• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen propt Ducati-blok in brute XL Sport Concept

Auteur: JordyS, gepost 1 oktober 2014 om 21:26 – 50 Reacties

Volkswagen XL Sport


Neem de Volkswagen XL1 en het V-twin motorblok uit de Ducati 1199 Superleggera en je krijgt een heel bijzonder brute combo: de Volkswagen XL Sport.

Volkswagen AG speelde al langer met het idee om de krachtige Ducati-tweecilinder in de XL1 te hangen, maar hield het tot op heden bij wat ontwerpschetsen en renders. In Parijs onthulde het alsnog de details van zijn brute conceptcar, die dus voorzien wordt van de Ducati Superleggera V2.

Deze V2 van de Italianen is volgens VW de krachtigste tweecilinder ter wereld en levert 200 pk, genoeg om de bolide in rap tempo naar de 270 kilometer per uur te laten knallen. De XL Sport weegt namelijk slechts 890 kilogram, terwijl het blok 11.000 toeren per minuut haalt. De sprint naar de 100 duurt overigens wat langer dan je van een echte supercar gewend bent, maar zal niet langer dan vijf seconden duren. Nog altijd behoorlijk rap dus.

VW heeft niet alleen onderhuids een absoluut beest gecreëerd, want de XL Sport ziet er ook op aerodynamisch gebied erg lekker uit én heeft een chassis dat is gemaakt volgens technieken uit de autosport. Of dat betekent dat we de concept binnenkort op het circuit terug gaan zien? We kunnen het alleen maar hopen, want deze combo van Ducati en VW verdient het om eens flink de sporen te krijgen.

UPDATE: een kort filmpje van de onthulling vind je HIER!

Ook interessant!

  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Deze tweedehands Volkswagen kost een vermogen!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, ducati, parijs-2014, vag-event, Volkswagen, xl-sport, xl1

Vorig bericht: « Lamborghini Asterion LPI 910-4: stekkerbeest met 910 pk!
Volgend bericht: Volkswagen Groep heeft zijn 200 miljoenste auto gemaakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. ingloriousleon zegt

    1 oktober 2014 om 21:28

    Dit ziet er wel héél erg lekker uit!

    Login om te reageren
  2. guusboum zegt

    1 oktober 2014 om 21:31

    Kan een hele leuke rijdersauto worden! 200 pk op nog geen 900kilogram klinkt als heerlijk sturen en versnellen!

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      1 oktober 2014 om 23:17

      @guusboum: Nou ja… Ver’snel’len. Als je vergelijkt waar het vandaan komt, (1199 Panigale), 195pk op 189kg. Dát is pas versnellen! Hadden de (sport)auto’s maar zulke waardes van pk vs gewicht… (jaja, die one:1). En niet die 55 PK’s met eco-bandjes op 1400kg.

      Login om te reageren
  3. archibaldr zegt

    1 oktober 2014 om 21:31

    Ziet er erg goed uit. Maar ligt het nou aan mij, of heeft dit beestje wel wat weg van de Nissan GT-R qua lijnen?

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      1 oktober 2014 om 21:33

      @archibaldr: Ja nu je het zegt, die heeft ook 4 van die ronde schijven. OPVALLEND!

      Login om te reageren
      • archibaldr zegt

        1 oktober 2014 om 21:34

        @911GT2: *padum tss*

        Ja, en idd ook nog van die lampen enzo, toch bijzonder. Misschien zie ik het wel verkeerd hoor, maar was mijn eerste indruk….

        Login om te reageren
    • oli4k zegt

      1 oktober 2014 om 21:50

      @archibaldr: Ik zie wat je bedoelt. Vanaf het voorspatbord tot aan het achterspatbord heeft er wel iets van weg. Verder ziet hij er vooral uit als een auto die veel tijd in de windtunnel heeft doorgebracht.

      Login om te reageren
    • papa zegt

      1 oktober 2014 om 21:54

      @archibaldr: nou nee hoor… dit ligt echt aan jou.

      Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      1 oktober 2014 om 21:58

      @archibaldr: yup, moest er ook aan denken

      Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    1 oktober 2014 om 21:31

    En daar gaat het hele groene imago haha, moet zeggen wel vet!

    Login om te reageren
  5. LJ zegt

    1 oktober 2014 om 21:31

    Hm zou Ferrari zoiets dan toch ook van plan zijn??

