• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verkoopcijfers april 2023: echt IEDEREEN wil een Kia

Auteur: willeme, gepost 2 mei 2023 om 13:00 – 30 Reacties

verkoopcijfers april 2023

De verkoopcijfers van april 2023 zijn binnen en echt iedereen lijkt een Kia te willen.

Merkimago, historie, beleving: het is allemaal een grote pot nat waar je uiteindelijk niets aan hebt. Wil je als fabrikant goed scoren, moet je goede auto’s bouwen die de kopers willen. Zo simpel is het. Tot die conclusie kwamen we weleens eerder, maar het wordt nu nogmaals bevestigd nu de verkoopcijfers van april 2023 bekend zijn gemaakt door de BOVAG.

35% in de plus

In totaal werden er 29.669 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is een hele flinke plus ten opzichte van de exacte periode vorig jaar (april 2022). Wat is daar de reden van? Nou, het zijn voornamelijk de leveringsproblemen die bijna in zijn geheel achter de rug zijn. Dus nu kunnen de merken iets gaan inlopen om de openstaande orders te voldoen.

Picanto

Dus je moet de 35% stijging niet zien als een teken dat het nu 35% beter gaat met de economie dan van vorig jaar. Een gedeelte van de auto’s die nu worden afgeleverd, hadden al (heel veel) eerder afgeleverd moeten worden.

Verkoopcijfers april 2023: merken

Om wat voor auto’s gaat het dan? Nou, ten eerste moeten we Kia feliciteren. Dat is namelijk het populairste automerk. Meer dan 10% van alle nieuw verkochte auto’s deze maand betreft een Kia. Volkswagen volgt Kia op de hielen. Nummer 3, 4 en 5 (Peugeot, Toyota en Renault) zitten met zijn drieën heel erg dicht bij elkaar.

PositieMerkAantalAandeel
1Kia3.05210,3 %
2Volkswagen2.7629,3%
3Peugeot1.9366,5%
4Toyota1.8996,4%
5Renault1.8746,3%
verkoopcijfers april 2023

Verkoopcijfers april 2023: modellen

Als we kijken naar de modellen valleen een paar dingen op. De bestverkochte auto is de Peugeot 208. De technisch grotendeels identieke Opel Corsa staat op de derde positie. Op nummer 2 bewijst Kia dat er absoluut interesse is in pittige gehaktstaven en vooral: A-segmentauto’s!

Lynk

Merken laten dit segment van kleine, schone en betaalbare auto’s links liggen omdat er geen droog brood mee te verdienen is. De Lynk & Co 01 staat op 5, wat wederom bevestigd dat wij Nederlanders een goede auto voor een goede prijs graag kopen (leasen, huren, lenen, barteren), ongeacht het merk. De technisch bijna identieke Volvo XC40 staat op 4.

PositieMerkAantalAandeel
1Peugeot 2089123,1 %
2Kia Picanto8823 %
3Opel Corsa8722,9 %
4Volvo XC407232,4 %
5Lynk & Co 016992,4%

Meer lezen? Dit zijn de 10 goedkoopste auto’s van 2023 in Nederland!

Ook interessant!

  • Lynk & Co 08
    Lynk & Co 08 wordt jouw volgende private leasert
  • Tweedehands Lynk & Co klinkt niet als een goede deal...
  • Kia EV6 GT
    Rijtraining voor de 585 pk Kia EV6 GT
  • Kia EV9 wordt een enorme eyecatcher

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

208, autoverkoop, corsa, Kia, Lynk & Co, Opel, Peugeot, picanto, Renault, Toyota, verkoopcijfers, Volkswagen, Volvo, xc40

Vorig bericht: « Minimumsnelheid op Nordschleife flink verhoogd
Volgend bericht: Elektrische crossovers van Volkswagen onderweg (keer drie!) »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    2 mei 2023 om 13:21

    Voeg daar aan toe dat de Koreanen een product hebben neergezet waar geen van de Duitse premium merken, qua betrouwbaarheid, ook maar in de buurt kunnen komen

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      2 mei 2023 om 13:47

      Heb je het nou over de Kia Picanto of over nieuwe modellen met – dus – nog onbewezen track-records ?

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      2 mei 2023 om 13:56

      Is dat wat je denkt (roeptoeteren) of is zijn dit harde feiten?

      Hierbij het lijstje van vorig jaar 2022 met meest betrouwbare merken, o wat staat er op plek 5…:
      1. Suzuki – 8,5
      2. Mitsubishi – 8,4
      3. Subaru – 8,3
      4. Toyota – 7,9
      5. BMW – 7,6
      5. Honda – 7,6
      5. Mazda – 7,6
      6. Kia – 7,5
      6. Lexus – 7,5
      7. Hyundai – 7,2

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        2 mei 2023 om 14:03

        Die lijstjes zijn zinloos.

