Vergelijking: de nieuwe Porsche Panamera vs de oude

Auteur: , 57 Reacties

De Porsche is meer Porsche geworden. We vergelijken de oude en de nieuwe.

Panamera

De Panamera (rijtest) was tot dusver het buitenbeentje van de huidige line-up Porsches. Z’n opvallende uiterlijk had zowel haters en liefhebbers. Deze groep wordt nu een klein beetje samengebracht met de nieuwe Panamera. Porsche heeft het uitgesproken uiterlijk van de gezinsbak aangepakt en qua design wat meer 911-foefjes toegepast. Laten we eens goed kijken naar de verschillen met het vorige model. De bovenste foto toont het nieuwe model, de foto eronder de oude.

Het front
Porsche
Oud
De ‘Corvette’ koplampen zijn wat bijgeschaafd en de nieuwe voorbumper valt meteen op. De huidige designtaal die we onder andere kennen van de 718 is nu ook doorgevoerd op de nieuwe Panamera.

Het zijaanzicht
Panamera
Oud
Hier lijkt de auto wat meer in proportie. De scherpe lijnen zijn gebleven en de aflopende daklijn doet een beetje aan Tesla denken. Een aardige poging om het walvis-imago van zich af te schudden, al is dat nog niet helemaal gelukt.

De achterkant
Nieuw
Oud
De achterkant is waarschijnlijk de grootste verbetering. De typische Panamera achterlichten moesten exit en daar kwamen 911-achtige lampen voor in de plaats. De auto heeft bovendien een cleanere look doordat de kentekenplaat naar boven is verhuist.

Het interieur
Nieuw
Oud
De vorige Panamera schoot niet tekort op het gebied van interieur. Deze had al de typische Porsche-stijl en dat is bij het nieuwe model niet anders. Ook de nieuwe Panamera krijgt de Ferrari-manettino knoppen op het stuur, geïntroduceerd op de 918 Spyder. Het 12,3 inch scherm, verwerkt in de middenconsole, is tevens een fraaie nieuwigheid.




57 reacties

dit is niet nieuw maar een facelift.
@xiran: Hou is op man, welk merk brengt een totaal andere model uit als er om de zoveel jaar een nieuw model uitbrengt?? Je ziet het bij bmw, mercedes zelfs cadillac ed dus aub hou je facelift gezeur voor je.
@rs6issnel: oei, je mist nog wel de grootste facelift-boer in je lijstje, Audi. Maar je naam verklaart dat.
@str8six: Klopt, ik was audi vergeten te noemen, die kunnen er ook wat van idd. Ben totaal geen fanboy overigens, ik waardeer elk merk op verschillende punten.
@rs6issnel: ik kan er anders best een aantal opnoemen. Ik ben ook niet de enige die dat kan.

Schitterende auto overigens, kontje is sterk verbeterd!
@rs6issnel: dat is goed voor de rest waarde zullen we maar zeggen. Ik vind het jammer als je de kans krijgt een nieuwe auto te ontwikkelen er vervolgens alleen kleine aanpassingen worden gedaan. Laten we wel wezen de panamera is oke maar niet het beste wat ooit getekend is.
@xiran: Dat is ook absoluut nooit de bedoeling geweest. Sowieso is het niet de filosofie van Porsche om enkel een mooie auto te bouwen.

De eerste Panamera zou er in het beginstadium heel anders uit zien. Met een veel lagere daklijn, bijna een soort vierdeurs 928. Echter, Wendelin Wiedeking en zijn team stonden erop dat twee volwassen personen ruim plaats hadden. Dat ging niet met die daklijn. Dus deze werd telkens hoger gezet. Hierdoor kreeg de Panamera zijn kenmerkende look, welke zeker niet fraai. Bij Porsche is een mooi design niet het uitgangspunt. Het moet functioneel zijn.