    Login om te reageren
  6. 87sandyd zegt

    1 oktober 2014 om 21:32

    Met een beetje fantasie lijkt het wel een kruising tussen een Honda NSX en een Nissan GT-R

    Rustig jongens rustig, ik snap ook wel dat je die 2 iconen niet kan vergelijken met een een VW’tje

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 oktober 2014 om 23:03

      @87sandyd:
      Die Nissan snap ik, voor de NSX zou ik graag de Ford Probe V.
      Google die maar eens.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        1 oktober 2014 om 23:40

        @jrk68: als je kijkt naar het eerste plaatje(boven de tekst) dan lijkt het silhouet wel een beetje op de nax met de bijbehorende achter spoiler. Voor de rest lijkt er natuurlijk nergens op. De probe kan ik er idd ook in zien:)

        Login om te reageren
  7. kapiteinaudi zegt

    1 oktober 2014 om 21:34

    Leuke concept. Doet me stiekem ook wel denken aan de Nardo W12.

    Login om te reageren
  8. porsche928 zegt

    1 oktober 2014 om 21:40

    In NL rijdt er ook een racewagen rond met twee Hayabusha (vergeef me eventuele spelfouten) motoren er in.

    Login om te reageren
  9. vincent0608 zegt

    1 oktober 2014 om 21:40

    Nee.

    Login om te reageren
  10. reinoutgtr zegt

    1 oktober 2014 om 21:41

    Voorkant lijkt een beetje op een audi R8, en de bovenkant op een venom GT.
    Erg mooi!

    Login om te reageren
  11. hummer95 zegt

    1 oktober 2014 om 21:42

    Voorkant heeft wat weg van een Scirocco

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      1 oktober 2014 om 21:51

      @hummer95: Het is een Volkswagen, wat verwacht je?

      Login om te reageren
  12. gtwillem zegt

    1 oktober 2014 om 21:44

    Het doet me meer denken aan en combinatie van een luxe Radical met dak en een Elise, en dat is zwaar helemaal niet verkeerd. Alhoewel 890kg niet echt licht is, een 11.000 (en bijbehorend laag koppel) waarscchijnlijk niet echt zal werken.

    Wat was er eigenlijk mis met de Volkswagen BlueSport Concept? Dat was een fraai model dat ook nog eens levensvatbaar was qua uiterlijk.

    Maar het initiatief moet zeker toegejuicht worden!

    Login om te reageren
  13. deladude zegt

    1 oktober 2014 om 21:46

    Een van de weinige VW’s die me zou kunnen bekoren. Ziet er geweldig uit en dat blok Is heerlijk!

    Login om te reageren
  14. oli4k zegt

    1 oktober 2014 om 21:47

    Maar kan er een turbo op?

    Login om te reageren
  15. reactief zegt

    1 oktober 2014 om 21:48

    Doe mij maar de gewone XL1 body al dan niet met dit blok.
    Maar deze opsmuk kan me niet bekoren…

    Login om te reageren
  16. ghost zegt

    1 oktober 2014 om 21:51

    Zal wel weer veels te duur zijn, net als de XL1 nu al is.

    Login om te reageren
  17. EJS zegt

    1 oktober 2014 om 21:56

    Ik zou ook al geen nee zeggen tegen een gewone XL1, maar dit is echt gaaf.. Zou wel een enorme imagopepper zijn. Dsg-bak eraan hangen zodat je je niet helemaal lens hoeft te schakelen om een beetje vooruit te komen en gaan maar….. :)

    Totdat je erachter komt dat zo’n hoogtoerig Ducati blok niet gebouwd is om een kleine 1000 kg mee te slepen en elke 50.000 km een revisie nodig heeft. Doe me toch maar gewoon een XL1.

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      1 oktober 2014 om 23:45

      @EJS: de gewone XL1 heeft een V2 dieseltorretje.

      Als dit blok wat wordt verstevigd gaat het echt wel goed hoor.

      Login om te reageren
  18. berlinetta zegt

    1 oktober 2014 om 22:12

    Niemand die de achterkant ontzettend lelijk vindt?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      2 oktober 2014 om 12:39

      @berlinetta: Nope, eindelijk eens iets anders…

      Login om te reageren
  19. bastiaangt zegt

    1 oktober 2014 om 22:15

    Ben ik de enige die dit hoogverraad vindt? Een prachtige Italiaanse volbloed in een VOLKSwagen proppen? En dan las ik net ook al dat Lamborghini met een hybride bezig is…

    Och en dan al bijna vergeten dat Ferrari net in de handen van een niet nader te noemen persoon is gevallen, die Lancia de nek al heeft omgedraaid en hard op weg is om dit met Alfa Romeo ook te doen.

    Ik ben normaal niet zo van de opmerking “die goede oude tijd”, maar ik ga het nog een keer zeggen dit jaar.

    Login om te reageren
    • oli4k zegt

      1 oktober 2014 om 22:47

      @bastiaangt: Bugatti en Lamborghini zijn ook gewoon Volkswagens. Niets is meer heilig.

