Verstappen en Red Bull staan dit seizoen eerste

Auteur: , 20 Reacties

Helaas niet in het klassement waar het écht om gaat, maar wel in een ander belangrijk aspect van het racen.

achterlamp

Het vergt nogal wat om een F1 race te winnen. De basis wordt natuurlijk gevormd door geld een snelle auto en een snelle coureur, maar dan ben je er nog niet. De concurrentie zit namelijk ook niet stil, dus vaak bedraagt de marge die je hebt als beste rijder-auto combinatie luttele secondes. Tijd die je in een paar oogwenken weer kan verliezen in de pitstraat.

In elke moderne F1 race wordt er immers minimaal één keer de pits opgezocht, al is het maar omdat de coureurs per race twee verschillende bandencompounds moeten gebruiken. Het is dus van belang om in de pitstraat een paar episch gemotiveerde sleutelaars klaar te hebben staan, om je snel weer op weg te helpen. Shout out aan de guys van MBO Rijnland die deze nobele taak alweer enkele races op zich nemen voor Team Autoblog tijdens de Junkyard races.

Enfin, die F1 pitstops moeten dus super snel zijn. De snelste mannen krijgen hier tegenwoordig ook een accolade voor in de vorm van de DHL Fastest Pit Stop award. Tegelijkertijd moeten de stops echter ook betrouwbaar zijn. Dat is een balanceertruc, want ultieme snelheid en betrouwbaarheid staan enigszins haaks op elkaar. Het bekendste recente voorbeeld van hoe zoiets totaal mis kan gaan, is waarschijnlijk de Grand Prix van Australië van vorig jaar. Haas F1 gooide daarin een topresultaat weg door bij beide auto’s een wiel niet vast te schroeven. Een ander voorbeeld van iets te veel willen is natuurlijk Jos Verstappens fameuze fikkie in 1994, waarbij zijn schavuitenteam de tankinstallatie wat opgevoerd had om tijd te winnen.

Veel teams claimen dan ook dat ze bewust een beetje marge nemen om zeker te weten dat alles vast zit voordat ze hun coureurs weer het strijdveld insturen. Maar welke teams hebben dit jaar tot op heden de snelste pitstops uitgevoerd? Reddit-gebruiker SlightKnife zocht het uit en bedeelde de teams punten toe alsware het een F1-race. Dat wil zeggen, voor de snelste pitstop krijgen ze 25 punten, voor de tweede-snelste 18 punten, undsoweiter. Het resultaat zie je in onderstaande tabel.

tabel

Zoals je kan zien zit Red Bull Racing er lekker bovenop. Alleen in Bahrein ging het een beetje ‘mis’ bij de stop van Gasly. Mercedes pakt het ietsje rustiger aan, misschien omdat ze zeker in Australië en China ook gewoon wat marge hadden. Bij Alfa Romeo en Force India kunnen de monteurs wellicht nog wel wat Red Bull gebruiken, want dat zijn relatief gezien de slome duikelaars in dit harde vergelijk.

Bedankt Vincent voor de tip!



20 reacties

Winnen ze toch nog iets dit seizoen.
Is iets mis gegaan denk ik?? Williams staat niet stijf onderaan? Ik vertrouw het niet
@bastiaan_bijvoet: die hebben al jarenlang een van de snelste pit crews. Staat me zelfs iets van bij dat ze het record hebben met 1,7 of 1,8 seconden ofzo. Ze hebben dan ook genoeg oefening tijdens de race (oh no he didn’t!)
@gulli: haha hij maakt hem gewoon!
Ik las ergens dat Doornbos geroepen zou hebben dat Honda met een grote update zou komen voor Baku, het zou om 20 pk gaan? Iemand hier een bron van of is Doornbos alleen de bron?
@rick-dos: Er zijn meerdere bronnen die over 20 pk extra schrijven/praten. Het is in dit geval alleen niet duidelijk of het meerdere malen bevestigd is of dat iedereen dezelfde ‘bron’ napraat.

Het is algemeen bekend dat veel teams vanaf Europa relatief ingrijpende updates gaan doorvoeren. Wellicht heeft Honda zijn zaakjes iets eerder op orde en kunnen ze eerder die update doorvoeren.

