verbeterde Hyundai i30N. Voor het eerst is er een N DCT-automaat leverbaar. Dit is een transmissie met dubbele koppeling en heeft acht versnellingen. De handbak heeft 6 voorwaartse verzetten.
![verbeterde Hyundai i30N](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/verbeterde-hyundai-i30-n-2020-970-001-970x507.jpg)
De instap-i30N heeft 250 pk en 353 Nm tot zijn beschikking, maar de i30N Performance is wat krachtiger geworden: 280 pk en 392 Nm heeft deze nu onder de kap.
![Bochtje pakken](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/verbeterde-hyundai-i30-n-2020-970-009-919x612.jpg)
Sneller
Dankzij de extra kracht is de verbeterde Hyundai i30N een stuk sneller geworden. De 0-100 km/u sprint duurt nu nog maar 5,9 seconden, in plaats van 6,2. Je kan kiezen uit zeven kleuren, waaronder Performance Blue. Wanneer je de i30N kunt bestellen en wat deze gaat kosten, is nog niet bekend.
Het is wel een gaaf apparaatje! Alleen zo’n elektronische sper is toch een beetje jammer
Inderdaad, waarom nou niet een lekker mechanische. Zo’n elektronische is toch een beetje behelpen. Jan en Alleman gaat dat niet merken, maar de purist die de N gaat inzetten waar ie voor is, wel.
@adinsx: het is een elektronisch aangestuurd diff met twee standen. Eentje voor normaal gebruik en eentje voor sportief rijden.
Een elektronisch sperdifferentieel is iets anders dan elektronisch aangestuurde sperwerking door het binnenste wiel af te remmen ;-).
@willeme: ik verwacht ook dat het een electronisch geregeld mechanisch sper is, zoals de concurrentie deze ook gebruikt. Het gaat zeker geen XDS zijn zoals VW op de brave versies aanbied zoals op de vorige GTI zonder performancepack.
Een purist kiest niet zo heeeel gauw een Hyundai N denk ik.
@banderas: nee. Een purist gaat voor de badge..
En natuurlijk een pruusj.
@c220amg het is wel degelijk een echte mechanische sperdifferentieel dat elektronisch aangestuurd wordt. Net zoals een M-differentieel bij BMW. Of de sperren op de Golf GTI, Cupra Leon of Focus ST.
ik vind ‘m zo onwijs gaaf. Als ik het geld had was dit ‘m geworden
Hij blijft geniaal!
Dat wordt mijn huidige i30n inruilen! Laat maar komen!
Volgens betrouwbaar marktonderzoek (ik heb net 2000km achter de rug in Duitsland) zie je deze Hyundais toch wel geregeld op de autobahn.
@schreute01: Ja viel mij ook op.
@schreute01: in duitsland is dit ook een koopje en een stuk goedkoper dan een gti. De i30n is ook sneller op het circuit dus rondom de nordschleife zie je aardig wat rond rijden. In NL zal er wel weer iets van 15k aan bpm op komen.
Leuk bakje hoor, en in tegenstelling tot menig duitser hoef je niet direct aftermarket spullen erop om hem echt leuk te maken.
Prachtige auto voor dat geld, en toch wil dit in Europa niet echt doorzetten op de 1 of andere manier, vreemd.
@marcomanta: voor die prijs zijn er best veel alternatieven. Voor het zelfde geld een GTI. Ik heb zelf begin dit jaar voor de Focus ST gekozen vanwege de bouwkwaliteit en (destijds) meer PK. Blijft toch een smak geld voor ‘maar’ een Hyundai….
@snowgasm: focus vind ik ook echt een mooie auto geworden.
Met een chipje zit je zo over de 300pk.