
De strakke elektrische sedan krijgt het beste van twee werelden.
Bekijk de afbeelding boven dit artikel eens. Ziet er helemaal niet slecht uit toch? Bedek nu eens het front vanaf het voorwiel en kijk nog eens. Zie jij ook een Model 3? Ik wel en dat is volgens mij geen vervelende vergelijking. Zeker als je weet dat het logischer zou zijn geweest als de Toyota bZ7 hierboven op een andere auto leek.
Eerst even wat achtergrondinformatie. De bZ7 is Toyota’s topper voor de Chinese markt. Hij is lokaal gebouwd samen met de Guangzhou Automobile Group, beter bekend als GAC. De elektrische sedan wordt naast de Lexus ES gepresenteerd, waar we eerder vandaag over schreven.





Of de twee krachtbronnen en/of een platform delen, is niet bekend, maar de vorm en het interieur lijken verdacht veel op elkaar. Nog een hint: De bZ7 is volgens Toyota ”meer dan vijf meter lang” terwijl de Lexus 5,14 meter lang is. Wat dan weer opvallend is: de bZ7 is er alleen als EV, de Lexus als EV én hybride.
Specificaties
Mocht de elektrische ES inderdaad de basis vormen voor de bZ7 (of andersom), dan is er keuze uit versies: een voorwielaandrijver met 224 pk en een vierwielaandrijver met 343 pk. De batterijgrootte en actieradius zijn nog geheim.
Toyota mikt met de bZ7 op een veilige, betrouwbare en goed in elkaar zittende auto met Chinese intelligente technologie. Een verschil tussen de Lexus en Toyota vinden we op dat gebied. Bovenop de voorruit heeft de bZ7 een Lidar-bult die de Lexus niet heeft.

De cabines van de bZ7 en ES komen dan weer wel grotendeels overeen. Het is er wat sober en kaal, maar functioneel. Er zijn wat houtaccenten, een andere middenconsole dan bij de Lexus en fysieke spiegels.
Nog meer Toyota’s

Binnen een jaar hoopt Toyota te beginnen met de verkopen van de bZ7. Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend. De bZ7 is dan het vlaggenschip van het Chinese gamma. Daarnaast verkoopt Toyota er de bZ4X (de bekende SUV die wij hier ook kennen), bZ3 (een andere sedan), bZ3X (een wat langere SUV), en de bZ5 (een soort hoge fastback). Als we dan toch moesten kiezen, zouden we voor de bZ7 gaan. Vooral omdat wij alleen maar crossovers en SUV’s krijgen…





Halen jullie de mosterd bij Chinese sites of zo tegenwoordig? Nieuwe Honda’s (voor China). Nieuwe Toyota’s (voor China). Nieuwe VW’s (voor China). Nieuwe AUDI (voor China). Niks relevant voor ons?
We zijn niet meer relevant.
wat harrie zegt. De meeste innovatie komt helaas vanuit Chinese fabrieken, maar door import heffingen komt het nauwelijks onze kant op.
Is er geen autoshow in Bejing?
Mooie auto geworden, doet me denken aan de c6 van Audi (mooier dan de huidige a6)
Wat een ongelofelijke sloep zeg, ik vind ‘m nogal log ogen. En dan zo’n brievenbus als excuus voor een achterruit…
Inderdaad nogal een rare constructie. Zou dat zijn om op een hoedenplank te besparen?
Duidelijk dat de Toyota het eerst klaar was en tegen de Lexus afdeling gezegd werd probeer er maar wat anders van te maken.
Ik snap echt helemaal niets van Toyota. Het zijn toch wel de boomers van de autofabrikanten. Als ze al een echte stap willen zetten in de EV markt, moeten ze echt zo snel mogelijk het drama van de bZ4X achter zich laten en een nieuw EV merk in het leven roepen. Ik zie die bX4x nu heel af en toe rijden en vraag me oprecht af wat iemand bezielt om die auto te kopen. Dan heb je je echt door de dealer laten belazeren. Op ongeveer elk aspect is elke andere EV beter, goedkoper en meestal allebei. Het is werkelijk waar om te janken. Je ziet in die auto gewoon dat Toyota engineers geen zin of onvoldoende budget hadden. Of allebei.
Ik hoop echt dat ze bij Toyota meer hun best gaan doen, maar omdat de specificaties ontbreken, vrees ik het ergste. Ik vrees dat ze gewoon weer achterhaalde techniek leveren waar wat oude of ongeïnformeerde consumenten intrappen. Het zal ze uiteindelijk de das om doen en dat zou zonde zijn van een merk dat ooit zoveel innovatie heeft gebracht.