Sowieso is een mooi uiterlijk maar een heel klein deel van een auto ontwerp. Er komt zo veel meer bij kijken dan alleen de lijnvoering. De nieuwe Audi A4 is technisch gezien totaal anders dan de vorige, net als de A5. Zoals @mashell terecht aangeeft is het van belang op wat voor platform de auto staat en of het chassis en geraamte gelijk is.

Een Golf VI kun je daarom een facelift versie noemen van de V. Net zoals de huidige en vorige S-klasse, Passat en zelfs de Jaguars XF/S-Type en de laatste twee XJ’s staan op dezelfde bodemplaat. Porsche doet het met de 911 ook. De 996 en 997 zijn in basis gelijk. Ferrari doet al jaren lang hetzelfde: 345/355, 360/430, 458/488 zijn ook in principe facelifts.

Terwijl de Panamera lijkt op de vorige, heeft ie er technisch gezien niet veel mee van doen.
@willeme: Dus eigenlijk in de Panamera een auto van concessies. Iedereen tevreden houden en vervolgens nergens echt in uitblinken. Uit praktische oogpunt is het een goede auto maar het zal nooit een poster auto worden.
@xiran: de vorige Panamera was de beste in zijn klasse en deze zal het ook wel weer worden. Dan blink je wel degelijk ergens in uit, lijkt me.

Vorm volgt functie. Mede doordat ie lelijk is kan ie voldoen aan de eisen van de klant. En het is een ‘sedan’, die hoeft op een poster.

@xiran: het is maar goed dat lui als jij niet ook nog daadwerkelijk de beslissingen aangaande zulke dingen mogen nemen. Tactisch zou het namelijk ook helemaal niet de juiste insteek zijn om een auto te bouwen die er compleet anders uitziet… En daarbij, je hebt het over een tekortkoming aan aanpassingen, ik neem niet aan dat jij weet wat er technisch allemaal vernieuwd is aan deze auto.
@baars1992: hoe zal ik het zeggen evolutie bracht ons veel. Revolutie nog veel meer. Ik vind het jammer dat je er zo over denkt. Als je als fabrikant alles in huis hebt om iets geweldigs neer te zetten en vervolgen die kans dan niet pakt vind ik zonde. Enkele weken geleden won porsche le mans en porsche wint en ontwikkeld op veel meer gebieden. Het is zonde dat al die kennis in techniek niet wordt toegepast in de auto’s. (ja er zijn toepassingen maar die zijn mondjes maat)

En of ik ooit in de beslissing kom te staan bij porsche… Ik hoop het niet voor je, ik zou gelijk de porsche 928 reincarneren.
@xiran: Granted, dat was inderdaad niet netjes van mij en het feit dat je de 928 wilt reïncarneren vindt ik niet netjes van jou ;p

De reden dat ik zeg dat het geen goed idee is iets radicaal nieuws neer te zetten als de opvolger van de G1 II, is dat die auto toen met een bepaald idee is ontwikkeld, een idee dat een gat in het portfolio van zowel Porsche als de markt vult. Ja er zijn wel degelijk concurrenten voor de Panamera, maar dat zijn veelal geen serieuze concurrenten, een Quatroporte doet niks af aan de verkoop van Panamera’s en zo zijn er meer voorbeelden.

In dat daglicht is het slim dat Porsche de “klachten” met betrekking tot de originele Panamera in acht heeft genomen en hem er wat sportiever, wat meer GranTurismo-like, uit heeft laten zien. Op deze manier bedient Porsche dezelfde vruchtbare target markt als dat men met het oorspronkelijke model deedt en genereert het de benodigde revenue om de mooie “compleet nieuwe” en radicale dingen toe te passen op spannendere modellen en markten, zoals bijvoorbeeld de Motorsport modellen en bijvoorbeeld een 918 of in het verleden de Carrera GT.
@baars1992: overigens is het jammer dat je de discussie op persoonlijk nivo brengt.

