Vergelijking: de nieuwe BMW Z4 versus de oude

Auteur: , 50 Reacties

Minder soft, meer hoekig. De verschillen nader bekeken.

Z4

Elke generatie BMW Z heeft zijn eigen smoelwerk en karakter. Binnen de Z4-familie zijn er ook de nodige verschillen merkbaar. De eerste generatie was stoer met een compleet nieuw design voor BMW destijds. De opvolger was wat softer en meer een cruiser. Inmiddels is de nieuwe Z4 hier en dit model is eigenlijk een combinatie van zijn voorgangers.

Boven is het nieuwe model. Daaronder het oude.

Uiterlijk
Deze vergelijking is eenvoudig. De verschillen zijn namelijk enorm op het gebied van looks. De zachte kap is terug en BMW heeft duidelijk de stempel van de huidige designtaal doorgedrukt op de nieuwe Z4. Je moet ervan houden, persoonlijk loop ik er met een grote boog omheen.

De voorkant is op vrijwel alle fronten anders. Zelfs de nieren zijn anders vormgegeven. Het introductiemodel is de Z4 M40i en die sportiviteit is terug te zien in het ontwerp. Hoekige bumpers en scherpe lijnen tot aan de spiegels toe. Nee, een geel Nederlands kenteken op de voorkant gaat deze BMW er niet mooier op maken.

Z4
Z4

De zijkant is minder clean en meer design. Dat wil zeggen, meer frutsels en dingetjes. De koplampen lopen verder door en ook een deel van de achterlichten zijn in dunnere mate te vinden op de zijkant van de auto. De ouderwetse antenne is exit en de nieuwe Z4 oogt vooral gestroomlijnder.

Z4
Z4

De achterkant zal een onderwerp van discussie blijven. BMW koos duidelijk niet voor safe zoals bij het vorige model. Dit is een achterkant die jij fantastisch kan vinden, maar je vriend of vriendin gruwelt ervan. Dit gaat in de showroom voor leuke gesprekken zorgen, terwijl de verkoper er wat ongemakkelijk bijstaat. Het BMW-logo is naar beneden geplaatst, waardoor er nu ruimte was om het derde remlicht beter weg te werken. Het kenteken is daarentegen naar boven gekomen. Hierdoor kregen designers meer ruimte om met het ontwerp van de achterbumper te spelen.

Z4
Z4

Interieur
Het interieur is op een aantal punten sterk vernieuwd. De vernieuwingen maken het een aangename plek om te zitten. Het dunnere stuurtje dat we kennen van moderne BMW’s, een nieuw infotainmentscherm en het afscheid van analoge klokken. De ronde knoppen uit de vorige Z4 zijn verdwenen. Daarmee is het ‘gat’ tussen de ventilatieroosters en de CD/DVD-speler een stuk kleiner geworden. In het zwart met de chrome details wellicht wat saai, maar het oogt wel retestrak. Een bruin lederen interieur kan in dit geval wonderen doen.

Z4
Z4

Techniek
Gelukkig blijven de zes-in-lijn motoren met de nieuwe Z4 behouden. Over het aanbod kunnen we kort zijn. Tot nu toe heeft BMW alleen de M40i met een geblazen zescilinder onthuld. Verwacht echter ook de nodige viercilinders. De kans dat er een model boven de M40i gaat komen is zeer gering. Eerder liet de Nederlandse BMW M GmbH-baas al weten dat we geen volbloed M-model hoeven te verwachten. Bovendien kwam er van het vorige model ook geen echte M.

Conclusie
Is BMW de eigen identiteit verloren met de nieuwe Z4? De overeenkomsten met de Tiger Nose-grill van een Kia en de looks van een Fiat/Abarth 124 Spider zijn immers daar. Dit is nu eenmaal de nieuwe identiteit van BMW. Kijkend naar de nieuwe 8 Serie en deze Z4 is de verwachting dat de Duitse autobouwer deze designtaal zal blijven aanhouden voor toekomstige modellen. Of dat een verbetering is mag je lekker zelf bepalen.