      Login om te reageren
  20. dakarbemo zegt

    1 oktober 2014 om 22:21

    Wat een geld en tijdverspilling aan een concept wat toch nooit echt op de weg dan wel het circuit gebracht word net als alle 3 de versies van de Volkswagen Nardo concept automobielen. Gewoon bouwen die handel of niet met dit soort proefballonnetjes op de proppen komen.

    Login om te reageren
  21. sulobb zegt

    1 oktober 2014 om 22:28

    Lijkt wel chinees…

    Login om te reageren
  22. offroad zegt

    1 oktober 2014 om 22:40

    Een schoonheid is het niet.

    Login om te reageren
  23. steef2 zegt

    1 oktober 2014 om 22:44

    Zou die auto ook het geluid vd Ducati hebben? Ik ben bang van niet, want de uitlaat kan nooit zo kort zijn als op de Panigale..

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 oktober 2014 om 23:06

      @steef2:
      ..en waarom niet?
      De motor ligt net voor de achteras, dus de afstand naar achter is redelijk vergelijkbaar.

      Login om te reageren
      • steef2 zegt

        1 oktober 2014 om 23:43

        @jrk68: jij kent de Panigale neem ik aan? Dan lijkt mij het erg sterk dat VW dezelfde extreem korte uitlaat eronder krijgt. Ik weet de exacte lengte niet maar meer dan een halve meter zal het niet zijn. Dan lijkt mij vrij kort voor een auto.. En moet een auto ook geen katalysator e.d hebben? (Het kan dat ik het mis heb, maar volgens mij zitten die niet op motoren)

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          2 oktober 2014 om 19:07

          @steef2:
          Op een Panigale zit gewoon een kat, dat is verplicht.
          Vergeet niet dat de motor hier tussen de wielen ligt en bij de Panigale een stuk voor het achterwiel. Ik zeg niet dat de uitlaat dezelfde lengte heeft maar dat het technisch zeker mogelijk is. De uitlaat op mijn auto is qua inbouwlengte in elk geval korter.

          Login om te reageren
          • steef2 zegt

            3 oktober 2014 om 02:00

            @tupperware: Oke, dat wist ik niet helemaal zeker. En dat het technisch haalbaar is heeft Ducati al bewezen. Maar ik doelde er meer op dat de auto dat waarschijnlijk niet zal krijgen. Dus zal dat prachtige tweeklepper geluid nooit in z’n volle glorie te horen zijn. (En nog even over de motor die voor het achterwiel ligt. Dat klopt maar bij de Panigale ligt de uitlaat ook voor het achterwiel, vandaar dat ik zei dat je die korte lengte (misschien een halve meter) nooit in deze VW zal aantreffen) ;)

            Login om te reageren
  24. gieltj zegt

    1 oktober 2014 om 22:47

    Heel vet!

    Login om te reageren
  25. mrniesoe zegt

    1 oktober 2014 om 22:51

    Ziet er dik uit!

    Login om te reageren
  26. series2 zegt

    2 oktober 2014 om 00:14

    Hij is vet! Maar inderdaad, exotische Italiaanse blokken in een vw…… gevalletje alfa romeo arna! (Al ziet de xl1 er wel vet uit)

    Login om te reageren
  27. hoonigan247 zegt

    2 oktober 2014 om 06:12

    Lijkt wel een verkrachte NSX

    Login om te reageren
  28. brainfear zegt

    2 oktober 2014 om 08:18

    Vind alleen de achterkant niet zo denderend. Verder een erg strakke auto, ook van binnen! Overigens doen die strepen in de zijruiten me wat denken aan de McLaren F1.

    Login om te reageren
  29. snerkone zegt

    2 oktober 2014 om 09:10

    Nog iemand die het opgevallen is dat er geen zijspiegels zijn maar camera’s en schermpjes?

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      2 oktober 2014 om 11:18

      @snerkone: nee, die had de XL1 al ;)

      Login om te reageren
  30. Onehp zegt

    2 oktober 2014 om 11:17

    Wat is het verbruik? ;)

    Onlangs nog in een XL1 gezeten, mooi spul. Voor mij graag een gulden middenweg tussen de originele en deze, een mooi compromis tussen sport en verbruik.

    Hybride 1.0 3-cyl tsi? Beetje een mini versie van de 918 Spyder en de i8 (ook geluidsmatig)?? Superplezant op de kleine weggetjes en ~2l verbruik op de snelweg…

    Login om te reageren
  31. Esprit_de_Flandre zegt

    2 oktober 2014 om 12:37

    Is het niet zinniger om dit soort dingen elektrisch te maken? Beetje Tesla pesten…

    Login om te reageren
  32. Esprit_de_Flandre zegt

    2 oktober 2014 om 12:39

    En jammer genoeg gaan ze dit vast niet echt maken…

    Login om te reageren
  33. bedirhan zegt

    2 oktober 2014 om 21:12

    Ik neem aan dat het achterwielaangedreven is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North