
We gaan vandaag eens kijken naar de dikste vierzits coupé’s met supercharged V8 van deze planeet.
Voor de Autoblog lijstje op de maandag zijn we er niet vies van om eventjes terug te kijken naar de dikkere auto’s van weleer. Uiteraard schenken we graag aandacht aan enorme Suzuki’s en Kei-cars, maar voor vandaag hebben we ‘blubberdik keer blubberdik’ voor je. Uiteraard is het een heel specifieke groep auto’s die we gaan behandelen.
Vierzits coupé’s met supercharged V8
Het gaat namelijk om vierzits coupé’s met supercharged V8. Waarom? Nou, het is een uitstervend soort auto. Dat is jammer, omdat deze namelijk tamelijk briljant is. Een coupé is altijd gaaf. Je geeft vormgeving de voorkeur boven praktisch gemak. Nice. Maar met de vier zitplaatsen heb je nog wel een bruikbare auto. Natuurlijk, niets is puurder dan je eigen Caterham bouwen, maar dat is meer een voertuig zoals je een motorfiets gebruikt, niet zozeer een auto.
Dan een korte verklaring voor het motortype, een V8 met mechanische compressor is nu eenmaal bijzonder dik. Kijk, een V8 is sowieso altijd goed. Vaak iets groter en krachtiger dan dat je nodig hebt. Met een mechanische compressor erop, wordt zo’n motor alleen beter, bruter en gaver. In tegenstelling tot een of twee turbo’s, behoud je de directe gasrespons en een fraai geluid. Die laatste twee zullen leiden en nog meer rijdersvreugde, kortom: dit zijn de zeven gaafste vierzits coupé’s met supercharged V8:
Mercedes-Benz CL55 AMG (C125)
2002

Aanvankelijk lijkt de Mercedes-Benz SL55 AMG de droomkandidaat voor dit lijstje. Ondanks de aanwezigheid van een achtcilinder, is het strikt genomen een Roadster (met inklapbare hardtop) en is het geen vierzitter. De CL55 AMG AMG heeft wél een achterbank. En wat voor een! Het is een echte vierzitter.
De basis van de auto is dan ook de S-Klasse. In dit gezelschap is het niet de snelste of lichtste (maar de traagste en zwaarste). Toch is het de auto waarmee je moeiteloos in de begrenzer van Emmerich naar Lörrach blaft en net zo fris weer uitstapt. Met 500 pk en 700 NM heeft de 5.4 liter V8 altijd over. Dat niet alleen, het apparaat klinkt ook precies hoe je wil dat deze klinkt: discreet, maar een beetje vunzig.
Ford Mustang Shelby GT500
2014

Dat gaat in deze Mustang niet lukken. Het is het andere uiterste als het gaat om vierzits coupé’s met supercharged V8. De eerste Mustang GT500 was niet echt perfect. Ja, je had 10% meer vermogen dan een op papier soortgelijke BMW M6, maar 50% minder wegligging. Je zou denken dat Ford dat aan ging pakken in de loop der jaren. Nou, nee. Met name die motor kreeg meer en meer aandacht. Aan het einde van de levenscyclus vond Ford hem goed genoeg om hem aan @Wouter mee te geven.
De 660 pk sterke V8 klinkt enorm indrukwekkend. Op de snelweg kom je erachter dat de auto absoluut niet aerodynamisch is en dat een starre as met goedkope bouwkwaliteit niet bepaald verfijnd is. Maar hey: het apparaat kost in zijn thuisland net zoveel als een BMW 330i met leren bekleding.
Aston Martin V8 Vantage V600
1999

