
Super suf, zo’n SUV.
De SUV heeft de afgelopen decennia een enorme opmars beleefd. Hoe het ooit zo gekomen is weet eigenlijk niemand. Men zegt wel dat de AMC Eagle de eerste echte SUV was, maar als dat zo is dan heeft AMC er in ieder geval weinig vruchten van geplukt. Te vroeg gepiekt zullen we maar zeggen. In mijn eigen beleving waren ze er opeens in de tweede helft van de jaren ’90. De RAV4’s, de ML’s, de X5-en, de Grand Vitara’s et cetera: iedereen viel voor de stoere looks van zo’n offroader die stiekem helemaal niet zoveel kon naast de gebaande paden.
Tegenwoordig zijn zelfs de B-segmenters ‘SUV’s’. Ga in Nederland de weg op en je begeeft je in een zee van Mokka’s en 2008-en. Dit tot afgrijzen van de échte autoliefhebber zoals @casperh, die zo’n twee jaar geleden een hartekreet aan het Nederlandse volk deed om toch vooral geen SUV’s, crossovers of iets wat daar op lijkt meer te kopen (column). Tevergeefs, zo bleek een jaar later: onderzoek toonde aan dat ‘iedereen’ in Nederland eigenlijk zo’n SUV wil hebben.
Toch is dat eigenlijk wel gek, zeker in deze tijden. Zo’n SUV heeft namelijk een fors frontaal oppervlak, wat helemaal niet goed is voor het verbruik. Je sloopt de planeet! Veel mensen pretenderen dat tegenwoordig niet meer te willen. Daarbij, los van de planeet sloop je ook andere mensen, want SUV’s zijn vaker de boosdoener in dodelijke ongelukken met voetgangers dan andere auto’s. Met recht een ‘asobak’ dus, zo’n opgehoogd hok.
Scott Keogh, CEO van de Amerikaanse Volkswagen-divisie, denkt dan ook dat er een einde komt aan de SUV-hype. Jonge generaties zitten volgens hem helemaal niet te wachten op zo’n hoog ding dat hun ouders ook hebben. Stations en sedans hebben de toekomst volgens de jefe. Grappig wel, want ooit was een van de argumenten om te verklaren waarom mensen voor SUV’s gaan juist dat ze zo’n oude station of sedan van vroeger niet hip genoeg vonden. Scott staat niet alleen, want een jaar geleden liet een hoge pief al vergelijkbare woorden optekenen. Keert de wal dan toch het schip? Is een station de nieuwe SUV? Laat het weten, in de comments!
Hippe jonge mensen hebben geen geld om een suv te KOPEN.
@baidu: En dankzij de vergrijzing komen er voorlopig verhoudingsgewijs alleen maar meer ouderen bij, ergo de SUV trend zal nog wel even aanhouden.
@edge: En als je als jongeren zijnde de vergrijzing wilt tegengaan door veel kinderen te krijgen, word je alsnog geforceerd om in een suv te stappen tegenwoordig…
@baidu: m’n dochter is het huis uit en heeft een eigen auto. M’n schoonzoon ook. Allebei gek van auto’s. Zo algemeen als je het nu stelt klopt niet. Wel als je in een binnenstad woont. Dan heb je er niet zoveel aan. Te duur. Te lastig. Maar niet iedereen woont in het centrum van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Den Haag.
@mobieler: deze reactie moest hieronder
@mobieler: gek van auto’s zijn en een suv kopen…….
@fork5: Ik ben gek van auto’s maar zou liever de Mazda CX-3 hebben dan de Mazda2 bv. Stuk mooier
@mobieler: N=1 in uw geval. Jongeren kopen wel degelijk minder een auto.
https://fd.nl/fd-persoonlijk/1221737/waarom-kopen-jongeren-minder-auto-s
@baidu: nu misschien niet maar straks wel. Dat heet vooruitzien. Kennen ze in Den Haag niet, ook niet in Rotterdam trouwens. Iets met voetbal in een kuip.
Hippe jonge mensen willen helemaal geen auto meer tegenwoordig.
Auto is steeds minder een status-symbool.
@frank2b: in Nederland misschien
@baklava: Nope. Wereldwijd. https://www.businessinsider.nl/peak-car-auto-industrie-verkopen/
@frank2b: Zeker niet in arme en opkomende landen in ieder geval. Daar hangen de posters nog gewoon aan de slaapkamer muur.
