Voilà, dit wordt de nieuwe helm voor de Formule 1

Auteur: , 32 Reacties
Voilà, dit zijn de nieuwe helmen voor de Formule 1

Kijk, een beslissing van de FIA waarmee we wél kunnen leven.

Als overkoepelde organisatie van talloze auto- en motorsporten is de FIA o.a. verantwoordelijk voor de veiligheid van duizenden coureurs. De FIA zet zich al meer dan twintig jaar écht in om de verschillende raceklasses waarover zij de leiding hebben veiliger te maken. Hiermee maken ze niet altijd vrienden, maar veelal zijn de ontwikkelingen gerechtvaardigd. Na het drama rondom de halo, probeert de FIA het nu goed te maken door het ontwerp van de helmen terug te brengen naar de ’80.

Goed, het is natuurlijk niet de insteek geweest om de helmen er stoerder uit te laten zien. Dat gezegd hebbende is het een neveneffect dat we met open armen ontvangen. De FIA heeft in een nieuw standaard gedicteerd hoe de helmen eruit moeten zien en aan welke eisen ze moeten voldoen om in de Formule 1 gebruikt te mogen worden. Onder andere Bell, Stilo, Schuberth en Arai hebben nauw met de FIA samengewerkt om ervoor te zorgen dat de koningsklasse ze volgend jaar al in gebruik kan nemen.

Voilà, dit zijn de nieuwe helmen voor de Formule 1

De nieuwe helmen hebben een vizieropening dat met 10 mm is verlaagd, zodat er beter beschermd wordt tegen rondvliegende projectielen. Bijkomst is dat de helmen hierdoor een fraai retro-design krijgen dat de meeste Formule 1-fans wel zullen kunnen waarderen. Daarnaast wordt er een steviger materiaal gebruikt, zodat de kans op doorboren of pletten kleiner wordt.

Fabrikanten die ze willen produceren, moeten zich aan veertien strenge eisen houden. De FIA dicteert onder meer dat de maximale deceleratie niet boven de 275G uit mag komen, wanneer de helm door verschillende projectielen op verschillende snelheden wordt geraakt. Daarnaast moet de vizieropening ijzersterk zijn en moet de helm een vlammenzee van 790 graden Celsius kunnen weerstaan.

Het invoeren van de nieuwe helmen is een van de laatste projecten onder leiding van Safety Director Laurent Mekies. De Fransman, die ongetwijfeld op een stapel geheimen zit, vertrekt binnenkort naar het Formule 1-team van Ferrari om daar een belangrijke technische rol uit te voeren.



32 reacties

Mooi. Dus met deze nieuwe superhelm kam die Halo er weer vanaf of wat?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: shit, net weer te laat
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: je moest ook tot 5500 toeren wachten he, dat verklaart de boel.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: bij mij sta je bovenaan in de lijst, dus die andere gozaahh is te laat
@barryyy: grappig op de pc staat vtec bovenaan en in ik in de app. Nooit eerder gezien. 😄
@str8six: ik zie het nu ook. Gelijkspel!
Mooi, met zo’n superhelm kan de HALO er weer af.
@str8six: die HALO vind ik echt helemaal niet erg ten opzichte van de reglementen en het geluid van de motoren. Stel je voor dat die dingen weer ouderwets geluid maken dan maakt zo’n HALO toch niks meer uit?
@mukmans: helemaal mee eens, maar dat is een ander onderwerp. ;-)
Formule Mad Max lijkt me! (kijkend naar de bovenste afbeelding)
Maar wat is er nou zo retro aan deze helm?
@sportevo: Het lijkt op een ei.
Dit zijn aanpassingen die niemand zal afkeuren lijkt me zo. De Halo daarentegen… Hoewel ik me niet zo heel erg stoor aan die Halo, ziet het er wel totaal niet uit.
Lelijk ding, lijkt wel een brievenbus!
En door die halo is het zicht al minder….
@misterpepper:
Geen probleem voor Max, die rijdt duidelijk op het gevoel…
@StijnB: dat gaat hem erg goed af dit seizoen… zondag weer een kans.
Stefan Bellof, wat een talent was dat zeg.
@dave130r: Hoop niet dat Max in dezelfde ‘was en het had zo mooi kunnen zijn categorie’ terecht komt. Zijn vader werd ooit ook Al’s een talent bestempeld maar kwam als grindhapper, roekeloos, agreseor en vrouwenmepper te boek te staan. Laten we gelopen dat zijn zoon niet hetzelfde lot te wachten staat.
@autodrome: hopen
@autodrome: tikken op een smartphone plus rare autocorrectie is een bitch sometimes
@autodrome: Sorry dat ik zo reageer maar ik vind het jammer dat Max er weer bij gehaald word. Ja die knul is getalenteerd en ik hoop het allerbeste voor hem ondanks zijn zeer teleurstellende seizoens start. Waar ik niet tegen kan is de Max Mania hype, heel Nederland kijkt ineens Formule 1 en denken dat ze er vanalles vanaf weten maar zodra Max uitvalt zetten ze de TV af. Voor mij heeft voornamelijk de Nederlandse inbreng het plezier van Formule 1 weggehaald want ook ik GING ieder bijna ieder jaar naar Spa Francorchamps toe, voor mij hoeft dat nu dus niet meer met die gekte. Jos is voor mij nog steeds koning, ik word dan ook bijzonder pissig als mensen hem afzeiken met zijn grindbak escapades, ze vergeten dat Jos geweldige dingen liet zien in veel minder goed materiaal.

/Einde rant.
Ofwel is het vizier supersterk, ofwel de randen van de opening. Maar de opening zelf?

Anyway: volgende stap zijn richtingaanwijzers, airbags, 3 puntsgordels en isofixs.
@luxaeterna: allemaal in de helm!?

Hoewel ik al wel eens motorhelmen heb gezien met een ‘derde’ remlicht erin
Hmm lijkt wel zo’n duikershelm uit 1860… niet heel mooi. En wat de Halo betreft, ben er aardig aan gewend, als je de auto van nu naast die van 2016 zet ziet de laatste er nogal knullig uit met die veel te hoge achterspoiler!
@dutchdriftking: haha inderdaad. Die nieuwe spoilers staan zoveel beter.
10mm maar? Lijkt veel meer zo op de headerfoto.
@ikleesookoverautos: met 10 mm lager wordt bedoeld 10 mm minder hoog.
@ikleesookoverautos: 1 cm kan veel verschil maken. Althans, dat zegt mijn vriendin altijd..
Het is te hopen dat Hamilton hem nog wil aandoen als hij niet meer bij z’n handschoenen past.
Het doet me ook wat denken aan de Indycar-helmen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).