Een compleet andere benadering van het concept vierzits coupé’s met supercharged V8 is deze Aston Martin V8 Vantage. Misschien is het wel de grondlegger. Het is een soort luxe, Britse Musclecar. Maar dan verfijnder en hoogwaardiger. Maak niet de fout door te denken dat dat ‘betrouwbaarder’ betekent. Dat is namelijk niet het geval. Maar de in Newport Pagnell met de hand gebouwde GT is het ultieme schoolvoorbeeld van iets te dik.
De 5.3 liter groter Tadek Marek V8 is voorzien van niet één, maar twee compressors. Dit apparaat heeft altijd koppel én een directe gasprespons. Volgens Aston Martin ging die in 4 seconden naar de 60 mph (ging ‘ie niet) en moest ‘ie 200 mph halen (haalde die niet). Maakt niet uit, op alle andere disciplines was de Vantage V600 bloedsnel.
Alpina B6 S Coupé
2007

Voor deze categorie auto’s, de vierzits coupé’s met supercharged V8, is het vrij eenvoudig om te kijken naar Britse en Amerikaanse auto’s. Duitse auto’s zijn veelal Mercedessen (of varianten op basis van een Mercedes). Gelukkig is daar Alpina nog. De B6 en B6 S Coupé zijn het comfortabele alternatief op een BMW M6 (E63). In veel opzichten was de B6S ook beter dan de M6: hij zag er dikker uit, de motor paste beter bij het karakter van de zware coupé.
Ook was er aanzienlijk meer koppel voorhanden én was de transmissie superieur. Het is de ideale AMG voor mensen die absoluut geen AMG willen, maar wel de kwaliteiten van een AMG. De B6 Coupé had een 4.4 liter V8 met 500 pk, de B6 S Coupé deed er nog een schepje bovenop met 530 pk. Er zijn er slechts 95 van gebouwd.
Cadillac CTS-V
2009

Heel af en toe, als General Motors wilt, maken ze briljante rijdersauto’s speciaal voor petrolheads. De CTS-V zo’n auto. Prijstechnisch was de Cadillac CTS-V Coupé een concurrent voor de BMW M3 Coupé, maar je maakt net zo makkelijk gehakt van een M6 Coupé (daar is ‘ie weer). De twee uitlaten in het midden geven de auto een aparte aanblik. Het is niet direct de mooiste coupé, maar wel een heel bijzondere.
Vrij praktisch ook, want zowel de ruimte op de achterbak als kofferbakruimte waren relatief toegankelijk. Natuurlijk, de motor kon je ook krijgen in een snellere Corvette of een goedkopere Camaro ZL-1. Beide zijn vrij hardcore, terwijl de CTS-V ook nog een beetje raffinement en luxe biedt. Bonuspunt: je kon de auto krijgen met een handbak!
Jaguar XKR-S
2012

De Jaguar XKR is een auto die enorm heeft geprofiteerd van een supercharger. De Jaguar achtcilinders zijn in ongeblazen toestand welgemanierd, beschaafd en ingetogen. Met zo’n blaastoeter wordt het geheel wel iets spannender. De XKR-S doet er een flinke schep bovenop. Er zijn er twee geweest.
De eerste serievan de XKR-S is bijzonder fraai, maar de tweede serie heeft 130 pk méér en een enorme spoiler, dus die wint. Omdat het geen Duitse auto is, kon je gewoon 300 km/u halen. Er was zelfs een nog heftigere XKR-S GT, maar die had geen achterbank (maar een rolkooi) en hoort derhalve niet in deze lijst met vierzits coupé’s met supercharged V8 thuis.
Dodge Challenger Hellcat Redeye Widebody (LC)
2019

Er zijn een enorm aantal varianten op basis van de Challenger Hellcat. Dit is een van de dikste. Of om heel eerlijk te zijn, we hebben eigenlijk geen flauw idee. Om de drie uur lanceert Dodge een nieuw apparaat op basis van de Hellcat. In dit geval is de de versie met de sterkere V8 (Redeye) en het bredere koetswerk (Widebody). Wat je er mee moet? Nou, heel hard accelereren.
Met vier personen, want de achterbank in zo’n Challenger is verrassend ruim. Alleen daarom hoort deze in het lijstje vierzits coupé’s met supercharged V8 thuis. Ondanks dat het natuurlijk hilarisch is, dat ze zo’n auto bouwen, is het wel jammer dat ‘ie niet écht wordt doorontwikkeld. Het is niet een wezenlijk andere auto dan de reguliere Hellcat en de sensaties zijn ook niet afwijkend.
Bonus: Novitec Maserati MC Sportline (M145)
2013

