Volkswagen en SEAT hebben een ernstig gordelprobleem

Auteur: , 47 Reacties

Dat kan niet door de beugel.

Volkswagen en SEAT hebben een ernstig gordelprobleem

De VAG-groep is via een relatief lange omweg op de hoogte gekomen van een gevaarlijk probleem. Dankzij het Finse autoblad Tekniikan Maailma hebben ze ontdekt dat een aantal auto’s onjuist werkende gordels hebben, die op hoge snelheid kunnen ontkoppelen.

Het blad ontdekte dat de gordelsluiter voor de stoel linksachter bij een scherpe manoeuvre los kan komen, doordat de gordelsluiter van de middelste stoel, die iets hoger is gepositioneerd, eroverheen schuift en hem in zo’n hoek weet te raken dat hij de riem linksachter ontkoppelt. Hierdoor heeft de passagier ineens geen gordel meer aan, juist op een moment dat ‘ie hem eigenlijk het hardst nodig heeft. Bij een dergelijke manoeuvre is dat exact het tegenovergestelde van het ideale scenario.

Het Finse autoblad rapporteerde het probleem bij Volkswagen, nadat ze er veelvuldig mee te maken hadden gekregen. De Finnen voerden op dat moment tests uit met de Seat Arona, de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo—allemaal auto’s van het MQB-platform. Het gaat om de huidige modellen.

Volkswagen heeft in de tussentijd nog geen officiële terugroepactie in het leven geroepen, maar kon het Britse Autocar al wel vertellen dat ze druk bezig zijn met het vinden van een oplossing voor de ontwerpfout. Voorlopig adviseert Volkswagen haar klanten de middelste achterstoelen van de desbetreffende modellen niet te gebruiken.



47 reacties

Kijk, dat kan gewoon in Europa. “gebruik je product maar ff niet of half”.. En daarmee afdoende.
@lekkaah: ja, dit zou nooit gebeuren in Nigeria (om maar een land te noemen)
@iannuzi: Ben benieuwd hoeveel belasting je daar betaald..
@lekkaah: Zolang er geen oplossing is heeft het geen enkele zin de auto’s terug te roepen. Dit is vrij normaal.
@sketcher: Er is altijd een oplossing, het is zoals vaak gewoon een rekensommetje..
@lekkaah: Eerst moet er een fatsoenlijke oplossing gevonden worden en eventueel nieuwe onderdelen gemaakt dat gaat niet van zelf. Uiteraard komen kosten ook om de hoek. Fabrikanten willen zoiets wel eens negeren tot het bekend (Ford Pinto is een bekend voorbeeld) wordt maar zullen dan uiteindelijk met een oplossing komen. Maar dan moet die eerst gevonden en ontwikkeld worden.
@sketcher: net zoals de boosdoener van de omlaagvallende ramen bij VAG. Dat bleek een kunststof onderdeel te zijn dat doormidden kon breken. Werd gewoon hetzelfde inferieure onderdeel gemonteerd, terwijl in de handel ook hetzelfde onderdeel in metaal te krijgen was.

Voor mij de reden om de auto te verkopen en nooit meer een VAG mobiel aan te schaffen…
@lekkaah: Ja, ander formaat stokje of misschien een opzet-stukje …
@lekkaah: Da’s waar. Wat ook waar is: Hier heb je instituten die het uitzoeken, zodat het probleem tenminste bekend wordt.
Consumentenbescherming staat in de VS van Amerika op een beduidend hoger peil dan in de EU, waar Duitsland een dominante lobby heeft die vrijwel allesbepalend is.
@kempenaer: kletspraat! Customer satisfaction daar zijn ze wel top in.
Knullig, vraag me af of dit komt doordat ze tegenwoordig steeds minder fysiek testen en meer virtueel/digitaal CAD testen. Dit is eigenlijk iets wat bij het testen van prototypes naar voren had moeten komen.
@sketcher: ik denk dat je dit kunt vergelijken met hoe de eerste A Klasse mbv de elandtest op z’n kant werd gelegd. Of te wel: “je hebt het pas door als je het ziet”. Dit zijn problemen die pas in een specifieke testomgeving en omstandigheden aan het licht komen. De vraag is dan ook gerechtvaardigd óf dit ooit in de ‘reguliere’ praktijktesten zou zijn aangetoond.
@rrrobert: Daar zijn langdurige test met prototypes ook juist voor om dit soort onverwachte problemen aan het licht te brengen. Nu wordt er steeds minder langdurig getest en dus meer van dit soort dingen over het hoofd gezien.
@sketcher: maar juist daarom maakte ik het vergelijk met de “elandtest”. Die A Klasse was óók door en door getest, juist vanwege het feit dat Mercedes met dit model een nieuw marktsegment betrad. In die tijd stonden simulatietesten nog lang niet op het niveau van tegenwoordig. En tóch bleek de bochtenstabiliteit onder heel specifieke omstandigheden te wensen over te laten.

