• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Special: de belachelijke Bentley Continental SC

Auteur: Author, gepost 2 april 2016 om 16:38 – 20 Reacties

Afbeelding Special: de belachelijke Bentley Continental SCAfbeelding Special: de belachelijke Bentley Continental SCAfbeelding Special: de belachelijke Bentley Continental SCAfbeelding Special: de belachelijke Bentley Continental SCAfbeelding Special: de belachelijke Bentley Continental SCAfbeelding Special: de belachelijke Bentley Continental SCAfbeelding Special: de belachelijke Bentley Continental SCAfbeelding Special: de belachelijke Bentley Continental SC

Special: de belachelijke Bentley Continental SC
Op deze kar valt meer af te dingen dan op de Amerika-strategie van Volkswagen, en toch is het een icoon van een auto.

Door collega Larssb, de man die schildert met een toetsenbord, is de Continental R (en ook een beetje de Continental T) al eens behandeld. Deze moddervette coupé met binnenruimte die zelfs niet een beetje recht doet aan de gargantueske buitenmaten, diende als basis voor de Continental SC: de Sedanca Coupé. De gehele stamboom van de Continental-family is trouwens fraai in beeld gebracht door Appeltje, check het artikel hier.

Van de Continental SC zijn, afgezien van een handjevol Mulliners, van 1998 tot 2000 slechts 72 exemplaren gebouwd en allemaal hadden ze één belangrijk nadeel met elkaar gemeen: het uitneembare dakje sloot voor geen meter. De SC wordt dan ook weleens spottend Soaked Carpet genoemd. Grappig, maar je zult destijds voor -laten we zeggen- een miljoen gulden een nieuwe Bentley met een lekkend dak hebben gekocht… Geen ramp als je in Dubai woont, maar minder geestig in een Nederlands of Brits klimaat.

De naam verwijst dus niet naar doorweekte tapijten. In plaats daarvan riep Bentley herinneringen op aan de Sedanca’s uit de jaren ’30. Hieronder een plaatje van een ouwe Sedanca, voor de beeldvorming. Het is een Bentley 3.5 Sedanca Coupé uit 1936.

Bentley 3.5 Sedanca Coupé 1936

Ondanks het karige dakje was het qua comfort en luxe wel een beest van een auto. Voor de personen voorin dan, want om op de achterbank plaats te kunnen nemen moest je eerst je benen tot boven de knie laten amputeren. Check de gallery en je snapt wat we bedoelen. Bedenk dan ook meteen dat de SC ruim vijf meter lang was en dat al die lengte echt niet alleen door de enorme motorkap werd ingenomen.

Uiteraard huist onder diezelfde motorkap de bekende 6¾-liter V8, goed voor zo’n 400 pk en -veel belangrijker nog- 830 Nm aan koppel. Daarmee zat de SC tussen de Continental R en de Continental T in. Ook voor deze mastodont geldt echter dat cijfers niet meer uitmaken, zodra je je vergaapt aan dat geweldige, markante uiterlijk. Het is jammer dat de Continental vandaag de dag vrijwel uitsluitend nog wordt geassocieerd met die omgekatte Phaeton, want ooit waren het auto’s waarvan de kopers het merk Bentley geen geweld aandeden. Oh wacht, we hadden de Brooklands nog.

Check de gallery en verbaas je over deze merkwaardige, doch prachtige auto.

Ook interessant!

  • Bentley Continental GT Gymkhana
    Bentley Continental GT Gymkhana video is ongepast
  • Bentley Continental is officieel geen ouwelullenbak meer
  • Urban Bentley Continental is subtiel bruut
  • De Bentley Continental GT Speed is terug

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, continental, continental-r, continental-T

Vorig bericht: « Jeremy Clarkson doet stunt, raakt gewond, jankt.
Volgend bericht: Klassieker: Dodge Viper RT/10 »

Lees Interacties

Reacties

  1. dutchcorvette zegt

    2 april 2016 om 16:42

    Doe maar niet

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    2 april 2016 om 16:43

    Ik vind hem echt schitterend, serieus. Lekker apart, lekker man. Dakje open, cruisen in de zon met alle luxe en comfort om je heen.

