• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking: de nieuwe BMW Z4 versus de oude

Auteur: RubenPriest, gepost 29 augustus 2018 om 10:57 – 50 Reacties

Z4


Minder soft, meer hoekig. De verschillen nader bekeken.

Elke generatie BMW Z heeft zijn eigen smoelwerk en karakter. Binnen de Z4-familie zijn er ook de nodige verschillen merkbaar. De eerste generatie was stoer met een compleet nieuw design voor BMW destijds. De opvolger was wat softer en meer een cruiser. Inmiddels is de nieuwe Z4 hier en dit model is eigenlijk een combinatie van zijn voorgangers.

Boven is het nieuwe model. Daaronder het oude.

Uiterlijk
Deze vergelijking is eenvoudig. De verschillen zijn namelijk enorm op het gebied van looks. De zachte kap is terug en BMW heeft duidelijk de stempel van de huidige designtaal doorgedrukt op de nieuwe Z4. Je moet ervan houden, persoonlijk loop ik er met een grote boog omheen.

De voorkant is op vrijwel alle fronten anders. Zelfs de nieren zijn anders vormgegeven. Het introductiemodel is de Z4 M40i en die sportiviteit is terug te zien in het ontwerp. Hoekige bumpers en scherpe lijnen tot aan de spiegels toe. Nee, een geel Nederlands kenteken op de voorkant gaat deze BMW er niet mooier op maken.

Z4
Z4

De zijkant is minder clean en meer design. Dat wil zeggen, meer frutsels en dingetjes. De koplampen lopen verder door en ook een deel van de achterlichten zijn in dunnere mate te vinden op de zijkant van de auto. De ouderwetse antenne is exit en de nieuwe Z4 oogt vooral gestroomlijnder.

Z4
Z4

De achterkant zal een onderwerp van discussie blijven. BMW koos duidelijk niet voor safe zoals bij het vorige model. Dit is een achterkant die jij fantastisch kan vinden, maar je vriend of vriendin gruwelt ervan. Dit gaat in de showroom voor leuke gesprekken zorgen, terwijl de verkoper er wat ongemakkelijk bijstaat. Het BMW-logo is naar beneden geplaatst, waardoor er nu ruimte was om het derde remlicht beter weg te werken. Het kenteken is daarentegen naar boven gekomen. Hierdoor kregen designers meer ruimte om met het ontwerp van de achterbumper te spelen.

Z4
Z4

Interieur
Het interieur is op een aantal punten sterk vernieuwd. De vernieuwingen maken het een aangename plek om te zitten. Het dunnere stuurtje dat we kennen van moderne BMW’s, een nieuw infotainmentscherm en het afscheid van analoge klokken. De ronde knoppen uit de vorige Z4 zijn verdwenen. Daarmee is het ‘gat’ tussen de ventilatieroosters en de CD/DVD-speler een stuk kleiner geworden. In het zwart met de chrome details wellicht wat saai, maar het oogt wel retestrak. Een bruin lederen interieur kan in dit geval wonderen doen.

Z4
Z4

Techniek
Gelukkig blijven de zes-in-lijn motoren met de nieuwe Z4 behouden. Over het aanbod kunnen we kort zijn. Tot nu toe heeft BMW alleen de M40i met een geblazen zescilinder onthuld. Verwacht echter ook de nodige viercilinders. De kans dat er een model boven de M40i gaat komen is zeer gering. Eerder liet de Nederlandse BMW M GmbH-baas al weten dat we geen volbloed M-model hoeven te verwachten. Bovendien kwam er van het vorige model ook geen echte M.

Conclusie
Is BMW de eigen identiteit verloren met de nieuwe Z4? De overeenkomsten met de Tiger Nose-grill van een Kia en de looks van een Fiat/Abarth 124 Spider zijn immers daar. Dit is nu eenmaal de nieuwe identiteit van BMW. Kijkend naar de nieuwe 8 Serie en deze Z4 is de verwachting dat de Duitse autobouwer deze designtaal zal blijven aanhouden voor toekomstige modellen. Of dat een verbetering is mag je lekker zelf bepalen.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • 'Nieuwe BMW 3 Serie zal naast de oude verkocht worden'
    'Nieuwe BMW 3 Serie zal naast de oude verkocht worden'
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Zo weinig gaat er veranderen bij de nieuwe BMW Z4

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Cabrio, Vergelijkingen, z4

Vorig bericht: « Vergeet de BMW X4, dit is de Renault ARKANA
Volgend bericht: Koop binnenkort je eigen stukje Aston Martin »

Lees Interacties

Reacties

  1. stewie zegt

    29 augustus 2018 om 11:02

    Die achterkant, heerlijk! De voorkant is eerder een achteruitgang qua design.
    Ik vond het inklapbare scherm van de vorige generatie altijd geniaal, heerlijk voor als je in het donker rijdt. Tegenwoordig moeten die schermen altijd zo prominent aanwezig zijn, iets wat voor mij niet hoeft in een ‘rijders’ auto.

