Deze elektrische auto’s verbruiken de minste stroom tijdens het rijden.
Als je op zoek bent naar een auto met verbrandingsmotor, let je ongetwijfeld op zaken zoals de kilometerstand, het bouwjaar en het brandstofverbruik. Dit duiden we aan met het aantal liters brandstof dat je nodig hebt om 100 kilometer te kunnen afleggen. Je kunt het ook berekenen in kilometers per liter, waarbij we spreken van een verbruik van 1 op het aantal kilometers.
Bij EV’s werkt het vergelijkbaar. Hierbij is het gebruikelijk om het stroomverbruik in kWh per 100 kilometer uit te rekenen. Zo doen autofabrikanten dat ook. Da’s handig, want daardoor kunnen we makkelijk uitvogelen welke EV’s het zuinigste zijn.
Nummer 1 is een Chinees doosje
De Dongfeng Box is een goed voorbeeld van de nachtmerrie van Europese fabrikanten. Het betaalbare EV’tje uit China kost minder dan € 20.000 en is bijzonder licht, wat de Box ook voordelig maakt in de wegenbelasting vanaf volgend jaar.
De Box is verkrijgbaar in twee uitvoeringen met verschillende batterijgroottes. De instapper heeft een 31-kWh batterij, de duurder versie heeft een 42,3-kWh accu. Met de kleinere batterij kom je 230 kilometer ver. Volgens WLTP-berekeningen verbruikt deze variant 12,9 kWh stroom per 100 kilometer. Daarmee heeft de Dongfeng Box het laagste verbruik en het dus de zuinigste der zuinige EV’s.
De nummer 2 heeft het zwaar
Een laag stroomverbruik bij een EV garandeert nog geen hoge verkoopcijfers. Dat toont de Fiat 500e wel aan. De basisversie met 24-kWh accu verbruikt maar 13 kWh per 100 kilometer. Toch loopt het niet zoals gepland. De 500e is niet aan te slijten. Als reactie besloot moederbedrijf Stellantis om de productie even te pauzeren.
Voor wie nog wel interesse heeft in de schattige e-hatchback: de versie met het lage verbruik komt net als de Box 190 kilometer ver. Wil je het verbruik flink op de proef stellen, probeer dan eens de topsnelheid van 135 km/u een tijdje vol te houden. Of een sprintje van 0 naar 100 km/u doen in 9,5 seconden. Nee, de instap-500e is geen snelheidsmonster.
Gedeelde derde plaats
Je zult zo in het lijstje hieronder met de zuinigste EV’s zien dat de verschillen klein zijn. Dit zou kunnen suggereren dat het stroomverbruik minder belangrijk is bij EV’s. Toch maken we de top drie even af. Daar vinden we een gedeelde derde plaats voor twee facelifts: de vernieuwde Model en vernieuwde Spring.
Wat dan nog wel geinig is bij deze twee: van de Tesla dien je de instapversie te bestellen, bij de Spring de duurdere uitvoering. In het geval van de Tesla Model 3 heeft de achterwielaandrijver het lage verbruik van 13,2 kWh per 100 kilometer. De actieradius is 513 kilometer dankzij een 60-kWh batterij.
De Dacia Spring 65 heeft hetzelfde verbruik, maar komt maar 225 kilometer ver. Dat komt natuurlijk door de kleinere accu van 26,8 kWh. Je mag van de 65 pk sterke elektromotor ook geen wonderen verwachten. Gelukkig maakt de Spring dit goed met zijn guitige koppie en het prijskaartje vanaf € 19.950 bij deze uitvoering.
Zuinigste EV’s die je nu kunt kopen
- Dongfeng Box – 12,9 kWh per 100 kilometer
- Fiat 500e – 13 kWh per 100 kilometer
- Tesla Model 3 (RWD) – 13,2 kWh per 100 kilometer
Dacia Spring 65 – 13,2 kWh per 100 kilometer - Fiat Grande Panda – 13,8 kWh per 100 kilometer
- Hyundai Ioniq 6 – 13,9 kWh per 100 kilometer
- Peugeot e-208 – 14,3 kWh per 100 kilometer
Hyundai Inster – 14,3 kWh per 100 kilometer - Opel Corsa Electric – 14,5 kWh per 100 kilometer
Lancia Ypsilon – 14,5 kWh per 100 kilometer
Citroën ë-C4 X – 14,5 kWh per 100 kilometer
Renault 5 E-Tech – 14,5 kWh per 100 kilometer - Renault Megane E-Tech – 14,7 kWh per 100 kilometer
- Lucid Air – 14,9 kWh per 100 kilometer
- Citroën ë-C4 – 14,8 kWh per 100 kilometer
- Audi A6 Sportback e-tron – 15,0 kWh per 100 kilometer
- Peugeot e-408 – 15,1 kWh per 100 kilometer
Alfa Romeo Junior – 15,1 kWh per 100 kilometer - Opel Astra Electric – 15,2 kWh per 100 kilometer
- Skoda Enyaq – 15,3 kWh per 100 kilometer
Skoda Elroq – 15,3 kWh per 100 kilometer - Kia EV3 – 15,4 kWh per 100 kilometer
fanboy zegt
Koop een Hyundai Ioniq uit 2017 en je rijdt het zuinigst van allemaal. Ook rij je vrijwel net zo zuinig als die uitzinnige prototypes (van Lightyear en Mercedes) voor een fractie van de prijs.
