
Een nieuwe generatie zorgt voor een compleet nieuwe, stoerdere look.
Toyota is bezig met het updaten van het hele assortiment. Over de hele breedte krijgen de bekende modellen, nieuwe smoeltjes en komen er nieuwe auto’s bij. Maar de Corolla Cross, die overleeft het allemaal. Zijn styling stond redelijk ver af van die van de rest van de Toyota’s van zijn generatie. Maar daar komt nu verandering in.
Had jij de hoge Corolla herkend aan deze nieuwe ruige blik? Ik ook niet. Kennelijk is het nieuwe ontwerp specifiek bedoeld voor Europese klanten. Voel je dus aangesproken door de nieuwe Corolla-SUV. Toyota verandert de grille in een honingraadgrille die meer lucht naar de motor brengt, het achterlicht is opnieuw vormgegeven en er zijn nieuwe 18-inch velgen.




Vanbinnen gaat Toyota ook aan de slag. De versnellingspook is nieuw en zit altijd in de Cross, want je kunt hem alleen bestellen als automaat. Verder is het middenconsole gegroeid. Er is nu meer opslagruimte voor een smartphone en een verschuifbare opslagdoos. Je telefoon draadloos opladen kan nu 1,5 keer zo snel als voorheen. In het midden zit een 10,5-inch touchscreen en het bestuurdersdisplay meet 12,3 inch. Dankzij meer dempingmateriaal in het dak en bij het achterste ventilatiegedeelte is het stiller in de cabine.



Specificaties onbekend?
In het persbericht heeft Toyota het over twee aandrijflijnen: de Hybrid 140 en Hybrid 200. Toyota prijst de motoren natuurlijk de hemel in, maar wat je precies krijgt, maakt het merk nog niet bekend. Als we er vanuit gaan dat de specificaties gelijk blijven aan de uitgaande generatie, dan kun je kiezen uit een 1,8-liter of 2,0-liter verbrandingsmotor met hybride hulp. De Hybrid 140 heeft inderdaad 140 pk en de Hybrid 200 … 197 pk. Het koppel is respectievelijk 185 en 206 Nm.
Het vermogen gaat altijd naar alle wielen. De Corolla Cross krijgt een primeurtje die wat minder relevant is voor ons klimaat. De SUV krijgt als eerste Toyota de Snow Extra-rijmodus voor wat veiliger rijgedrag wanneer de wegen wit kleuren.
De leukste nieuwe Toyota Corolla Cross




Die dikke sjaak die je boven het artikel zag, dat is de leukste nieuwe uitvoering. Voor het eerst bouwt Toyota een GR Sport-versie van de hoge Corolla. En wat voor een! Het is geen standaard ding met wat badges, maar een echt eigen ontwerp met een agressiever front. De sportieve versie komt hierdoor vrij dichtbij de Corolla GR.
Naast het nieuwe gezicht krijgt de GR Sport ook eigen 19-inch lichtmetalen wielen, zwarte Toyota-logo’s en een exclusieve bi-tone kleurstelling met de kleur ‘Storm Grey’. Vanbinnen vind je speciale synthetische bekleding op stoelen die aanvoelt als suede, GR-logo’s en rode stiksels.




Ook van de GR Sport hebben we geen specificaties, maar ik hoop dat ie een wat leukere motor krijgt dan de hybride krachtbron met 197 pk. Wat weten we dan wel? Nou, de GR Sport moet ‘flexibeler, responsiever en leuker om te rijden’ zijn. Dit moet vooral komen door 10 millimeter minder bodemvrijheid, een aangepaste stuurbekrachtiging, gevoeligere pedalen en een sportmodus waarbij de verbrandingsmotor stationair een hoger toerental draait.
Wanneer in Nederland?
Toyota legt de laatste hand aan de Corolla SUV’s voordat de nieuwe generatie ergens in de zomer van dit jaar bij de Nederlandse dealers staat. Wat later, in de herfst, komt de GR Sport-uitvoering. En nu ook maar meteen de gewone Corolla met dikke wielen naar Nederland brengen!
Update 27-5-2025
Prijzen van nieuwe Corolla Cross beginnen bij 39.495 euro In september worden de eerste exemplaren bij de Nederlandse Toyota-dealers verwacht.





Poeh, blijft een lelijk ding zeg.. Veel ongespoten mat plastic.. Jammer dat ze hem niet wat design van de Prius hebben meegegeven, die is wel aardig gelukt.
Reed overigens pas in een gehuurde gloednieuwe CH-R, maar wat een deceptie: doodse besturing, af en toe onbegrijpelijke infotainment, loeiende automaat, behoorlijk wat windgeruis.. Het schijnen kwalitatief sublieme auto’s te zijn maar toch stap ik elke keer weer hoofdschuddend uit zo’n Toyota..
Precies zelfde ervaring, maar dat al meer dan 10 jaar geleden met een toen vrij nieuwe Avensis. Zelfde ervaring vorig jaar met een nieuwe Corolla. Nog steeds één van de meest waardeloze merken om te rijden vind ik. Ook al zijn ze technisch goed.
De verlaagde crossover, het blijft een bijzonder fenomeen.
Ik ben benieuwd of ze überhaupt de productie fout van de afwerking van het leder op de achterbank al hebben opgelost. Lijkt nergens op die auto 😓
Ik vond de nieuwe Toyota landcruiser mooi, maar Nederlandse overheid €100.000,- BPM what the fuck!! Jullie maken alles kapot!!!
Geweldige auto inderdaad, we hebben er 1 in Spanje staan. Dat scheelde 100k 😓
Begrijp de donkere persfoto’s totaal niet…
Dan vallen de details weg, zodat je niet zo goed ziet hoe lelijk dat ding wel niet is ;-)
Dat zal wel zo’n om de lichtbalk voor zichtbaar te maken. Maar het laat de auto inderdaad erg saai lijken, de donkere wielen lijken kleiner dan ze zijn waardoor de achterkant zwaar lijkt.
Zit de uitlaat er nu wel fatsoenlijk onder?
Ik verbaas me elke keer weer als ik er een zie rijden. Die pijp die er los onder hangt, dat kan toch niet meer?
Ja, dat is eerder al gecorrigeerd en idd geen gezicht, belachelijk zelfs. Zou voor mij een no go zijn geweest. Toyota verkoopt deze auto in sommige markten met 4×4…..daarom moest uitlaat er zo bizar onder. Toyota nam niet de moeite eerder dit aan te passen voor de 2 wiel aangedreven versies………dit hebben ze nu wel gedaan.
Bijzonder, het basismodel ziet er beter uit dan de sport uitvoering.