Ok, deze slepen we even met de haartjes erbij. Het is namelijk geen fabrieksauto, wat eigenlijk wel de bedoeling was. Niet dat we daar melding van hadden gemaakt, maar toch. Het gaat om vierzits coupé’s met supercharged V8. De Maserati GranTurismo is een van de fraaiste vierzits coupé’s. Dat niet alleen, het is ook een vrij ruime auto. Je kunt echt mensen kwijt op de achterbank. Het enige nadeel is de motor, waarbij het verbruik en geluid niet in relatief staan tot de prestaties. 430 Nm op 2.000 kg is gewoon een tikkeltje karig.
Novitec loste dat op met een mechanische compressor. Alle upgrades zijn behoorlijk in OEM-kwaliteit uitgevoerd. Het koppel; steeg naar 624 Nm, terwijl je 646 pk tot je beschikking had. Perfect voor de betere tussensprint en een stopsnelheid van meer dan 300 km/u.
Meer lezen? Dit zijn de 15 dikste sportsedans van de jaren ’90.
ALPINA all day every day
@bart1976: hoor alleen altijd bij BMW dat de V8 motoren en met name de Turbo/compressor V8 nogal snel olie verbruiken.
@anthwan: klopt. Vaak de klepseals
@bart1976: ja en nee. Ik heb wel eens mee gereden met een B5 van die generatie. Leuke snelle auto maar toch weinig emotie voor de power. Ik heb ook vaak in de Jaguar XKRS gereden en dit rijdt wel een stuk specialer… heel gaaf zelfs zeker met dat geluid!
@3246cm252kw: ja eens. Heb een B5 Touring gehad. Veel power maar vooral ook comfortabel.
@bart1976: super gaaf! Alpina blijft prachtig en een andere klasse! Heel snel maar geen uitgemonsterde auto. Gewoon een hele chique luxe en hele snelle cruiser 😎
Poooooh die CL55 en V8 Vantage. Als ik per ongeluk het winnende lot van de oudjaarstrekking vind zijn dat auto’s die ik in de collectie zou willen hebben. Dat waren echt de stoerste muscle cars toen ik 10 was. Ooit een programma gezien waarin een dikke gozer met 280 over de autobahn reed in zijn Vantage, gewoon omdat ie dat tof vond om te doen, liefst iedere dag 2x. Heeft indruk gemaakt, 20 jaar later en ik weet het nog steeds.
Ah, die Vantage V600. Bijzonder ding. Wat nou, dubbel DIN? Gewoon 2x enkel DIN! En had deze niet de dymag-wielen met holle spaken zodat de ‘extreem lage bandwang’ (…) niet het rijcomfort zou bederven? Gaaf spul. En slecht. Dus nog gaver.
Allemaal dikke bakken.
De Jaguar of Maserati. Wat een prachtige wagens en onovertroffen sound. Heerlijk!
@simonferrari: Overigens de Maserati niet in deze verschrikkelijke samenstelling. Doe maar gewoon donkerblauw, alcantara interieur en zilveren wielen.
Dat kan er voor mij maar 1 zijn. De Shelby GT500, wat een heerlijk fout, gaaf en briljant apparaat. En het geluid van een jankende Supercharger is echt geweldig.
De mooiste blijft voor mij de ’03/’04 Terminator Cobra. Originele compressor vervangen met een Kenne Bell en je hebt een beest van een wagen die je op kilometers afstand kunt horen aankomen. En de 4.6 V8 klinkt het beste van alle V8’s, vind ik dan 😁
@maxidyne: helemaal mee eens! Wat een brute machine is dat zeg. De YouTube filmpjes heb ik te vaak gezien. Miste hem al in dit rijtje.