        Een merk kan hele goede en hele slechte modellen hebben.
        Binnen 1 model kan de motor heel veel uitmaken (mazda / toyota benzine vs diesel bijvoorbeeld)
        Een a segment zal gemiddeld gezien minder rijden dan een d segment.
        Sommige modellen zullen rustiger bereden worden. Een golf plus was betrouwbaarder dan de golf in dit soort tests, ookal is de techniek exact hetzelfde.

        Sommige tests kijken alleen maar naar auto’s tot 5 jaar oud. Heb je geen drol aan.

        Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        2 mei 2023 om 14:40

        Volgens de consumentenbond… daar heb ik nog nooit een zinnige test o.i.d. van gezien.

        De betrouwbaarheidscijfers uit 2023, maar dan iets grootschaliger:

        2023

        Bij deze editie was het gemiddelde score voor alle auto’s 186. Zoals wel vaker, eindigt Lexus bovenaan in het JD Power onderzoek, met dit jaar een score van 133. Ook Genesis (het luxemerk van Hyundai) en Kia blijken uiterst betrouwbaar. Op de vierde en vijfde plaats vinden we twee Amerikaanse merken: Chevrolet en Buick, die beide behoren tot het General Motors-concern. Daarna komen we weer drie Aziaten tegen: Mitsubishi, Toyota en Hyundai.

        Europeanen

        De onderkant van de lijst bestaat voor een groot gedeelte uit Europanen. Duitse merken, zoals Mercedes-Benz, Porsche en Volkswagen, staan dit jaar verrassend laag. Helemaal onderaan de lijst bungelen Audi, Lincoln en Land Rover. De studie houdt geen rekening mee met de ernst van het kwaal. Kortom: een compleet aan gort gelopen motor telt net zo zwaar als een infotainmentsysteem met wat kuren. J.D. Power geeft zelf aan dat maar liefst zes van de tien meest voorkomende problemen gerelateerd zijn aan infotainment. De kans is groot dat daarom veel Europese merken – die vaak ingewikkelde infotainmentsystemen gebruiken – zo laag staan.

        Hieronder zie je de hele lijst.

        https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/02/je_power_2023.jpg

        Login om te reageren
      • Svenska II zegt

        2 mei 2023 om 15:14

        Hahaha, ja dit lijstje ken ik nog. Een Duits onderzoek, het enige onderzoek waar een Duits merk nog enigzins goed meekan …

        Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    2 mei 2023 om 13:27

    Wat is er gebeurd met bmw? Die stond afgelopen 2 jaar regelmatig in de top 5.

    Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      2 mei 2023 om 14:27

      Wat dacht je van duur zijn? Een beetje aangeklede 1-serie kost je €45.000

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        2 mei 2023 om 16:59

        Dat was vorig jaar ook, ze zijn niet opeens significant duurder geworden

        Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      2 mei 2023 om 14:28

      Wellicht heeft dat iets te maken met de dubieuze design-koers die BMW momenteel voert?

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        2 mei 2023 om 17:00

        Dat design is niet veranderd, dus dat is geen argument.

        Login om te reageren
    • Nemus zegt

      2 mei 2023 om 16:34

      Kom naar België, daar staat BMW eenzaam aan de top 🏆

      Login om te reageren
  3. flyerbunch zegt

    2 mei 2023 om 13:56

    In Amerika ook.. zeker na al die TikTok videos hoe je het gemakkelijkste die auto’s kunt stelen.

    Login om te reageren
  4. Pordon zegt

    2 mei 2023 om 15:04

    Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat Peugeot zo goed blijft scoren. Blij dat mijn lease peugeot eindelijk de deur uit is. Dat stomme stuurtje, de slechte stoelen, verschrikkelijk infotainment, kleine technische storingen die elkaar opvolgen en domme ontwerpfouten maken het een auto waarvan je eerst niet doorhebt hoe slecht het is tot je er mee moet leven en kilometers gaat maken.

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      2 mei 2023 om 16:42

      Helemaal mee eens. Veel liever een Koreaan dan een Peugeot 208.
      De Franse merken worden links en rechts voorbij gestreefd door de Aziaten.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 mei 2023 om 17:02

      Alleen omdat jij het niks vindt en storingen had, wil dat niet zeggen dat iedereen er last van heeft of de ontwerpen niks vindt. Ik snap niet dat mensen in een ID3 of 4 willen rijden of een golf 8. Maar toch zijn er hordes mensen die dat doen.

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        2 mei 2023 om 18:47

        Een ontwerpfout zoals een kofferbakklep die niet hoog genoeg kan om onder te staan bij een 5008 heb je inderdaad alleen last van als je 175cm+ bent. Het feit dat de trap sensor onder de bumper zo gevoelig is dat de klep naar beneden gaat als jij nog je boodschappen aan het inladen bent is voor iedereen vervelend, net als dat er geen ‘bewaking’ op de achterklep zit met het automatisch open gaan als die ergens tegen aan kan komen en een traag en ronduit slecht infotainment. Andere domme dingen zoals een automatische regensensor die je altijd eerst moet aanzetten als het gaat regenen of een board computer die niet goed kan rekenen wat je verbruikt, of de trip computer die niet verder gaat dan 9999 op een digitaal scherm omdat het niet geprogrammeerd is om meerdere cijfers te gebruiken, dodehoeksensor die soms wel soms niet werkt, de displays die niet op een eigen lichtsensor werken maar op de schakelaar van het licht zelf… Echt ik kan A4’tjes volschrijven over, oke toegegeven, veelal kleine dingen, waar gewoon niet over is nagedacht in peugeots dat het uitermate irritant is als je veel met zo’n auto moet rijden.

