Helemaal officieel: de Volkswagen Golf VIII

Auteur: , 65 Reacties

Geen verrassingen meer: dit is de nieuwe Golf!

Hoe belangrijk is de Golf? Zeer belangrijk. Dat klinkt als een mening, maar wij durven het een feit te noemen. Al sinds 1974 rolt de auto van de band als de nieuwe ‘Jan Modaalauto’ van Volkswagen, voortbordurend op het succes van de Kever. In de middenklasse heeft de auto altijd kunnen scoren: 35 miljoen Golfs rolden er van de band sinds 1974. De interessegroep is breed, door de vele uitvoeringen is de kans groot dat je hem kunt betalen en de auto heeft altijd de ‘gouden middenweg’ kunnen zijn. Bovendien was er de Golf GTI, de nog snellere Golf R(32) en sinds de Golf VII ook de hybride GTE en zelfs een e-Golf. Kortom: de auto is belangrijk en wij durven te stellen dat meer potentiële kopers dan bij andere auto’s dit bericht lezen uit serieuze interesse.

Exterieur
Dus, what’s new? Het uiterlijk niet. Niet alleen zijn er al veel lekplaatjes en spyshots die een goed beeld gaven, ook was te auto eerder vandaag in vol ornaat te zien. Algemeen gezegd is de nieuwe Golf een voorzichtige evolutie van zijn voorganger. Allemaal geen probleem, maar dat zorgt ervoor dat wij er eigenlijk niks meer aan toe te voegen hebben. Hij kan er weer even tegenaan, zo je wil.

Feitelijke verbeteringen van het nieuwe exterieur: ten eerste, de Cw-waarde van 0,275. De auto snijdt makkelijker door de lucht heen dan ooit. Ook de dimensies gaan erop vooruit: 4.284 mm lang (4.255 mm voor de Golf VII), 1.789 mm breed (onveranderd ten opzichte van de VII) en 1.456 mm hoog (1.452 mm voor de Golf VII), met een wielbasis van 2.636 mm (onveranderd ten opzichte van de VII). Vrijwel gelijk: het platform van de Golf VIII is wederom het MQB-platform, maar dan voorzichtig vernieuwd. Overeenkomsten qua plaatwerk met de Golf VII zijn niet toevallig.

Golf zijkant

Interieur
Waar vooral de vernieuwingen van de Golf VIII zitten: onderhuids. Met name het interieur is helemaal op de schop gegaan. Bij de Golf VII zijn laatste facelift ging het al de goede kant op, met het grote touchscreen en voor het eerst de optie om voor de Audi-esque Virtual Cockpit te kiezen. Virtual Cockpit maakt uiteraard ook deel uit van de nieuwe Golf, het is standaard in de VIII. Hierdoor oogt het interieur moderner.

Golf interieur

Daarnaast kiest ook Volkswagen dit keer voor een hooggeplaatst touchscreen en loopt het scherm door vanuit de tellers. Een visueel voordeel maar een potentieel ergonomisch nadeel is de bediening voor de klimaatregeling. Die zit, net zoals bij bijvoorbeeld Peugeot, nu in het scherm verwerkt. Niet in een aparte knoppenbrij of via een tweede touchscreen. Op zich geen probleem, mits het vloeiend werkt. Laten we dat hopen voor VW. Voor de rest is de cockpit strak en modern, maar de rest van de layout ziet eruit alsof Golf VII-bestuurders geen integratieproblemen gaan krijgen in de Golf VIII.

Een klein stukje detail wat we nog even leuk vinden om te benoemen, is de regio rondom de versnellingspook. In de handgeschakelde versie gewoon een pook, maar als je de DSG kiest, krijg je een piepkleine versnellingsknop à la Porsche 992. Hét bewijs dat een gigantische hendel echt niet meer hoeft in moderne auto’s met automaat.

Golf 8

Techniek
Technische vernieuwingen borduren voort op bestaande features maar dan verbeterd, zoals de werking van het touchscreen en spraakbediening. Ook de connectiviteit van de Golf gaat erop vooruit. Zo is de navigatie interactief en altijd in contact met nuttige plaatsen op je route. Volkswagen noemt als voorbeeld dat als er een restaurant op je route zit, je met één druk op de knop locatie en contactgegevens kunt invoeren, zodat bijvoorbeeld het nummer direct gebeld wordt en je een reservering kunt maken.