@frank2b: Of ze kunnen er geen betalen, vanwege hun alcohol en drugs verslaving.
@ot92:
Eerder musli en tofu verslaving..
@ot92: of ze kunnen er geen betalen, ivm met hun studie*
Kheb em ff voor je verbeterd, je had een autocorrect denk ik.
@gwnbmw: Ik had gehoopt dat het zo was geweest, maar tevergeefs…
@frank2b: Ik weet niet waar jij vandaan komt maare…
@frank2b: ik denk dat de meeste mensen hun auto als vervoersmiddel gebruiken i.p.v. als statussymbool.
@frank2b:
Tot hippe jonge mensen ook een baan krijgen en ineens erachter komen dat zo’n auto toch misschien wel handig is om op je werk te komen op een afgelegen bedrijventerrein ergens langs de snelweg zonder openbaar vervoer aansluiting. Of dat het best klote is om met je gillende kinderen in een trein te proppen om jezelf voor een vermogen te verplaatsen van station naar station en om de rest van de rit te maken met een taxi of bus.
Allemaal gezwam dat van hippe jonge mensen die geen auto willen.
@stationcar:
Greenwheels.
@frank2b: m’n dochter is het huis uit en heeft een eigen auto. M’n schoonzoon ook. Allebei gek van auto’s. Zo algemeen als je het nu stelt klopt niet. Wel als je in een binnenstad woont. Dan heb je er niet zoveel aan. Te duur. Te lastig. Maar niet iedereen woont in het centrum van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Den Haag.
@mobieler: Anekdotisch bewijs. Maar laat dit eens op je inwerken:
– https://www.businessinsider.nl/peak-car-auto-industrie-verkopen/
– https://www.bloomberg.com/news/features/2019-02-28/this-is-what-peak-car-looks-like
– https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146517307445
@frank2b: je enige wetenschappelijke artikel geeft aan dat nog te vroeg is om de conclusie te trekken die jij hierboven schetst…
@frank2b: jongeren hebben liever een nieuwe smartfoon dan een rijbewijs ?
Exact dit. Ik zie de 50-plussers om mij heen massaal in zwarte/grijze X1’s en VW T-Cross/Roc/Foq duiken, voor de hoge instap, wat mij gillend doet rennen naar sedans en stations met een beetje sjeu, kleur- en/of motortechnisch.
En milieutechnisch, de luchtweerstand van een SUV is nooit zo laag te maken als mogelijk bij een sedan of een station. Daar is dus voor elke fabrikant de eerste winst te behalen qua uitstoot over de hele linie.
No more SUV!
@skid: Wat dacht je van een elektrische SUV? ??
@monaco: die hebben een kleiner rijbereik dan een station of berline
Mensen die niemand iets te bewijzen hebben ook niet…
Goed bezig vw. Geef mij maar een mooie break of zelfs een sedan. Niks dan negatieve neveneffecten met een Suv
Ook mensen die niet jong en al helemaal niet hip zijn zoals ik zelf willen geen SUV.
Volkswagen heeft niet echt meer recht van spreken. Ze denken daar ook dat iedereen nog een diesel wil…
In de jaren ’90 ging hip, jong en cool in Chrysler Voyagers en Jeep Cherokees rijden, omdat ze wilden showen dat ze het beter deden dan hun vader en moeder en niet in een station of hatchback wilden rijden. Die generatie wilde ook hip, jong en cool blijven toen ze kinderen kregen toen werd de mini-MPV, midi-MPV en MPV segment booming. Die generatie noemen we ook wel “boomers”…
Ondertussen was het Cherokee segment gewoon ruk omdat de auto ruk reed en gewoon ruk auto’s waren dus niet goed voor het gemiddelde gezin. Dat segment kreeg echter een boost toen BMW de X5 introduceerde. Dat is de auto die aantoonde dat een 4×4 net zo goed kan rijden als een sedan of station en net zo luxe kon zijn. Dit was rond het millennium. Mensen die deze auto’s kochten worden ook wel “millennial” genoemd. De eerste X5 was niet zo goed in de sneeuw waardoor de bestuurders ook wel gekscherend “snowflakes” worden genoemd. Porsche volgde met de Cayenne en vervolgens stonden alle sluizen open.