Als u een goede onderbouwing brengt als willeme denk ik: goh zo heb ik helemaal niet over nagedacht er zit wat in.
@rs6issnel: Volvo?
@rs6issnel: ik ben het met je eens, maar je maakt het de taalnazi’s wel behoorlijk moeilijk om zich stil te houden (wat ze overigens wel netjes doen volgens het autoblog protocol).
@xiran: tja: en de 911 is in zn hele bestaan ook alleen maar gefacelift zeker? Maar je hebt gelijk: evolutie ipv revolutie.
Ik vind t een buitengewoon geslaagde ‘facelift’ overigens!
@xiran: het is een facelift als het grootse deel van de mallen en vooral het glas ongewijzigd blijven. Dat is hier niet het geval.
@mashell: yup, bij een facelift denk ik eerder aan wat kleine details in het design die aangepast worden om weer bij de tijd te zijn. Dit is uitgebreider dan dat.
@xiran: zolang de daklijn, deuren en lijnvoering niet veranderd kan je het geen compleet nieuw model noemen idd. Maar dit is wel weer te veel voor een facelift denk ik. De twee bobbels naast de nummerplaat vind ik vrij lelijk voor de rest een flinke verbetering!
Ik vind hem toch wel in elk opzicht fraaier geworden. Alleen het interieur vind ik niet per se mooier, maar dat komt misschien ook door de kleurstelling.

Ik had nooit gedacht dat ik het ooit ging zeggen, maar als ik het geld had zou ik zeker eens een proefritje gaan maken in een Panamera.
@berlinetta: Eens! In alle aspecten is hij verbeterd. Nog steeds niet bijzonder mooi maar wel fraaier dan zijn voorganger.

Het interieur is zeker wel mooier dan van zijn voorganger, ze hebben het alleen verkeerd samengesteld.
Het schijnt trouwens dat dit de Nederlandse samenstelling is. Leasegrijs.
@viezefreddyw: Nee, hij is inderdaad nog niet de allermooiste. Wel is hij overal wat bijgepunt zodat het design beter klopt.

En het interieur moet inderdaad een ander kleurtje zeg. Grijs leer kan toch niemand mooi vinden.
@berlinetta: lol, enige contradictie in je opmerking?

ALLES fraaier behalve.

Maar ook mijn mening. Als je zou mogen mixen dan nieuw op het interieur na.
@jackass266: Is inderdaad tegenstrijdig, maar ik denk dat ik het interieur wel mooier vind als het in een fatsoenlijk kleurtje is.
@berlinetta: voor een proefritje heb je het geld niet nodig :p
@berlinetta: Ben het helemaal met je eens. Zo goed als alles ziet er beter uit. Alleen het interieur is saai samengesteld. Ik vind dit trouwens één van de weinige mooi schermen in auto’s, gewoon netjes in het dash verwerkt. Wat ik wel echt heel lelijk vind van het interieur is dat de middenconsole niet door loopt zoals in de oude.
De kont is zeker een vooruitgang, maar de voorbumper vind ik een achteruitgang.

Psst.. Audi tipje van knapzuur: Zó iets moet je doen met die verschrikkelijke hangkont van jullie A7!
@knapzuur: gelukkig dat meningen verschillen de a7 vind ik juist gaaf. RS7 nog meer. Sorry.
Kijk, dit is gewoon een heel geslaagd idee van Porsche. Goed gedaan mannen!
@dutchdriftking: haha ik zal wel de enige zijn maar ik vind het vorige model in alle opzichten mooier op een of andere manier. De nieuwe is iets te veel “ruimteschip” voor mij ?
Waarom doen jullie bij het zijaanzicht een foto van de verlengde panamera en niet de gewone? (het oude model)
@JamesBond007: Moet nu gefixt zijn!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@kraakensmaak: je mist een ‘e’ in je naam….

