Vergeet de BMW X4, dit is de Renault ARKANA

Auteur: , 76 Reacties

Met hoofdletters.

Vergeet de BMW X4 en de Mercedes GLC Coupé. De Fransen hebben ook het blik van de coupé-crossover opengetrokken in vorm van de Renault ARKANA. Het segment is nooit mooi geweest en daar weet de ARKANA zeker geen verandering in te brengen. Dít is echter wat de markt wil. U wenst, wij draaien, aldus de autofabrikanten.

Renault heeft de coupé-crossover gepresenteerd op de autoshow van Moskou. Dit is geen toeval. De Renault Groep had in 2017 in Rusland bijna een derde van de verkochte voertuigen in handen. Het is de één na grootste markt voor het Franse autoconcern. De nieuwe ARKANA zal dan ook begin 2019 in Rusland op de markt verschijnen. In een later stadium komt het model ook naar de rest van Azië en andere regio’s. Of Renault met “andere regio’s” ook onze markt bedoeld is niet duidelijk. Hoewel het een maf ding is, ben je een absolute baas om deze auto te kiezen voor de Gumball 3000.

Het gepresenteerde model in Rusland is een showcar. Dit betekent dat Renault in een later stadium met meer informatie komt over de coupé-crossover.



76 reacties

hopelijk beter afgewerkt dan de kadjar
@gove: Kan je moeilijk van een Franse constructeur verwachten.
Wauw, wat een hippe, coole auto. En praktisch ook met die hoge zit. Lekker veel overzicht en je kan ook nog offroad ermee. Ik wil hem! ~ aldus iemand anders dan ik.
Aiaiaiai, je zult het maar tegenkomen op nuchtere maag….
Man man man. Waarom zijn BMW en Mercedes toch trendsetters in het verkeerde segment 😢
Serieus. Als je dit 20 jaar geleden had getekend had iedereen verwacht dat je een sedan/coupe door je kinderen had laten ontwerpen. Verhoudingen van de wielen zijn compleet scheef, zoals alleen 5-jarigen dat kunnen.
@gulli: in Rusland en de overige landen aan die kant van de wereld staan alle auto’s op kleine wielen en hoog op de poten, wel zo prettig met de wegen vol kuilen al daar.

PS.: misschien ook iets voor België gelet op de wegen aldaar?
@erik2907: We gaan weer niet beginnen hé………! ;-)
Op de één of andere manier klopt hier wel wat bij de X6, X4 en GLE coupe niet klopt. Deze is zowaar aantrekkelijker dan de Renault Kolossos.
@mashell: maar in hoeverre is hij dan nog aantrekkelijk te noemen, ondanks hij aantrekkelijker is..
@mashell: het laatste model van de Kollosos was niet eens zo lelijk alleen niet meer in Europa geleverd volgens mij.
@mashell: hmm heb juist het tegenovergestelde daarbij in acht genomen dat dergelijke modellen in de basis al niet kloppen. Maar dan is dit wel de overtreffende trap.
@mashell: Minder lelijk maakt niet meteen aantrekkelijk
Langzaam begin ik toch wel fan te worden hiervan. Of het is Renault die op het moment mooie ontwerpen uitspuugt, al vervelen ze wel snel met het aantal ervan op de Nederlandse wegen.
Komt er later vandaag nog iets waardoor ik de ARKANA kan vergeten, of wordt het de fles?
@karhengst: borstvoeding is beter!
@rijnounsdoor: Brandende tepels gegarandeerd in dat geval.
@karhengst: vaak helpt een Liqui Moly kalender wel, ook te vinden op deze site. Kan alleen niet garanderen dat daar geen plasic en rare verhoudingen voorkomen.
Wat mij betreft een meer geslaagd ontwerp dan een X6 en dat Mercedes ding, de GLC coupé ofzo?
@viezefreddyw: je bedoelt de GLE 😉
@introductiemap: gle en glc beide lelijk.
@dirkiii: dat vind ik ook.
Laguna met hulpveren.
@marinepower: precies dit. Extra bodemvrijheid om de slechte Oost-Europese wegen te kunnen trotseren.