Datzelfde kan ook nu weer opgaan voor die autogordel in de VAG modellen. Je kúnt domweg niet alle scenario’s in de praktijk testen. Het zou m.i. pas een schandaal worden als ze dit wél bij een test boven water hadden gekregen maar er niks aan hebben gedaan. (Google maar eens op “Unsafe at any speed” uit 1965, over de onveiligheid van de Chevrolet Corvair.)
@rrrobert: mijn punt is alleen als iemand die in de auto industrie in R&D werkt dat het een trend is dat er minder fysiek getest worden en dat we meer van dit soort kleine problemen zien die vroeger wel aan het licht zouden zijn gekomen.
@RRRobert: precies. En zo te lezen duurde het ook bij de Finse journo’s even voordat ze door hadden wat er nou precies gebeurde, onder welke omstandigheden enzo.
Toch vreemd. Gordels zijn al tig jaar exact hetzelfde..
@stfu: in dit geval gaat het dus niet om de gordels, maar om de manier waarop twee naast elkaar geplaatste sluitingen ten opzichte van elkaar gemonteerd worden.
Haha weer dat VAG. Keer op keer komt het bedrijf negatief in het nieuws met o.a. sjoemelsoftware, omkoopschandalen, etc., etc. Laten we eens massaal hun producten links liggen? Wellicht veranderen ze dan van mentaliteit?
@quinn: vag is de grootste auto producent ter wereld , vrij logisch dat procentueel ook het meeste nieuws vandaan komt, goed en slecht
@slickrick: sorry, maar de alliantie: Renault-Nissan-Mitsubishi is de grootste autoproducent ter wereld en daar hoor je eigenlijk nooit iets negatiefs over. Nee hoor VAG spant echt de kroon voor wat betreft hun manier waarop ze met “kostbare” consumenten omgaan. In en-in slechte club!
@quinn: de ‘geboorte’ van het concern was natuurlijk al fouter dan fout. Het zit gewoon in hun genen. Niks geleerd van opa’s fouten 🙄
@406_v6: Hoezo was dat slecht? Adolf Hitler was dan niet de meest aardige persoon op de wereld, maar zijn eis om een betaalbare auto te maken voor het volk is toch iets goeds? Zonder hem bestond de Autobahn ook niet.
@quinn: dat licht eraan hoe je het definieert , vag heeft in 2017 10.74 miljoen stuks verkocht en de PSA Nissan Mitsubishi alliantie 10.61 miljoen volgens Forbes…..het is dus stuivertje wisselen

