• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verrassend goedkope VR6 is helemaal origineel (Nederlands)

Auteur: willeme, gepost 25 april 2024 om 10:03 – 25 Reacties

goedkope VR6

Deze verrassend goedkope VR6 is origineel Nederlands en helemaal origineel.

De Volkswagen VR6-motor is in heel erg veel verschillende modellen geleverd. Natuurlijk, het blok debuteerde ooit in de Corrado en maakte furure in snelle golfjes, maar je kon de VR6 ook krijgen in de Passat, Phaeton, Touareg, Bora, Jetta, Vento en zelfs de Sharan (ja, echt). Een auto waarvan we vaak vergeten dat die er is en dat je ‘m met VR6 kon krijgen, is de Eos.

Het is dus eigenlijk de pastinaak, schorseneren, aardpeer of postelein uit de Volkswagen scene, deze Eos. In plaats van vergeten groenten een model waarvan we vergaten dat deze er ook met VR6-motor was.

De Volkswagen Eos is niet zomaar een Golf Cabriolet. De voorzijde is van een Golf, de achtersectie is van een Passat. Het dak vouwt zich in twee delen op (in tegenstelling tot de drie delen van de Astra TwinTop). We moeten erbij zeggen: het is nog altijd een fraai model om te zien. De achterzijde is minder komisch groot dan dat bij sommige concurrenten het geval was.

CBRA

De motor is niet de minste VR6. Onder de kap vinden we namelijk de ‘CBRA’, een 3.2 liter grote VR6 motor met 24 kleppen en twee bovenliggende nokkenassen. Die laatste twee maken een bijzondere combinatie, meestal heeft een V6 met 24 kleppen namelijk vier bovenliggende nokkenassen. Omdat de blokhoek zo klein is (15 graden), zitten de banken nog voldoende dichtbij elkaar dat ze de nokkenassen kunnen delen. Lees hier alles dat je moet weten over de VR6-motor!

goedkope VR6
goedkope VR6
goedkope VR6
goedkope VR6
goedkope VR6
goedkope VR6

De motor levert een meer dan gezonde 250 pk aan vermogen een 330 Nm aan koppel. De Eos met VR6 heeft altijd een DSG. De prestaties zijn ok-ish: van 0-100 km/u sprinten is mogelijk in 7,3 seconden en de topsnelheid is maximaal 247 km/u. Wellicht dat het gewicht van 1.602 kilogram een rol speelt. Maar het zijn niet alleen de absolute prestaties, het is ook hoe het vermogen vrijkomt. De VR6 is namelijk een zeer soepele motor met een waanzinnig lekker – en uniek – geluid. Ook niet onbelangrijk, de VR6 van dit bouwjaar is aanzienlijk betrouwbaarder dan de 2.0 TFSI-motoren die met een chipje erin sneller en zuiniger zijn.

Prijs verrassend goedkope VR6

Dit specifieke exemplaar heeft een bijzondere kleur. In de advertentie noemen ze het rood, maar het is een soort donkerrood-bruin. Het lijkt ons Mocha Brown Pearl, maar als iemand het beter weet (dat soort mensen noemen wij @Loek en @machielvdd), dan horen wij het graag.

goedkope VR6
goedkope VR6
goedkope VR6
goedkope VR6

Aan de scherpe prijs van 11.950 euro te zien, zijn meer mensen de auto vergeten. Het exemplaar komt uit 2007, maar ziet er nog fris uit. Nog helemaal origineel, dat scheelt altijd. De kilometerstand van 125.400 km is niet hoog, daar kun je nog 2 ton bij rijden zonder problemen. Het is ook nog eens een origineel Nederlandse auto, dus minder kans op tellerfraude. Waar je tegenwoordig voor een Golf R32 zo 20 mille neertelt, is dit dus eigenlijk een koopje. Oh, en voordat je gaat loopt miepen over de blanke lak op het zijscherm, dat wordt bij aflevering aangepakt. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!

