• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen is veel en veel te Duits

Auteur: jaapiyo, gepost 17 april 2018 om 18:58 – 38 Reacties

Guenther


Ve are much tzoe Zjerman.

Er waait een frisse wind in Wolfsburg. Na de stoelendans in de hoogste regionen van het concern is het natuurlijk zaak om met nieuw elan uit de startblokken te komen. Dat kan vandaag de dag maar één ding betekenen: flink die paarse broeken van het merk aan het werk zetten, om op de proppen te komen met een gezonde dosis marketinggezeik en gebakken PR.

Zo gezegd, zo gedaan. Tegenover Bloomberg laat Chief Marketing Officer Jochen Sengpiel weten dat het roer volledig omgaat bij Volkswagen. Het merk staat er in zijn ogen niet goed op bij het grote publiek. Maar nu komt het: in zijn ogen komt dat niet noodzakelijk door dieselgate! Nee, in plaats daarvan heeft Volkswagen volgens Sengpiel een ’té Duits imago’:

The brand is not in good shape compared to previous years, as the marque lost some of its emotional appeal by trying to be ’too German’. It’s not only because of the diesel scandal.

Sengpiel, die pas sinds vorig jaar september voor Volkswagen werkt na een eerdere betrekking bij Hyundai, heeft de oplossing gelukkig ook al bedacht. Er moet een nieuw logo komen. Jawel, een nieuw logo, de oplossing van alle problemen! Het nieuwe beeldmerk zou moeten reflecteren dat Volkswagen hip en modern is. Volkswagen moet kleurrijker worden en uitstralen dat het bedrijf om het hebben van plezier draait. Als extra bonus zou het nieuwe logo ook nog eens beter passen bij de nieuwe I.D.-lijn én kek moeten ogen op digitale schermen.

Hoe een en ander vorm krijgt is nog niet duidelijk. De laatste keer dat Volkswagen haar logo aanpaste was in 2012, toen de ‘V’ en de ‘W’ voorzien werden van meer ‘3D’. De progressie van het logo check je hieronder.

Veedub

We hebben zo onze vraagtekens bij de gedachtengang van Sengpiel. Los van de vraag of het überhaupt nut heeft om met zo’n logo te pielen, doen veel merken er juist alles aan om hun ‘afkomst’ en historie te omarmen. Nou is dat in het geval van Volkswagen technisch gezien natuurlijk wat lastig, maar desalniettemin kunnen we ons moeilijk voorstellen dat de associatie met ‘Duitsland’ in het geval van auto’s ongewenst is. Een blik op de verkoopcijfers leert immers dat we stiekem allemaal Duits willen rijden. In een markt als Amerika is Volkswagen weliswaar wat minder groot, maar dat neemt niet weg dat de Yanks wel van hun BMW’s en Mercedes houden. Het ‘Duitse aspect’ lijkt dus niet het probleem te zijn. Of kan jij je wel vinden in het sentiment van Sengpiel?

Ook interessant!

  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Deur van je Volkswagen kan openvliegen in de koude

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

badge, duitsland, logo, Marketinggezeik-en-gebakken-pr, Volkswagen

Vorig bericht: « Dit kost de gefacelifte Toyota Aygo (2018)
Volgend bericht: De Lamborghini Huracam is de snelste camera ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    17 april 2018 om 19:15

    Daar schiet je bloksnor toch spontaan van in de krul !

    Login om te reageren
  2. 123bat zegt

    17 april 2018 om 19:15

    Haha, Gunther van MTV. Mooi. Ben benieuwd in welke zin het logo anders gaat zijn. 1 pixel verschil, VW kennende

    Login om te reageren
  3. frank2b zegt

    17 april 2018 om 19:20

    Ik vind de Duitsers wel wat veel aandacht krijgen idd….

    Login om te reageren
    • tymo zegt

      18 april 2018 om 12:17

      @frank2b: nou inderdaad, die Joden waren ook geen lieverdjes

      Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    17 april 2018 om 19:28

    Niet iedereen wil Duits rijden, ook niet stiekem…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      17 april 2018 om 21:03

      @rufctr01: RUF is stiekem toch wel erg Duits.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        18 april 2018 om 08:41

        @berlinetta: klopt, ik heb een BMW, maar ik ken mensen die het niet willen, ook niet stiekem….

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          18 april 2018 om 09:38

          @rufctr01: das waar.

          Login om te reageren
          • marc94 zegt

            18 april 2018 om 22:17

            @berlinetta: Das Auto

            Login om te reageren
  5. Foramen zegt

    17 april 2018 om 19:28

    You’re not German, you’re an idiot!
    Classic.

    Login om te reageren
  6. marklevinson zegt

    17 april 2018 om 19:31

    Duitsers blijken dus wel over humor te beschikken.

    Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    17 april 2018 om 19:34

    Volkswagen klinkt inderdaad veel te Duits…

    Zou er veel eerder één kopen als het merk een sexy Italiaanse naam had…

    Macchinapopulare klinkt wel goed…

    Hoewel die naam misschien weer teveel doet denken aan die gast die in de jaren ’80 samen met Danny Christian in het schnabbelcircuit Hoebahoebahophophop liep te zingen.

    Login om te reageren
    • renegade zegt

      17 april 2018 om 20:44

      @moveyourmind: Hahahaha ja wat een hit was dat! Brrrrrrr

      Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    17 april 2018 om 19:44

    Je afkomst verloochenen, altijd goed nieuws voor de concurrentie….

