Viert feest! Allereerste AMG van Mercedes is 25 jaar oud

Auteur: , 30 Reacties

De vlag kan uit.

Het is vandaag precies 25 jaar geleden dat de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt van start ging. Dit weetje op zich is niets om over naar huis te schrijven, maar een van de auto’s die er tijdens die editie van de beurs werd onthuld is dat wel. We spreken natuurlijk over de allereerste keer dat Mercedes-Benz en AMG de handen ineensloegen voor een volwaardig samenwerkingsproject.

In de negende maand van het jaar trokken Mercedes en AMG gezamenlijk de doeken van een auto waaraan ze grondig hadden gewerkt. Het absolute topmodel voor de toenmalig nieuwe C-Klasse werd warm onthaald. Met goede reden, want de krachtige C-Klasse was niet alleen op uiterlijk gebied een fijne machine. Wie achter het stuur kroop, kon nu ook in het dagelijks leven genieten van de gecombineerde race-ervaring van AMG en Mercedes.

Dat de Mercedes-Benz C 36 AMG goed in de smaak viel, bleek na enkele jaren al snel uit de productieaantallen. In ongeveer drie jaar tijd werd de auto liefst 5.221 keer gebouwd. Hiermee was hij misschien tien keer minder zeldzaam dan de legendarische 190E Evolution II, hij wist praktisch dezelfde ervaring te bieden aan veel meer klanten; een stap in de goede richting naar grootschalig succes.

In de basis was de C 36 AMG een simpele C 280. De wereld staat destijds nog niet op zijn kop, dus hebben de naamplaten daadwerkelijk een verband met de motorinhoud. De C 280, bijvoorbeeld, heeft een 2,8-liter zescilinder. Omdat AMG een krachtigere motor in het vooronder van de C 36 AMG wil zien, wordt de 3,2-liter van de E 320 erbij gepakt. Dit blijkt nog niet voldoende, dus besluiten de ingenieurs de boring en slag te vergroten met respectievelijk 1,1 millimeter en 6,4 millimeter. Als gevolg groeit de motorinhoud met 0,4 liter, waardoor we uitkomen op een zes-in-lijnmotor met een inhoud van 3,6-liter. Het vermogen stijgt naar een respectabele 280 pk.

Afgezien van de door AMG aangepaste motor, pakken de makers van de C 36 AMG allerlei onderdelen van andere Mercedessen om hun creatie te verbeteren. Zo komt de krukas van een 3,5-liter dieselmotor en heeft hij op de vooras remmen van de SL 600. Op de achteras vinden we juist de remmen van een E 420. Daarnaast wordt de wagen bejubeld om zijn viertraps automaat. Je kunt het je tegenwoordig niet meer voorstellen, maar in 1994 was Auto Motor und Sport lyrisch over de transmissie. Zo schreven ze:

“It shifts quickly and unobtrusively, immediately reacts to kickdown and thanks to the selector lever surround it boasts effortless manual gear changes. On winding routes not only can this enhance the joy of driving; it can also increase the harmony of motion.”

Na de C 36 AMG, die overigens in 1996 aangewezen wordt als Safety Car in de Formule 1, zoeken de Duitsers het hogerop met hun motoren. In plaats van een zes-in-lijn krijgt de opvolger van de eerste auto van Mercedes en AMG een heuse achtcilinder. Deze V8 komt te liggen in de C 43 AMG. Niet veel later, in 1999, wordt AMG officieel onderdeel van Mercedes. Hoewel AMG daarmee in handen komt van de Duitse autofabrikant, duurt het tot 2005 voordat we te maken krijgen met het Mercedes-AMG zoals we het nu kennen. Inmiddels is de divisie uitgegroeid tot een aanzienlijke speler binnen het concern. Er zijn meer dan 50 modellen die het label dragen.

Meer lezen over AMG? Klik HIER voor de geschiedenis van het logo.



30 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Ot: geweldige auto. Ondanks dat de meeste reguliere modellen gedoemd waren tot taxi of lpg belastingvrijmobiel heb ik er toch n zwak voor
De W202 is niet bepaald de mooiste Benz… Hier in de straat is er iemand met een C250 Turbodiesel Kombi. Het ontwerp, helemaal als Kombi rijpt niet goed. Maar ergens is zo’n C36 W202 toch wel een guilty pleasure; een dijk van een motor in een onaantrekkelijke verpakking.
Zo’n W202 in C55-trim zou ik wel voor de deur willen hebben staan. Heerlijk onopvallend.
@willeme: absoluut! Een 43/36 mag ook :-)
@willeme: lekker ingetogen en alleen de kenners zien wat voor beul van een blok erin hangt.
Heeft Auto Motor und Sport echt een artikel in het engels geschreven? Opmerkelijk.
“Sie schaltet schnell und unauffällig, reagiert spontan auf Kickdown und lässt sich dank der Wählhebelkulisse mühelos manuell schalten. Auf kurvenreichen Strecken kann dies nicht nur die Freude am Fahren steigern, sondern auch die Harmonie der Fortbewegung.”
@ikschrijfookoverautos: ik lees “…dus besluiten de ingenieurs de cilinders en zuigers te vergroten met respectievelijk 1,1 millimeter en 6,4 millimeter”. Ik neem aan, dat je hier bedoelt dat waar ‘zuigers’ staat, dit ‘drijfstang’ of ‘slaglengte’ moet zijn? Anders gaat e.e.a. al bij de assemblage nooit passen…
@RRRobert:
Zuigerstang alleen gaat ook niet lukken.
Je krukas bepaalt de slag.
Nooit echt een fan geweest van dit model maar deze ziet er wel lekker uit zo
Meest smoelloze MB ooit?
OT: geen tribute voor Burt the Bandit op AB, foei zeg!
@sezz: Rip In Pontiac ouwe baas 😭
@toyotafortuner: 10.4
@sezz: Buford T. Justiceee
Bekend van hoovies garage op jijbuis
@papa: I bought the cheapest..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik wist niet dat auto motor und sport in die tijd in het Engels schreef…
@a110: inderdaad, verrassend correct oom nog. En toch hoor ik dat verschrikkelijke Duitse accent erbij wanneer ik het lees 😂
Toch vind ik dat de gaafste tuning flink cilinders uitboren voor meer inhoud en pk’s.
@thomasthomas: je ziet er alleen niks van
Heerlijke auto.
Heb zelf een W202 C280 en die komt al behoorlijk rap van zijn plek.
Is echt zo’n auto die je naarmate je hem langer hebt, steeds meer gaat waarderen.
De versnellingsbak schijnt van een W124 500 te komen. Na 96 ook verkrijgbaar met 5 traps automaat.
Ikzelf zou een model na 95 nemen. Die hebben een wat mooiere dashboard.
En dan heb je nog roest problemen. Echt jammer want de W202 vind ik een verfijnde W201 maar door sommige details en roest zeker niet legendary als de W201.
Best mooi in het rood!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Altijd al een zwak gehad voor deze C, zelfs eentje gereden voor korte tijd. Het was uiteraard niet de AMG maar desalniettem een heel fijne auto met veel ruimte. Prachtige optie vond ik de knop voor de achterste hoofdsteunen: als je die indrukte klapte die neer zodat je beter zicht naar achteren had. Om dan vervolgens thuis ze weer met de hand rechtop te moeten zetten. Iedereen die meereed knalde meteen die knop in. Heerlijk.
Ik vond ‘m sinds 1994 al mooi, en dat is niet veranderd. Doet u mij maar een C43 AMG, met S-klasse V8!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).