Anders zullen ze weinig XC60’s zien in Trumpmenië. Dat zal ze leren!
Een van de heetste segmenten op dit moment is de die van het medium-premium crossover segment. Denk aan auto’s als de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLC. Niet alleen in Nederland of Europa, maar ook in de Verenigde Staten is het al jaren een zeer populair gedeelte van de markt. Nu moeten we er wel bij aantekenen dat er een verschil is tussen Europa en de Verenigde Staten. Hier is het een stoere auto voor papa, in de VS is het de auto voor moeder de vrouw om de kinderen naar voetbal te brengen, wat zij daar in Amerika nog steeds ‘Soccer’ noemen. Juist.
Hetzelfde geldt voor de Volvo XC60. Zelfs aan het einde van de modelcyclus van de vorige XC60 was het veruit de best verkochte Volvo. Nu is er een nieuwe Volvo XC60 en je zou verwachten dat die lijn doorgezet gaat worden. Dat klopt, op dit moment is 1 op de 3 nieuw verkochte Volvo’s in de VS een XC60. Maar dat kan weleens gaan veranderen. De XC60 wordt namelijk in China gebouwd.
Omdat Donald Trump China een heel stom (“Sad!”) land vindt, worden alle Chinese producten binnenkort extra belast met 25%. Dit zou betekenen dat de XC60 veel duurder gaat worden en zich zo uit de markt zal gaan prijzen. Daarom heeft Volvo onlangs officieel vrijstelling aangevraagd. Volgens Volvo zou het zonde zijn dat de Amerikaanse consument niet deze auto kan kopen. Of het gaat werken is nog maar de vraag. Volvo is namelijk eigendom van Geely, een Chinees bedrijf. Volvo is overigens niet de enige autofabrikant die om vrijstelling gevraagd heeft, ook General Motors heeft dat gedaan, in dat geval voor de Buick Envision. Omdat we die volstrekt anonieme auto nog nooit eerder hebben behandeld op Autoblog, hier een heuse afbeelding van de auto:
Gezien de onvoorspelbaarheid van de volkomen psychisch stabiele, woest aantrekkelijke en kredietwaardige Amerikaanse president en zijn aanhang is het niet duidelijk welke beslissing genomen gaat worden. Omdat General Motors Amerikaans is, zou het goed mogelijk zijn dat de Buick Envision wél vrijstelling krijgt en de Volvo XC60 níet. Dat zijn echter onbevestigde geruchten die rondgaan. Wel is het zo dat het voor het grote General Motors veel minder uitmaakt dan voor Volvo. Mocht het zo zijn dat Volvo geen vrijstelling krijgt, dan is er nog een optie. De Volvo S60 wordt namelijk gebouwd in Charleston, South Carolina. Volgens Volvo zou de de XC60 daar geproduceerd kunnen worden. (via: Reuters)
kminne zegt
En dat is ook precies Trump zijn bedoeling.
dwfc zegt
Breng de productie dan maar naar de States is zijn reply !
vroaaar zegt
@dwfc: ja, beetje dom van Volvo om meteen al een plan B te presenteren. Dan gaat je plan A zeker niet werken.
pomoek zegt
Het verhogen van import tarieven om zo maatregelen af te dwingen in andere landen, daar valt wat voor te zeggen. Als je zo staaldumping probeert te voorkomen, de slechte werkomstandigheden in China probeert te verbeteren en de Co2 uitstoot in China te verminderen dan ben ik daar niet op tegen. Maar daar doet Trump het niet om. het gaat hem enkel om het signaal dat hij naar de kiezers in de VS uit zendt.
mashell zegt
@pomoek: en welk signaal is dat dan? Dat het goed is dat de auto’s die de Amerikanen als vrije mensen gekozen hebben veel duurder worden?
pomoek zegt
@mashell: dat is waarschijnlijk wel een feit. Maar feiten tellen voor veel Amerikanen niet meer. Louter het gebral van een oranje gekleurde demagoog.
BJ zegt
@pomoek: Goh, je zou bijna denken dat ie in de politiek zit…
faithnomore zegt
Even wachten tot die mislukte realityster /con artist impeached wordt
O plaat zegt
@faithnomore:
om dan de religieuze extremist Mike Pence als president te hebben? Trump is onvolwassen en een idioot, maar christelijke Jihadist Pence is echt gevaarlijk.
ericc zegt
Ook in mijn gezin rijd de vrouw met de X3. Ze heeft hem dan ook zelf betaald. :-)
loserboi932 zegt
“hier is het een stoere auto voor papa”
Hier zijn het ook gewoon soccer mom vrouwen auto’s hoor.
E550 zegt
@loserboi932: ik weet niet waar jij woont maar in de randstad is 90% van de bestuurders man.
eirmakk zegt
Beetje stom om vrijstelling aan te vragen vind ik. Iphone wordt ook in China gemaakt, als hij dan elke grote bedrijf die in China produceert vrijstelling moet geven heeft het natuurlijk geen nut meer die verhoging.
lekkaah zegt
@eirmakk: hij wil dan ook dat apple zijn producten in de US gaat maken..
fouadski zegt
@lekkaah: ja daag… dan betalen we straks €13.768,- voor een iPhone
lekkaah zegt
@fouadski: tis maar waar je op wil besparen
BrutaalAapje zegt
@lekkaah: Dan bespaar je € 13.768 ipv € 1.259 nu door geen nieuwe iPhone te kopen! :-)
E34M5Touring zegt
Er staat anders stock genoeg bij de dealers. Voorlopig kunnen ze nog wel ff voort geloof ik.
jpoers zegt
Dan gewoon als halffabrikaten verschepen. Bandje/velgen eraf en in Amerika er weer onder schroeven??
dappers zegt
@jpoers: daar zat ik ook aan te denken. ‘produceren’ in SC is prima te doen op die manier.
stribo zegt
@jpoers: Wat zou dan het wezenlijke verschil zijn? Auto’s of geassembleerde onderdelen van een auto worden bij import dan toch ook belast met het tarief?
siebren zegt
@stribo: Ik heb er geen verstand maar misschien dat je de halffabrikaten lager kunt taxeren dan het ‘eindproduct’
stribo zegt
@siebren: Ja mocht dat het geval zijn, zullen dat soort uitwijk constructies volop worden ingezet. Vermoed echter dat daar wel een belastend stokje voor wordt gestoken
ronnys zegt
@stribo: Maar het gebeurd ook al jaren, zo worden busjes in de US al jaren belast. Gevolg onder ander de transit die in Turkije wordt gemaakt gaat als personen bus naar de US en daar worden dan de banken/stoelen weer uit gesloopt en de ramen dicht gelast..
Hoe onzinnig, maar het gebeurt al jaren.
tarquesh zegt
Het is een handelsoorlog, waarbij de EU en andere mogendheden moeten ingrijpen.
Waarom moet persée iets in een bepaald land geproduceerd worden? Laat de markt toch vrij, zodat er globaal lekker gehandeld kan worden. De VS grijpt politiek in, en dat verstoord de globale handel.
Als China prima auto’s in elkaar zet, en het exporteerd, dan wil ik best een in China geproduceerde BMW of Honda.
tarquesh zegt
off topic, Zo mag voor mij ook de dividentbelasting worden geschrapt. Ook alle import belastingen, accijnzen, mrb, onroerendgoed belasting, etc.
De inkomsten van een land moet komen van overheidsbedrijven die goederen maken en winst halen uit de verkoop. Het Monaco model, geen belasting heffing en toch alles spik en span.