De boomers realiseerde zich dat die MPV toch niet zo’n booming image opleverde en begon massaal over te stappen toen ze hoorden dat zo’n SUV net zo goed was als hun MPV en hun tegelijk ook weer een hip, jong en cool image zou geven. Papa en mama begonnen aan hun kinderen uit te leggen waarom ze voor een SUV hadden gekozen waarop de kinderen een sarcastische “ok, boomer.” loslieten. En zo was een internet meme geboren… True story.
@rick-dos:
Even voor je goede idee, als je tussen 1981 en 2000 bent geboren ben je millennial, ik kan je wel vertellen dat toen de X5 uitkwam millenials niet diegenen waren die zo’n ding kochten, die waren immers maximaal 18/19, niemand van die leeftijd kocht zo’n ding toen. Ik kan het weten want ik was erbij op die leeftijd. Zwamverhaal dus.
Ook al. Al weet je het mooi te verkopen.
@stationcar: Ok, boomer.
@rick-dos: Met geluk raak je ook zover, en wat ga je dan doen?
@wimof: Het OV nemen.
@stationcar: Misschien ontgaat je de draai die Rick aan het verhaal geeft…… niet alles zo autostisch letterlijk nemen! ;)
@frank2b: ?
Uiteraard is het een kwestie van tijd voordat SUV’s als ouwe lullen bakken gezien worden. Dat is ook de voornaamste doelgroep, dus het komt vanzelf. Helaas duurt het alleen veel te lang…
Inderdaad daarom ben ik voor een limo gegaan :-D
Joepie! Ik ben hip en jong!
Ik voel me nochtans niet jong en hip.
@alfapeter: Als je nochtans zegt ben je dat waarschijnlijk ook niet.
Wat is hip ? Kan me iemand hiervan een profiel of definitie meegeven ….
Jongeren bestellen een cbrtrck.
Voor mij geen SUV/crossover, liever een station met betere wegligging.
@shibby: Ja een RS6 Avant.
En succesvolle jonge mensen willen gewoon een g-klasse.
Het grappige is, ik heb die dingen het afgelopen decennium verketterd. Vervloekt zelfs. Nooit zou ik er eentje rijden.
Maar dan is daar die midlifecrisis. En je vrouw die zegt: Een station? Je bent toch geen vertegenwoordiger? (Dat zou ze nooit in het openbaar zeggen hoor.)
Dan is daar het moment dat je je realiseert dat je geen reet te vertellen hebt thuis. Soit, een BMW. Dat dan weer wel.
@troljedemoeder: Dus om aan je ouwelullengevoel te ontsnappen, kies je voor een SUV??
@troljedemoeder: dat is pas echt triest, sterkte!
@troljedemoeder: Wat is dat toch met vrouwen en een SUV? Mijn dame wilt er ook perse een , ik vind het helemaal niks.
@olivier420: dame? Noem jij haar zo? En dan een SUF kopen…
Ik als jong mens zal wel weer een uitzondering zijn, maar voor mij is de auto ook een stuk gereedschap. Ik ben een jaar terug van een SUV (of eigenlijk een echte terrenwagen) naar een wagon gegaan. Puur omdat een groter alternatief voor mijn Feroza niet te betalen was als student. Ondertussen ben ik geen student meer en ben ik die wagon en zijn gebrek aan 4×4 en bodemvrijheid goed zat. De keren dat de baas mij de afgelopen twee maanden uit de prut heeft moeten trekken zijn niet meer op één hand te tellen. De zoektocht naar een 4×4 is dan ook ingezet, alleen zijn de kosten in dat jaar niet minder geworden. Het idee was een D-max, maar het zal wel een Vitara worden.
@robert110: als de baas je er uit moet slepen mag hij ook wel een auto voor je regelen.
@robert110: in mijn ogen zit er verschil tussen een suv en een terreinwagen. Een vitara, vooral de wat oudere, zijn niet je typische SUV’s.
Bij mij althans ligt de haat vooral aan de cashcows, kuga en t-roc achtige meuk. Hoog op de poten en krap van binnen hatchbacks die net zo ver in het terrein komen als de gemiddelde mx5.