50 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Die achterkant, heerlijk! De voorkant is eerder een achteruitgang qua design.
Ik vond het inklapbare scherm van de vorige generatie altijd geniaal, heerlijk voor als je in het donker rijdt. Tegenwoordig moeten die schermen altijd zo prominent aanwezig zijn, iets wat voor mij niet hoeft in een ‘rijders’ auto.
@stewie: ja dat van het scherm vind ik ook, maar als je hem uit zet zie je er eigenlijk ook niks van in het donker.
@stewie: Ik moest naar de tellers en stuur kijken welk de nieuwe was en vind de huidige eigenlijk mooier
Een fiat 124 abarth met bmw interieur zou top zijn, exterieur van de z4 ben ik niet zo weg van. Aparte verhoudingen in de neus en lijkt een vreemde aziatische styling te hebben.
@allesmetturbo: scherp van jou. Je wist niet dat deze auto in samenwerking met Toyota is ontwikkeld? De variant van Toyota heet Supra.

OT: doe mij de oude maar.
@ghengiskhan: Vergeleken met de concept car is deze Z4 wel echt een ontzettend gedrocht geworden zeg. Hopelijk weet Toyota er wel iets fatsoenlijks van te maken…
Met name de koplampen kunnen zo van een Mercedes komen.
@poursuivant: eerder van Corvette. En dat is nou niet bepaald een compliment..
@poursuivant: swift sport
“Hierdoor kregen designers meer ruimte om met het ontwerp van de achterbumper te spelen.”

Dit is dus wat ze letterlijk hebben gedaan, spelen. Man wat een drukke bedoeling.

Het hele design is voor mij veel te druk en het oogt zelfs goedkoop. Die zwarte rare nieren, het ziet eruit als een matig tuningpakket ofzo.

Ik ga lekker een Z4 kopen nu, de oude welteverstaan. De stalen kap neem ik dan maar op de koop toe.
Nieren chrome en zonder zwarte velgen is het een beauty! Daardoor ook minder de vergelijking met de Fiat.
@skinnybmw: precies dat en ik ben ook fan van het nieuwe interieur, moderner en beter voor de bestuurder gepresenteerd.
De oude heeft mijn voorkeur. Die wordt mooier met de jaren.
Iets wat best veel BMW’s hebben.
@cvoo: Misschien wordt de nieuwe ook wel mooier met de jaren
@mvdd: Wellicht!
@mvdd: nieuwe voelt enorm digitaal aan. Zoals ze gemaakt worden in games met fictieve wagens. Oude had zo’n rustig interieur, terwijl de nieuwe een iphone is met 2 stoelen.
Enige verbetering: de terugkeer van de softtop. Deze auto doet mij voor de rest helemaal niets. Vooral errug zonde: digitale klokken. Dit ding koop je vanwege het retro karakter: lange neus, de stoelen tegen de achterwielen: zo hoort een klassieke roadster er uit te zien. Dus niet “opleuken”met allemaal digitale fratsen!
@ttr6: ik kan je niet volgen, als deze wagen koopt vanwege het retro karakter: lange neus, de stoelen tegen de achterwielen dan krijg je toch helemaal wat je wilt? Maar je koopt wel een nieuwe wagen en dus digitale instrumenten en een groot infotainment scherm, iets wat niet in de weg zit, niks afdoet aan de beleving maar wel wat je verwacht bij een nieuwe wagen en wat ook gewoon prettig in gebruik is.
@mashell: ik vind dus dat interieur helemaal niks.
@ttr6: dat is dan wel een oneigenlijk argument, want eerst zeg je dat bij een retro mobiel de klokken analoge horen te zijn en nu zeg je gewoon , dat je het interieur helemaal niks vindt. Dat is echt wel jouw goed recht, maar zeg dan gewoon direkt dat je het niks aan vindt.
Ik vind hem wel cool geworden. Het is inderdaad niet traditioneel BMW meer, maar dat hoeft van mij ook niet. Dit is gewoon hoe een roadster hoort te zijn. Maar cooler dan een Z4M Coupe gaat het echter nooit meer worden.
Er zit een gedachte achter het nieuwe ontwerp van de nieren. De verticale spaken zijn gebleven, maar BMW heeft iets toegevoegd. De kleine vormen die je ziet moeten vliegtuigen voorstellen die naar de geschiedenis van BMW wijzen
@mistermini: O, en ik maar denken dat het gewoon een bijennest was met die honingraatgrille.
@mistermini: ah OK.
Logische evolutie maar het front dat is gewoon te weinig BMW.
De nieuwe. Ik vind dat BMW wel een beetje mag moderniseren op design gebied. Ze hebben aan Toyota als partner wel een goeie.
Ik vind ‘m afzichtelijk. Alsof je een twaalfjarige op een SLK loslaat. Sorry, Calvin Luk..
De vorig is zo ontzettend veel mooier en tijdlozer dat het niet eens meer grappig is!
@cpp1: Tijdloos is eigenlijk synoniem voor voorspelbaar vind ik. Als er een fabrikant een beetje uit de bres springt, schiet conservatief autorijdend Holland meteen uit de slof….
Ik zie de Fiat/Abarth 124 Spider er helemaal niet in. Qua design vind ik meer richting Mercdes gaan.
De vorige heb ik altijd een erg fraai en goed gelijnd model gevonden. Zeker voor een hardtop roadster. Het interieur was enigszins retro wat ook positief werkt in de juiste uitrusting.

