
Ve are much tzoe Zjerman.
Er waait een frisse wind in Wolfsburg. Na de stoelendans in de hoogste regionen van het concern is het natuurlijk zaak om met nieuw elan uit de startblokken te komen. Dat kan vandaag de dag maar één ding betekenen: flink die paarse broeken van het merk aan het werk zetten, om op de proppen te komen met een gezonde dosis marketinggezeik en gebakken PR.
Zo gezegd, zo gedaan. Tegenover Bloomberg laat Chief Marketing Officer Jochen Sengpiel weten dat het roer volledig omgaat bij Volkswagen. Het merk staat er in zijn ogen niet goed op bij het grote publiek. Maar nu komt het: in zijn ogen komt dat niet noodzakelijk door dieselgate! Nee, in plaats daarvan heeft Volkswagen volgens Sengpiel een ’té Duits imago’:
The brand is not in good shape compared to previous years, as the marque lost some of its emotional appeal by trying to be ’too German’. It’s not only because of the diesel scandal.
Sengpiel, die pas sinds vorig jaar september voor Volkswagen werkt na een eerdere betrekking bij Hyundai, heeft de oplossing gelukkig ook al bedacht. Er moet een nieuw logo komen. Jawel, een nieuw logo, de oplossing van alle problemen! Het nieuwe beeldmerk zou moeten reflecteren dat Volkswagen hip en modern is. Volkswagen moet kleurrijker worden en uitstralen dat het bedrijf om het hebben van plezier draait. Als extra bonus zou het nieuwe logo ook nog eens beter passen bij de nieuwe I.D.-lijn én kek moeten ogen op digitale schermen.
Hoe een en ander vorm krijgt is nog niet duidelijk. De laatste keer dat Volkswagen haar logo aanpaste was in 2012, toen de ‘V’ en de ‘W’ voorzien werden van meer ‘3D’. De progressie van het logo check je hieronder.

We hebben zo onze vraagtekens bij de gedachtengang van Sengpiel. Los van de vraag of het überhaupt nut heeft om met zo’n logo te pielen, doen veel merken er juist alles aan om hun ‘afkomst’ en historie te omarmen. Nou is dat in het geval van Volkswagen technisch gezien natuurlijk wat lastig, maar desalniettemin kunnen we ons moeilijk voorstellen dat de associatie met ‘Duitsland’ in het geval van auto’s ongewenst is. Een blik op de verkoopcijfers leert immers dat we stiekem allemaal Duits willen rijden. In een markt als Amerika is Volkswagen weliswaar wat minder groot, maar dat neemt niet weg dat de Yanks wel van hun BMW’s en Mercedes houden. Het ‘Duitse aspect’ lijkt dus niet het probleem te zijn. Of kan jij je wel vinden in het sentiment van Sengpiel?





Daar schiet je bloksnor toch spontaan van in de krul !
Haha, Gunther van MTV. Mooi. Ben benieuwd in welke zin het logo anders gaat zijn. 1 pixel verschil, VW kennende
Ik vind de Duitsers wel wat veel aandacht krijgen idd….
@frank2b: nou inderdaad, die Joden waren ook geen lieverdjes
Niet iedereen wil Duits rijden, ook niet stiekem…
@rufctr01: RUF is stiekem toch wel erg Duits.
@berlinetta: klopt, ik heb een BMW, maar ik ken mensen die het niet willen, ook niet stiekem….
@rufctr01: das waar.
@berlinetta: Das Auto
You’re not German, you’re an idiot!
Classic.
Duitsers blijken dus wel over humor te beschikken.
Volkswagen klinkt inderdaad veel te Duits…
Zou er veel eerder één kopen als het merk een sexy Italiaanse naam had…
Macchinapopulare klinkt wel goed…
Hoewel die naam misschien weer teveel doet denken aan die gast die in de jaren ’80 samen met Danny Christian in het schnabbelcircuit Hoebahoebahophophop liep te zingen.