Meer lezen? Check dan deze moderne Volkswagens met VR6-motor!

Ook interessant!

  • originele Golf VR6
    Koop de laatste originele Golf VR6 voor 28 mille
  • De grootste Volkswagen is helemaal nieuw!
  • Volkswagen onthult ruige accessoires voor de Atlas
    Volkswagen onthult ruige accessoires voor de Atlas
  • Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel dokken
    Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel dokken

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, eos, v6, Volkswagen, vr6, youngtimer

Vorig bericht: « Mazda EZ-6: achterwielaandrijving voor de sedan
Volgend bericht: Toyota zet nu volledig in op elektrische auto’s: bZ3C en bZ3X »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    25 april 2024 om 10:26

    Een nadeel, dat ding heeft een berg onderstuur en met nat wegdek kan je het bijna gevaarlijk noemen omdat de motor wel uitdaagt om overal net wat sportiever doorheen te gaan.

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      25 april 2024 om 12:27

      Het is een snelle cruiser. Geen sportwagen.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        26 april 2024 om 04:09

        Klopt, maar van een snelle cruiser mag je wel verwachten dat je een bocht met de zelfde snelheid kan halen als de volgeladen Ford Transit van de bouwvakker voor jou. Zonder grappen, zo veel onderstuur heeft dat exemplaar hier boven. In mijn tijd bij Audi en Volkswagen hadden wij er een staan en het was echt schrikbarend hoe slecht die auto stuurde in nat weer.

        Login om te reageren
  2. Friez zegt

    25 april 2024 om 10:41

    Mijn moeder had in 2007 een nieuwe Eos met 2.0 TFSI. Reed heerlijk comfortabel, maar de bouwkwaliteit was echt beneden alle niveau voor een auto van (in die tijd) 55k.

    Plastic van de buitenspiegels begon al na 2 jaar wit uit te slaan, het dak lekte na een week al, vocht in de kofferbak (check goed onder de laadvloer voor vocht!), afbladderende lak op de rand van de motorkap, kapotte climate control na 1 jaar etc etc.. Mind you, met deze auto werd slechts 5 a 10dkm per jaar gereden.

    Verder een heerlijke auto door de combinatie van schuifdak én cabriodak. Best of both worlds eigenlijk. Alleen gebruikt zou ik toch een goede keuring laten doen, alvorens tot koop over te gaan.

    Login om te reageren
  3. ttr6 zegt

    25 april 2024 om 10:41

    Ander, minder belangrijk nadeel, het ding zuipt als een Tempelier, maar met niet al teveel km per jaar niet zo erg, natuurlijk.

    Login om te reageren
  4. lecomte zegt

    25 april 2024 om 10:42

    @willeme De kleur is Samoa pearl.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    25 april 2024 om 10:48

    Hij is fijn! Om die twee ton extra te halen moet je overigens wel eerst een kettingrevisie uitvoeren.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 april 2024 om 11:27

      …en dan moet het hele blok er uit. Of het grootste gedeelte van het front gedemonteerd, zoals bij sommige Audi’s.
      Ka-cheng!

      Login om te reageren
    • sleeperking zegt

      25 april 2024 om 12:49

      2 ton bijrijden zonder problemen? Dames en heren, dit is geen japannertje, het is VAG. De ketting zal aan de beurt komen, de DSG gaat tussentijds een of meerdere keren aan de beurt komen, dakrubbers en dan hebben we het nog niet gehad over potentiele olielekkages aan het blok, draagarmen etc. 2 ton extra betekent minimaal 25-30k aan garagerekeningen, dan hebben we het nog niet gehad over banden/remmen oliewissels etc. Er is vaak een reden waarom complexe auto’s relatief goedkoop zijn in de tweedehands markt. Ik spreek uit ervaring met een A6 3.2 met ruim 3 ton op de klok. Vaak worden dit soort auto’s ook niet ingeruild als ze net helemaal weer goed zijn gemaakt maar eerder wanneer er iets groots aan zit te komen, keuren kan geen kwaad dus.