De nieuwe… ik hoop dat het in een luxere uitvoering beter oogt. De zwarte velgen en accenten doen het model in ieder geval geen goed.

Zijn er al afbeeldingen van een donkerblauw model met een licht interieur?
@karhengst: Hij is verkrijgbaar met chrome nieren en zonder zwarte velgen, kijk het filmpje van Schmee op youtube maar eens. Smoelt een stuk beter en meer BMW in mijn optiek!
@skinnybmw: thx! Ga ik zeker ff opzoeken
@RubenPriest: Kun je er ook de foto’s bijzetten van de eerste Z4?
Ik wacht het even af. De fabrieksfoto’s van tegenwoordig zien er niet uit. De frutsels en dingetjes zien er in het echt vaak veel beter uit. Die is een rode M40i met zwarte wielen. Dat ziet er bijna standaard altijd lelijk uit. Neem een donkerlbauwe 30i, met bruine leer en keurige 18″ wielen en het resultaat zal al veel beter zijn (naar mijn smaak, althans ;-)).

Ik ben ook benieuwd naar de afmetingen en de ruimte van de Z4. De eerste twee vond ik eigenlijk iets aan de kleine kant. Zeker bij de tweede generatie Z4 was het niet te verkopen dat ie zo klein was. Zo’n zware en logge roadster en dan zo weinig ruimte.
Ik heb wat “live” foto’s gezien van de nieuwe Z4 en dan is ie veel beter te pruimen.

Maar ik blijf de vorige Z4 de mooiste Z3/4 vinden. Die auto had in mijn optiek geen minpunten. Dat hadden die dames goed gedesigned.
Ik was bang dat de auto kort en hoog zou lijken en dat de overhang te groot zou zijn. De vorige z4 vond ik een mooie auto, en als ik de zijaanzichten vergelijk denk ik dat de nieuwe er toch wel prima uit ziet
Ben eerder benieuwd naar de Supra.
Aan het zijaanzicht kun je zien dat ze iets met de deur hebben gedaan. Die begint bij de nieuwe dichter bij het voorwiel. De verhoudingen zijn dus wel iets veranderd.
Tja, zonder badge herken je er in ieder geval geen BMW meer in.
Geef mij de vorige maar met het nieuwe interieur, ja dat is een stuk beter
kost zoiets dan?>
Als ik de achterkant van die nieuwe zie heb ik telkens het idee dat er een trekhaak aan zit.
Maar ik vond de oude niks en de nieuwe nog minder.
Doe mij maar een Z3 of nog beter de Z1
Fantastisch ontwerp, enorm vernieuwend maar toch herkenbaar, dat is toch wat we willen zien? En wacht ff de ‘bescheidenere’ edities af, dit is in principe de bomvolle sportuitvoering.
Eindelijk wordt ik eens (positief) ‘verrast’ door een nieuw model van een grote fabrikant. Daarbij kan het gamma qua design wel eens een ‘uitschieter’ gebruiken, want ook nieuwe BMW modellen beginnen enorm op elkaar te lijken.
die achterkant is echt afschuwelijk, gauw inhalen als ie voor je zit op de snelweg. kan je wel leuk naar de voorkant kijken, die vindt ik nog wel grappig.
Nu maar hopen dat ze hier een GT3 van maken ipv de M6. De oude Z4 GT3 was de mooiste GT3 ooit gemaakt.
De achterkant is net als bij de 8serie erg druk. De voor en a hteroverhang compleet uit proportie. Een 124 abarth met obesitas en het front van een KIA. Yep. Missie geslaagd BMW
Oude vele malen mooier
Oude: tijdloze schoonheid
Nieuwe: overdesigned
Tocht vreemd: Van alles maken ze een “echt” M model, maar van een roadster dan weer niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).