Vergelijking: de nieuwe Renault Clio vs de oude

Auteur: , 44 Reacties

De vijfde generatie Clio kent geen radicale veranderingen. Of toch wel?

Clio IV vs V

De Renault Clio blijft een belangrijke auto van Nederland. Alle generaties van de auto deden het prima in ons land, maar vooral de vierde generatie stond steevast bovenin de verkooplijsten. In veel andere landen, ook thuisland Frankrijk stond de auto, eigenlijk zoals altijd, onverslagen bovenaan. De auto is qua kofferbakruimte groot vergeleken met zijn concurrenten, krijgt goede motoren mee en is bovendien gewoon goed ontworpen. Dat laatste is te danken aan ons eigen Laurens van den Acker.

Ook de vers gepresenteerde vijfde generatie is van zijn hand en een verrassing was het niet. Sterker nog: de auto leek zowat hetzelfde. Logisch: je moet een goed werkend recept niet veranderen. De minimale facelift in 2016 bewees al dat je niet teveel aan het ontwerp moet zitten. Toch is de Clio hier en daar veranderd. We duiken in de nieuwe zaken.

Bij de afbeeldingen staat de nieuwe (V) boven en de oude (IV) onder.

Clio nieuw
Clio IV

Exterieur
Qua design is het dus allemaal de vertrouwde manier. Toch kun je wel zien wat er veranderd is. De Clio was een beetje het buitenbeentje van de nieuwe Renault-familie. De Renaults hebben allemaal de C-vormige dagrijverlichting die bij de Mégane, Talisman en Koleos onder de koplamp uitsteekt. Dat is bij de nieuwe Clio ook het geval, waardoor de koplampen duidelijk anders zijn dan de vorige. Aan de achterzijde zijn de lampen nagenoeg hetzelfde gebleven, maar ze zijn iets groter geworden. En meer LED-goodies, want dat is hip.

De afmetingen zijn bijzonder. Daar de achterbak groot zat is, is de achterbank van de Clio IV een beetje matig. Renault heeft dit opgelost door daar een paar millimeters winst te boeken. Dat terwijl de buitenkant met 14 mm gekrompen is. Ook de kofferbak meet nu 391 liter, 26 liter extra ten opzichte van de IV. Kleiner, maar groter dus. Altijd fijn. De auto is 30 mm lager, wat bewijst dat de carrosserie wel degelijk compleet opnieuw is ontworpen. En dat is opvallend, want als je de auto’s zij-aan-zij zet (zoals de foto boven het artikel), lijken ze uit exact hetzelfde hout gesneden te zijn. Maar dat is niet waar.

Clio V
Clio IV

Leuk om te benoemen: de GT-Line wordt vervangen door de RS-Line. Renault Sport klinkt immers sportiever voor Renault dan GT, waar Renault niks mee te maken heeft. Dit exterieurpakket kan besteld worden bij de Clio V, evenals voor het eerst een luxueuze versie: de Initiale Paris.

Interieur
Het interieur is compleet op de schop gegaan. Daar was het meest duidelijk te zien dat de Clio IV alweer uit 2013 stamt. Het werkt allemaal wel, maar het ziet er niet meer uit. Hoe anders is dat bij de Clio V. Het verticale touchscreen uit onder meer de Mégane zit nu ook in de Clio, maar dan als een soort iPad in het interieur geplakt. Geïntegreerd is mooier, maar dit is functioneler en oogt moderner. De IV had in de klokkenwinkel twee tellers en een digitale snelheidsmeter. Dat is vervangen door een groot digitaal scherm waar allerlei info opgezet kan worden. De rest van het interieur is nogal recht-toe-recht-aan, maar dat is prima. Het geheel ziet er namelijk weer lekker fris uit.

Clio V
Clio IV

Techniek
Een nieuwe carrosserie betekent een nieuw platform, net zoals de oude Clio. De Captur zal dus op ditzelfde platform komen te staan, evenals de nieuwe Dacia Sandero en Nissan Juke. Qua motoren is er niet heel veel concreets, maar duidelijk is wel dat mild-hybrid techniek op de planning staat. Ook de 1.0 100 pk-motor uit de Nissan Micra gaat een rol spelen, die haalde het net niet bij de oude Clio. Een stuk beter dan de 0.9 TCe Energy met slechts 90 pk. Verdere motoren zijn (nog) niet bekend, maar een grote verrassing zal het niet worden. De stap boven de nieuwe 1.0 is de 1.2 TCe 120, met 120 pk. Die motor, of eentje die gelijk is, zal voorin de Clio V terugkomen. Aan de motoren lag het namelijk niet in de Clio IV.