Zou een outback niet een goed compromis zijn? Tot tien jaar geleden hadden die zelfs lage gearing (zonder sper geloof ik) en verder is het gewoon een stationwagen die net ff wat hoger staat. Is ook ruimer dan je focus.
Laat mensen toch lekker kopen wat ze willen.
Niks mis mee als je een SUV wilt rijden.
Kleinzielig geneuzel is typisch Nederlands.
Maaiveld mentaliteit.
Dat calvinistische moralistische domineesvingertje waar de Hollander wereldwijd om wordt uitgelachen.
@kempenaer:
Want met een SUV steek je boven het maaiveld uit?
Lol, het is juist de ultieme kleinburgerlijke bak geworden.
Ik was 23 toen ik mijn V8 Range Sport kocht. Lang voor gespaard en weinig gefeest. Dus blijkbaar was ik niet hip genoeg. Maar had wel een SUV.
@loserboi932: Ha! Nerd! Nee grapje, dat feesten is toch niks aan, op een gegeven moment heb je het allemaal wel gezien, of te wel je hebt destijds de beste keuze gemaakt.
@loserboi932: en je had een lege portemonnee.
Nou…….
Wat een hoop gezwam over je moet dit, je moet dat. Een SUV is suf. Een station is dit en dat..
Waarom moet iedereen in een platgeslagen auto zitten?
We vervloeken de SUV vanwege milieu redenen maar lopen helemaal weg met power stations en sportauto’s.
Sportauto’s, je kan er geen kont mee. Veel te lage instap, geen overzicht, ook hoog verbruik (maar dat hoort er bij) en waar wil je in dit kikkerlandje zo hard rijden dan?
De voordelen van een SUV: Hogere instap/uitstap, ruimte, overzicht en vaak luxer uitgerust.
Je kan mij meer vertellen, maar een aantal van die voordelen gaat je gewoon niet lukken met lage auto’s.
@werf76: het enige voordeel: hoge instap. Overzicht heb al niet meer omdat iedereen die troep rijdt. Ruimte is juist veel minder in een suv en luxe is een kwestie van de portemonnee trekken. Het is nadeel na nadeel na nadeel voor alleen de hoge instap.
@lekbak: Uitzicht nog altijd meer dan wanneer je een platgeslagen auto (volgens iedereen) moet rijden. Ik rij zelf een Volvo V70, een xc90 heeft echt wel een zee van ruimte. Kan me helemaal voorstellen dat zo’n auto heerlijk rijd. Je zegt portemonnee trekken? Dat moet je met al die platgelagen auto’s ook.
Ik merk aan jou dat je een vooroordeel heb tov suv. Je kan alleen maar nadelen zien. Dat kan zo’n typisch mens die een voorliefde heeft voor een suv ook zeggen over jou voorliefde..
@werf76: Nu iedereen zo’n suf rijdt voor de hogere zit ben ik maar in een vrachtwagen gaan rijden. Het is de enige manier om hetzelfde gevoel te hebben. Ik zie wel meerdere mensen die ook weer hoger moeten gaan zitten en ook een vrachtwagen kopen. Dus op termijn maar eens kijken naar zo’n oude dubbeldekker bus.
Nee, in NL is dit gewoon allemaal imago geneuzel. Mensen willen graag wat uitgeven. Willen zich onderscheiden en willen iets nieuws. De auto industrie is gewoon aan het herkauwen. Net zoals de meubelhandel, kleding etc. Steeds weer ouwe dingen een modern sausje geven en je kan weer een hoop verkopen.
Over een paar jaar zullen minivans en stations wel weer hip worden gemaakt.
De BMW X5 was toen ‘ie uitkwam wel een echt dikke bak. In ogen van velen wel gelijk een asobak natuurlijk. Maar na een paar jaar was het al gewoon triest als je iemand in zo’n ding zag rijden. Nog een tandje erger was de Hummer H2. Die is heel even leuk geweest maar eigenlijk gewoon een zielig ding.
Een klein vlot gebakje is alles wat je nodig hebt in dit land. De wegen zijn zo ontzettend goed dat werkelijk waar elke auto prima is. Binnenkort met 100km/h wordt het helemaal een zielige vertoning op de snelweg. Ik zie de leaserijders al zitten in een 200+ pk auto’s…. met 100 achter een Fiat panda hangen…. lol
Tja ik rij een ouwe Ka en die kan verdraaid hard door de bocht. De snelste nieuwe auto’s houden me niet bij met alle rotondes tegenwoordig.