Persoonlijk vind ik het een buitengewoon geslaagde verandering. Hij past nu veel meer binnen de Porsche line-up.
Beide Pragtug!
Veel subtiele wijzigingen die het geheel er een heel stuk mooier op maken. Alleen het interieur vind ik van het vorige model wel een stuk mooier, dat is ook nu nog gewoon heel erg strak.
Heerlijk auto’s, allebei
@eefie: idd, zo erg is de oude niet, zeker niet als je naar sommige andere stations kijkt.
@banaan7: Maar je moet deze auto ook vergelijken met z’n concurrenten, niet met stations. En dan zie je toch dat een 6GC, een CLS, een Quattroporte of een XJ veel mooier zijn.
@berlinetta: Ik dacht qua concurrent meer aan 5 serie a/rs6 en al die luxe/premium/snelle stations. Stationbody is bedacht voor praktischheid als het goed is? Dus geen spul als die quattroporte in mijn ogen.
Zo jammer van het interieur! Mooiste Duitse interieur was het, soort ‘sfeervol’. en ze weten er weer een kille kale bende van te maken…
Hij is mooier maar nogsteeds lelijk
@mrrallycross: Als hij mooier is dan voorheen, dan kan hij niet lelijk zijn. Jij bedoelt dat hij minder lelijk is.
Oké, nu zie ik eindelijk een beetje waar de belangrijke verschillen zitten (afgezien van de achterkant, die flinke verbetering zag ik uiteraard wel). Door de vloeiender daklijn en verder doorlopende raamlijn lijkt de achterkant minder zwaar. Ik ben het wel eens met Ruben: Een aardige poging, maar nog niet helemaal af.
Die achterzijde van de vorige was al lelijk, echter nu met het nieuwe model is het gewoon extreem lelijk. Wie gaat dit vieze ding nog tweedehands kopen? Zelfde met het oude model Cayenne. Die zie je ook niet meer rijden hiero (gelukkig). Verdwijnen allemaal naar het Oostblok en aanverwante landen.
@cpp1: in vergelijking met het nieuwe type oogt de oude nog lelijker bedoel ik.
Vind die nieuwe kontjes wel lekker. Beetje strak trekken die hap
Joepie de configurator van de nieuwe Panam staat online! Allen daarheen!
@leaper035t: Waar dan? Ik zie alleen de oude.
@berlinetta: op de homepage niet naar de algemene configurator gaan maar de cursor op de Panam houden, en dan op configureren klikken.
Ze zijn er blijkbaar nog wat aan het sleutelen want lukt niet elke keer. Ik heb zowel de .be als .nl website getest.
Prachtige auto is de nieuwe Panamera geworden, terwijl ik de oude ook niet lelijk vond.
Vooral van het zijaanzicht merk je hoeveel de nieuwe Panamera erop vooruit is gegaan.
misschien heb ik het gemist, maar ik heb nog niemand over die rare “naad” in de achterklep gehoord. waar dient die voor?
@sp1200: Volgens mij is dat de achterspoiler die omhoog komt en vervolgens uit elkaar klapt.
Bepaalde design elementen vind ik een verbetering, andere weer niet.
Ik vind het jammer dat de coupe lijn nu meer van een 911 weg heeft doordat de ramen naar onderen aflopen en ik vind het hyper modern ogende interieur af doen aan de stijl van de auto. Ik ben niet zo´n fan van een Tesla-achtig interieur waarbij alles bediend word via een grote ipad, ik vond het middenconsole van de eerste Panamera stijlvol en indrukwekkend ogen.
Stuk beter gelukt nu, met name door de subtiele maar toch flinke wijzigingen aan de achterzijde, verder doorlopende raampartij etc. Hij lijkt van opzij nu veel minder dan voorheen op een poepende hond.
Ik heb de vorige generatie Panamera laten gaan voor een BMW 6 GC maar de nieuwe Panamera vind ik een stuk beter. Vooral de achterkant waar ik maar niet mooi kon vinden op de oude. Nu wellicht omruilen! :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).