• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 april 2015 om 14:10 – 54 Reacties

Afbeelding Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’Afbeelding Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’Afbeelding Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’Afbeelding Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’Afbeelding Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’Afbeelding Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’Afbeelding Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’Afbeelding Volkswagen: ‘de Golf R400 komt er’

Golf R400 concept
Vorig jaar presenteerde Volkswagen in China een radicaal sportief concept op basis van de Golf, de R400. Hierbij blijft het echter niet, want we mogen een productieversie verwachten.

Deze woorden – in feite een herhaling van wat VW vorig jaar al zei – tekende Car Magazine rond de Autosalon van Shanghai op uit de mond van Heinz-Jakob Neusser, de motorenman van Volkswagen.

Minimaal 400 pk, geen elektrohulp

De 2.0 TFSI gaat in productetrim minimaal 200 pk/liter leveren, en misschien nog wel een beetje meer (denk in de richting van de Audi TT420). Hiermee streeft VW Mercedes-AMG voorbij, dat 180 pk/l uit zijn ’45’-blok haalt.

We zouden nu een opmerking kunnen plaatsen over de vraag of je er ook je eigen gratis olietanker bij krijgt, maar dat zou een beetje makkelijk zijn, en eerlijk gezegd hebben we ook geen zin in een geblindeerde Transporter die voor de deur post..

In 2016 moet de Golf R4xx realiteit zijn, misschien zien we a.s. september in Frankfurt (op de IAA) al het eerste beeld.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, golf, r400, Volkswagen

Vorig bericht: « 23 inch en een dikke zes-in-lijn: dit is de BMW die je wilt!
Volgend bericht: In dit Nederlandse Autohotel kun je je supercar stallen »

Lees Interacties

Reacties

  1. dimi zegt

    24 april 2015 om 14:19

    Je kan van VW zeggen, maar ze maken toch af en toe wel vette wagens. De Golf R is zo’n wagen, en dit word ook weer zo’n beest…

    Login om te reageren
  2. rikus zegt

    24 april 2015 om 14:19

    Ook een beetje koppel, of kom je er de drempels niet mee op..

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      24 april 2015 om 14:43

      @rikus: Wat denk je, 400 pk? Dan zal er wel fatsoenlijke koppel zijn. Ik verwacht niet dat die boven de 15000 toeren gaat draaien om aan zn 400 pk te komen.

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        24 april 2015 om 15:04

        @Joerek: Er zijn zat auto’s met een hoop vermogen, wat in de praktijk toch vies tegenvalt. Vorige RS3 bijvoorbeeld.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        24 april 2015 om 16:46

        @Joerek: die zal best koppel hebben maar of het bruikbaar koppel is dat is wat anders. Het zal best een ‘karaktervol’ blok zijn bij dagelijks gebruik.

        Login om te reageren
  3. mercedesclk350 zegt

    24 april 2015 om 14:22

    Ik heb deze in Wolfsburg mogen aanschouwen, en ik kan daarbij zeggen: doen!

    Login om te reageren
  4. baasbas zegt

    24 april 2015 om 14:23

    400pk?

    Login om te reageren
  5. autofreaker zegt

    24 april 2015 om 14:29

    Yes!!!

    Login om te reageren
  6. kapitein zegt

    24 april 2015 om 14:34

    Eerst al een Golf R variant. Vervolgens een Golf met 400pk.. Heeft een koffiedame daar in wolfsburg de suiker per ongeluk verwisseld met wat anders?

    Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      24 april 2015 om 21:51

      @kapitein:
      nee hoor, het ziet er nog altijd saai uit, rijdt nog altijd ruk en is nog altijd onbetrouwbaar!

      Login om te reageren
      • kapitein zegt

        25 april 2015 om 19:30

        @RazorHead: Knap dat jij al ervaring hebt met een auto die nog niet eens op de markt is!

        Misschien is wat minder azijn door je eten een idee?

        Login om te reageren
  7. medemblikker zegt

    24 april 2015 om 14:36

    De achterkant is wel fantastisch!

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    24 april 2015 om 14:48

    Gaaf hoor! De journalisten waren best positief over de Golf R. Dit kan dus wel echt een kanon worden. Daar staat tegenover dat ik twijfels heb bij de betrouwbaarheid.

    Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      24 april 2015 om 16:34

      @berlinetta: autojourno’s… Ik heb weleens een race gedaan tegen jongens van een prominent blad. Ze deden het best aardig, maar duidelijk geen podiummateriaal. En de week erna in een filmpje weer een auto afkraken op z’n wegligging. Ik moest er toen een beetje om glimlachen.

