Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’

Auteur: , 54 Reacties

Vorig jaar presenteerde Volkswagen in China een radicaal sportief concept op basis van de Golf, de R400. Hierbij blijft het echter niet, want we mogen een productieversie verwachten.

Deze woorden – in feite een herhaling van wat VW vorig jaar al zei – tekende Car Magazine rond de Autosalon van Shanghai op uit de mond van Heinz-Jakob Neusser, de motorenman van Volkswagen.

Minimaal 400 pk, geen elektrohulp

De 2.0 TFSI gaat in productetrim minimaal 200 pk/liter leveren, en misschien nog wel een beetje meer (denk in de richting van de Audi TT420). Hiermee streeft VW Mercedes-AMG voorbij, dat 180 pk/l uit zijn ’45’-blok haalt.

We zouden nu een opmerking kunnen plaatsen over de vraag of je er ook je eigen gratis olietanker bij krijgt, maar dat zou een beetje makkelijk zijn, en eerlijk gezegd hebben we ook geen zin in een geblindeerde Transporter die voor de deur post..

In 2016 moet de Golf R4xx realiteit zijn, misschien zien we a.s. september in Frankfurt (op de IAA) al het eerste beeld.



54 reacties

Je kan van VW zeggen, maar ze maken toch af en toe wel vette wagens. De Golf R is zo’n wagen, en dit word ook weer zo’n beest…
Ook een beetje koppel, of kom je er de drempels niet mee op..
@rikus: Wat denk je, 400 pk? Dan zal er wel fatsoenlijke koppel zijn. Ik verwacht niet dat die boven de 15000 toeren gaat draaien om aan zn 400 pk te komen.
@Joerek: Er zijn zat auto’s met een hoop vermogen, wat in de praktijk toch vies tegenvalt. Vorige RS3 bijvoorbeeld.
@Joerek: die zal best koppel hebben maar of het bruikbaar koppel is dat is wat anders. Het zal best een ‘karaktervol’ blok zijn bij dagelijks gebruik.
Ik heb deze in Wolfsburg mogen aanschouwen, en ik kan daarbij zeggen: doen!
400pk?

Yes!!!
Eerst al een Golf R variant. Vervolgens een Golf met 400pk.. Heeft een koffiedame daar in wolfsburg de suiker per ongeluk verwisseld met wat anders?
@kapitein:
nee hoor, het ziet er nog altijd saai uit, rijdt nog altijd ruk en is nog altijd onbetrouwbaar!
@RazorHead: Knap dat jij al ervaring hebt met een auto die nog niet eens op de markt is!

Misschien is wat minder azijn door je eten een idee?
De achterkant is wel fantastisch!
Gaaf hoor! De journalisten waren best positief over de Golf R. Dit kan dus wel echt een kanon worden. Daar staat tegenover dat ik twijfels heb bij de betrouwbaarheid.
@berlinetta: autojourno’s… Ik heb weleens een race gedaan tegen jongens van een prominent blad. Ze deden het best aardig, maar duidelijk geen podiummateriaal. En de week erna in een filmpje weer een auto afkraken op z’n wegligging. Ik moest er toen een beetje om glimlachen.
Nu de 450 pk RS3 afwachten…
@scottishcarspotter2000:
Tenminste met een 5 cilinder!!
Niks meer aan veranderen en zo in productie nemen, maakt mij hebberig een wolf in schaapskleren. Leuk toch in een Golf veel supercars zoek rijden.
Ik vraag mij ineens af hoeveel PK’s ze gaan lepelen in de Veyron opvolger de Chiron :)
R400= om de 400km olie verversen?
@bsxc2: dat zal idd geen wagen worden om een wereld reis mee te maken
Ik wacht met deze tot mijn tuner zijn job kan doen ;-)
Als ik deze 1.6TDI bluemotion label, val ik wel door de mand :-(
Een type R met LOBA turbo doet dit toch ook?? Scheelt ws weer een lading een euro’s vanwege de slurptaks.
Ben wel erg benieuwd hoe 400pk uit n 2L 4cilinder aanvoelt. Het MOET wel heel anders zijn dan mijn V8.
Heeft ie ook ’n aparte tank voor de olie..?
http://www.autoblog.nl/nieuws/olieverbruik-tfsi-motoren-van-vag-rijst-de-pan-uit-76451
@volvoturbo: ze zijn bezig met een mengsmering concept
@st33fie: yes, the return of the two stroke.
Powerband die begint bij 5000 toeren ;)
Da’s lekker veel!
En rijdt zo’n 2.0 nog een beetje fatsoenlijk als de shit er compleet uitgeperst wordt?
Dat wordt een moeilijke keuze als crimi’s moeten kiezen voor een vluchtauto. Wordt het een rs4 of de golf r400 ?
@maliks: rs4 natuurlijk..
Oh ze gaan de rs3 tunen en rebadgen?
400 liter motorolie tussen de onderhoudsbeurten.
Peugeot 308 hybridR killer?
ABT motorsport heeft al een 370pk en 400pk Golf R kost iets van 2500 tot 4500,- voor de 400pk versie.

