Deze Alpina kan niet achter een Alpina hangen

Auteur: , 64 Reacties

Ondanks dat zo'n D5 S 780 Nm en xDrive heeft, is het (lang) niet voldoende.

Er zijn caravans en er zijn caravans. Om de caravan hangt een zweem van melancholie en dan niet de goede vorm ervan. Mensen werken hun hele leven knetterhard. Aan het einde van de carrière wordt er een caravan aangeschaft om “daarmee eindelijk te gaan genieten van het leven.” Alsof het een laatste kans is op een gelukzalig leven alvorens je ‘zaliger‘ wordt genoemd. Let’s face it: een caravan is zes plankjes, maar dan op wielen.

Maar is die aanname wel terecht? Want we weten dat er in de Verenigde Staten zoiets is als Airstream. Deze bouwen de coolste caravans die je je maar voor kunt stellen. Mede dankzij het tijdloze aluminum design en het feit dat er bijna standaard een reusachtige GMC Yukon XL bij lijkt te zitten. Een bijzonder gave combinatie. In Nederland moeten we het vaak doen met een Tabbert voor een Kia Carens. Is meteen een stuk minder spectaculair. Maar daar komt nu een einde aan!

Adria Alpina

Want als je wil, kun je nu een bijzondere caravan kopen in Nederland en wel de Adria Alpina 903 HT Supreme. Een hele lange naam, maar het is dan ook een héle lange caravan. Het gevaarte is namelijk 11,03 meter lang. De breedte is ook niet verkeerd: 2,46 meter, alhoewel dat getal wel vaker voorkomt bij caravans. De sleurhut is voorzien van alle gemakken zoals een toilet, douche, soft close schuifladen, voortent, verwarming, koelkast, boiler en Adria i-exterieur. Wat dat laatste is weten wij ook niet, maar eerlijk is eerlijk: het interieur ziet er strak uit.

Kosten van dit alles? 38.900 euro om precies te zijn. Dat is een hele hoop geld, maar een beetje zeil- of motorboot van 11 meter uit 2016 met hetzelfde comfort kost een veelvoud ervan. Je moet wel een goede auto uitzoeken om deze caravan te kunnen trekken. De caravan is namelijk 2.326 kg zwaar en het maximum totale gewicht bedraagt 2.800 kilogram. Dit ga je niet trekken met een Alpina dus. De XD3 mag het meest trekken van alle Alpina’s, maar komt met 2.400 kg te kort. Ondergetekende gaat voor een Land Rover Discovery SD6, die mag 3.500 kg trekken. Je eigen voorkeur kun je laten doorschemeren in de comments! De advertentie kun je HIER bekijken.



64 reacties

Met een Mercedes G63 6X6 kun je deze zeker trekken
@autospotterkerkrade: Een g 6×6 is te lang, totale combinatie moet binnen de 16.50 meter blijven. Het voertuig mag dus niet langer zijn dan 5.50 meter. Met 5.85 is hij dus te lang.
@kevinbergwerff: Hoezo 16.50? Dat is voor een trekker-oplegger, een caravan auto met auto mag 18 meter zijn. Of 18.75, als je het als CE rijbewijs gaat rijden.
Als je kermis exploitant bent kan ik me voorstellen dat zo’n monster caravan toch wel prettig is. En als je op de camping een heel veldje voor je zelf wilt ook 😉
@mashell: Plus: het is ook wel tof dat de caravan net zo veel overhang heeft als de gemiddelde kermis-exploitant-BMW 7 serie uit 1986…
Nu ben ik een niet-kampeerder, maar als deze op de camping aankomt vraag ik iedereen om te filmen bij het plaatsen ervan. Ongetwijfeld een heerlijk schouwspel, ook al zal ie wat motortjes op de willen hebben.
@bischero: Het ding zal toch eerst de camping óp moeten.