      Verder, leuke auto, inderdaad zwaar ondersturend maar het geluid van de VR6 met het dak open icm de DSG geeft een leuke ervaring. Nadeel: voorwielaandrijving. Voor een aantal duizend meer heb je een 335i. Wat mij betreft de betere keuze, mits niet aan geleuteld en sluitend onderhoud.

      Login om te reageren
  6. waterisnat zegt

    25 april 2024 om 10:58

    Is dat “origineel nederlands” tegenwoordig niet erg vorig millenium praat? Zijn er nog mensen die een auto die eerst in D of B op kenteken heeft gestaan anders behandelen?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      25 april 2024 om 12:41

      @waterisnat: Ja, een import is altijd minder waard in de handel. Of voor origineel NL-auto’s betaal je een premium. Een importauto hoeft geen probleem te zijn, zeker niet als de rapporten en boekjes kloppen. Maar origineel Nederlands is altijd ietsje meer waard.

      Login om te reageren
    • noudjuh zegt

      25 april 2024 om 21:50

      Een B lijkt me geen issue, met hun carpass zit dat wel snor.
      Een D daarentegen heeft een hoog risico op foutieve tellerstanden, recent nog in het nieuws ca. 20% kan van bewezen worden dat het niet klopt, en dan nog het twijfelachtige deel…
      Ik heb bij Staples/Office Centre gewerkt in Den Bosch, daar kwam wel eens vaker een handelaar die vroeg stempels van Duitse bedrijven na te maken, toevallig altijd van garagebedrijven, rara hoe zit dat?…

      Login om te reageren
  7. rechtervoetje zegt

    25 april 2024 om 11:16

    In die tijd moesten we vaak optreden op festivals, en ik zocht een comfortabele en redelijk snelle reiswagen voor 3-6 personen, soms veel apparatuur mee, en de mogelijkheid om de wagen als ‘backstage lounge’ te gebruiken als het erg gezellig werd – en dat werd het best vaak ;-)

    Ik heb dus de genoemde Sharan VR6 gehad in die tijd (Carat-uitvoering geleverd via Duitse dealer ivm uitgebreidere optiemogelijkheden met zes losse 2-tone lederen captain chairs, airco-zones etc etc).

    Eerste wat ik deed was langsrijden in Varsseveld bij TVS Engineering (toen nog onder de naam ‘de VR6 Dokter’ geloof ik) met een volle tank ARAL Ultimate 102 oktan voor een tune op maat :-)

    De ECU zelf alsmede de software bleek sterk af te wijken van wat hij verwacht had (honderden golfjes VR6 gedaan, maar ik was de eerste met een Sharan VR6) maar de eigenaar liet zich niet van zijn stuk brengen, en ik reed hem bijna 2 uur rond met een gedemonteerd dashboard (dit was vóór de OBD2-tijd!) terwijl hij op zijn laptop – soms vloekend – hexadecimale getallen bekeek die op Matrix-achtige wijze over zijn scherm scrollden. Tot hij ineens zei: “IK HEB HEM! Geef eens vol gas??”
    Ik weet nog dat er losse spullen door de auto vlogen. In de werkplaats werd de tune verder geimplementeerd en getest – En de rest is geschiedenis :-)

    Erg veel lol gehad van mijn bloedsnelle Sharan, en erg veel “boeiende” ritten mee afgelegd waarvoor je tegenwoordig 12 jaar cel plus TBS met dwangverpleging opgelegd zou krijgen

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      25 april 2024 om 12:01

      Kan je niet meer verhaaltjes voor AB schrijven? Leest lekker weg 👍

      Login om te reageren
      • rechtervoetje zegt

        25 april 2024 om 12:44

        Ik reageer op de zeldzame momenten dat ik tijd heb wel eens op berichten, en daar zal de wereld het mee moeten doen…. maar dank voor het compliment!