Niks gaat die zuinigsheidscijfers verbeteren, zelfs een lichtere kleinere hatchback niet. Dus ja, waarom bouwen we dat niet massaal? Oh nee wacht, iedereen wil een SUV of zo’n klein wagentje.
Flutterbear zegt
Het praktijk verbruik van de eGolf kan ook zo in dit rijtje staan. En niemand heeft door dat je burgerlijk volledig elektrisch rijdt, komt alleen niet zo en snelladen schiet met 40 kW ook njet op, dus blijf binnen de grenzen.
mashell zegt
Dat is de perfecte tweede auto voor het gezin dus.
heckblende zegt
Geen 2e auto is helemaal goed voor het milieu.
Flutterbear zegt
Maar niet voor de relatie.
Flutterbear zegt
Yep, gaan zo drie kinderen en een labrador in. Dat doen de meeste tweede auto’s niet na. Met één “snel”laadsessie kom je ook Nederland wel door.
Willem zegt
Ik heb 2 jaar in de Peugeot e-208 gereden (wel vorige model) en haalde zeker niet het verbruik wat hier staat. Eerder richting 18/19/20 kwh
Johanneke zegt
Dat komt omdat vrijwel iedereen als een debiel rijdt. Mensen geven veel te lang gas of zelfs gas bij ook al rijden ze op een bocht rotonde of rood stoplicht af. Ook als het rustig is op de snelweg zie je constant remlichten van mensen. Opgegeven verbruik halen is echt een eitje als je geen 130 gaat rijden en niet al te veel files hebt. Mijn auto’s zijn alle drie nog op de NEDC norm getest, wat onhaalbaar genoemd wordt. Ik zit er boven. En mensen die bij mij in de auto zitten vinden vaak dat ik te hard rij. Vind ik niet. Ik rij 70 in zijn 6 waar je 60 mag. En dan gaat een stuk voor de rotonde die er aan komt de cruise control eraf. Laat terug lopen naar 50 en ga met 50 over die rotonde heen. Dat is zuiniger en sneller dan 60 blijven rijden totdat je bij de rotonde bent, dan remmen naar de 30, en weer terug naar 60. Het is echt niet moeilijk vind ik.
mashell zegt
Het meest fascinerend vind ik mensen die gas bij geven als ze de uitvoegstrook oprijden, als er ergens een plek is voor mooi laten uitrollen…
reactief zegt
Toch zijn de Stellantis krengen wel erg onzuinig in vergelijking met de WLTP hoor. Heb er ook eentje gehad en vond het redelijk dramatisch, vooral in de winter. Nu over naar Volkswagen en dat is toch een stuk realistischer (nee, nog niet helemaal realistisch).
verdebosco zegt
Verbruik is leuk maar echte range is belangrijker.
mashell zegt
Yep. Laag verbruik is met een kleine lichte auto met een mini batterij gemakkelijk te halen maar dat is alleen handig voor rondjes rond de kerk.
En daarom springt de Model 3 SR er bij deze lijst ook uit want dat is wel een bruikbare auto.
PunicaOase zegt
Eens, blijft een goede deal die Tesla.. maar wel wat overdreven als boodschappen wagentje voor erbij..
Pordon zegt
Ik mis de Polestar 2 in dit rijtje. Facelift standard range heeft een WLTP van 14.8kwh.
Het WLTP verbruik is met de meeste elektrische auto’s ook goed haalbaar. In zomerse omstandigheden vaak zelfs wel wat lager.
Het is de opgegeven actieradius die echt alleen met uitzonderlijke zuinige ritten haalbaar kan zijn. Al is dat voor 99% van de ritten niet relevant. Voordat de accu leeg is staat die vaak allang al weer aan een laadpaal.
mashell zegt
Dit is wel het meest onautoliefhebber ding dat je kan doen, auto uitzoeken op basis van verbruik…
Het mooie is, zelfs al verbruikt je EV twee keer zoveel (25 kWh/100km doet mijn e-tron ongeveer) dan is dat in vergelijking met brandstof nog steeds absurd weinig (in een liter benzine zit ongeveer 8,9 kW energie). Deze zuinige EV’S rijden gebruiken dus nog geen twee liter op 100km.
MarcoM zegt
Leuk allemaal, maar ik ben van mening dat je het verbruik over 1 jaar moet meten met bijvoorbeeld 20 predies dezelfde auto’s en hun bestuurders verdeeld over het land, dan kom je op andere waardes uit omdat je ook gaat meten met andere temperaturen en met meer personen er in.
deeeef zegt
en Model Y rwd dan? Gemiddeld 13,6 kWh/100 km
anthwan zegt
Dit lijstje wordt pas echt interessant als er praktijk km per kwh in de winter wordt bij gezet. Want bij scheelt het toch echt ga van 18 kwh naar 24 kwh per 100 km.
Flutterbear zegt
Hoezo, gebruik jij de auto alleen in de winter? Voor de wintersporter is je vraag zeker interessant maar als je alleen ver rijdt in de zomer zoals de meeste Nederlanders dan heb je helemaal geen last van een hoog verbruik in de winter.
PunicaOase zegt
Waarom staat de MINI niet in het rijtje? Zit op 14,0 kWh.
(Het vorige model dat ik heb (weegt minder) reed in de zomer met gemak 12-13 kWh.. en dan niet eens in de green-stand..)