• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo gaat doorrr: XC60 Plug-in Hybrid Concept

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 januari 2012 om 09:55 – 19 Reacties

Volvo XC60 Hybrid gaat uit zijn stekker
Want als je een V60 Plug-in maakt, dan kan je die technologie ook in een XC60 stoppen natuurlijk. Volvo ontwikkelt deze auto met met name de Chinese en Amerikaanse markt in het hoofd, vandaar dat de onthulling volgende week op de Detroit Motorshow plaatsvindt.

Formeel is het nog een concept, maar Volvo gaat hem natuurlijk gewoon op de markt brengen. Geheel in lijn met de Volvo Environmental Architecture is deze XC60 uitgerust met een 2 liter viercilinder, die dankzij turbolading 280 pk en 380 Nm haalt (+40pk/+60Nm t.o.v. huidige T5). De elektromotor doet hier nog eens 70 pk en 200 Nm bovenop.

Het principe van de auto (3 rijmodi etc.) is verder gelijk aan dat van de hybride V60, dus dat gaan we niet allemaal herkauwen. Groot verschil is wel dat hier dus geen diesel onder de motorkap ligt. Dit zal grotendeels te maken hebben met het mikken op de Amerikaanse markt.

De Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept is uitgevoerd in een speciaal wit kleurtje en, zoals het een concept btaamt, voorzien van fikse velgen; 21 inch maar liefst. In het interieur vinden we donkerblauw leer en blauw-grijze houtinleg. Op de tellerpartij moet je je eco-vriendelijke strapatsen goed in de gaten kunnen houden.

Volvo voorspelt een 0-100 tijd van 6,1 seconden, een CO2-uitstoot van 53 g/km en een verbruik van 2.3 l/100 km. Hiermee zou hij als 14%-bijteller ook zeker interessant zijn voor de Nederlandse markt. Video’s (technologie en design) staan op autojunk, en de gallery is slechts een scrollbeweging van u verwijderd.

Ook interessant!

  • Volvo XC60 Recharge PHEV: nooit meer remmen!
    Volvo XC60 Recharge PHEV: nooit meer remmen!
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo XC60 is dik, maar niet té dik
  • Volvo XC60 T8 (2022) rijtest
    Volvo XC60 T8 (2022) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

14%-bijtelling, concept, detroit-2012, Hybride, plug-in, SUV, Volvo, xc60

Vorig bericht: « Wow! Porsche 996 GT2 R Flat van Albert Motorsport
Volgend bericht: ‘Premium auto’s zijn waardeloos op slecht wegdek’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. spotu2 zegt

    4 januari 2012 om 10:03

    Ik ben geen fan van elektrische auto’s, behalve van hun 0-100 tijden. Het is wel goed dat volvo nieuwe kleren past, na 30 jaar…

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      25 januari 2012 om 00:49

      @spotu2: Wat bedoel je met nieuwe kleren?

      Login om te reageren
  2. volvofreak zegt

    4 januari 2012 om 10:07

    De 850 t5 had ook wel een goede 0-100 tijd . Maar ze moeten het in de c30 en in de v70 doen die gaan
    dan pas goed verkopen

    Login om te reageren
  3. tborre zegt

    4 januari 2012 om 10:18

    ben mss de enige, maar dit is mss wel een leuke leasewagen bij de volgende keuze …

    Login om te reageren
  4. Carreza zegt

    4 januari 2012 om 10:19

    Natuurlijk allemaal ecologisch en zo…

    Maarrrr Volvo, zou het niet mooier zijn als jullie zowel aan zuinige versies werken als aan nieuwe R-modellen?

    Als Mercedes, BMW en zovele andere merken dat kunnen, kunnen zij dat toch ook? Zou het imago goed doen!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 januari 2012 om 10:32

      @Carreza: Is natuurlijk niet Zweeds he… De hele pk-wedloop is een Duits spelletje. Altijd geweest. Saab en Volvo zijn daar altijd te nuchter voor geweest. Let wel, in de ‘normale klassen’ is de gemiddelde Zweed altijd een stuk sterker geweest dan de gemiddelde Duitser, maar die gaan gewoon een stukje verder aan de top van hun lijn. Cultuur dus!