    Login om te reageren
    • jkhm zegt

      29 augustus 2018 om 12:11

      @stewie: ja dat van het scherm vind ik ook, maar als je hem uit zet zie je er eigenlijk ook niks van in het donker.

      Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      29 augustus 2018 om 18:20

      @stewie: Ik moest naar de tellers en stuur kijken welk de nieuwe was en vind de huidige eigenlijk mooier

      Login om te reageren
  2. allesmetturbo zegt

    29 augustus 2018 om 11:02

    Een fiat 124 abarth met bmw interieur zou top zijn, exterieur van de z4 ben ik niet zo weg van. Aparte verhoudingen in de neus en lijkt een vreemde aziatische styling te hebben.

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      29 augustus 2018 om 11:08

      @allesmetturbo: scherp van jou. Je wist niet dat deze auto in samenwerking met Toyota is ontwikkeld? De variant van Toyota heet Supra.

      OT: doe mij de oude maar.

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        29 augustus 2018 om 14:21

        @ghengiskhan: Vergeleken met de concept car is deze Z4 wel echt een ontzettend gedrocht geworden zeg. Hopelijk weet Toyota er wel iets fatsoenlijks van te maken…

        Login om te reageren
  3. poursuivant zegt

    29 augustus 2018 om 11:05

    Met name de koplampen kunnen zo van een Mercedes komen.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      29 augustus 2018 om 12:08

      @poursuivant: eerder van Corvette. En dat is nou niet bepaald een compliment..

      Login om te reageren
    • stgp zegt

      30 augustus 2018 om 07:02

      @poursuivant: swift sport

      Login om te reageren
  4. 87sandyd zegt

    29 augustus 2018 om 11:08

    “Hierdoor kregen designers meer ruimte om met het ontwerp van de achterbumper te spelen.”

    Dit is dus wat ze letterlijk hebben gedaan, spelen. Man wat een drukke bedoeling.

    Het hele design is voor mij veel te druk en het oogt zelfs goedkoop. Die zwarte rare nieren, het ziet eruit als een matig tuningpakket ofzo.

    Ik ga lekker een Z4 kopen nu, de oude welteverstaan. De stalen kap neem ik dan maar op de koop toe.

    Login om te reageren
  5. skinnybmw zegt

    29 augustus 2018 om 11:09

    Nieren chrome en zonder zwarte velgen is het een beauty! Daardoor ook minder de vergelijking met de Fiat.

    Login om te reageren
    • barry355gtb zegt

      29 augustus 2018 om 21:00

      @skinnybmw: precies dat en ik ben ook fan van het nieuwe interieur, moderner en beter voor de bestuurder gepresenteerd.

      Login om te reageren
  6. cvoo zegt

    29 augustus 2018 om 11:10

    De oude heeft mijn voorkeur. Die wordt mooier met de jaren.
    Iets wat best veel BMW’s hebben.

    Login om te reageren
    • mvdd zegt

      29 augustus 2018 om 11:23

      @cvoo: Misschien wordt de nieuwe ook wel mooier met de jaren

      Login om te reageren
      • cvoo zegt

        29 augustus 2018 om 11:48

        @mvdd: Wellicht!

        Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        29 augustus 2018 om 14:25

        @mvdd: nieuwe voelt enorm digitaal aan. Zoals ze gemaakt worden in games met fictieve wagens. Oude had zo’n rustig interieur, terwijl de nieuwe een iphone is met 2 stoelen.

        Login om te reageren
  7. ttr6 zegt

    29 augustus 2018 om 11:11

    Enige verbetering: de terugkeer van de softtop. Deze auto doet mij voor de rest helemaal niets. Vooral errug zonde: digitale klokken. Dit ding koop je vanwege het retro karakter: lange neus, de stoelen tegen de achterwielen: zo hoort een klassieke roadster er uit te zien. Dus niet “opleuken”met allemaal digitale fratsen!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 augustus 2018 om 11:18

      @ttr6: ik kan je niet volgen, als deze wagen koopt vanwege het retro karakter: lange neus, de stoelen tegen de achterwielen dan krijg je toch helemaal wat je wilt? Maar je koopt wel een nieuwe wagen en dus digitale instrumenten en een groot infotainment scherm, iets wat niet in de weg zit, niks afdoet aan de beleving maar wel wat je verwacht bij een nieuwe wagen en wat ook gewoon prettig in gebruik is.