Ach een baard is ook weer hip, dat de auto slachtoffer is van modetrends dat vind ik kwalijk.
Maar de gemiddelde suv is ook eigenlijk nergens goed in (echte grote suvs/terreinwagens daaargelaten). Een station rijdt beter en is ruimer. Een mpv is slimmer als het gaat om ruimtegebruik. Pak als voorbeeld een Tiguan. Voor hetzelfde geld heb je een Passat station die veel groter is en beter rijdt. Of een touran voor zelfs minder geld.
@rutgerg: dat klopt niet. Zowel een touran als Passat zijn duurder. Ik heb een paar jaar geleden een tiguan uitgezocht en vond de touran te suf en de golf te klein. De tiguan gaf toen voor mij het beste plaatje met drie kinderen.
Toen ik als 28jarige een station kocht vroeg iedereen of ik een kinderwens had. In die tijd was een station dus helemaal niet de keuze voor een young urban professional zoals dat toen nog heette.
De eerste ruime station met 7 ruime zitplaatsen ben ik nog niet tegengekomen. Daarom hou ik t bij de XC90 maar blijf er net zo lang in rijden totdat er echt een meer milieuvriendelijk alternatief is. Weet iemand hoeveel energie t kost om een auto te produceren?? Misschien nog beter voor t milieu om gewoon langer in een auto te blijven rijden?
@nikos:
Inderdaad zo is het, daarom rijdt ik 5008 suv, vanwege die zitplaatsen. Dat het een suv is maakt mij geen bal uit, het is een gaaf ding om te zien (relatief dan), beter in ieder geval dan een MPV ?
@nikos: Haha, je heb dan een erg ruime SUV. Echter een xc90 is dermate onzuinig met de brandstof dat bijna alle andere auto’s een vriendelijk alternatief zijn. Of ze net zo lekker rijden is een tweede.
Hippe jonge mensen hebben een torenhoge studieschuld en kunnen amper een stacaravan kopen om in te wonen.
Gek he, dat een nieuwe T-Cross dan niet hoog bovenaan het wensenlijstje staat.
De eerste echte SUV was gewoon de “Range Rover” IMHO, en nog steeds toonaangevend in de bagger.
@HZW: hahahah grapjas, met een Land rover ga je het terrein in, Wil je er weer uitkomen dan pak je een landcruiser.
LOL blijkbaar ben ik nu een hip en jong persoon :) :)
Altijd al een hekel gehad aan die SUV gevallen en dan helemaal met onderbemeten vermogens. Vroeger werd er altijd tegen mij verteld, wacht maar totdat je kinderen hebt.
Heb ik inmiddels, maar de SUV is er nooit gekomen, weliswaar een blauwe maandag een touring gehad, maar tot de conclusive gekomen dat die bak max. 2x per jaar volzat, voor de rest van het jaar bracht hij alleen maar extra geluid teweeg.
Ook nooit een fan geweest van veel meeslepen van spullen van de kinderen, daar zit het grootste problem, de meeste mensen slepen zoveel spullen mee voor een dagje weg, alsof ze een week op vakantie gaan. Daarom moet er dan een SUV/station komen want zo handig die ruimte.
Ik ben gewoon weer terug gegaan naar een grote sedan, met zelfs voor de grote van de wagen, een kleine kofferbak. En tot nu toe nog geen last van gehad, ook geen tassen of spullen die bij de achterbank geplaatst moet worden ivm ruimtegebrek. Dat vermijd ik altijd, omdat in geval van een ongeval dat projectielen worden waarmee jeje kinderen alsnog kunt beschadigen. Voorkomen is beter dan genezen zo luid het spreekwoord….
Voor degene die het zich afvraagt, ik rijd tegenwoordig een Lexus LS460, gezinssamenstelling: 2 ouders, 2 kinderen (1x 3,5 jaar oud en 1x 5maand oud). Ondanks de relatief kleine kofferbak past alles erin wat nodig is
Ik behoor zelf tot die jonge generatie en ik ben heel content in m’n XC90. Liever een SUV dan zo’n crossover.