• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen heeft nieuwe aanklacht aan broek hangen

Auteur: RubenPriest, gepost 1 november 2018 om 10:55 – 23 Reacties

Volkswagen heeft nieuwe aanklacht aan broek hangen


Een nieuwe consumentenorganisatie staat op.

Het gal spuwen vanuit diverse organisaties jegens de Volkswagen Groep zal nog wel even duren. De ene aanklacht is nog niet voorgekomen bij een rechter, of er dient zich weer een nieuwe aan. In thuisland Duitsland is het nu de Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV) die gedupeerden oproept zich aan te melden bij de organisatie.

Deze consumentenorganisatie wil klachten bundelen van automobilisten die een Volkswagen, Audi, Skoda of Seat hebben (gehad) met een EA189-dieselmotor. Door de klachten te bundelen wil de VZBV een massaclaim opbouwen en doorspelen aan Volkswagen, zo berichten Duitse media.

Met uiteindelijk duizenden claims in de broek moet een advocaat van VZBV de zaak gaan aanvechten bij een rechter. De klachten zijn divers. Zo zijn er onder meer voorbeelden van Volkswagen-rijders die spreken over een sterke waardevermindering en de auto’s niet meer verkocht krijgen. Uiteraard zijn deze mensen uit op een schadevergoeding.

Het is zeker niet de eerste zaak in zijn soort. Volkswagen heeft in elk geval al aangegeven dat er geen wettelijke basis is voor de zaak en ziet de aanklacht met vertrouwen tegemoet. Het dieselschandaal heeft wereldwijd betrekking op meer dan 2,5 miljoen auto’s van de Volkswagen Groep.

Ook interessant!

  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • De compleet nieuwe Volkswagen Multivan is eindelijk officieel

Nieuwste artikelen

  • Porsche Macan Rotterdam
    Introductie duurtest: de elektrische Porsche Macan
  • Mercedes 190 maakt LL Cool Jesque comeback op de ‘Ring
  • Dieven verhuren vers gestolen Rolls-Royce, Aston Martin en Corvette
  • Viaplay blijft bloeden, moet rechten verkopen
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, rechtszaak, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Kopen: bijna ‘nieuwe’ Audi RS6 Avant in Alkmaar
Volgend bericht: Red Bull: “Max moet in 2019 jongste wereldkampioen worden” »

Lees Interacties

Reacties

  1. karaya zegt

    1 november 2018 om 11:11

    Is er nu al eens onafhankelijk getest wat de “upgrade” met het vermogen doet?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 november 2018 om 12:06

      @karaya: omdat consumenten organisaties, die toch maar al te graag aasgiergedrag vertonen, er niet massaal over klagen kun je er vanuit gaan dat het geen meetbaar verschil oplevert.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        1 november 2018 om 21:55

        @mashell: Volkswagen heeft natuurlijk ook niet de meest veeleisende clientèle.

        Login om te reageren
  2. jupke zegt

    1 november 2018 om 11:15

    Is er al ooit een VAG product onafhankelijk getest?

    Login om te reageren
    • michael02 zegt

      1 november 2018 om 11:58

      @jupke: er zijn wel wat tests gedaan. Het vermogen en koppel is in sommige gevallen afgenomen..

      Wat opviel was hoe het koppel wordt afgegeven na de update; maximum koppel na de update werd pas bereikt bij een hoger toerental. Zeker bij een diesel is dat verschil dus duidelijk te merken.

      Uiteraard zijn er ook andere verhalen te vinden, maar kort samengevat doet het toch iets met de auto

      Bijgevoegd een linkje naar een test uit Zweden met een Passat Alltrack https://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-cars-loses-power-after-fix-456111/

      Login om te reageren
      • jupke zegt

        1 november 2018 om 12:47

        @michael02: de vraag is of ze de meting ook voor de update gedaan hebben?

        Login om te reageren
        • michael02 zegt

          1 november 2018 om 13:10

          @jupke: Jazeker, anders is het inderdaad geen vergelijkingsmateriaal maar een ‘gevoel’. Even een stukje uit de tekst:

          “Before the fix, maximum torque at nearly 380 Nm was found between 1500 and 2300 rpms. After reprogramming at Volkswagen, the torque curve slopes. At 1500 rpms, the engine only provides 220 Nm. It is not until 1900 rpms we get the maximum 369 Nm.”

          Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    1 november 2018 om 11:28

    Hoge bomen vangen veel wind!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      1 november 2018 om 11:40

      @rufctr01: ‘oplichtersbomen vangen veel wind’

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        1 november 2018 om 12:45

        @svenska_aeroplan_ab: goedkoop populisme.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          1 november 2018 om 13:29

          @toniominestrone: ze stromen nou niet echt over van eerlijkheid!

          Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          1 november 2018 om 13:52

          @toniominestrone: Als je de docu ‘Dirty Money’ gezien zou hebben, zou je beter weten…

          Login om te reageren
  4. 406_v6 zegt

    1 november 2018 om 11:45

    “…geen wettelijke basis..”, misschien wel een morele… oh wacht kdf werd opgericht in de tijd van die bloksnor. ?

    Login om te reageren
  5. GWBoes zegt

    1 november 2018 om 11:50

    Tja, volgens mij kunnen alle dieselrijders Volkswagen dan wel aanklagen om waardevermindering van hun auto’s. Het hele sjoemel verhaal heeft de verbanning van de dieselmotor in een flinke stroomversnelling gebracht.

    Login om te reageren
  6. tonino zegt

    1 november 2018 om 12:10

    Het stopt niet… niet vanzelf…

    Login om te reageren
  7. Boomer zegt

    1 november 2018 om 12:22

    Wat nou als VW zich nou gewoon failliet laat verklaren… doorstart maakt en alle rechtzaken daarmee afwimpelt?! Het lijkt wel of men collectief VW kapot wil maken terwijl ze niet in de gaten hebben wat dat betekent voor de europeese economie. Ja ze waren fout, ja ze moeten een boete betalen. Maar om de individuele waarde van je VW te koppelen aan een wereldwijd schandaal is belachelijk. Het is namelijk niet te meten wat de waarde van VAG diesels was geweest zonder het hele schandaal.
    Kortom, uithuilen en doorgaan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 november 2018 om 14:32

      @airc: om jezelf failliet te kunnen laten verklaren moet het geld wel zo’n beetje op zijn. VW (VAG) maakt gewoon winst en is aan de beurs genoteerd, aandeelhouders konden wel eens niet zo blij zijn met de door jou voorgestelde strategie. Bovendien kan VW die rechtszaken gewoon aan, de meeste claims worden door de rechters toch al niet toegewezen omdat ze niet sterk onderbouwd zijn.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      1 november 2018 om 14:43

      @airc:
      Mark, ben jij dat?
      Wat een onzin gebrabbel
      VAG heeft willens en wetens de boel besodemieterd – terecht of onterecht doet er niet toe- de gehele anti-auto lobby ziet zijn kans schoon om de Diesel de nek om te draaien en wij moeten onze smoel houden en braaf ja en amen zeggen omdat VAG??
      Juist omdat ze zo groot zijn hadden ze beter moeten weten.
      Nog triester vind ik het dat ik gisteren op pad was met een Golfje Blue Motion Diesel wat uitstekend zijn werk deed en gemiddeld 1:20 liep, 988 kilometer op één tankje Diesel.
      Want voor de kilometervreter blijft Diesel koning.

      Login om te reageren
    • giulio zegt

      1 november 2018 om 15:07

      @airc: het is juist goed voor de economie als de rotte appels er tussen uit gaan..
      Het zou in iets anders moeten overvloeien, met bestuurders die geen domme fouten maken en denken dat ze onaantastbaar zijn omdat de kleinburger zo makkelijk te manipuleren is… zoiets als: het is slecht voor de economie als ons Volkswagen omvalt, huilie huilie..

      Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      1 november 2018 om 17:35

      @airc: Welke functie heb je bij VW?

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      2 november 2018 om 18:54

      @airc: Bedrijven die hun klanten beliegen en bedriegen dienen afgestraft te worden. De beste manier daarvoor is: veranderen van merk. Dat is het enige dat pijn doet voor een bedrijf. Een klein bedrijf gaat er zelfs aan ten onder.

      VW zal dat wel overleven, maar het gaat wel pijn doen. Dus dan gaan ze extra hun best moeten doen om klanten terug te winnen, en dus kunnen de producten alleen maar beter worden.

      Jammer genoeg lijkt bijna niemand VW op te geven door het gefoefel. Verkoop blijft hoog. Winst blijft hoog. Dat is een gigantisch probleem, want eigenlijk zegt de consument daarmee dat het hen niets kan schelen dat VW een akkoordje heeft gesloten met Satan om z’n brandend sap puur en ongefilterd in onze Lebensraum te pompen…

      Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      3 november 2018 om 13:47

      @airc: wat doet het dan voor de economie? Helemaal niks, want andere fabrikanten pakken de vraag prima over van VW.. en tja dat de Duitse overheid zo stom is geweest om in de oplichters te investeren moet niet het probleem
      zijn van de rest van de wereld. Volkswagen heeft de kluit belazerd, en toen ze gesnaaid werden hebben ze de boel nog meer proberen te belazeren. En het blijkt dat ze nooit gestopt zijn, want Audi is in 2018 ook weer gepakt met Urea sjoemel dacht ik. Dus wat mij betreft wordt Volkswagen een merk wat alleen nog in de verledentijd genoemd wordt

      Login om te reageren
  8. roller79 zegt

    1 november 2018 om 21:50

    Ik rij al 435.000km met m’n A3 “sjoemeldiesel” en ze blijven eraf…niks upgrade… ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North