Conclusie
In eerste instantie zou je zeggen dat de nieuwe Clio schijn laat bedriegen. Onder de verrassend gelijke carrosserie schuilt een compleet nieuw interieur. De motorkeuze zal niet ver afwijken, want die doen het nog prima. Het is eigenlijk precies wat je wilt: het nog altijd frisse design met wat updates, gepaard met het nieuwe interieur, en verder is het gewoon weer die auto die zo goed verkoopt in Europa. Dat moet zo blijven.



44 reacties

Gewoon zeer netjes!
Nu een handgeschakelde RS graag!
@1001pk: Of als dat teveel gevraagd is, graag de bak-update uit de Alpine.
Ik wil 4 klassieke klinken op mijn 4 deurs.
@wimof: De klink achter van de Clio IV met dat kleinste nutteloze derde raampje ooit vond ik juist geweldig design. Maar bij de V hebben ze de handgreep geplaatst waar het raampje zat met als gevolg een heel lelijke driehoek ivm het openen van het raam achter.
@wimof: ze leveren geen 4-deurs in Nederland…
@vroaaar: Jij verwart een achterklep met een deur…
@dtwo: jij verwart een 5 deurs hatchback met een 4 deurs sedan.
@vroaaar: Nope. Dat ding achterop je hatsbak is wat mij betreft gewoon een klep. Een deur of portier is een ding dat je opent om de auto te betreden.
@dtwo: wat jij wil joh, gewoon lekker eigenwijs je eigen logica erop na houden terwijl de hele (auto)wereld de term 5 deurs gebruikt als de auto een hatchback is en 4 deurs als het een sedan betreft. “Omdat het passagiers- en bestuurdersgedeelte bereikbaar is via de bagageruimte, heeft een hatchback altijd een oneven aantal deuren (3-deurs of 5-deurs, waarbij de achterklep dan de 3e of de 5e deur is)” (Wikipedia).
@vroaaar: Dus die vijfde deur is ook bekend onder de naam ‘achterklep’? Hmmm. Btw zeg jij dan IRL ook “Ik doe even de vijfde deur open hoor”?
@dtwo: net als dat een hond en een mens allebei een zoogdier zijn, zijn een portier en een achterklep van een hatchback beide een (type) deur waarbij de achterklep dan een deur is met de scharnieren aan de bovenzijde.
Keurige auto geworden. Vandaag in het echt bekeken en het klopt gewoon helemaal. Je ziet ook op bovenstaande foto’s dat de achterdeur langer is dan bij het uitgaande model.
Vind de voorkant van de oude mooier, maar dan met de achterkant van de nieuwe! 👍🏻
Ik heb dus echt nog nooit een Clio op de weg gezien met dit type en formaat velgen.

Maar verder een prima verschijning!
Buitenkant is wat rustiger geworden, minder plooien en vouwen. Vind ik persoonlijk wel mooi.
Binnenkant ziet er ook meer uit als één geheel. Leuke wagen!
Het is een verdraaid sexy wagen geworden! Het is allemaal wat volwassener geworden, voornamelijk de binnenkant.
De ‘oude’ met het 0,9 blok behoort tot een van de slechte auto’s die ik gereden heb. De turbo komt erin op de momenten dat het niet uitkomt, waardoor vloeiend rijden bijna onmogelijk is. Op de snelweg lijkt hij weer een winterslaap te houden net als je hem nodig hebt.
@nopetrolnofun: eco knop uitzetten doet wonderen. Heb deze auto en motor een week gereden toen mijn auto flink onderhoud nodig had maar viel mij positief op. Ik reed toen 300km per dag snelweg.
@maxhunter: Die eco-knop is de Pil van Drion voor de auto. Mevrouw Von Klausenburg heeft er eentje gehad (1.5 DCi 110 pk) en die reed werkelijk geweldig. Zeker voor een B-segmenter. Met de eco-modus uit was het nog een vlotte wagen ook!
Grammaticaal holt het wel achteruit hier jongens. Het stoort ook steeds meer mensen. Zou fijn zijn als daar wat meer aandacht aan besteed kan worden.
Hoe mooi de nieuwe Clio er ook uit ziet, blijf uit de buurt van de Renault dealer.
Na de de fantastische Megane van 2012 – 2015 heeft ons bedrijf in 2015 ongeveer 25 Clio’s aangeschaft. 14% hè 😉
Wat een fout was dat.
De ene na de andere computer is stukgegaan.
Eerst werd dit onder garantie vervangen maar na twee jaar gaven ze niet meer thuis.
Na ca. 30 kapotte computers hebben wij afscheidt genomen van de Clio.
Nieuwe Renaults durven we niet meer aan.
De oude Megane’s zijn nog steeds probleemloos.