Het is wel zo dat Golf 400R later ook weer is te chippen. Op na de 500pk.
Knal de 2.5 5 cil turbo uit de rs3 erin dan!! Past precies
@arii: dat zou idd mooi zijn
Hele dikke wagen en met 400 pk denk ik ook wel een leuke top snelheid
Zal mij benieuwen of deze echt komt. Wat k kost en of t gelimiteerd is. Of dat het net zo iets als die golf W12 wordt
Laat ze eerst die oliezuipende blokken maar eens oplossen, kan nooit lang heel blijven VAG kennende op dit moment.
Krijgt deze naast een benzinetank ook een aparte olietank?
@redbeams:
Deze wordt 2takt…, oh wacht, dat zijn alle VAG blokken op dit moment.
Dus zijn ze terug bij DKW….
je hebt beste klap van de molen gekregen als je deze golf wilt boven een amg of een rs. sowieso een golf…. laatste mooie golf was de type 1 gti.
Ben benieuwd naar de motor. Single turbo wordt wel laggy denk ik dan. Al is dat hedendaags al een stuk minder. Maar ik kan me de FQ400 test bij TG nog wel voor de geest halen. 80 in 5 en een 1.6 Stilo Stationcar fluit je voorbij…Het zal vast wel een DSG worden, die schakelt toch wel terug. Heb het concept toen gezien bij Cars and Coffee in Amsterdam. Zag er wel dik uit. Zou het niet kopen maar vind het niet lelijk.
@E34M5Touring: geen single turbo maar waarschijnlijk die elektro turbo die op stroom opspoelt uit die Audi studie-modellen een TT concept een een A5 meen ik. Of de supercharger + turbo combi, it’s been doen before.
@w0o0dy: Ja maar die twin charging is alleen toegepast bij kleine motorinhoud en tov deze relatief laag vermogen. En daar waren de resultaten al niet super. Hoe gaat dat dan met 400pk. Wellicht wordt het inderdaad die electro turbo. Thanks voor de info!
@E34M5Touring:
Twin charging werkte al prima in the 80ies.
Al hebben we het dan wel over Lancia en de groep B.
Lancia had twee types, de in de rally gebruikte combi van roots blower en turbo en de twinturbo triflux.
De triflux heeft de rallypaden om bekende redenen niet gehaald maar was een juweeltje. 1.8 4in lijn met aan weerszijde een uitlaatsysteem en een turbo.
Het gaat te ver om de techniek hier helemaal te beschrijven maar voor de techneuten, Google is je vriend.
@jrk68: Ik ben bekend met de twin charger blokken van Lancia. Met als hoogtepunt de 600+pk sterke Lancia Delta Intergrale ECV (met intercoolers the size of bbq’s). Maar die hoefden geen 250k km’s mee te gaan en hadden een iets strakker onderhoudregime natuurlijk. En please correct me if i’m wrong maar die ECV had Triflux en heeft toch nog gereden in Group S? Niet meer in Group B waar ik denk dat je op doelt maar die heeft nog wel zand gezien dacht ik ;)
@E34M5Touring:
De Ecv II, die met triflux heeft nooit serieuze competitie gezien.
Dat was een proto om te laten zien hoe Groep B eruit zou hebben gezien Ls het niet verboden zou zijn geweest.

Over de betrouwbaarheid, een Vag benzine motor haalt tegenwoordig de 2,5 ton ook niet meer zonder 3 major rebuilds….
Al draagt een aap een gouden ring…
Een TFSI motor dus daar moet iedere 1000km een liter olie bij….
Waarom maakt VW een Golf met 400 pk? Ze kunnen beter de tsi betrouwbaar en probleemloos maken. Distributieketting problemen bij alle tsi motoren, ook bij de Golf VII weer….

Kopers denken een goede auto aan te schaffen en krijgen later de rekening.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).