      Login om te reageren
      • ttr6 zegt

        29 augustus 2018 om 15:38

        @mashell: ik vind dus dat interieur helemaal niks.

        Login om te reageren
        • barry355gtb zegt

          29 augustus 2018 om 21:09

          @ttr6: dat is dan wel een oneigenlijk argument, want eerst zeg je dat bij een retro mobiel de klokken analoge horen te zijn en nu zeg je gewoon , dat je het interieur helemaal niks vindt. Dat is echt wel jouw goed recht, maar zeg dan gewoon direkt dat je het niks aan vindt.

          Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    29 augustus 2018 om 11:16

    Ik vind hem wel cool geworden. Het is inderdaad niet traditioneel BMW meer, maar dat hoeft van mij ook niet. Dit is gewoon hoe een roadster hoort te zijn. Maar cooler dan een Z4M Coupe gaat het echter nooit meer worden.

    Login om te reageren
  9. mistermini zegt

    29 augustus 2018 om 11:17

    Er zit een gedachte achter het nieuwe ontwerp van de nieren. De verticale spaken zijn gebleven, maar BMW heeft iets toegevoegd. De kleine vormen die je ziet moeten vliegtuigen voorstellen die naar de geschiedenis van BMW wijzen

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      29 augustus 2018 om 11:57

      @mistermini: O, en ik maar denken dat het gewoon een bijennest was met die honingraatgrille.

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      29 augustus 2018 om 14:26

      @mistermini: ah OK.

      Login om te reageren
  10. mashell zegt

    29 augustus 2018 om 11:20

    Logische evolutie maar het front dat is gewoon te weinig BMW.

    Login om te reageren
  11. tge1 zegt

    29 augustus 2018 om 11:21

    De nieuwe. Ik vind dat BMW wel een beetje mag moderniseren op design gebied. Ze hebben aan Toyota als partner wel een goeie.

    Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    29 augustus 2018 om 11:22

    Ik vind ‘m afzichtelijk. Alsof je een twaalfjarige op een SLK loslaat. Sorry, Calvin Luk..

    Login om te reageren
  13. cpp1 zegt

    29 augustus 2018 om 11:22

    De vorig is zo ontzettend veel mooier en tijdlozer dat het niet eens meer grappig is!

    Login om te reageren
    • tge1 zegt

      29 augustus 2018 om 11:55

      @cpp1: Tijdloos is eigenlijk synoniem voor voorspelbaar vind ik. Als er een fabrikant een beetje uit de bres springt, schiet conservatief autorijdend Holland meteen uit de slof….

      Login om te reageren
  14. martingtv zegt

    29 augustus 2018 om 11:27

    Ik zie de Fiat/Abarth 124 Spider er helemaal niet in. Qua design vind ik meer richting Mercdes gaan.

    Login om te reageren
  15. karhengst zegt

    29 augustus 2018 om 11:35

    De vorige heb ik altijd een erg fraai en goed gelijnd model gevonden. Zeker voor een hardtop roadster. Het interieur was enigszins retro wat ook positief werkt in de juiste uitrusting.

    De nieuwe… ik hoop dat het in een luxere uitvoering beter oogt. De zwarte velgen en accenten doen het model in ieder geval geen goed.

    Zijn er al afbeeldingen van een donkerblauw model met een licht interieur?

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      29 augustus 2018 om 12:01

      @karhengst: Hij is verkrijgbaar met chrome nieren en zonder zwarte velgen, kijk het filmpje van Schmee op youtube maar eens. Smoelt een stuk beter en meer BMW in mijn optiek!

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        29 augustus 2018 om 12:02

        @skinnybmw: thx! Ga ik zeker ff opzoeken

        Login om te reageren
  16. jack_abarth zegt

    29 augustus 2018 om 11:56

    @RubenPriest: Kun je er ook de foto’s bijzetten van de eerste Z4?