      Login om te reageren
  9. scottishcarspotter2000 zegt

    24 april 2015 om 14:50

    Nu de 450 pk RS3 afwachten…

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      24 april 2015 om 18:55

      @scottishcarspotter2000:
      Tenminste met een 5 cilinder!!

      Login om te reageren
  10. michaelcorleone zegt

    24 april 2015 om 14:52

    Niks meer aan veranderen en zo in productie nemen, maakt mij hebberig een wolf in schaapskleren. Leuk toch in een Golf veel supercars zoek rijden.

    Login om te reageren
  11. michaelcorleone zegt

    24 april 2015 om 14:56

    Ik vraag mij ineens af hoeveel PK’s ze gaan lepelen in de Veyron opvolger de Chiron :)

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      25 april 2015 om 00:32

      @michaelcorleone: 1500

      Login om te reageren
  12. bsxc2 zegt

    24 april 2015 om 15:03

    R400= om de 400km olie verversen?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      24 april 2015 om 15:19

      @bsxc2: dat zal idd geen wagen worden om een wereld reis mee te maken

      Login om te reageren
  13. erikspeed zegt

    24 april 2015 om 15:06

    Ik wacht met deze tot mijn tuner zijn job kan doen ;-)

    Login om te reageren
  14. erikspeed zegt

    24 april 2015 om 15:08

    Als ik deze 1.6TDI bluemotion label, val ik wel door de mand :-(

    Login om te reageren
  15. ghost zegt

    24 april 2015 om 15:09

    Een type R met LOBA turbo doet dit toch ook?? Scheelt ws weer een lading een euro’s vanwege de slurptaks.

    Login om te reageren
  16. s62b50 zegt

    24 april 2015 om 15:13

    Ben wel erg benieuwd hoe 400pk uit n 2L 4cilinder aanvoelt. Het MOET wel heel anders zijn dan mijn V8.

    Login om te reageren
  17. volvoturbo zegt

    24 april 2015 om 15:31

    Heeft ie ook ’n aparte tank voor de olie..?
    http://www.autoblog.nl/nieuws/olieverbruik-tfsi-motoren-van-vag-rijst-de-pan-uit-76451

    Login om te reageren
    • st33fie zegt

      24 april 2015 om 15:39

      @volvoturbo: ze zijn bezig met een mengsmering concept

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        24 april 2015 om 16:46

        @st33fie: yes, the return of the two stroke.
        Powerband die begint bij 5000 toeren ;)

        Login om te reageren
  18. philipf zegt

    24 april 2015 om 15:51

    Da’s lekker veel!

    Login om te reageren
  19. EnthousiaST220 zegt

    24 april 2015 om 15:57

    En rijdt zo’n 2.0 nog een beetje fatsoenlijk als de shit er compleet uitgeperst wordt?

    Login om te reageren
  20. maliks zegt

    24 april 2015 om 16:03

    Dat wordt een moeilijke keuze als crimi’s moeten kiezen voor een vluchtauto. Wordt het een rs4 of de golf r400 ?

    Login om te reageren
    • casperfcb zegt

      24 april 2015 om 17:56

      @maliks: rs4 natuurlijk..

      Login om te reageren
  21. mrrallycross zegt

    24 april 2015 om 16:06

    Oh ze gaan de rs3 tunen en rebadgen?

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      24 april 2015 om 16:23

      @mrrallycross: Nee?

      Login om te reageren
  22. faalhaas zegt

    24 april 2015 om 16:36

    400 liter motorolie tussen de onderhoudsbeurten.

    Login om te reageren
  23. miezemiez zegt

    24 april 2015 om 16:47

    Peugeot 308 hybridR killer?

    Login om te reageren
  24. schellekens006 zegt

    24 april 2015 om 16:54

    ABT motorsport heeft al een 370pk en 400pk Golf R kost iets van 2500 tot 4500,- voor de 400pk versie.

    Het is wel zo dat Golf 400R later ook weer is te chippen. Op na de 500pk.