Een andere innovatie is Car2X. Dit is een service waardoor auto’s onderling kunnen communiceren. In de kinderschoenen van deze feature dekt het alleen andere Car2X-gebruikers. Het doel is dat bij gevaren of opmerkelijke situaties, alle Car2X-auto’s binnen een bereik van 800 meter het gevaar kunnen mededelen. Zo blijf je op de hoogte van files, stilstaande auto’s op de snelweg, et cetera. Een laatste vernieuwing is het nieuwe scala aan rij-assistenten, die werken nu actief tot en met 210 km/u. Er wordt gesproken van assistentie op het gebied van remmen en sturen. Uiteraard is dat in combinatie met, dan niet de precieze functie van Adaptieve Cruise Control (ACC) en Lane Keep Assist (LKA).

ID Light

De nieuwe koplampen en achterlichten van de Golf vallen, net als elektrische broer ID.3, onder de nieuwe noemer IQ Light. Met nieuwe LED-Matrix-koplampen, LED-achterlichten en dynamische knipperlichten, is de Golf helemaal up to date met de nieuwste lichttechnieken. IQ Light is overigens optioneel.

Ook speelt Volkswagen in op connectiviteit met je smartphone. Door het nieuwe systeem genaamd WeConnect kun je de auto niet alleen op afstand voorverwarmen, de lichten bedienen en een logboek bijhouden: ook werkt Volkswagen aan volledige smartphone-integratie als sleutel voor je Golf. Bovendien komt er optioneel ook ‘WeConnect Plus’, die features zijn, nou, lees zelf maar.

Area Alert, Speed Alert, Horn & Turn Signals, Online Anti-Theft Alarm, Online Auxiliary Heater, Remote Ventilation Control, Lock & Unlock, Departure Times (for plug-in hybrid drive), Air Conditioning (for plug-in hybrid drive), Charging (for plug-in hybrid drive), Online Traffic Information plus hazard information, Online Route Calculation, filling stations and charging stations, Online Map Updates, Parking Spaces, Online POI Search, Online Voice Control, We Deliver (makes it possible to receive deliveries and services in the Golf), Internet Radio, Media Streaming, Wi-Fi hotspot.

De mogelijkheden van smartphone-integratie in de auto zijn verder dan ooit. Dus dit is een mooie innovatie waar veel potentie in zit: het klinkt veelbelovend.

Motoren
Onder de motorkap vinden we nieuws. De TSI- en TDI-motoren niet perse, maar we noemen ze toch even voor de volledigheid:
-TSI: 1.0 driecilinder met 90 of 110 pk, 1.5 viercilinder met 130 of 150 pk,
-TDI: 2.0 viercilinder met 115 of 150 pk.

Vooral bij de TDI-motoren is gelet op extra schoonheid. Zo wordt NOx verminderd door de toevoeging van AdBlue-techniek. Dit ‘schoonmaakmiddel’ wordt vaker en vaker gebruikt om de NOx-uitstoot te verminderen. Iets wat Volkswagen wel kan gebruiken uiteraard: maar dat is bij deze volledig achter de rug.

Het écht schone nieuws komt uit de hoek van de eTSI- en eHybrid-motoren. We beginnen even bij de eHybrid, die komt ons namelijk het bekendst voor. Hierbij wordt de aandrijflijn van de vorige Golf GTE uitgebreid tot twee nieuwe versies: dat wisten we. De eerste is zowat identiek aan de Golf GTE: het 1.4 TSI-blok wordt gekoppeld aan een 13 kWh-batterijpakket en levert 204 pk. In eerste instantie heet hij eHybrid, maar een nieuwe GTE met 245 pk komt later.

eTSI is het nieuws, al kun je aan zien komen wat het is. Dit zijn TSI-motoren gekoppeld aan een mild-hybrid systeem, zoals bij concerngenoot Audi gaat het om een 48V-systeem. Er komen drie eTSI’s: 110, 130 en 150 pk. Nu al rijp voor een flinke portie keuzestress in het motorenaanbod van de Golf VIII, en VW maakt het niet makkelijker in de toekomst. Een nieuwe GTI, GTI TCR en R staan voor later op de planning, deze krijgen een 2.0 TSI-motor die pas in een later stadium onthuld wordt. Een sportdiesel (GTD) met een opgevoerde 2.0 TDI en ook een 1.5 TGI-motor (aardgas!) volgen later. Uiteraard hoef je geen nieuwe e-Golf te verwachten: die rol gaat de ID.3 vervullen.