        Login om te reageren
        • Niels zegt

          2 mei 2023 om 20:50

          De niet-dimbare schermverlichting van de 3008 die ik een tijdje reed. Heb het althans na veel zoeken (ook online) niet kunnen vinden. Bij lange nachtelijk ritten uitermate vervelend al dat licht aan je ogen.

          Login om te reageren
          • Pordon zegt

            3 mei 2023 om 07:46

            Ik heb wel gevonden hoe je de schermverlichting zelf kunt aanpassen. Maar ik rij altijd met verlichting aan dus overdag moest ik het dan weer feller zetten om het s avonds weer op donker te zetten en soms had het scherm een eigen wil en kreeg ik het scherm niet meer feller waardoor ik overdag amper wat kon zien. Één omgevingslichtsensor voor het scherm zodat het automatisch gaat en probleem is opgelost.

            Login om te reageren
        • dree16v zegt

          2 mei 2023 om 20:55

          Fransen gewoon stokbrood en wijn laten maken en auto’s ergens anders vandaan halen. Ik herken wat je zegt heb ook niks met Peugeot en Renaults en aanverwante producten.

          Login om te reageren
        • Richmond zegt

          2 mei 2023 om 23:30

          In mijn Peugeot tijd heb ik daar werkelijk niemand horen klagen over dat de achterklep niet hoog genoeg open gaat. Idem met de andere sensors. Dat de trapsensor onhandig is herken ik, trage infotainment niet, wel dat de beeldschermen vaak sneuvelen, dat van die 9999 heb ik toevallig vandaag ook gezien bij de bmw van mijn vriendin. Het zijn geen perfecte auto’s, vooral motorisch valt er genoeg te verbeteren, maar het rijdt en zit prima, ziet er mooi uit en dat is voor de meerderheid genoeg

          Login om te reageren
          • Pordon zegt

            3 mei 2023 om 07:43

            Het is een typisch probleem van de 5008. De 3008, doordat die een schuinere achterkant heeft, heeft er minder last van. Maar bij mijn 5008 kon ik, met slechts 179cm, niet rechtop onder de klep staan dus vaak zat m’n hoofd gestoten.

            Het scherm was bij mij ook een probleem. Die viel zo nu en dan uit.

            Qua zitten en rijden kan ik alleen over de 5008 mijn mening geven en voor mij waren de stoelen te vlak, was de zitting te kort, slechte zijdelingse support en miste ik goede ondersteuning waardoor ik snel last van m’n rug kreeg.
            Het ding reed een beetje zoals de 5008 eruitziet. De auto wist het formaat slecht te verbergen en reed alsof de auto heel zwaar was, beetje vergelijkbaar met een bestelbusje. Maargoed, rijeigenschappen zijn heel persoonlijk dus daar zal ik niet van zeggen dat het slecht was. Het was in ieder geval niet wat ik prettig vindt.

            Login om te reageren
  5. vopo zegt

    2 mei 2023 om 15:04

    Denk dat de Volvo dealers het zo ook wel prima vinden. Die XC 40 blijft hier in Nederland mateloos populair.

    Login om te reageren
  6. Wolflow zegt

    2 mei 2023 om 15:05

    Gaat het nu over verkopen of leveringen?

    Login om te reageren
  7. vopo zegt

    2 mei 2023 om 15:41

    Normaal gesproken afleveringen.

    Login om te reageren
  8. Roskampies zegt

    2 mei 2023 om 16:25

    Och och wat een gebakjes alllemaal. Tis triest in gesteld in nl. Occasion verkooplijsten ook beschikbaar?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 mei 2023 om 17:02

      Wat wil je dan zien?

      Login om te reageren
  9. jaso013 zegt

    2 mei 2023 om 16:56

    Kijk! Dat maakt deze trotse Kiarijder weer blij! En daardoor nog meer 2dehands aanbod over een jaar of 5 als ik weer wil wisselen. Top!

    Login om te reageren
  10. jippie zegt

    2 mei 2023 om 21:06

    Dit is het meest oninteressante artikel van Autoblog: hoeveel doorsnee auto’s er afgelopen maand zijn gekocht door doorsnee burgers. Autoblog lezers zijn volgens mij meer geïnteresseerd in de aantallen Ferrari’s, Aston Martins, BMW’s (en Alfa’s) er op kenteken zijn gezet. En wat er geïmporteerd is aan bijzonder spul.

    Login om te reageren
  11. pier zegt

    3 mei 2023 om 14:34

    Titel is verkeerd, moet zijn: alle wagenparkbeheerders willen een Kia. De leaserijders zitten er lang niet allemaal op te wachten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North