        Sowieso heeft een groot deel van mijn noemenswaardige auto-ervaringen een nogal onaangepast, recalcitrant, rauw en vaak illegaal randje (net als de rest van mijn leven wellicht, om het maar retorisch te formuleren) en mijn sterke vermoeden is dat zoiets niet echt in goede aarde valt bij het huidige langtenige Autoblog-publiek met aangeboren millennium-verzuring en constant hoge policor-bloedwaarden.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          25 april 2024 om 12:59

          Voor je ‘t weet heb je alsnog 12 jaar cel en TBS met dwangverpleging aan je broek ! 😂

          Login om te reageren
  8. Robert zegt

    25 april 2024 om 11:23

    Die audio/navigatie in het dashboard is een (niet origineel) Android apparaat wat veel wordt aangeboden op AliExpress. Zelf heb ik zoiets ook twee keer ingebouwd – het hoeft niet slecht te zijn, maar moet wel een beetje je ding zijn.

    Als ze de blanke lak willen fiksen, dan willen ze misschien ook wel het creme kleurige leer een stevige reinigingsbeurt geven. En ja, elke Eos-eigenaar zal het beamen: dat dak gaat vroeg of laat een keer lekken. Maar goed, klapdak omlaag en de sound van die VR6 komt ongefilterd binnen. Geweldig.

    Login om te reageren
  9. Jetlag zegt

    25 april 2024 om 11:24

    Erg mooie auto! Niet alleen qua exterieur en interieur, maar ook wat motor betreft.
    Leuk ook, dat de Eos een van de weinige CC’s is, die ook nog eens af-fabriek met een schuifdak te krijgen was, zo ook dit exemplaar. Het is dat ik er de ruimte niet voor heb, maar ik had ‘m zeker willen hebben.

    Login om te reageren
  10. baardmijt zegt

    25 april 2024 om 11:54

    Pastinaak eet ik wekelijks.
    Aardperen, daar had ik een stuk van mijn tuin mee vol liggen.
    Postelein stond wekelijks op het menu in de instelling waar ik werkte en staat dat nu waarschijnlijk nog steeds.
    En schorseneren, daar heb ik drs. P. voor om me eraan te herinneren.

    Ik moet bekennen dat ik de Eos VR6 wel was vergeten inderdaad. Misschien kan ik nog groenteboer worden.

    Login om te reageren
  11. pignon zegt

    25 april 2024 om 12:03

    Mooi model, goede uitvoering, motor en glasdak. Best aantrekkelijk. Gewoon kopen, binnen stallen en met veel plezier een paar duizend KM per jaar rijden als hobbyauto

    Login om te reageren
  12. sanderz28 zegt

    25 april 2024 om 15:42

    Je vergeet de Transporter, Vito en de Artega GT nog met vr6 motor…

    Login om te reageren
  13. alloallo zegt

    25 april 2024 om 17:21

    De Vito is van MB! Had deze een VW motor?

    Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      25 april 2024 om 20:28

      Ja een 2.8 VR6 met 174pk. Bij mercedes was dat de V280.

      Login om te reageren
  14. rikv99 zegt

    25 april 2024 om 18:31

    2007. Dus een yountimer dus het verbruik zit dan wel wel goed als je hem op de zaak zet. Leuke wagen voor Nicolas! Weg doe die SAAB!

    Login om te reageren
  15. S zegt

    29 april 2024 om 14:26

    Leuke auto.

    Heb zelf een EOS V6 in Individual uitvoering uit 2006.
    Laatste keer dat ik het opgezocht heb stonden er slechts 73 V6-en op Nederlands kenteken.

    Met dak open klinkt de 3.2 heel erg lekker. Zeker in combinatie met een open luchtfilter.

    Ik doe hem voorlopig in elk geval zeker niet weg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North