Volkswagen werkt aan extra lieve Golfjes

Auteur: , 19 Reacties

Het zou ook eens tijd worden.

Volkswagen E-Golf & Golf GTE

Het is een immens populaire auto: de Volkswagen Golf met dieselmotor. Sinds 1993 is de Golf TDI vaste keuze voor junior-managers, rijschoolhouders, vertegenwoordigers, politieagenten en aspirant wereldverbeteraars. De prestaties waren prima en het verbruik was uitstekend. Mede daardoor vond Volkswagen het lange tijd niet nodig om met elektrische of hybride-varianten van hun bestseller te komen. De TDI was immers ongenaakbaar. Dat was het geval vóór dieselgate. Misschien dat er daarom 22 landen zijn waar de Golf niet de bestverkochte auto is.

Nog steeds is de Golf TDI leverbaar en nog altijd zal het een prima auto zijn. Er is nu ook een elektrische variant (E-Golf), alsmede een Plug-in hybride (GTE). Dat is al een stap in de goede richting, maar ze zijn wel prijzig. De E-Golf kost zo’n 37.000 euro en de Golf GTE moet ongeveer 40.000 euro opbrengen. Voor een Golf is dat gewoonweg te veel geld. Daar heb je een GTI (rijtest) voor. Daarom komt Volkswagen met een tussenoplossing, volgens Autocar. Sterker nog, er komen zelfs 2 extra schone varianten: de Golf MHEV en Golf MHEV Plus. Deze auto’s zijn voorzien van een nieuw 48V systeem. Houdt er maar rekening mee dat we dat vaker gaan terugzien. Dankzij dit elektrische systeem is het voor Volkswagen lekker voordelig om er een milde hybride variant van te maken. Dat doen ze met een BISG: Belt-integrated starter generator.

Volkswagen E-Golf

Dit systeem heeft behoorlijk wat voordelen, het kan helpen bij wegrijden en accelereren. Punten waarbij een verbrandingsmotor aanzienlijk minder efficiënt is. Nog een voordeel is dat het systeem ook vrijgekomen energie (zoals bij het remmen) kan opslaan. Ook zal het start-stop systeem een stuk beter (lees: vloeiender) werken. Nu hoor ik u denken: maar dat doet elke hybride toch al? Klopt helemaal! Het voordeel van BISG is dat het een zeer compact systeem is (ongeveer zo groot als reguliere accu).

Dan de varianten die op stapel staan. De Golf MHEV is uitgerust met een 1.5 TSI motor met 150 pk (net zoals deze), een zeventraps DSG en voorwielaandrijving. De BISG levert zelf iets minder vermogen: 8 pk. Totaal komen we overigens niet op 158 pk uit, want de BISG werkt alleen in de onderste toeren-regionen mee, dan levert de benzinemotor bij lange nog niet zijn maximale vermogen.

Volkswagen Golf GTE

De MEHV Plus doet, zoals de naam al doet vermoeden, er een schepje bovenop. De Plus-uitvoering is gezegend met een 35 pk sterke elektromotor. Van de Plus uitvoering kunnen twee varianten komen. Eentje met de motor op de vooras, maar op de achteras is ook mogelijk. Dan heb je geen ‘volwaardige’ vierwielaandrijving, maar het komt in de buurt. Dit is overigens niet nieuw, de Volvo V60 D6 PHEV en XC90 T8 PHEV maken gebruik van eenzelfde layout. Ook hier doet de elektromotor voornamelijk het werk wanneer de benzinemotor weinig toeren maakt, dus ook hier blijft het systeemvermogen 150 pk. Het grootste verschil zal het verbruik zijn. Op 100 km zou het zo een litertje kunnen schelen.