@yipikaye: afscheidt? Maar vreemd, hoor dat elders zelden tot nooit.
@sirprize: Ik afscheid, jij afscheidt, wij afscheiden en wij hebben afgescheid. Is toch Nederlands g?!
@sanderp: nee, dan sgreif je dat met sg en lange ij.
Als het een Golf was, hadden we nu al 26 reacties in de trant van: wat is de oude en wat is de nieuwe… Leuke auto was het en is het nieuwe model ook weer
@nautique206: klopt maar dat is ook bij een Golf het geval. Wij kijken hier naar een nieuwe en oude Clio
@nautique206: Het verschil is dat bij de Golf zelfs de nieuwe saai is, terwijl hier de oude nog altijd leuk oogt. (Het interieur even daargelaten…)
@karhengst: Vermoedelijk hadden we dan niet hoeven te schrijven dat het dashboard van de IV totaal verouderd is.
@karhengst: Sterker nog: ik vind zelfs de oude leuker!
Leuk vergelijk maar voor een site zoals Autoblog vind ik er echt teveel fouten inzitten, zeker als je je bedenkt dat je een compleet persbericht zo van de Renault site kunt plukken…..

“evenals voor het eerst een luxueuze versie: de Initiale Paris” klopt niet. Zoek eens even op Clio Initiale Paris en je vindt zo een paar Clio’s IV met dit uitrustings niveau!

“Verdere motoren zijn (nog) niet bekend” klopt ook al niet. Buiten de 1.0 tce komt er een 1.3 tce welke in samenwerking met Mercedes is ontwikkelt en al in de Megane en A-klasse ligt. Deze krijgt 130pk en is voorzien van een EDC7 bak.

Ook komt er een 1.6 (atmosferisch) met mild-hybride techniek (136pk) en een 1.5 dci met 85pk.
@ds3thp: De 1.3 TCE motor met 130 pk is als eerste in de Scénic geplaatst in 115 pk, 140 pk en 160 pk. Deze motor heeft in de Captur 130 en 150 pk en in de Duster is hij enkel met 130 pk leverbaar.
Blijft een Renault
@polar: en dat is geen Mercedes..
Echt lelijk als het scherm niet is weggewerkt in het dashboard, ziet er zo goedkoop uit.

Exterieur is wel iets beter dan voorheen
@allesmetturbo: wellicht wel leuker om get scherm te wisselen voor een up to date exemplaar als het een 3e hands occasion is
@allesmetturbo: juist weggewerkt in het dashboard ziet het er goedkoop uit. Er is een reden dat de Duitse premium merken dat ook niet door. Dat heeft ook nog visuele (massief dashboard) en ergonomische nadelen (scherm te ver weg).
Niet veel veranderd maar toch net even wat frisser!
30 mm lager? Zie nu pas dat de oude eigenlijk best hoog op zijn pootjes stond.
Renault doet een VAG-je?
Als je had geschreven dat het een facelift was dan had ik je geloofd.
Ik vind de oude eigenlijk maar een saaie auto. En de nieuwe dus ook.
Al met al een flinke verbetering van een prima auto voor Jan Modaal.
Passen die 20 inch wielen van de Scenic er nu ook op?
Opvallend hoe snel het huidige design van het front verouderd. Toen ik de eerste beelden zag van deze nieuwe dacht ik dat het slechts een facelift was met wat bijgewerkte bumpers enzo want die koplampen zijn alweer aan een redesign toe…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).