• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de Bentley SC vaak zompig tapijt had

Auteur: jaapiyo, gepost 13 januari 2019 om 15:57 – 16 Reacties

Afbeelding Waarom de Bentley SC vaak zompig tapijt hadAfbeelding Waarom de Bentley SC vaak zompig tapijt hadAfbeelding Waarom de Bentley SC vaak zompig tapijt hadAfbeelding Waarom de Bentley SC vaak zompig tapijt hadAfbeelding Waarom de Bentley SC vaak zompig tapijt hadAfbeelding Waarom de Bentley SC vaak zompig tapijt hadAfbeelding Waarom de Bentley SC vaak zompig tapijt hadAfbeelding Waarom de Bentley SC vaak zompig tapijt had

Continental
Hint: niet vanwege de Wellington boots van de eigenaar.

De letters ‘SC’ zijn tamelijk onbekend als het om de Bentley Continental gaat en dat komt omdat er maar heel weinig exemplaren van dit type zijn gemaakt. Ze staan voor ‘Sedanca Coupe’, een naam die terugverwijst naar een Bentley-model uit de jaren dertig. De SC heeft twee handmatig uitneembare glazen dakpanelen boven de voorstoelen, een targa als het ware.

De Bentley Continental SC uit 1999 is een afgeleide van de Continental T die op zijn beurt weer een evolutie van de Continental R uit 1991 is. De T heeft een 10 centimeter kortere wielbasis dan de R en flink uitgebouwde wielkasten die de auto een veel atletischer voorkomen geven dat past bij de 420 pk en 880 Nm koppel die de 6,75 liter turbo-V8 naar de achterwielen stuurt. Maar het kon dus nog gekker, want de Bentley-ingenieurs knutselden het uitneembare targadak in elkaar als non-plus-ultra optie voor de grote coupé en doopten die variant SC. Deze enorme en overdadige auto kenmerkt de Bentleys uit het pre-Volkswagentijdperk.

De SC is de zeldzaamste van het stel, want er zijn er maar 73 van gemaakt (waarvan 48 links- en 25 rechtsgestuurd). Frank Nieboer van Veni Vidi Vici Classic Cars wist er eentje te bemachtigen van een verzamelaar en hij toont dit Silver Tempest met Spruce-donkergroen leer uitgevoerde exemplaar op de beursvloer van InterClassics. De klassiekerbeurs in Maastricht vindt dit weekend plaats.

Destijds was de Bentley Continental SC de duurste personenauto die nieuw te koop was met een prijskaartje van 850.000 gulden, vertelt Nieboer. Geïnteresseerden konden niet zomaar een SC bestellen, want dat ging alleen op toewijzing. Zo kon het gebeuren dat de Spaanse eerste eigenaar van dit exemplaar bij de Bentley-dealer in Koeweit te rade moest om hem te kunnen krijgen. Die leverde de auto vervolgens nieuw af in Spanje. Veel Spaanse zon heeft de eigenaar niet via zijn uitneembare dak op zijn hoofd gekregen, want de auto heeft slechts 16.000 kilometer op de teller staan.

Alle SC’s zijn handgebouwd en dat proces kon tot wel anderhalf jaar duren. Door de verstevigingen die het uitneembare dak vraagt op andere vitale plekken in de carrosserie weegt de SC maar liefst 2.800 kilo. De hele constructie van elke auto werd door Bentley nauwgezet gedocumenteerd en al die informatie wordt bij deze auto meegeleverd.

Verkoper Nieboer heeft nog een mooie anekdote over de bijnaam die het handgebouwde targadak aan de letters SC meegaf: ‘soaked carpet’.

Er zijn eigenaren die flinke lekkage van het dak melden. Deze heeft dat overigens niet. Ik ben er mee naar de RDW gereden in een enorme hoosbui, en wat denk je? Geen druppel is er doorheen gekomen.

Ze kunnen het dus wel, de mannen van Bentley.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage.

Ook interessant!

  • Bentley Continental is officieel geen ouwelullenbak meer
  • Bentley Continental GT Gymkhana
    Bentley Continental GT Gymkhana video is ongepast
  • Urban Bentley Continental is subtiel bruut
  • De Bentley Continental GT Speed is terug

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, continental, Gastbijdragen, grijs, interclassics

Vorig bericht: « Formule Ex1t: stevent de Formule 1 af op een ‘No Deal’?
Volgend bericht: Pierre Gasly ontvangt zijn “auto v/d zaak” van Red Bull »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeroenwz zegt

    13 januari 2019 om 16:04

    Mijn Yaris (ook uit ’99) past in de kofferbak van deze waggie. Wel een klasbak!

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    13 januari 2019 om 16:05

    Autoverkopers jokken nooit ..

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 januari 2019 om 19:33

      @lincoln:
      En zijn altijd je vriend!

      Login om te reageren
    • Bender zegt

      13 januari 2019 om 20:46

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    13 januari 2019 om 16:27

    Bentley Incontinental was een betere naam geweest voor de SC.

    Desondanks wel een fraaie wagen, toen Bentley’s nog voornamelijk door oud geld gereden werden.

    Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    13 januari 2019 om 16:40

    Wat een waanzinnig mooie auto, ik vind hem mooier dan de huidige Continental

    Login om te reageren
  5. gokartmozart zegt

    13 januari 2019 om 16:54

    Wat een heerlijk fout ding. Een luxe speedboot op wielen, Wat brengt zoiets nog op? Dit lijkt me geen beste investering van 1e eigenaar gezien de 850 K in harde Guldens destijds

    Login om te reageren
    • jules713 zegt

      13 januari 2019 om 17:05

      @gokartmozart: Ja, vraag me ook af of ie z’n waarde wel behoudt ondanks z’n zeldzaamheid en reputatie!

      Login om te reageren
    • madvillain zegt

      13 januari 2019 om 18:40

      @gokartmozart: 175.000 vroegen ze hem geloof ik.

      Login om te reageren
  6. jules713 zegt

    13 januari 2019 om 17:04

    Heb hem gisteren zien staan, zó fout dat het hilarisch is! Kende het verhaal achter de auto niet, indrukwekkend hoor.

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    13 januari 2019 om 17:24

    Heb hem gezien maar ben er ook direct weer aan voorbij gelopen. Op het oog, oogt dit niet heel bijzonder.

    Login om te reageren
  8. Schnor zegt

    13 januari 2019 om 17:40

    Het viel mij gisteren op dat deze wagen twee remklauwen per kant heeft aan voorzijde. Nu snap ik ook wel waarom….

    Login om te reageren
  9. sezz zegt

    13 januari 2019 om 18:44

    Soaked Carpet was ook een benaming destijds.

    Login om te reageren
    • hijman85 zegt

      13 januari 2019 om 22:10

      @sezz: leuk feitje, dankje! Misschien leuk als ab een keer een stukje over deze auto schrijft en dit er dan in zet!

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        14 januari 2019 om 11:43

        @hijman85: Ja, hij moe nieboer zn grapjes gaan afpikken.

        Login om te reageren
  10. joostie zegt

    13 januari 2019 om 21:50

    Dus niet per definitie een vochtig tapijt door alle pussy die je krijgt? *mhm* Interessant

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North