    Login om te reageren
  17. willeme zegt

    29 augustus 2018 om 12:01

    Ik wacht het even af. De fabrieksfoto’s van tegenwoordig zien er niet uit. De frutsels en dingetjes zien er in het echt vaak veel beter uit. Die is een rode M40i met zwarte wielen. Dat ziet er bijna standaard altijd lelijk uit. Neem een donkerlbauwe 30i, met bruine leer en keurige 18″ wielen en het resultaat zal al veel beter zijn (naar mijn smaak, althans ;-)).

    Ik ben ook benieuwd naar de afmetingen en de ruimte van de Z4. De eerste twee vond ik eigenlijk iets aan de kleine kant. Zeker bij de tweede generatie Z4 was het niet te verkopen dat ie zo klein was. Zo’n zware en logge roadster en dan zo weinig ruimte.

    Login om te reageren
  18. Rick-dos zegt

    29 augustus 2018 om 12:15

    Ik heb wat “live” foto’s gezien van de nieuwe Z4 en dan is ie veel beter te pruimen.

    Maar ik blijf de vorige Z4 de mooiste Z3/4 vinden. Die auto had in mijn optiek geen minpunten. Dat hadden die dames goed gedesigned.

    Login om te reageren
  19. wjeurs zegt

    29 augustus 2018 om 12:16

    Ik was bang dat de auto kort en hoog zou lijken en dat de overhang te groot zou zijn. De vorige z4 vond ik een mooie auto, en als ik de zijaanzichten vergelijk denk ik dat de nieuwe er toch wel prima uit ziet

    Login om te reageren
  20. ikleesookoverautos zegt

    29 augustus 2018 om 12:52

    Ben eerder benieuwd naar de Supra.

    Login om te reageren
  21. dare2think zegt

    29 augustus 2018 om 12:58

    Aan het zijaanzicht kun je zien dat ze iets met de deur hebben gedaan. Die begint bij de nieuwe dichter bij het voorwiel. De verhoudingen zijn dus wel iets veranderd.

    Login om te reageren
  22. Dutchdriftking zegt

    29 augustus 2018 om 13:03

    Tja, zonder badge herken je er in ieder geval geen BMW meer in.

    Login om te reageren
  23. lekkerlinksrijden zegt

    29 augustus 2018 om 13:26

    Geef mij de vorige maar met het nieuwe interieur, ja dat is een stuk beter

    Login om te reageren
  24. gove zegt

    29 augustus 2018 om 13:30

    kost zoiets dan?>

    Login om te reageren
  25. chabar zegt

    29 augustus 2018 om 13:48

    Als ik de achterkant van die nieuwe zie heb ik telkens het idee dat er een trekhaak aan zit.
    Maar ik vond de oude niks en de nieuwe nog minder.
    Doe mij maar een Z3 of nog beter de Z1

    Login om te reageren
  26. lekkaah zegt

    29 augustus 2018 om 14:01

    Fantastisch ontwerp, enorm vernieuwend maar toch herkenbaar, dat is toch wat we willen zien? En wacht ff de ‘bescheidenere’ edities af, dit is in principe de bomvolle sportuitvoering.
    Eindelijk wordt ik eens (positief) ‘verrast’ door een nieuw model van een grote fabrikant. Daarbij kan het gamma qua design wel eens een ‘uitschieter’ gebruiken, want ook nieuwe BMW modellen beginnen enorm op elkaar te lijken.

    Login om te reageren
  27. gwnbmw zegt

    29 augustus 2018 om 14:08

    die achterkant is echt afschuwelijk, gauw inhalen als ie voor je zit op de snelweg. kan je wel leuk naar de voorkant kijken, die vindt ik nog wel grappig.

    Login om te reageren
  28. robbiehifi zegt

    29 augustus 2018 om 14:11

    Nu maar hopen dat ze hier een GT3 van maken ipv de M6. De oude Z4 GT3 was de mooiste GT3 ooit gemaakt.

    Login om te reageren
  29. fastforward zegt

    29 augustus 2018 om 15:18

    De achterkant is net als bij de 8serie erg druk. De voor en a hteroverhang compleet uit proportie. Een 124 abarth met obesitas en het front van een KIA. Yep. Missie geslaagd BMW

    Login om te reageren
  30. mcarre zegt

    29 augustus 2018 om 16:41

    Oude vele malen mooier

    Login om te reageren
  31. menaz zegt

    29 augustus 2018 om 17:54

    Oude: tijdloze schoonheid
    Nieuwe: overdesigned

    Login om te reageren
  32. michaelb zegt

    29 augustus 2018 om 21:59

    Tocht vreemd: Van alles maken ze een “echt” M model, maar van een roadster dan weer niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North