    Login om te reageren
  25. arii zegt

    24 april 2015 om 17:03

    Knal de 2.5 5 cil turbo uit de rs3 erin dan!! Past precies

    Login om te reageren
    • erikspeed zegt

      25 april 2015 om 07:08

      @arii: dat zou idd mooi zijn

      Login om te reageren
  26. bmwjvds zegt

    24 april 2015 om 17:06

    Hele dikke wagen en met 400 pk denk ik ook wel een leuke top snelheid

    Login om te reageren
  27. Dutchdriftking zegt

    24 april 2015 om 17:12

    Zal mij benieuwen of deze echt komt. Wat k kost en of t gelimiteerd is. Of dat het net zo iets als die golf W12 wordt

    Login om te reageren
  28. bofkont zegt

    24 april 2015 om 18:02

    Laat ze eerst die oliezuipende blokken maar eens oplossen, kan nooit lang heel blijven VAG kennende op dit moment.

    Login om te reageren
  29. redbeams zegt

    24 april 2015 om 18:57

    Krijgt deze naast een benzinetank ook een aparte olietank?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 april 2015 om 21:52

      @redbeams:
      Deze wordt 2takt…, oh wacht, dat zijn alle VAG blokken op dit moment.
      Dus zijn ze terug bij DKW….

      Login om te reageren
  30. gerjan zegt

    24 april 2015 om 21:47

    je hebt beste klap van de molen gekregen als je deze golf wilt boven een amg of een rs. sowieso een golf…. laatste mooie golf was de type 1 gti.

    Login om te reageren
  31. E34M5Touring zegt

    24 april 2015 om 23:32

    Ben benieuwd naar de motor. Single turbo wordt wel laggy denk ik dan. Al is dat hedendaags al een stuk minder. Maar ik kan me de FQ400 test bij TG nog wel voor de geest halen. 80 in 5 en een 1.6 Stilo Stationcar fluit je voorbij…Het zal vast wel een DSG worden, die schakelt toch wel terug. Heb het concept toen gezien bij Cars and Coffee in Amsterdam. Zag er wel dik uit. Zou het niet kopen maar vind het niet lelijk.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      25 april 2015 om 00:36

      @E34M5Touring: geen single turbo maar waarschijnlijk die elektro turbo die op stroom opspoelt uit die Audi studie-modellen een TT concept een een A5 meen ik. Of de supercharger + turbo combi, it’s been doen before.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        25 april 2015 om 08:58

        @w0o0dy: Ja maar die twin charging is alleen toegepast bij kleine motorinhoud en tov deze relatief laag vermogen. En daar waren de resultaten al niet super. Hoe gaat dat dan met 400pk. Wellicht wordt het inderdaad die electro turbo. Thanks voor de info!

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          25 april 2015 om 09:09

          @E34M5Touring:
          Twin charging werkte al prima in the 80ies.
          Al hebben we het dan wel over Lancia en de groep B.
          Lancia had twee types, de in de rally gebruikte combi van roots blower en turbo en de twinturbo triflux.
          De triflux heeft de rallypaden om bekende redenen niet gehaald maar was een juweeltje. 1.8 4in lijn met aan weerszijde een uitlaatsysteem en een turbo.
          Het gaat te ver om de techniek hier helemaal te beschrijven maar voor de techneuten, Google is je vriend.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            25 april 2015 om 10:10

            @jrk68: Ik ben bekend met de twin charger blokken van Lancia. Met als hoogtepunt de 600+pk sterke Lancia Delta Intergrale ECV (met intercoolers the size of bbq’s). Maar die hoefden geen 250k km’s mee te gaan en hadden een iets strakker onderhoudregime natuurlijk. En please correct me if i’m wrong maar die ECV had Triflux en heeft toch nog gereden in Group S? Niet meer in Group B waar ik denk dat je op doelt maar die heeft nog wel zand gezien dacht ik ;)

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              25 april 2015 om 10:43

              @E34M5Touring:
              De Ecv II, die met triflux heeft nooit serieuze competitie gezien.
              Dat was een proto om te laten zien hoe Groep B eruit zou hebben gezien Ls het niet verboden zou zijn geweest.

              Over de betrouwbaarheid, een Vag benzine motor haalt tegenwoordig de 2,5 ton ook niet meer zonder 3 major rebuilds….

              Login om te reageren
  32. z3cabby zegt

    25 april 2015 om 01:08

    Al draagt een aap een gouden ring…

    Login om te reageren
  33. 730ld zegt

    25 april 2015 om 13:14

    Een TFSI motor dus daar moet iedere 1000km een liter olie bij….

    Login om te reageren
  34. horzel zegt

    30 april 2015 om 11:35

    Waarom maakt VW een Golf met 400 pk? Ze kunnen beter de tsi betrouwbaar en probleemloos maken. Distributieketting problemen bij alle tsi motoren, ook bij de Golf VII weer….

    Kopers denken een goede auto aan te schaffen en krijgen later de rekening.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North