Ten slotte
Wat betreft uitrustingsniveaus verandert er ook het één en ander. In plaats van Trendline, Comfortline en Highline heten de basispakketten nu Golf, Life en Style. Daarboven vinden we uiteraard nog de welbekende R-Line, die de Golf een sportiever aanzicht geven. Ook debuteert daarmee in Europa het nieuwe R-logo. Zoals verwacht dropt VW de driedeurs variant en komen alle gradaties van de Golf met vijf deuren.

De standaard Golf klinkt als de kale versie, maar komt al met Virtual Cockpit, LED-koplampen en LED-achterlichten, het 8,25 inch touchscreen en de basisversie van WeConnect. Prijzen en beschikbaarheid volgen in een later stadium: de Golf VIII zal in maart 2020 in Nederland geleverd worden.

Golf generaties

De achtste generatie Golf markeert 45 jaar van de middenklasse hatchback. Elke generatie mag bestempeld worden als een succes, met miljoenen verkochte Golfs per generatie. We willen geen keiharde voorspellingen doen, maar de VIII kan wel eens het begin van het einde zijn. Met de ID.3 als ‘tweede revolutie’ na de revolutie van de Kever naar Golf, lijkt het erop dat de ID.3 belangrijker dan de Golf wordt. Nogmaals, pin ons daar niet op vast. Maar de interesse lijkt te schuiven, als het aan Volkswagen ligt. Met een breed scala aan nieuwe techniek is het op papier weer de beste Golf ooit. Laten we hopen dat het ook zo uitpakt voor het merk uit Wolfsburg.



65 reacties

Spannond!!1! Ik durf te voorspellen dat dit de laatste golf generatie zal zijn.
@sanderp: Als je dit zo duidelijk weet zou ik deze capaciteiten elders aanwenden.
@wimof: met sponsering van volledig elektrische modellen wordt het voor de andere technieken zwaar weer. Schrap de sponsoring en de vertrouwde Golf vult de oprit weer.
@sanderp: ik heb zo ook het vermoeden dat er aan het einde vh jaar meer id3 ’s op kenteken gezet zijn in NL dan nieuwe golfjes.. iets met subsidies en bijtelling .. helemaal als daar ook nog een variant uitvoering van verschijnt.. de tijd zal t ons leren.
Ik vind hem best geslaagd, en ja, no-nonsense. Veel beter te pruimen dan die ID.3 met gekke MPV-kenmerken.
@detroitv8: Ben je dan ook tegen dingen als euthanasie, het homohuwelijk en drugs? Terrorisme en criminaliteit hard aanpakken? De meeste conservatieven zijn namelijk tegen “ondoordachte” veranderingen, zoals revoluties en innovatie.
@janjansen:
In 1 stap van ID.3 naar terrorisme.
Best knap.
@harrie: dat is de “wet van Godwin”
@janjansen: houd je maar lekker met wielrennen bezig ipv dit soort reacties te bedenken.
@harrie: Idd. Ik weet zeker dat die gast een keer voorbij komt bij internetgekkies
@harrie: haha een nogal plots Godwintje idd
@harrie: Mijn broer is altijd al de gekkie van de familie geweest..
@janjansen: Ga ’s even gauw een koe knuffelen.
Ik vond ‘m gisteren sip kijken en nu ben ik niet veel enthousiaster. Bolling in de motorkap lijkt wel op een oude kever
@chriscross: ik heb ooit in een ver verleden spacecake gegeten en toen geleerd waarom mensen het ‘stoned’ noemen. Het voelde alsof er een enorme steen op mijn hoofd lag. Ik heb de hele avond als een droeftoeter voor me uit zitten kijken op de bank. Deze voorkant brengt die herinneringen weer helemaal bij me naar boven!
Enige echt mooie vernieuwing vind ik de pook. Doe mij maar een mooie 7,5 zonder al die elektromeuk.
Blijft een lelijke kop
Deze auto laat volgens mij zien dat de echte vernieuwing er qua design wel uit is voor heel veel auto’s. Zet deze Golf naast een facelift Golf 7 en ik zie maar weinig daadwerkelijke vernieuwingen. Van Golf 4 naar Golf 5 was een flinke modernisering, maar die tijd is voorbij.
@roelfinus: daar heb je de id3 voor
Prima voor elkaar. Alleen vind ik de 7 mooier. Maar de 7 was voor.het eerst sinds de 2 een mooie golf
@lompey: de III vind ‘k ook een fraai model, daarna een tijd minder geweest.
Haha voorkant is net een Mr Burns gezicht van de Simpsons. Mislukte bak maar zal wel weer verkopen
@him: ik dacht al…. waar ken ik die van
Leuk dat Nederlandse tintje aan de foto’s!!
@escortje: volgens mij staat de zon daar nooit in Rotterdam
@koekwaus: ik denk dat het gemiddelde escortje in Rdam überhaupt niet zo veel zonlicht ziet
Joh, een klein transmissiepookje. Big whoop. De Quattroporte V DuoSelect laat groeten (om maar eens wat te noemen).
Morgen even een dagje zonder Golf??
Lijkt wel GolfBlog vandaag 🥴😖
@spideriv: Best leuk, het moet niet dagelijks Tesla in Heaven zijn.
@spideriv: Hoe oninspirerend ook, een nieuwe (…) Golf is natuurlijk wel groot nieuws. Zo lang als ik autobladen en -sites lees (en dat is al eventjes) genereert de Golf zowat meer tekst en foto’s dan welke andere auto ook.
Niks mis mee dat de Golf 8 maar heel subtiel veranderd is ten opzichte van zijn voorganger, maar eigenlijk had ik verwacht dat de Golf een wat sjieke uitstraling zou krijgen aan de voorzijde, een beetje zoals de Passat.