@moveyourmind: Hahahaha ja wat een hit was dat! Brrrrrrr
Je afkomst verloochenen, altijd goed nieuws voor de concurrentie….
Oh god, dit gaat ongetwijfeld een heel lelijk logo worden waarbij het bedrijf wil laten zien dat ze wel hip en “lekker gek” zijn
Opel maakt Duits rijden betaalbaar of zoiets, was enkele jaren geleden de kreet (in NL dan) van VW’s grootste concurent.
@marinepower: Tegenwoordig maakt Skoda Duits rijden betaalbaar.
Sjoemellogo?
Gaan ze nu eindelijk een rookpluim achter het logo plaatsen?
@jarnobakker: ja, net zoals het oude Kia-logo waarbij de i een schoorsteen met rookpluim was!
@jarnobakker: Enkel en alleen indien alle verwijderaars van dpf filters en katalysatoren er mee eens zijn.
Dynamisch logo is gaaf, bijvoorbeeld in combinatie met getalletjes, voor het aanduiden van hetaantal liter olie per 1000km of gewisselde motor.
Flauw…
@monsieurleloure: MIJN en allle mederijders weten dat die oliezuipende motoren niet de onze zijn, wij willen een diesel, superzuinig , sterk , krachtig , doorzetvermogen die enkel stopt na vele 100.000 en den kilometers en dat alles met een oliewissel om de 30.000 , Zonder bijvullen wel te verstaan.
Zalig hé, breng hiertegen maar iets in.
Supermoeilijk.
De mijne heeft nu 400.000 km en nog altijd 1ste koppeling alleen mijn aircocompressor is eraan gegaan.
Had ik misschien kunnen voorkomen.
@wimof: Krijg jij een het getal 0 op het dynamische logo.
@redactie als sylvana dit ziet kunnen jullie inpakken!
Les Voitures des Gens?
Die man moet er denk ik nog een beetje aan wennen dat hij niet meer bij Hyundai werkt. Hij praat in ieder geval nog volledig Hyundai. Geef hem wat tijd, geef hem wat tijd…
Een slogan als “Das Auto” heeft ook wel een klein beetje een Duitse klank.
Best een goed idee, aangezien alles in deze tijd om “image” draait. Fancy innovative image wel te verstaan! Benieuwd of ze de spijker op z’n kop of mis slaan …
Ik moet zeggen dat ik het VW logo simpel maar wel mooi vind. Ik hoop dan ook dat er niet te veel gewijzigd gaat worden. Heb daar überhaupt een broertje-dood aan.
Jaa het logo in Comic Sans uitdrukken! Veel hipper!
V
nee
Is dat wat?
“. Nou is dat in het geval van Volkswagen technisch gezien natuurlijk wat lastig”
Dat is technisch gezien lastig voor heel veel merken… als je kijkt wie er allemaal betrokken was bij WW2 , aan de foute kant heb je al een enorme lijst. Niet alleen de Duitse, Italiaanse en Japanse merken, maar bijvoorbeeld ook Ford, zowel het bedrijf als de man zelf.
Dit is natuurlijk wel een beetje erger bij VW, want zeg nu zelf, deze man is wel heel erg dubieus:
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/39338000/jpg/_39338761_203hirst.jpg
Glossy is uit en ‘platte’ logo’s zijn in. Pak gewoon het logo van 1996 en ze zijn weer helemaal bij de tijd.
Als je merk is opgericht door de bekendste Duitser ooit in de geschiedenis wens ik ze veel succes om minder ‘Duits’ te worden. Volgens mij is de VW formule aardig succesvol, waarom veranderen?
@racerx: Hitler was een Oostenrijker ;)
Zie hierboven bij de logo’s 1939 logo.Toen was het toch nog KDF en stond er niks op de auto’s die alleen voor “hoge heren in de politiek” was.Hoe komen ze bij dat logo hierboven dan?
Logo van 1960 heeft wel wat.