
Een nieuwe consumentenorganisatie staat op.
Het gal spuwen vanuit diverse organisaties jegens de Volkswagen Groep zal nog wel even duren. De ene aanklacht is nog niet voorgekomen bij een rechter, of er dient zich weer een nieuwe aan. In thuisland Duitsland is het nu de Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV) die gedupeerden oproept zich aan te melden bij de organisatie.
Deze consumentenorganisatie wil klachten bundelen van automobilisten die een Volkswagen, Audi, Skoda of Seat hebben (gehad) met een EA189-dieselmotor. Door de klachten te bundelen wil de VZBV een massaclaim opbouwen en doorspelen aan Volkswagen, zo berichten Duitse media.
Met uiteindelijk duizenden claims in de broek moet een advocaat van VZBV de zaak gaan aanvechten bij een rechter. De klachten zijn divers. Zo zijn er onder meer voorbeelden van Volkswagen-rijders die spreken over een sterke waardevermindering en de auto’s niet meer verkocht krijgen. Uiteraard zijn deze mensen uit op een schadevergoeding.
Het is zeker niet de eerste zaak in zijn soort. Volkswagen heeft in elk geval al aangegeven dat er geen wettelijke basis is voor de zaak en ziet de aanklacht met vertrouwen tegemoet. Het dieselschandaal heeft wereldwijd betrekking op meer dan 2,5 miljoen auto’s van de Volkswagen Groep.
Is er nu al eens onafhankelijk getest wat de “upgrade” met het vermogen doet?
@karaya: omdat consumenten organisaties, die toch maar al te graag aasgiergedrag vertonen, er niet massaal over klagen kun je er vanuit gaan dat het geen meetbaar verschil oplevert.
@mashell: Volkswagen heeft natuurlijk ook niet de meest veeleisende clientèle.
Is er al ooit een VAG product onafhankelijk getest?
@jupke: er zijn wel wat tests gedaan. Het vermogen en koppel is in sommige gevallen afgenomen..
Wat opviel was hoe het koppel wordt afgegeven na de update; maximum koppel na de update werd pas bereikt bij een hoger toerental. Zeker bij een diesel is dat verschil dus duidelijk te merken.
Uiteraard zijn er ook andere verhalen te vinden, maar kort samengevat doet het toch iets met de auto
Bijgevoegd een linkje naar een test uit Zweden met een Passat Alltrack https://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-cars-loses-power-after-fix-456111/
@michael02: de vraag is of ze de meting ook voor de update gedaan hebben?
@jupke: Jazeker, anders is het inderdaad geen vergelijkingsmateriaal maar een ‘gevoel’. Even een stukje uit de tekst:
“Before the fix, maximum torque at nearly 380 Nm was found between 1500 and 2300 rpms. After reprogramming at Volkswagen, the torque curve slopes. At 1500 rpms, the engine only provides 220 Nm. It is not until 1900 rpms we get the maximum 369 Nm.”
Hoge bomen vangen veel wind!
@rufctr01: ‘oplichtersbomen vangen veel wind’
@svenska_aeroplan_ab: goedkoop populisme.
@toniominestrone: ze stromen nou niet echt over van eerlijkheid!
@toniominestrone: Als je de docu ‘Dirty Money’ gezien zou hebben, zou je beter weten…
“…geen wettelijke basis..”, misschien wel een morele… oh wacht kdf werd opgericht in de tijd van die bloksnor. ?
Tja, volgens mij kunnen alle dieselrijders Volkswagen dan wel aanklagen om waardevermindering van hun auto’s. Het hele sjoemel verhaal heeft de verbanning van de dieselmotor in een flinke stroomversnelling gebracht.
Het stopt niet… niet vanzelf…
Wat nou als VW zich nou gewoon failliet laat verklaren… doorstart maakt en alle rechtzaken daarmee afwimpelt?! Het lijkt wel of men collectief VW kapot wil maken terwijl ze niet in de gaten hebben wat dat betekent voor de europeese economie. Ja ze waren fout, ja ze moeten een boete betalen. Maar om de individuele waarde van je VW te koppelen aan een wereldwijd schandaal is belachelijk. Het is namelijk niet te meten wat de waarde van VAG diesels was geweest zonder het hele schandaal.
Kortom, uithuilen en doorgaan.
@airc: om jezelf failliet te kunnen laten verklaren moet het geld wel zo’n beetje op zijn. VW (VAG) maakt gewoon winst en is aan de beurs genoteerd, aandeelhouders konden wel eens niet zo blij zijn met de door jou voorgestelde strategie. Bovendien kan VW die rechtszaken gewoon aan, de meeste claims worden door de rechters toch al niet toegewezen omdat ze niet sterk onderbouwd zijn.
@airc:
Mark, ben jij dat?
Wat een onzin gebrabbel
VAG heeft willens en wetens de boel besodemieterd – terecht of onterecht doet er niet toe- de gehele anti-auto lobby ziet zijn kans schoon om de Diesel de nek om te draaien en wij moeten onze smoel houden en braaf ja en amen zeggen omdat VAG??
Juist omdat ze zo groot zijn hadden ze beter moeten weten.
Nog triester vind ik het dat ik gisteren op pad was met een Golfje Blue Motion Diesel wat uitstekend zijn werk deed en gemiddeld 1:20 liep, 988 kilometer op één tankje Diesel.
Want voor de kilometervreter blijft Diesel koning.
@airc: het is juist goed voor de economie als de rotte appels er tussen uit gaan..
Het zou in iets anders moeten overvloeien, met bestuurders die geen domme fouten maken en denken dat ze onaantastbaar zijn omdat de kleinburger zo makkelijk te manipuleren is… zoiets als: het is slecht voor de economie als ons Volkswagen omvalt, huilie huilie..
@airc: Welke functie heb je bij VW?
@airc: Bedrijven die hun klanten beliegen en bedriegen dienen afgestraft te worden. De beste manier daarvoor is: veranderen van merk. Dat is het enige dat pijn doet voor een bedrijf. Een klein bedrijf gaat er zelfs aan ten onder.
VW zal dat wel overleven, maar het gaat wel pijn doen. Dus dan gaan ze extra hun best moeten doen om klanten terug te winnen, en dus kunnen de producten alleen maar beter worden.
Jammer genoeg lijkt bijna niemand VW op te geven door het gefoefel. Verkoop blijft hoog. Winst blijft hoog. Dat is een gigantisch probleem, want eigenlijk zegt de consument daarmee dat het hen niets kan schelen dat VW een akkoordje heeft gesloten met Satan om z’n brandend sap puur en ongefilterd in onze Lebensraum te pompen…
@airc: wat doet het dan voor de economie? Helemaal niks, want andere fabrikanten pakken de vraag prima over van VW.. en tja dat de Duitse overheid zo stom is geweest om in de oplichters te investeren moet niet het probleem
zijn van de rest van de wereld. Volkswagen heeft de kluit belazerd, en toen ze gesnaaid werden hebben ze de boel nog meer proberen te belazeren. En het blijkt dat ze nooit gestopt zijn, want Audi is in 2018 ook weer gepakt met Urea sjoemel dacht ik. Dus wat mij betreft wordt Volkswagen een merk wat alleen nog in de verledentijd genoemd wordt
Ik rij al 435.000km met m’n A3 “sjoemeldiesel” en ze blijven eraf…niks upgrade… ;)