Die Passat gaat volgend jaar trouwens wel flink op de schop, dat wordt als hij eruit gaat zien als op de afbeeldingen die nu op het web rondzwerven een serieus mooie auto:

https://www.cocheando.es/wp-content/uploads/2019/02/Volkswagen-Passat-2019-1246-1-600×430.jpg
@moveyourmind: Als je de rij met de 8 Golf’s bekijkt is het een mooie evolutie en enkel de ID3 zal hem kunnen overtreffen.
@wimof: Als ik die foto met de 8 generaties bekijk zie ik dat de I, de IV en de VII precies zijn wat een Golf moet zijn. De andere generaties zitten er allemaal in meer of mindere mate naast. We zullen dus logischerwijs tot de Golf X moeten wachten voordat het weer goed komt.
@wimof: Inderdaad mooi om te zien hoe de Golf in de loop der jaren veranderd is, en toch zichzelf is gebleven.

Soms is het best fijn dat sommige dingen gewoon niet teveel veranderen en erg herkenbaar blijven in een tijd dat veel dingen zo snel veranderen dat het bijna niet meer bij te benen is.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Word autoblog gesponsord door die boeven van PON?
@jupke: Hoop je op beterschap als de fabriek invoerder zal zijn ipv van Pon (of in België d’Ieteren)
@wimof: pon is een boeven firma. Ik koop er niks! Ze verzieken overal de sfeer! Vraag maar eens bij gazelle!
@jupke: Ja Jupke, we weten het, jij hebt VW trauma’s…
@techniekmeneer: Het is eerder een Pon trauma. Ik vrees als je moet samenwerken met grote firma’s dat als je onderaan de ladder staat altijd de dupe bent.
Vanaf Foto 44:
Paar hele gare Photoshops..
Die originele foto is echt behoorlijk oud. Dus kom op VW, maak even échte foto’s van de Golf in al z’n generaties.
Best prima auto, vooral het interieur! Maar het neusje, die klopt gewoon niet
Ik vind m er verrassend leuk uitzien. Maar dat komt misschien omdat-ie wel wat lijkt op de Toyota Corolla.
Alleen dat interieur dat doet het niet voor me. Iets te veel Klingon-uitstraling…
Van een echte golf word ik vochtig, hierbij echter …
Dit model hoort Flat Line te heten.
Lelijk of niet lelijk? Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Meeste auto’s zijn bijna niet meer van elkaar te onderscheiden en elke auto heeft tegenwoordig ergens wel een vormpje waarbij je aan een andere auto moet denken die je wel mooi vind misschien. Maar ik zelf zie bij deze nieuwe golf geen lijnen waarbij ik moet denken aan een andere auto. En dat is nou het gene wat er denk ik voor zorgt dat mensen niet weten wat ze er van moeten vinden.
@vocars: Aan een goed ontwerp hoef je niet te wennen. Dat pakt je meteen.
Zal wel perfect beantwoorden wat het cliënteel ervan verwacht en ik vind er zelf in het algemeen weinig fout aan. Het interieur met schempjes maar zonder knoppen lijkt me echter eerder goedkoop dan een modernisering.