Persoonlijk denk ik dat ze met 20 pk alsnog geen gat gaan dichtrijden. Er valt nog het een en ander te winnen met het chassis, denk ik. Dat is nu iets minder ‘sterk’ dan voorheen.

Ik zal ongetwijfeld afgeserveerd worden, maar vanaf Barcelona zie ik Red Bull gewoon vooraan meedoen om de knikkers. Niet in kwalificatie, maar wel in de race (daar waar de punten verdeeld worden). Die Honda motor komt dit seizoen erg betrouwbaar over en qua power val het niet tegen. Ik denk dat het nog weleens een leuk seizoen kan gaan worden…
@willeme: Dat zou heel interessant zijn. Zou mij niks verbazen als dat juist het gat dicht met Mercedes en Ferrari.

Door mij zul je in ieder geval niet afgefakkeld worden. Ik roep het al vanaf het begin van het seizoen dat Verstappen echt mee gaat doen voor het kampioenschap. RBR zal dat gaatje echt wel dichten en ik denk zelfs dat ze wel weer het beste chassis zullen hebben. Verschil nu alleen is dat ze een motor partner hebben die precies hetzelfde er in zit. Als deze update er zal zijn in Baku dan geeft dat er wel blijk van. Daarnaast heeft Honda een voordeel tov de andere twee. Honda kan zich 100% focussen op de PU terwijl de anderen hun focus moeten delen tussen PU, chassis en team.
@rick-dos: Precies dat. Ook zijn de eerste paar banen (en Bakoe ook trouwens) niet echt top voor de RB. Het is logisch dat Mercedes en Ferrari hier wat voorsprong pakken. Ik zie Bottas niet zo scherp blijven als hij nu is. Ook ben ik benieuwd hoe Hamilton met tegenslag omgaat als het even niet lukt. Op Bahrein werden ze zoekgereken door Ferrari. Dat is echt niet eenmalig. Gaat hopelijk een topseizoen worden!
@willeme: ik ben vooral ook benieuwd hoe Vettel met de interne druk omgaat. Vorig jaar was hij al niet zo stabiel en toen hoefde hij alleen maar Hamilton en af en toe Verstappen van de baan te rijden. Nu heeft hij ook nog eens een zeer talentvolle teamgenoot die al heeft laten zien niet persé tweede viool te willen rijden. Interessant.
@Rick-dos: RBR staat voor Red Bull Renault he, zou nu eerder RBH gebruiken
@xslaak: Nee, RBR staat voor Red Bull Racing. ;)
@willeme: “Iets minder sterk”… Zeg maar heel veel. Al vepruste Max z’n race in China vorig jaar, het zou makkelijk een 1-2 kunnen zijn voor Red Bull. Afgelopen race was Max blij met P4. Zoals je zelf al zegt, die 20pk is niet voldoende.
@bassx: Dat kwam door een slimme pitstop strategie van Red Bull dankzij een Safety car. Dat had niets met de auto te maken.
@willeme: niets is overdreven vind ik… De mate waarin Red Bull sneller was op de Softs was boven verwachting want ook onder SC kost een extra pitstop tijd. Zelfs nu was Gasly met een nieuw setje rubber slechts enkele tienden sneller om de snelste tijd te pakken.
@bassx: Ja, Gasly. Daar noem je ook een topper :-D. Niet echt een vergelijking, vind ik.
@willeme: whahaha precies wat ik dacht met Gasly.
@willeme: Red Bull van vorig jaar zou in zo’n situatie makkelijk 2+ seconden van Vettel z’n tijd snoepen. Dat Gasly dit niet kan snap ik, maar 1 tiende kan je niet alleen aan de Fransman verwijten. Zo zie ik het, wat niet wil zeggen dat ik gelijk heb :-).
@Rick-dos: Klopt. Ze gaan naast VTEC nu ook IMA (Integrated Motor Assist) toevoegen.
@utregcity: en DOHC.. ftw!
En vergeet de F1 Power Rankings niet. Daar staat hij ook bovenaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).