Een soort Phaeton, maar dan elektrisch.
Voor lange tijd waren ze er bij Volkswagen van overtuigd dat de dieseltechnologie nog een grote toekomst zou hebben. Helaas, dat bleek dankzij #dieselgate (kijktip) niet helemaal het geval. Om de imagoschade zoveel mogelijk te beperken lanceerde VW in recordtempo een nieuwe lijn van elektrische auto’s. We hebben daar al enkele van kunnen laten zien: de gewone ID, de ID Buzz en de ID Crozz. Aan die familie van conceptcars wordt vandaag een vierde lid toegevoegd: de ID Vizzion.
De ID Vizzion is een stuk langer dan de Passat. Sterker nog, met zijn lengte van 5,11 meter past de ID Vizzion keurig in de klasse van de Audi A8 en BMW 7 Serie. De motor is een 225 kW sterke elektromotor, in pk-taal: 306 stuks. De topsnelheid is 180 km/u. Bij een elektrische auto niet direct interessant. Hoe ver je kan komen is des te belangrijker. Dankzij de 111k Wh lithium-Ion batterijen heeft de ID Vizzion een actieradius van maar liefst 665 kilometer. Uiteraard is dat een theoretische afstand, maar in deze auto kun je in de meeste gevallen naar je werk heen en weer rijden zonder te hoeven bijladen.
Dat heen en weer rijden hoef je niet zelf te doen. De Volkswagen ID Vizzion is namelijk geheel autonoom. Sterker nog, ook al zal je zelf willen rijden, dat kan niet. De ID Vizzion heeft namelijk niet eens een stuurwiel. Volkswagen is van plan om tussen nu en 2025 meer dan twintig nieuwe elektrische modellen te introduceren. De gewone ID is al aangekondigd voor 2020, de ID Buzz en ID Crozz volgen daarna.
UPDATE: we hebben inmiddels alle foto’s en info, check dit artikel!
zegheteens zegt
Ik neem de Elektra Futurevision mee naar Geneve. Het wordt een auto van 5,20 meter en met het accu-pakket kan een afstand van 720 kilometer worden gereden. 0-100 in 3,5 seconden. Vanaf 2030 leverbaar.
Al sinds de 1e keer dat ik als jochie op de AutoRai liep heb ik een hekel aan concept cars.
eklasse zegt
@zegheteens: vitamine D tekort??
str8six zegt
@zegheteens: ach gut, gaat het?
lekkerlinksrijden zegt
Past een kingsize bed in denk ik? Nog ff lekker een uurtje slapen naar het werk
rufctr01 zegt
@lekkerlinksrijden: haha, ik zat hetzelfde te bedenken!
moveyourmind zegt
ID Vizzion, ID Buzz en ID Crozz…
Alsof normaal Engels niet goed genoeg is…
Is toch niks mis met ID viSSion, id croSS of ID buSS…
Hoewel, bij de laatste gaat iedereen natuurlijk heel flauw zeggen dat het een busje is.
dijan zegt
@moveyourmind: Kon je geen negatieve opmerking vinden? Dan maar de naam ?
monsieurleloure zegt
@dijan: wat verwacht je anders bij gebakken lucht….
str8six zegt
@moveyourmind: bij SS in de combinatie met Volkswagen krijg ik andere ideeen…
postzegel zegt
…actieradius van maar liefst 665 kilometer. Uiteraard is dat een theoretische afstand, maar in deze auto kun je in de meeste gevallen naar je werk heen en weer rijden zonder te hoeven bijladen…
665 kilometer. Heen en weer. Zelfs al overdrijven ze met een factor 2, dan nog: wie woont er nu invredesnaam meer dan 150 km van z’n werk verwijderd? Dan neem je toch een buitenhuis, een buitenkantoor en een buitenvrouw?
simonferrari zegt
@postzegel: Ik kom niet aan de 150 maar wel aan de 138 km heen en 138 km terug. Tikt aardig aan ;)
Rob zegt
Tot nu veel belovend die ID lijn.
De ID formaatje Golf en de retrotastische Buzz mogen ze zo bij mij voor de deur zetten.
HZW zegt
Ik had toch liever een ID Beetle gezien.
frank2b zegt
Als die wagen helemaal autonoom is, waarom staan de stoelen dan niet in lounche-opstelling? (of zijn de voorstoelen roteerbaar misschien?)
Autonome voertuigen maken zoveel leukere en interessantere interieurs mogelijk….
Boomer zegt
@frank2b: Heb je wel eens kinderen in je auto gehad? Die hebben vaak al moeite (zeker met een elektrische auto, ervaring) om hun fristi binnen te houden als ze de goede kant op kijken. Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen. Zelf vind ik het overigens ook niet prettig.
frank2b zegt
@airc: dat is inderdaad zo. Maar autonome auto’s zouden wel eens een heel ander rijgedrag kunnen vertonen – minder snelheidsverschillen door onderlinge communicatie tussen voertuigen – en dan reist het misschien net als in de trein. En daarin kan ik heel goed andersom meereizen.
Voor dat andere rijgedrag: hierbij een animatie van hoe autonome voertuigen een kruispunt ‘nemen’: https://www.youtube.com/watch?v=4SmJP8TdWTU