Ook hier ben ik benieuwd hoe al die schermen het doen met Apple Carplay en Android Auto. Navigatie is drama af fabriek en met die twee opties heb je niets aan een groot gedeelte van de schermen/functies. Bovendien, waarom zou je veel betalen voor het dure navigatiesysteem? Gebruiken doe je het niet, dus alleen om het grote scherm te krijgen?
De échte vernieuwing zou zijn: we hebben er alle overbodige meuk uitgegooid, geïnvesteerd in echte technologische vooruitgang en de Golf weegt nu 300 kg minder. Maak me wakker als het zover is. Tot dan zal die connectivity en de laser-LED-lichtshow me aan m’n derrière oxideren.
Tja, die neus he….. gelukkig zit er een dieseltje in.
Ik hoop dat VW zich wat die velgen betreft nog even bedenkt. En leuk hoor zo’n Golf 8, blijft een prima auto. Maar Jan Modaal kan een nieuwe echt niet meer zomaar betalen. En in de lease moet VW met meer komen om de Tesla 3 en de elektrische Kia’s en Hyundai’s te verslaan…
Ow hello Toyota Corolla….
Zo die is lelijk✅
“Geen verrassingen meer: dit is de nieuwe Golf!”

Een nieuwe Golf is sowieso al geen verrassing…
Sorry maar vind het exterieur eigenlijk niet te pruimen. Die bolling in de motorkap, de uitlopers van de koplampen, de kaasschaaf in de bumper of dat enorme gat, die ronde daklijn met dan juist weer een zeer strakke achterzijde… nee vind m op deze (overigens nou ook niet supere) renderingen echt niet geslaagd. En dat terwijl het interieur er nu juist weer geweldig uit ziet.
Vind het zij aangezicht minder mooi door de c-stijl die slecht is qua design. De lijnen en profile maken de auto minder dynamisch. Misschien en hopelijk is ie in het echte mooier
Wat lelijk, en die twee doorlopende schermen goed gekopieerd van Mercedes hoor. Wat een klasse daar bij Volkswagen 🤭🤭
@kevin1400: ja en ronde wielen, gejat van de t-ford…hoe durven ze
@kevin1400:Om nog maar niet te beginnen over de uitlaten van de R-Line. Beetje à la (GL)A45 of een AMG 43 Model.
Oh, en Golf facelift… Zzzzzz Zzzzzz… Huh? Wat? Is het een nieuw model?
Ik geef ze geen ongelijk. Don’t change a winning team. De auto is ook niet lelijk. Just a little.. Golf..
Nu ben ik altijd zo tegen die saaie Golf evolutie geweest maar ik moet bekennen; een strak en clean ontwerp dat ik ineens kan waarderen na alle idiote bumpers, grilles, etc.
Beste fraaie auto en tip top afwerking. De digitalisering ligt in de lijn van de verwachtingen en is niet meer te stoppen. Wat een ruime keuze aan uitvoeringen. Voor wie de ID3 niet aangewezen is, is dit het juiste alternatief.
Terloops nog melden dat deze Golf een uiterst lage luchtweerstandscoêfficient heeft en dat verklaart veel de vorm van de bumpers en bolling van motorkap. Efficiency boven tierlantijnjes.
Mooi de “foto’s” in Rotterdam. Dé plek voor golfjes
Jammer dat ze de Toyota Auris zo nodig moesten kopiëren met deze generatie. Nu heeft ie Aziatische oogjes. Na ja.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).