VW is weer vriendjes met toeleveranciers

Auteur: , 27 Reacties

Na 19 uur onderhandelen zou de lucht tussen Volkswagen en een tweetal toeleveranciers weer geklaard zijn.

VW is weer vriendjes met toeleveranciers

De Duitse autoreus meldt dat er een contract tussen hen en Car Trim en ES Automobilguss is gesloten en dat daarmee de kous af is voor wat betreft Supplygate (dank @desjonnies). Hopelijk voor VAG komt daarmee ook een einde aan de productiestop van de Golf en de Passat. Dat geintje kost Volkswagen tot 100 miljoen euro per week.

Naar verluidt is de overeenkomst tussen de diverse partijen mede tot stand gekomen door bemoeienis vanuit de Duitse overheid, die hamerde op het feit dat alle drie de bedrijven behoorlijk wat verantwoordelijkheid dragen. Kunnen we ons iets bij voorstellen, want in Duitsland is Volkswagen een belangrijke en bovendien hele grote werkgever.

Supplygate is in gang gebracht doordat VW een groot contract met eerdergenoemde toeleveranciers zou hebben geschrapt. Deze partijen hadden al wel voor miljoenen euro’s kosten gemaakt om de order te kunnen verwerken en deze kosten wilden ze uiteraard vergoed hebben. Daarop besloten de toeleveranciers te stoppen met het leveren van onderdelen, waardoor Volkswagen de productie van diverse modellen moest staken.

Dank aan @w0o0dy voor het tippen!



27 reacties

Ga zo door, uitknijpen is niet cool.
@mrrallycross: Als je maar lang genoeg je toeleveranciers financieel onder druk zet krijg je vanzelf inferieurere componenten geleverd.

Maar op gebied van kwaliteit lijkt VAG het ondanks wat alle anti-vagjes hier beweren nog niet zo slecht te doen. VW is de grootste autofabrikant ter wereld maar Kwantiteit zegt niets over kwaliteit.

Wat meer over de kwaliteit zegt, is hoeveel km een auto meegaat.. tot een eigenaar het wel welletjes vind, en hem naar de sloop stuurt.

In de statistieken daarover staat VW in de middenmoot.. volgens mij klopt dat wel aardig: http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png

Het kwalitatief slechtste merk van Europa Opel.. heeft vandaag wel aangekondigd de productie van de matige en zware Corsa en Insignia te verminderen.. officieel niet omdat mensen zo’n wagen niet willen.. maar ze geven “brexit” de schuld.
@martinus: Car Trim is geen kleintje en maakt/bekleed stoelen voor Airbus en Boeing maar ook BMW group (BMW, Mini en RR), Ford en GM als ook tractoren zoals Fendt en Claas. Het bedrijf maakt hoge kwalitiet, budget en robuuste stoelen. Wanneer je ook stoelen maakt voor de concurrenten kan je natuurlijk niet voor VAG een speciale behandeling doen. Het heeft dan ook niet zozeer met kwaliteit te maken maar het niet nakomen van afspraken.
@martinus: Heb je hem ook weer met zijn lijstje…

Net als gisteren ga ik dat vandaag ook weer onderuit halen…

En voor vandaag heb ik weer heel mooie fris en fruitig nieuwe argumenten om in de strijd te gooien.

Want kijk eens welk merk er op plek 2 van de benzine-auto’s staat… Saab!

En guess what, Saabs waren de laatste jaren Opels in een Zweeds jasje. Maar wel heel erg goeie Opels! Je eigen lijstje bewijst het, kijk maar naar plek 2.

Even een simpel rekensommetje, ÜberOpels (Saabs) gaan 368.095 kilometer mee, gewone Opels 298.946 kilometer, bij elkaar opgeteld en gedeeld door 2 is dat 334.029,5 kilometer en daarmee staat Opel boven Jaguar, BMW en Audi!

Nou jij weer!
@moveyourmind:
Prettig, argumentatie op de inhoud.

Ondanks dat auto’s een deel van dezelfde techniek delen (doen seats, vw’s en skoda’s in het lijstje, net als Fords en Jaguars ook). Is een Saab nog een Opel.

Menige Saab op leeftijd heeft bijvoorbeeld meer restwaarde dan menige slopel, en waar een 9-5 of 9-3 misschien wat onderdelen deelde met de Insignia verkoopt Opel natuurlijk meer modellen die haar gemiddelde kilometerstand bepalen.

Dus een Saab is geen Opel, daarom is de Saabrijder schijnbaar wel tot zeer hoge kilometerstand bereid met liefde in het onderhoud van een Saab te investeren en wordt een Opeltje al vroeg afgedankt.

Naast dat een gemiddelde Saab hoogwaardiger is dan een Opel, zou je uw argument van Opel = Saab ook nog anders kunnen weerleggen door bijvoorbeeld te kijken naar:
– Saabs eigen techniek en design dat het onderscheidt van andere merken waaronder platform en motorleveranciers als Opel en VW.
– Het koperspubliek, misschien hebben saabs wel inherente eigenschappen die vooral net rijdende mensen aantrekken, waardoor de (zelfde) techniek minder slijt.
– Restwaarde (waardering) van de auto’s. Hoe hoger die is, hoe hoger de drempel om een auto af te schrijven.