Feitelijk doet Renault-dochter Dacia dit standaard al op al z’n modellen voordat de ‘hippe’ Duster en Stepway-afgeleiden hun intrede deden.
Weer een automobiele frankenstein erbij… na de eerste serie 5-serie GT nu een nieuw monster. Boe!
Ik vind ‘m heel erg gaaf. Ik hoop maar dat het een hatchback is.
Ik vind de kleur wel mooi. Daar is alles ook mee gezegd
@lecomte: rouge flamme, zo ongeveer de mooiste kleur die op dit moment te krijgen. Veel andere fabrikanten proberen het na te maken.
@mashell: Het is inderdaad een mooie kleur! Rouge carmin vind ik ook niet verkeerd.
Het mag niet, want het is een crossover, maar ik vind het een gaaf ding geworden!
@willeme: moet jij niet een of ander episch epistel neerpennen over een Duisenberg die ten grondslag lag aan de ontwikkeling van de Fiat Panda waar uiteindelijk de Ferrari F50 techniek van heeft geleend?
Beetje een mening gaan zitten vormen over een Franse cross-over, tsss.
He ik had netjes Duesenberg opgeschreven! Stomme autocorrect.
Lijkt wel een verhoogde talisman
@toyotavenray: Precies mijn gedachte.
Voorkant van de Kadjar, body en achterkant van de Talisman, waarbij de sedan is getransformeerd naar een 5-deurs koets.

Eerlijk is eerlijk: er zijn lelijkere auto’s, maar een gamechanger zou ik dit ook niet willen noemen.
Als je deze auto een boven de Talisman, maar onder de Espace zou positioneren, kun je voor dat geld (45.000 – 60.000) mijns inziens leukere modellen kopen.
“Coupe “hoort niet op hoge poten te staan… ziet er gewoon niet uit.
Is er ook iets bekend over het platform waar deze auto op staat? Het zou mij niks verbazen als deze wagen zwaar op Mercedes leunt zoals de Infiniti Q30 ook niks meer of minder dan een GLA met ander koetswerk is.
De Pontiac Aztec wordt nog eens een gewaardeerde klassieker. De trendzetter.. De eerst echt crossover met aflopende daklijn. Ik begrijp dit segment nog steeds niet..
@kapitein: Echte*
@kapitein: wat valt er niet te begrijpen? Er zijn gewoon mensen die een stationwagen over het algemeen maar saai van vorm vinden en de voorkeur geven aan een liftback/sedan. Nu is er de SUV trend en vrijwel alle SUVs zien uit uit als opgehoogde stationwagens met grote wielen. De coupe varianten brengen de liftback vorm naar de SUV. Dat is even wennen en het is ook lang niet altijd geslaagd (denk even aan de GLE coupe en de nieuwe X4 als voorbeeld) maar hier werkt het wel en staat er gewoon een stoere kloppende auto.
@mashell: Ik vind ‘coupe lijnen’ gewoon niet bij een crossover kloppen. De verhoudingen zijn gewoon zoek. Daarnaast maakt het een relatief grote auto ook nog eens veel minder praktisch.

Maar goed, smaken verschillen uiteraard.

Als ze hier nou een normale daklijn opschroeven mag die wat mij betreft door als de nieuwe Kadjar. Ik kan die vd Acker tekenstijl goed waarderen maar op de Kadjar raakt het kant noch wal. Wat een saai hok is dat.
Een dikke stoere auto maken kunnen de Fransen niet dus wat een bullshit dat dit een vervanger zou kunnen zijn voor de X4. Hij mag nog niet in de schaduw van een X4 staan.
@evdw: Jankerd. Natuurlijk is het geen product als een X4. Maar dat hoeft ook niet. Voor de meeste mensen is een Renault goed genoeg, en als dat in een tof jasje zit is dat mooi meegenomen. Ook heeft 35000 t.o.v. 70k mille er ook wat mee te maken. Niet iedereen kan een X4 betalen.
@jochempie: Wie wil er nou een X4 ? Een BMW koop je voor de rij-ervaring, zo’n SUV-Coupe (X4/X6) combineert het slechtste van beiden: slechtere wegligging & rijkwaliteiten dan een coupe, vrijwel geen off-road capaciteiten en stiekem ook veel minder binnenruimte dan een SUV; maar wel duurder ?!?!
@dawwg: Ik wil geen X4, maar ze zitten wel netjes in elkaar en leggen je meer in de watten dan wat ik van de Arkana vermoed.
@jochempie: Je begint je weerwoord met “Natuurlijk is het geen product als een X4” dus ik zeg alleen maar, I rest my case.
@evdw: autistochwat?
@jochempie: Tsja, dat zou ik in jouw geval ook zeggen denk ik.
@evdw: Is goed man, succes verder.
@evdw: Dat is natuurlijk niet waar. Fransen kunnen uitstekend een dikke, stoere auto maken. Kijk naar de nieuwe Peugeot 508 bijvoorbeeld, dat vind ik wel een stoere, dikke auto. Zeker met die 225 pk sterke motor uit de 308 GTI.