    Login om te reageren
  9. janmetdelangeachternaam zegt

    17 april 2018 om 19:45

    Oh god, dit gaat ongetwijfeld een heel lelijk logo worden waarbij het bedrijf wil laten zien dat ze wel hip en “lekker gek” zijn

    Login om te reageren
  10. marinepower zegt

    17 april 2018 om 20:02

    Opel maakt Duits rijden betaalbaar of zoiets, was enkele jaren geleden de kreet (in NL dan) van VW’s grootste concurent.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      17 april 2018 om 21:04

      @marinepower: Tegenwoordig maakt Skoda Duits rijden betaalbaar.

      Login om te reageren
  11. utregcity zegt

    17 april 2018 om 20:08

    Sjoemellogo?

    Login om te reageren
  12. jarnobakker zegt

    17 april 2018 om 20:16

    Gaan ze nu eindelijk een rookpluim achter het logo plaatsen?

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      17 april 2018 om 23:15

      @jarnobakker: ja, net zoals het oude Kia-logo waarbij de i een schoorsteen met rookpluim was!

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      18 april 2018 om 21:09

      @jarnobakker: Enkel en alleen indien alle verwijderaars van dpf filters en katalysatoren er mee eens zijn.

      Login om te reageren
  13. monsieurleloure zegt

    17 april 2018 om 20:54

    Dynamisch logo is gaaf, bijvoorbeeld in combinatie met getalletjes, voor het aanduiden van hetaantal liter olie per 1000km of gewisselde motor.

    Flauw…

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      18 april 2018 om 21:17

      @monsieurleloure: MIJN en allle mederijders weten dat die oliezuipende motoren niet de onze zijn, wij willen een diesel, superzuinig , sterk , krachtig , doorzetvermogen die enkel stopt na vele 100.000 en den kilometers en dat alles met een oliewissel om de 30.000 , Zonder bijvullen wel te verstaan.
      Zalig hé, breng hiertegen maar iets in.
      Supermoeilijk.
      De mijne heeft nu 400.000 km en nog altijd 1ste koppeling alleen mijn aircocompressor is eraan gegaan.
      Had ik misschien kunnen voorkomen.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        19 april 2018 om 22:17

        @wimof: Krijg jij een het getal 0 op het dynamische logo.

        Login om te reageren
  14. maroksahbe zegt

    17 april 2018 om 20:57

    @redactie als sylvana dit ziet kunnen jullie inpakken!

    Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    17 april 2018 om 21:17

    Les Voitures des Gens?

    Login om te reageren
  16. stationcar zegt

    17 april 2018 om 21:47

    Die man moet er denk ik nog een beetje aan wennen dat hij niet meer bij Hyundai werkt. Hij praat in ieder geval nog volledig Hyundai. Geef hem wat tijd, geef hem wat tijd…

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    17 april 2018 om 22:05

    Een slogan als “Das Auto” heeft ook wel een klein beetje een Duitse klank.

    Login om te reageren
  18. hambition zegt

    17 april 2018 om 22:22

    Best een goed idee, aangezien alles in deze tijd om “image” draait. Fancy innovative image wel te verstaan! Benieuwd of ze de spijker op z’n kop of mis slaan …

    Login om te reageren
  19. LaLancia zegt

    17 april 2018 om 22:28

    Ik moet zeggen dat ik het VW logo simpel maar wel mooi vind. Ik hoop dan ook dat er niet te veel gewijzigd gaat worden. Heb daar überhaupt een broertje-dood aan.

    Login om te reageren
  20. Gulli zegt

    17 april 2018 om 23:17

    Jaa het logo in Comic Sans uitdrukken! Veel hipper!

    Login om te reageren
  21. frank2b zegt

    17 april 2018 om 23:34

    V
    nee

    Is dat wat?

    Login om te reageren
  22. dracae zegt

    18 april 2018 om 00:25

    “. Nou is dat in het geval van Volkswagen technisch gezien natuurlijk wat lastig”

    Dat is technisch gezien lastig voor heel veel merken… als je kijkt wie er allemaal betrokken was bij WW2 , aan de foute kant heb je al een enorme lijst. Niet alleen de Duitse, Italiaanse en Japanse merken, maar bijvoorbeeld ook Ford, zowel het bedrijf als de man zelf.

    Dit is natuurlijk wel een beetje erger bij VW, want zeg nu zelf, deze man is wel heel erg dubieus:
    http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/39338000/jpg/_39338761_203hirst.jpg

    Login om te reageren
  23. tysson zegt

    18 april 2018 om 00:27

    Glossy is uit en ‘platte’ logo’s zijn in. Pak gewoon het logo van 1996 en ze zijn weer helemaal bij de tijd.

    Login om te reageren
  24. racerx zegt

    18 april 2018 om 05:45

    Als je merk is opgericht door de bekendste Duitser ooit in de geschiedenis wens ik ze veel succes om minder ‘Duits’ te worden. Volgens mij is de VW formule aardig succesvol, waarom veranderen?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      18 april 2018 om 07:29

      @racerx: Hitler was een Oostenrijker ;)

      Login om te reageren
  25. Alfarobert zegt

    18 april 2018 om 08:13

    Zie hierboven bij de logo’s 1939 logo.Toen was het toch nog KDF en stond er niks op de auto’s die alleen voor “hoge heren in de politiek” was.Hoe komen ze bij dat logo hierboven dan?

    Login om te reageren
  26. ikleesookoverautos zegt

    19 april 2018 om 16:29

    Logo van 1960 heeft wel wat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North