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        4 januari 2012 om 10:41

        @Svenska_Aeroplan_AB: Gemiddeld misschien wel.. ‘Te nuchter’ wil ik het niet noemen – sterker nog – ze mogen wel eens opschieten met die hybride meuk uitbrengen, voor je het weet sta je er als autofabrikant net als bijvoorbeeld AR voor..

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          4 januari 2012 om 10:45

          @kaasboerin: ja, ik bedoelde het laatste deel van carezza’s post. Maar valt toch wel mee? Volvo loopt wat betreft de hybride modellen voor op de Duitsers!

          Login om te reageren
          • Carreza zegt

            4 januari 2012 om 11:16

            @Svenska_Aeroplan_AB: Het is “Carreza” hoor: tweemaal “r”, éénmaal “z”. :D Was oorspronkelijk een typfout van Porsche Carrera :P

            Nog niet zo lang geleden maakten ze toch ook R-versies. En nu het design wat vlotter begint te worden, zou een sterke versie nog meer gesmaakt worden dan vroeger.

            Login om te reageren
  5. The360box zegt

    4 januari 2012 om 10:40

    Ik word zo ziek van de mooie contructies van 53g/km, De eerste paar km zal dit wel zo zijn, maar daarna rijst het weer op naar boven de 150g/km. Mensen vergeten dat stroom ergens vandaan komt en dat wordt ook niet zo zuinig gestookt, en aangezien er maar 5% groene stroom is de kans groot dat je gewoon kolen-stroom tapt.

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      4 januari 2012 om 10:53

      @The360box: En wat is er mis met energie van kolen? Stuk schoner dan het zelf opwekken. En de enige 0 uitstoot stroom is nucleair :).

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        4 januari 2012 om 11:00

        @fernie: Met kolen is opzich niks mis want als het goed is halen ze het gas uit de kool en verbruiken ze de kool weer voor andere dingen. Maar je hebt altijd CO2 uitstoot, wil je voor echt schoon gaan zul je voor Wind,- Water of Nucleare stroom gaan. Wat ik dus echt niet snap is dat mensen tegen zijn, even serieus, de trein die, die rommel weg moet brengen is zo veilig, mocht hij ontsporen, gebeurt er niks! Greanpeace zielige stakkers.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          4 januari 2012 om 11:21

          @The360box: Zolang er (nog?) zat giga-landen over de hele wereld totale schijt hebben aan de natuur, ga ik mij er ook niet bekommeren.

          Login om te reageren
          • The360box zegt

            4 januari 2012 om 11:31

            @kaasboerin: Ik ook niet. Zolang ik nog leef is er nog genoeg olie beschikbaar dus ik ga me er niet over bekoren.

            Login om te reageren
  6. B3nk0 zegt

    4 januari 2012 om 11:24

    Als ze nou gewoon de V60 normaal te koop aanbieden in plaats van ons lekker maken met nog meer “goede” hybride oplossingen op papier of websites dan kunnen ze veel meer verdienen want ik denk dat particulieren hier ook geintresseerd in zijn vanwege de vele voordelen:

    -Geen of tijdelijk geen wegenbelasting.
    -Voldoende kracht dus geen slappe hap als een prius
    -Zuinig of voordelig omdat de V60 een diesel is
    -Nog om aan te zien in tegenstelling tot de overige hybride spul.

    Login om te reageren
  7. bass zegt

    4 januari 2012 om 11:31

    Niet doen een jeep sorry halve jeep op electriek nee liever niet

    Login om te reageren
  8. meneersander zegt

    4 januari 2012 om 14:50

    Kijk 6,1 sec naar de 100 in een auto waar je geen MRB voor hoeft te betalen:p

    Login om te reageren
  9. Rob zegt

    4 januari 2012 om 18:05

    Is Volvo eigenlijk de eerste die een dieselmotor met hybride techniek combineert?

    Login om te reageren
    • tooon zegt

      6 januari 2012 om 01:51

      @Rob: die v60 is het dan he, deze doet het gewoon op benzine. De v60 plug in is bij mijn weten inderdaad de eerste hybride auto met een dieselblok. Vind het een wat vreemde combinatie. Op CO2 na, stoot diesel zo veel meer vieze troep uit dan benzine. Dus om dat nou in een hybride auto te leggen.. maar goed dat deze het op benzine doet!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North