Deze Renault Akana kan prima in de schaduw staan van de X4, qua vorm komen ze behoorlijk overheen. Ik vind het Renault-sausje over een dergelijke auto beter staan dan BMW delen in dit geval. Kwalitatief zal de X4 iets mooier zijn van binnen en de Renault waarschijnlijk wat ruimer.

In technisch opzicht ook niet veel voorsprong voor BMW, daar de meeste tweewielaandrijving en een klein turboserretje hebben. Toegegeven, de BMW is leverbaar in uitvoeringen die de Fransen niet leveren. Een dikke zes-in-lijn met 340 pk levert Renault. Maar bij de X4 zit je dan op een dermate hoge prijs dat je ook een écht gave auto kan kopen.
@willeme: Dat ben ik echt niet met je eens, qua vormen is het echt een aanfluiting geworden en helemaal uit proporties. Er klopt werkelijk niets van. Er is natuurlijk ook een reden waarom die X4 2 keer zo duur is, dat werkt door in alles en daarom kan je niet zomaar zeggen dat je ipv een X4 ook prima deze wagen kan kopen.
@evdw: het klopt dat de X4 qua proprties helemaal niet klopt, dat doet deze Renault toch wel een stukje beter. Natuurlijk werkt de meerprijs van de X4 in van alles door en kan je daardoor een veel prettiger beleving krijgen. Maar dat is allemaal erg subjectief. Er kunnen ook heel veel mensen zijn die zeggen de “Renault is goed, de BWM even goed of een klein beetje beter maar wel heel veel duurder, ik ben gekke henkie niet”.
@evdw:
Inderdaad, BMW heeff nog nooit een auto met FWD gemaakt.
Nog NOOIT!
@desjonnies: Geen idee wat je wil zeggen met deze reactie maar een FWD heeft iig BMW wel natuurlijk.
Wow! Eindelijk weer eens een auto waarmee je als een dolle door het gras kan crossen! Ik ben een beetje klaar met de yesikhebeenwaggelwaarmeeikdoorhetgraskancrossen trend
De fik erin!
Deze morgen zo een Mitsubishi L200 gezien met een dichte bak. Maar deze keer eentje om hem eruit te laten zien als een X6. Compleet met achterruit die schuin naar beneden loopt voor dat ware Coupe gevoel!
Naam van de firma stond er ook op, maar kan het me niet herinneren.
Er is blijkbaar toch vraag achter wansmaak…
Wat een gedrocht.
Talisman CrossCountry a la S60 CrossCountry?
Misschien is dit zo’n model die je in het eggie moet zien. Op de foto’s lijken de verhouden raar.
De naam Arkana is nogal ongelukkig gekozen. De associatie met Arkan ligt voor de hand. Zeljko Raznatovic, bekend onder de bijnaam Arkan, was namelijk een Servische oorlogsmisdadiger.
@joosstra: lijkt me een verhaspeling van Ankara en wordt waarschijnlijk ook nog in Turkije gemaakt…
@joosstra: Arkana betekent geheimzinnig. Het komt op mij over als de naam van een death metal band, maar aan een oorlogsmisdager denk ik daarbij niet.
Op de foto’s komt dit bij mij echt helemaal niet goed over. Mogelijk eerst in het echt zien, maar het zou me verbazen als ‘ie dan ineens van ‘serieus lelijk’ naar ‘mwah, gaat wel’ zou transformeren. voor nu: Serieus lelijke auto.
Et tu, Renault?
Een kotszakjes op wielen
Die naam…. ik lees constand Ankara.
Leuk die reacties hier, flink gepolariseerd. Ik heb het helemaal niet zo op dit soort modellen maar ik vind de proporties bij deze lang niet slecht. Hulde aan het ontwerp team, dat is echt niet makkelijk.
Laat dat ding maar lekker in Rusland, desnoods op de maan
Renault vergelijken met BMW – *fail*…
Net alsof je een prosecco van 5€ gaat vergelijken met een Dom Perignon…
Autoblog is vergeten te melden dat dit een gesponsord bericht is denk ik?
@unknown32: zijn mensen die denken dat duurder ook altijd beter is niet per definitie ook de armere mensen?
Welk een wanstaltigheid. Auto weet zich geen raad met z’n eigen ontwerp. Soort kat met een gebroken rug of Vos met een bochel. Is er ergens een test over de in hogere mate vernielde netvliezen die ons de afgelopen jaren terroriseren? Lijkt me stormloop bij de oogarts met zoveel ‘vergeten’ klasse’s.
RS versie zou leuk zijn
De dag dat quatorze juillet in augustus valt komt eerder dan de dag waarop die Fransen de wielen correct onder een voertuig krijgen. Nondeju.
Parbleu!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).