• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen heeft een nieuwe bekende hoofd-designer

Auteur: willeme, gepost 6 december 2019 om 08:11 – 21 Reacties

Bugatti Veyron


Terug op het oude nest.

Autodesigners zijn een beetje de rocksterren van de automotive industrie. Alle techniek wordt in principe bepaald door regelgeving en budget. Vandaar bijna alle auto’s de zelfde layout hebben en dezelfde soort motoren gebruiken.

Ook voor designers is er een stortvloed aan eisen, zowel wettelijk als van bovenaf. Een Golf ziet eruit als een Golf omdat dat de opdracht was, niet omdat het een ‘spannende’ auto moest worden. Maar bij designers is gelukkig nog altijd de creativiteit van doorslaggevend belang. Daarom is het ook niet vreemd dat links en rechts er weleens getrokken wordt aan een designer. Nu is er weer een opvallende move: Jozef Kabañ gaat weg bij Rolls-Royce.

Volkswagen Lupo

Kabañ begon zijn carrière in 1993 bij Volkswagen. In 1998 maakte hij promotie en werd hij hoofd exterieur design bij Bugatti. De Slowaak was daar verantwoordelijk voor de Bugatti Veyron. Daarna een korte stint bij Audi (2003 tot 2006) om vervolgens jarenlang bij Skoda aan het roer te staan. In 2017 verliet hij de Volkswagen Group om aan de slag te gaan bij BMW. Twee jaar later komt hij weer terug bij het oude nest bij de Volkswagen Group.

Skoda Octavia RS

Jozef Kabañ is niet zomaar teruggekomen, hij is namelijk aangesteld als hoofddesigner van Volkswagen. Zijn voorganger, Klaus Bischoff, doet ook een stapje omhoog en wordt de hoofddesigner van de Volkswagen Group. Die functie werd voorheen ingevuld door Michael Mauer, die die functie bekleedde naast zijn job als hoofddesigner van Porsche.

Kabañ - Bischoff - Mauer

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • De compleet nieuwe Volkswagen Multivan is eindelijk officieel
  • Vijf punten waarop de nieuwe Volkswagen Caddy Cargo scoort!
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

jozef-kaban, michael-mauer, Volkswagen

Vorig bericht: « Tesla Cybertruck is stiekem een onderzeeër
Volgend bericht: Dit is het meest briljante spel voor kerst »

Lees Interacties

Reacties

  1. koen0373 zegt

    6 december 2019 om 08:52

    Vroeger heette degene die het kopieerapparaat bediende stagiair, tegenwoordig is dat dus hoofd design.

    Login om te reageren
    • Volvo_440_turbo zegt

      6 december 2019 om 09:14

      @koen0373: en wie weet zit in dat kopieerapparaat vol met chinese onderdelen een chip die alles naar China stuurt!

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 december 2019 om 09:16

      @koen0373: Niets is zo moeilijk als een bescheiden auto ontwerpen zonder dat deze te veel afwijkt van de vorige ;-).

      Login om te reageren
      • chriscross zegt

        6 december 2019 om 10:20

        @willeme: en daardoor commercieel interessant blijft. Ze kunnen echt wel mooiere schetsen maken maar als dat de doelgroep verkleint dan worden de mooie schetsen gewoon naar de vuilnisbak verwezen

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          6 december 2019 om 10:28

          @chriscross: Precies dat. Mooi is ook maar een heel klein aspect van de auto wat inderdaad voor maar weinig kopers zorgt.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            6 december 2019 om 13:42

            @willeme: maar als je goed met mooi weet te combineren heb je als fabrikant een auto die de showroom uitvliegt. Mooi is zeker niet onbelangrijk.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              6 december 2019 om 14:25

              @mashell: Was het maar. Een fraai uiterlijk is niet zo heel erg belangrijk. Kijk maar om je heen wat er rond rijdt. En wat men had kunnen kopen voor hetzelfde geld. Maar heel zelden is een fraaie gelijnde auto écht succesvol.