Je hoort nooit slechte dingen uit de Franse hoek omdat klanten de gemiddeld kwaliteit voor lief nemen, zo hoor je ook nooit iets van maserati
@quinn: Mitsubishi en Nissan liggen anders óók heftig onder vuur vanwege het sjoemelen met verbruikscijfers en uitstoot. Sterker nog, Mitsubishi is door Renault-Nissan overgenomen juist vanwege het feit dat dit merk anders waarschijnlijk alle schandalen niet zou hebben overleefd. Nu kon het voor een appel en een ei door het Frans-Japanse conglomeraat worden ingelijfd.
@quinn: dit vind ik meer een ‘honest mistake’ dan een keihard bewijs van een door en door verdorven mentaliteit. Maar dat kan geheel en al aan mij liggen.
@quinn: gaat vooralsnog niet gebeuren denk ik; teveel mensen die alles over dit soort onderwerpen negeren in de media, simpelweg omdat het ze niet boeit. Hun vag doet het vrijwel altijd en is alleen maar een middel om van a naar b te gaan, niks meer en niks minder. “Wij” petrolheads gaan daarentegen los op zo wat alles wat er in de media verschijnt over de heilige koe en aanverwante artikelen.
@quinn: Jij boycot dus ookal jaren lang Apple, Google, Shell en Samsu en Shell
@quinn: mensen interesseren zich totaal niets voor de problemen omdat “het goeie auto’s zijn” als bijvoorbeeld Honda dit had gedaan, was het bedrijf al kapot gegaan, maar VAG kan alles doen wat ze willen, aangezien iedereen die auto’s maar blijft kopen
@quinn: vertel eens dan, wat is die ‘etc. etc.’ dan volgens jou?

Of is dat synoniem voor uit de nek zwetsen?
@yzord: oh ik kan nog wel even doorgaan hoor. Naast de eerder door mij genoemde zaken, zijn er oa nog de TSI motorenproblematiek, excessief olieverbruik bij diverse motortypen, DSG bakproblemen, terugroepacties welke niet naar behoren worden opgelost / gecommuniceerd. Coulance regelingen welke alleen bij de hardste schreeuwer (consument) worden opgelost, enfin zo kunnen we nog wel even doorgaan.
@quinn: ah je bedoelt issues waar andere fabrikanten ook last van hebben?

Juist daarom ben ik overgestapt op VAG. Omdat andere fabrikanten eenzelfde arrogantie hebben, maar VAG betere kwaliteit levert.
@yzord: haha, betere kwaliteit. Duidelijk iemand die echt niet snapt hoe het zit. Yzord je bent duidelijk gebrainwasht door VAG. Fact check de diverse Reliability lijstjes, oa JD power, etc.
@quinn: dan rij je toch lekker door op je PSA plastic gebakje haha.

De groeten
@yzord: wat een ongelooflijk dom antwoord van je. Ongefundeerd en niet op feiten gebaseerd. Loser
@quinn:
[quote]Laten we eens massaal hun producten links liggen?{/quote]
Zo doelbewust vals spelen. Ik had graag gezien dat de politie zijn auto ergens had gekocht. Precies wanneer diesel-gate op zijn hoogte punt zat komt de overheid met het nieuws dat ze weer zoveel VW’s hebben aangeschaft.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/410185/politie-zweert-bij-vw
Wacht….de gordel van de zitplaats linksachter ontkoppelt dus adviseert VAG om de middelste zitplaats niet te gebruiken???
@vroaaar: “daar een dichtgeklikte beugel van de middenriem de linkerriem kan losklikken” … als je die middelste dus niet gebruikt, kun je veilig de zitplaats linksachter gebruiken.
@dawwg: daar kun je toch ook niet fatsoenlijk zitten?
@vroaaar: beetje lezen helpt allicht…
@vroaaar: ja, vind het ook erg raar.. de beschrijving klopt niet. Want als er linksachter niemand zit, kan je dus wel prima in het midden plaatsnemen.
“Dat kan niet door de beugel.”

Wat heeft Audi hiermee te maken :-)?
@erik2907: ook V.A.G.?
Dan zou je dus op de achterbank iemand in het midden én links achterin moeten hebben. Als je 2 personen achterin hebt zullen die altijd links en rechts zitten. Dus moet je al met 3 personen op de achterbank zitten.

In een Polo (of de andere genoemde kleine Seats)!

Dat doe je toch niemand aan?
En dan moet je ook nog eens hard door de bocht gaan.

Onwaarschijnlijk scenario.
@sabrerator: 3 kinderen op de achterbank kan prima, maar daarmee zal je niet in zo’n situatie belanden als bij die test.
Altijd weer die finnen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).