Dus ondanks dat er techniek gedeeld wordt.. kan ik mij niet vinden in dat een Opel kwalitatief net zo goed is als een Saab. Net als ik mij ook niet zou kunnen vinden in dat de een vw/audi net zo kwalitatief zou zijn als een V.W.

Mijn beeld wordt uiteraard bevestigd door de cijfers. Een auto is een totaalproduct dus meer dan het platform waarop het staat of de aandrijflijn die er in ligt.

Saab bewijst het, meer dan geen ander.
@martinus: die (2e, in grote letters) V.W. moet natuurlijk Bentley zijn.
@martinus:

Maakt jou ook geen tyfus uit ook ..

Gewoon bij elk onderwerp op het eerste comment reageren met hetzelfde gewauwel ..
@lincoln:
Als voorzitter van de vag-fanclub moet je toch elk negatief bericht op autosites een beetje kunnen verdraaien.
En ohja natuurlijk ook in elke reactie gelijk een steek naar Opel maken want dat blijft immers de grote concurrent. (pijnlijk he martinus dat Opel nog steeds niet op de vingers getikt is, i.t.t. die sjoemeltroep)

Gewoon geen aandacht meer aan schenken.
@martinus:

In 2013, 2014 en 2015 was Toyota gewoon de grootste fabrikant hoor…VAG bleef zelfs achter GM..
Maarja een verzameling merken is niet de grootste fabrikant…
@johanw:
U heeft gelijk.
Toyota is de grootste.
Dat is wel dubbel vervelend als je bij die toeleverancier werkt, nu moet je werken en solliciteren tegelijk. Werken om de achterstand in te halen en solliciteren omdat je werkgever waarschijnlijk niet lang meer zal bestaan. Want welk bedrijf wil nu nog met zo’n toeleverancier zaken doen?
@mashell: Ach, das een machtsspel gewoon. Is vrij normaal als het over veel geld gaat. Alleen blijft het meestal in de luwte…
@mashell:
Nee.
Volkswagen heeft het geprobeerd en de Arsch karte getrokken.
En vergeet niet, welke leverancier kan en wil, maar vooral KAN Volkswagen als klant hebben?
Daarbovenop wordt een gigantisch percentage van iedere auto door toeleveranciers gemaakt die allemaal hun specialisme hebben.
’t ziet er een beetje zo uit :
http://lnubgames.com/images/pointingGuns.jpg
@desjonnies: ik werk voor zulke toeleveranciers. En dit soort grappen zijn absoluut not done. Vrijdag hadden de vrachtwagens de spullen met gerechterlijk bevel mogen gaan halen en was was het spel voor Prevent sowieso uitegspeeld geweest. Prevent heeft VW nu een slechte pers bezorgd, er waren al opdrachten niet gegund. En dat gaat na dit soort stunts natuurlijk niet veranderen.
@mashell:
‘in mijn tijd’ mocht je niet eens bij VW parkeren als je niet in een VW reed als leverancier.
Vertelde ze altijd dat ik in een ultra-geheime Citroen XantiPassat combi reed om voor VW de hydropneumatische vering te testen; de portiers moesten altijd lachen om die rare Holländer en mijn Cit stond daar eenzaam tussen de VW’s
@mashell: zat ooit bij een klant aan de lunch. Komt de ene verkoper de andere tegen en zegt. “Hey, we zijn er bij ******* weer uitgeflikkerd en hoeven niet terug te komen met onze onzin prijzen” zegt de andere “Oh oké, ik bel ze volgende week wel ff en doe ze een ander bod, komt goed”

Grote drogist gooide dus regelmatig een leverancier naar buiten maar omdat beide partijen niet zonder elkaar konden kon de collega zogenaamd achter de rug van zijn collega om de deal rondmaken en waren beiden gewoon weer vriendjes….

Zelfde is hier gebeurd.
Zo zie je maar, Chantage loont….
@e34m5touring: Fraude ook.
Gewoon niet zo kinderachtig doen!
Geef gewoon die producten, staan hier allemaal chagrijnige leasrijders te wachten op hun gte.
Toch sneller dan ik had gedacht.

Maar ik had dan ook buiten de inmenging van de overheid gerekend. Welke uiteraard zich ermee ging bemoeien, die deeltijd-WW voor VW-werknemers en al die verdampende winst, dat doet de (lokale) overheden daar natuurlijk flink nerveus worden.
Goedzo. Kansloze Ahold actie van VW.
Goed nieuws voor alle partijen. Was wel te verwachten dat de overheid er zich mee zou bemoeien.
Zoals ik gisteren al zei: “Er zal een deal komen, deze week nog, tenzij het VAG stiekem wel goed uitkomt omdat de voorraden de laatste tijd zijn opgelopen….”
@w0o0dy: fabriek stil leggen is wel wat duurder dan wat teveel voorraad hebben.
@pinut187: dat ligt eraan… Als de voorraad zodanig hoog is dat die productiestop er toch al aan zat te komen.. dan is een paar dagen stilleggen misschien wel heel slim.
Das een golf van opluchting als je er net één moest besteld hebben!
Mooi toch .. Die mensenhandel ..

Zal de overheid een flinke duit hebben gekost om zoveel mogelijk belastingbetalers belastingbetaler te laten zijn ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).