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      3 april 2016 om 00:33

      @viezefreddyw: hij is idd prachtig!

      Login om te reageren
  3. bugboy zegt

    2 april 2016 om 16:44

    Liever een special over zijn voorganger uit 1936, want dat is een juweeltje. Deze afstammeling is also dichte wagen nog wel te pruimen, maar dit is echt alsof er rücksichtslos de zaag is ingezet….

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    2 april 2016 om 16:53

    Ik heb nooit meer in dit model gezien dan een opgeblazen laatste versie Ford Taunus.
    Saai, daar doet een draadjesgrille en de naam Bentley niets aan veranderen !

    http://srv2.betterparts.org/images/ford-taunus-15.jpg

    Login om te reageren
  5. martijn11 zegt

    2 april 2016 om 17:40

    Dat bentley dit maakt

    Login om te reageren
  6. FeRaRi zegt

    2 april 2016 om 17:42

    Gaaf.

    Login om te reageren
  7. silver zegt

    2 april 2016 om 17:50

    Toevallig vandaag nog over de SC gepraat tijdens het RR & Bentley bij Classic Park. Niet mijn favoriet, doe dan toch maar een Continental R met droge tapijten of een Azure.

    Login om te reageren
  8. E550 zegt

    2 april 2016 om 17:53

    Als ik ooit mega vermogen zal hebben, dan komt deze of een andere Continental in de garage te staan. Wel graag met deze rooster en mistlampen. Welke modellen hadden eigenlijk nog meer deze rooster en mistampen?

    Deze auto doet mij denken aan de clip van de ‘Thong Song’ van Sisqo ;)

    ‘That thong th thong thong thong’, Good old times.

    Login om te reageren
  9. bentley1969 zegt

    2 april 2016 om 18:02

    Mooi… maar heb liever een Azure

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    2 april 2016 om 18:43

    Hij is wel sjiek hoor!

    Login om te reageren
  11. stephano zegt

    2 april 2016 om 20:03

    Kijk dit is nou een mooie verzamelauto! Lekker 50 jaar in een loods bewaren, zonder dat hij ooit buiten komt, of hij in de tussentijd meer waard word is niet relevant, zolang hij maar niet in het openbaar komt! :D

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      2 april 2016 om 20:15

      @stephano: Auto’s zijn gebouwd om te rijden, niet om ze onder een doek in een loods te plaatsen. Met mooie, exclusieve auto’s moet je ook gaan rijden en ze daarmee delen met andere mensen. Daardoor kan iedereen er van genieten, zoals het hoort.

      Login om te reageren
      • stephano zegt

        2 april 2016 om 20:43

        @viezefreddyw: Volledig mee eens, maar dit exemplaar vind ik dan weer zo lelijk dat ik het helemaal niet erg zou vinden als hij ergens in een verzameling verdwijnt en vervolgens nooit meer buiten komt.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          2 april 2016 om 20:45

          @stephano: Maar een ander, zoals ik, vind ‘m dan weer mooi. Met elke auto, van supercar tot klassieker, mooi of lelijk, moet mee gereden worden. Altijd.

          Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    2 april 2016 om 20:17

    Geweldige wagen. Maar ik heb liever een ‘gewone’ Continental uit de 90s

    Login om te reageren
  13. 9000cse zegt

    2 april 2016 om 20:30

    Een Bentley belachelijk noemen vind ik ronduit belachelijk. Denk maar zo: Er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan.

    Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    2 april 2016 om 21:07

    Liever gewoon een Azure. Vind ik wel een mooie cruiser voor bij je huisje in Zuid Frankrijk oid. En dan een Brooklands dr naast voor wat burn out werk.

    Login om te reageren
  15. alfablog zegt

    3 april 2016 om 00:12

    Als ik het geld had, zou dit m zijn. Luxe, comfortabel, exclusief en met voldoende vermogen.

    Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    3 april 2016 om 09:13

    Ik vind hem wel mooi, zeker zo in het zwart. Wat zouden die tegenwoordig moeten opleveren?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North