Die CTS-V coupe blijft een beest. Populair platform voor tuning. Met simpele tuning echt veel vermogen uit te halen. Blijven ook best prijzig nog. Zeker een knappe. Persoonlijk vind ik em als station nog toffer maar die zijn echt zeldzaam. Zo’n XK is ook tof. Er rijdt al heel lang een cabrio XK-RS hier. Echt mooi geluid, lekker zwaar.
@e34m5touring: Dan neem ik de sedan wel. Die vind ik echt gaaf. Wel eens gereden ook, echt een beest van een ding zonder tuning of wat dan ook. Geen idee wat ze nog kosten maar hier in Europa zal de spoeling wel dun zijn en de prijs navenant.
Op Mobile komen er wel eens wat langs. Zeker de laatste generatie blijft duur. Zelfs in de US. Wel een beest van een wagen. En als je de pers mag geloven rijdt het echt geweldig.
Lastig. Ik neig heel erg naar de Aston Martin. En als die niet meer voorradig is een Caddilac graag.
Een supergaaf lijstje. Mag ik daar nog de Bentley Brooklands Coupe aan toevoegen?
Nee, da’s een twin turbo
@willeme: de eerste generatie XKR was een jaartje eerder dan de Vantage ;)
@dizono: Dat beweer ik toch ook niet ;-).
Daarbij: 1999 is specifiek voor de ‘V600’-modellen. De ‘gewone’ V8 Vantage (ook met 5.3 bi-compressor) was er al in 1993 ;-).
Oefffff die BMW.
Hoe is het mogelijk zoiets lelijks te produceren.
Je zou denken dat zon merk dat maar 1x doet, maarja toen was daar de i3……
Kag, Aston en Maserati houden het lijstje leuk.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heb het altijd een apart gezicht gevonden. Het dikke zeugenuiterlijk van de Aston Martin op van die lichtgewicht (ogende) velgen.
Er zit werkelijk geen 1 wagen tussen die ik zou laten staan, mooi lijstje! Als ik kon kiezen zou het gaan tussen de Maserati (in een deftigere kleur) en de Alpina.
De Aston en de Challenger, gewoon omdat ze zo fout zijn dat ik ze supergaaf vind.
Geen van die auto’s koop je voor het fijnere stuurmanswerk. En als het gewoon hard vooruit moet kunnen als het stoplicht op groen springt en daarbij vooral ook een indrukwekkend geluid moet maken, doe dan maar een Challenger. Lekker sinister uiterlijk ook. Iets obscuurder dan een Mustang.
Gave auto’s, maar bij het merendeel vraag ik me af; “vierzits?” :P
er zitten stoelen achterin, dus officieel gezien is het een 2+2 dus meestal, of in andere woorden, een vierzitter….
De Maserati voor mij (ook zonder SC erop graag hoor, en absoluut in een kleurstelling als dit) en anders de CTS-V. De rest is mij allemaal te ingetogen.
Zo’n Alpina B6 S heb ik onlangs nog op geboden op een veiling in het buitenland. Ik vind de 6 serie al een van de mooiste BMW’s ooit gemaakt en de Alpina is het summum wat mij betreft.
Helaas (net) misgelopen, wat ik die die graag een gehad.
Pauperbakken.
De djèèèg XK(R/RS) aub. Wat een klasse bak. Wat een bak klasse.
De V8 Vantage heb ik altijd al een geweldige auto gevonden. Toen ik zelf begon met spotten, in 2003, kwam ik Bram Moszkowicz wel eens tegen in een groene. Perfecte kleur, en heel indrukwekkend om te zien. In Londen staat permanent een grijze V600 (met de vijfspaakswielen) op straat, samen met een DB7 Vantage Zagato. De Le Mans, met onder andere wat extra happers en roosters, was de zwanenzang. Dat het dan geen echte circuitauto is, is dat dan nog belangrijk?