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                6 december 2019 om 16:49

                @willeme: ik zie de mooie vormgeving bijvoorbeeld op dit moment als primaire peiler voor het succes van merken als Mazda en Renault. En mislukte vormgeving voor het wegkwijnen van het merk Honda.

      • birdnerd84 zegt

        6 december 2019 om 10:31

        @willeme: En bv Toyota zorgt wel voor uitstekende verkoopcijfers, ondanks dat de Corolla behoorlijk anders is dan de Auris..

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          6 december 2019 om 10:45

          @birdnerd84: Ik vind de nieuwe Corolla station echt een gaaf ding. Goed gelukt ook, niet eens heel erg saai. Ben wel benieuwd hoe lang het ‘vers’ blijft. Daar is waar VW en Skoda vaak beter scoren. Het is vaak wat saaier en strakker, maar verouderd ook minder snel. Het is maar net wat je wil.

          Login om te reageren
          • knapzuur zegt

            6 december 2019 om 11:19

            @willeme: in mijn optiek is dat juist hetgeen wat een ontwerp al verouderd maakt bij introductie, niet perse lelijk maar wel verouderd. Moderne Skoda’s zijn verscherpte designs van (oudere) Audi’s, en oude Skoda’s waren nog oudere VW ontwerpen.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              6 december 2019 om 15:14

              @knapzuur: Dat is natuurlijk smaak afhankelijk. Je ziet dat Fiat. Renault en Citroen geregeld periodes hebben dat ze waanzinnig creatief zijn. Volkswagen en haar merken zijn over het algemeen erg behoudend. Het is een keuze. Voor jou zijn er dan betere alternatieven. Vergeet niet dat 85% van de mensen een auto koopt zoals wij een wasmachine kopen ;-)

              Login om te reageren
      • lekbak zegt

        6 december 2019 om 10:34

        @willeme: dus eigenlijk is het een hele goede accountant?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          6 december 2019 om 10:38

          @lekbak: Nee, een accountant is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert en financiële administratie doet. Een designer houdt zich bezig met het ontwerpen van objecten.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            6 december 2019 om 16:43

            @willeme: ik ben bang dat de meeste accountants zich te goed voelen om de financiële administratie te doen, daar verwijzen ze naar de boekhouder. Zij controleren alleen maar. Wat ze feitelijk niets anders maakt dan veredelde belastinginspecteurs.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              6 december 2019 om 18:00

              @mashell: Je weet dat een accountant hetzelfde is als een boekhoeder? Het is gewoon de vertaling ervan ;-)

              Login om te reageren
  2. birdnerd84 zegt

    6 december 2019 om 10:29

    “hoofddesigner van de Volkswagen Group”

    Ah waar dus werd bepaald dat bijna elke model grote neproosters in de voorbumper krijgt, chromen inzetstukjes op de achterbumper dat uitlaten moet suggereren, merk/typenaam in midden van achterklep, doorlopende achterlampen en extra hoekje aan de buitenzijde van de grille (Seat/Skoda/Audi)? Ah duidelijk. Gewoon één merk dus met een hoop marketing

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    6 december 2019 om 10:59

    En verdiend. De periodes welke hij bij Volkswagen, Audi en Skoda heeft gewerkt zijn er heel goede ontwerpen van zijn hand gekomen. Niet retespannend, maar ze staan als een huis!

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    6 december 2019 om 16:50

    Wat zou de reden voor het vertrek zijn bij BMW, schaamte voor de recente varkensneuzen?

    Login om te reageren
    • verplicht zegt

      6 december 2019 om 18:22

      @mashell: Of misschien is hij er verantwoordelijk voor en bedankt BMW hem voor bewezen diensten?

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      6 december 2019 om 20:31

      @mashell: Over een aantal jaren zal bekend worden dat hij al die tijd dan wel op de loonlijst stond van BMW, maar dat zijn oude broodheer hem een veelvoud van zijn salaris betaalde op een escrow-account op de Kaaiman-eilanden, om zij nwerkelijke missie uit te voeren: het design van BMW zodanig om zeep helpen dat mensen van pure wanhoop naar een in de basis verkeerdwielaangedreven Audi zouden grijpen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North