Wordt een heel feest met die uitzwaai…..
@bischero: deze sleurhut heeft ook niks met camperen te maken.
@iannuzi: een sleurhut heeft überhaupt niets met kamperen te maken…
@s73phan: de definitie van kamperen is voor iedereen anders. De een geniet van een klein tentje en de ander van een dikke caravan.
Beetje vaak tanken onderweg, je rijdt 1 op 2 denk ik met dat bakbeest achter je
@lekkerlinksrijden: voor de luchtweerstand maakt de lengte niet uit. 2.50 breed en hoogte is niet heel ongewoon.
@flutterby: nee dat niet, maar wat denk je van het gewicht?
@lekkerlinksrijden: dat heeft totaal geen invloed op de luchtweerstand.. En op het verbruik valt het ook wel mee. Een vrachtwagen doet 1 op 3 met 25x dat gewicht. De impact van gewicht op verbruik is beperkt zo lang he niet veel optrekt of klimt.
@flutterby: en wat gaan de meeste doen met een caravan? Richting Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk enz, en daar heb je wel eens last van bergen
@lekkerlinksrijden: met een caravan van 10m lekker door de bergpas, succes.
@flutterby: dankjewel
@flutterby: Ja, maar die motoren zijn 13 liter groot en hebben 3000nm koppel. Dit is appels met peren. Feit is gewoon dat een Focus met een 6 meter caravan zuiniger rijdt dan een Discovery met een 11 meter caravan door gewicht en motorblok. De lengte op zichzelf is irrelevant.
@phaeton: weet je nog die M3 die zuinig was als een Prius op vol vermogen? Het zou mij niet verbazen als een Discovery met 11m caravan minder verbruikt dan een Focus met 6m, al heeft de breedte meer impact als de lengte..

Vergeet ook niet dat de Discovery een aanzienlijk groter deel van de caravan uit de wind haalt. Achter de Focus bied diezelfde caravan méér weerstand.
@flutterby: *dan een Prius
@lekkerlinksrijden: dat valt heel erg mee hoor, ik rij met de airstream 1op9 bij 110 op de cruise. Mijn airstream weegt vakantieklaar ook rond de 3000kg is echter wel wat beter gestroomlijnd
Sinds wanneer is 2326kg meer als 2400kg? Veel bagage kan er niet mee, maar kan er prima achter. Helemaal als je de kogeldruk eraf haalt en de 10% marge tot een boete er bij smokkelt.

Overigens zie ik de toegevoegde waarde niet van caravans die twee assen nodig hebben. Met 6m opbouw heb je ruimte zat voor een gezin van 5.
@flutterby: meer dan, koekebakker
@flutterby: omdat dat het “leeg” gewicht is. Daar komen nog 400kg aardappels bij.
@jpoers: 110 kg op de kogel (100+10%) en 10% van 2400 maakt nog is 240 kg. Dat maakt 350 plus 64 officiële laadcapaciteit. Genoeg voor 400kg aardappels!

Overigens kan je in de kofferbak nog een keer 400kg aardappels
kwijt, misschien wel 2x.
@flutterby: waarom 2 assen? Heel makkelijk veel stabieler en fijner rijden, ook met elke bult onderweg. Klapband is ook niet meteen catastrofaal
Van buiten lijkt het een hele wagen, maar van binnen is hij best wel krap.

Bij onze Tabbert Baronesse is het juist andersom, die oogt van buiten compact:

https://goo.gl/images/31dhuq

Maar binnenin heb je meer ruimte dan je zou verwachten:

https://goo.gl/images/952kCx
@moveyourmind: Hé, is dat niet de Tardis Baronesse ipv Tabbert Baronesse?
@moveyourmind: Heb je ook foto’s van je oude S-klasse?
@moveyourmind: tabbert had op de caravan beurs altijd een apart hoekje voor deze lijn. Met daarvoor aan een tafel de meest louche uitziende verkoper in Nederland. Speciaal uitgezocht op de doelgroep
Beetje jammer dat-ie geen uitschuifbare compartimenten heeft.
Is toch wel een must voor deze klasse tegenwoordig.
Ford F-150 ervoor of een MB Sprinter ervoor!
@smoked: RangeRover SC er voor
@kennone: de range rover l322
Uit de hieronder genoemde special!
Die mag nog meer trekken.
@gietturbo: die bedoel ik ook met de 4.2 of 5.0SC motor voor het geluid👌🏼
@kennone: ik zal het nog mooier maken , ik heb een l322 ,de 3.6 TD , wel model 2010 met de leds ;)
Daarom vond ik de special ook zo leuk.
Onder zo een lang ding had ik toch meer wielen/assen verwacht
Bijna 40.000 en geen airco? Een strak interieur, dat dan weer wel.
@snuif: 38k is zonder opties waarschijnlijk… ik vind dat redelijk laag als ik dat vergelijk met prijs van de mobilhome waarmee mijn schoonouders heel Europa afschuimen… zoiets kost gauw 60 a 70k en heeft alleen maar een fiat chassis en motor meer dan dit 😋
@tjorque: dit is een tweedehandse
Ik ben wel een enthousiaste caravanner. Wat onhandig is aan deze Adria is dat als je als ouder bij het naar bed gaan door de kinderslaapkamer moet met het risico dat ze wakker worden. Ik zou eerder gaan voor een LMC Meastro 735K.
Ben ik de enige die helemaal niets heeft met alles dat tegenwoordig met led licht wordt opgeklooid? Of het nu een auto, moderne woning en nu dus ook een caravan is.. Ledstrips overal ledstrips! Ik vind het maar niets.
@kle500: Ik vind dat ze het interieur in dit geval wel opwaarderen.
Zo zo, geen Max referentie? Chapeau!!
@gekkenhuis: ze spreken toch over een Max. massa van 2800kg?
https://youtu.be/IAQ4QnBXAns voor de liefhebber… stond een video van op hun fb pagina.
Weet je wat er leuk is aan een caravan?


Helemaal niets
Doe mij maar een hotel:P
Gaaf! Maar dat is vooral vanwege de grootte. Heb verder niet zo veel met caravans
Je kan op de camping verkondigen dat je de grootste hebt…..als je er überhaupt al op kan komen…snap waarom sommige dit porno vinden :,)
Die eeuwige reactie: heeft niks met kampen te maken. Nee inderdaad, en dat is dus een heel groot pluspunt!
Gewoon een Kia Sorento er voor zetten. Eentje met de 3.3 mag 3,5 ton trekken. Dus kan makkelijk
Ik zou als ik student was dit huren ipv een kamer.
@dutchdriftking: dat kan. Net buiten amsterdam bijvoorbeeld.
Valt me nog mee dat er geen harmonica-constructie in het midden zit!
Ik stond vanmorgen nog naast een Tabbert Comtesse 600 tendemasser. Dat was vroeger echt de shit!
Pas op. Zwenkt uit.
Gaaf ding! Mijn ouders hadden vroeger een Hobby 720, (denk net een maatje kleiner dan deze) Een Volvo XC90 V8 er voor en een gemiddeld verbruik van 1 op 3!! En dan hadden we de Pyreneeën nog niet gehad!! Voordeel was wel dat we vaak konden stoppen voor een ijsje of een Bifi worstje.
Een JCB fasttrack weet er wel raad mee
Momenteel in Amerika, als je de caravans hier ziet die vast zitten in(!) de laadbak van een dikke RAM 3500 of ander dually monster is dit niet zo speciaal meer…
Ik zou er een beige met bruine Suburban 454 ervoor hangen (dus met de dikste motor van 7.4 liter)
Zwager van me heeft een Polar,enkelasser die al meer dan 50.000 kost.Dan valt de rprijs van dit gevaarte wel mee,toch?
Kan gewoon achter mijn eigen Discovery II maar ik slaap liever in de daktent. Denk dat de off-road eigenschappen niet zo best zijn van deze sleurhut.
Q7 V12 TDI of Dodge Ram oid

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).