Wanneer de Golf TSI MHEV en MEHV Plus op de markt komen is vooralsnog onduidelijk. Naar het schijnt laat de MHEV Plus wat langer op zich wachten. De nieuwe Audi A8 is overigens uitgerust met een soortgelijk systeem. Kijk er niet gek van op dat alle auto’s (zowel Volkswagen Group als daarbuiten) met een dergelijke elektrische assistent geleverd gaan worden. Om het benzineniveau in je aderen weer iets omhoog te brengen, kun je deze video met een Golfje bekijken.



19 reacties

Een hybride blijft altijd een compromis van mèh we kunnen elektrisch achteruit rijden en dan ook nog heeel even vooruit. En als je soep op is, sleep je gewoon wat dood gewicht mee (tot je weer eens wat moet remmen).

Een milde hybride begrijp ik al helemaal niet… da’s een compromis op een compromis.

Doe me dan maar elektrisch + range extender (en liefst uitneembaar). Da’s ook een compromis, maar eentje dat ik begrijp.
@tjorque: daarom dus de mild hybride. Dat kun je min of meer gratis (weinig extra onderdelen, weinig extra gewicht) krijgen als je een 48V accu gaat gebruiken. Kost bijna niks maar helpt ook maar een beetje. Zoals het artikel al zegt, alle auto’s worden mild hybride. Dat wordt net zo normaal als 16V of DOHC. In het begin een reden een voor een sticker achterop maar al vrij snel gewoon.
@mashell: ok, ik begrijp dat het weini extra is, maar nieuw is het niet… en ik geloof ook niet dat de winst in werkelijke situaties zo’n groot verschil gaat maken…
@tjorque: mild is de beste oplossing! alle imperfecties van de verbrandingsmotor maskeren. Geen reden meer voor elektrische auto’s
@hollandbest: ik heb anders veel liever dat de hoofdmoot elektrisch gaat rijden hoor.
Dan blijft er diesel over voor noodgeneratoren, benzine voor racewagens en moto’s, gas voor een campeervuurtje en het milieu vaart er ook wel bij…

Of ben ik de enige die het zonde vindt om de brandstoffen die in de nabije toekomst schaars zullen worden lekker gezellig te liggen opstoken aan iets o zo belachelijk als bijna ELKE Fucking dag aanschuiven in files en traag verkeer met een dom familiehok, een lelijk serie-niche-product of obesitas pseudo offroad blik voor in de stad.
@tjorque: hear hear!
Dan zullen ze deze auto’s wel heel scherp op de markt moeten zetten. En laat dit nu niet hun sterkste punt zijn.
Wat een gedateerd lelijk hok is het ook. Kunnen ze niet gewoon een keer geld steken in design?
8pk, eigenlijk is het een niets meer dan een Golf Spartamet.
Krijgt de mildere variant de E-Tron kerstverlichting op de achterbumper dan?
‘Daar heb je een GTI voor’ is natuurlijk een non-argument.

Iemand die overweegt om een GTE te kopen zal het vast niet laten ‘omdat je er ook een GTI voor kan kopen’
@awesome: is dat een non argument? In Nederland is de GTE goed verkocht, ongetwijfeld omdat die fiscaal aantrekkelijk was. In Duitsland worden ze vrijwel niet verkocht, de echte GTI is namelijk goedkoper.
@mashell: Maar dan de vraag, wat is het verschil gedurende de looptijd van 5 jaar all-in geregend.
Dan denk ik dat een E-Golf aanmerkelijk goedkoper gaat zijn als een GTI. En in de file staan met een GTI is ook niets aan dus daar hoef je het ook niet voor de doen.
@ronnys: gerekend…
Een beetje zoals de Ioniq, Prius, Ct en Auris dus? Werkt prima hoor die hybrides, maar echt een nieuwe uitvinding is het natuurlijk niet.
Wat is de impact op verbruik en co2 uitstoot?
Geen booskijkers dus.
En als ik dit dan even meng met het nieuws van de Franse politie…
Peugeot doet dit al minimaal sinds 2014 in de 308.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).