• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de BMW M2 stiekem knaak is

Auteur: jaapiyo, gepost 5 juli 2025 om 13:03 – 9 Reacties

BMW M2

De BMW M2 lijkt premium, maar is stiekem ook knaak.

In het algemeen zijn we op de redactie nogal fan van dikke BMW’s. En ook de M2 is een auto om van te smöllen. Het is jammer dat het kleine bommetje inmiddels meer weegt dan de eerste generaties X5. Maar goed, dat heeft ook te maken met een nieuwe meetmethode voor het gewicht van auto’s, alsmede alle deels verplichte tech aan boord.

BMW’s zes-in-lijn is natuurlijk nog steeds episch. Of misschien wel meer episch dan ooit. De purist verlangt wellicht terug naar de indirect ingespoten zes-in-lijn van weleer. Je kent ze wel, de M50 en M52. Romig zijdezacht lopende krachtbronnen. Maar realistisch gezien is de S58T natuurlijk sterker, soepeler en zuiniger dan die oude legendes.

Er blijkt echter ook een aspect te zijn waarin de M2 best wel knaak is. En het is een opvallend aspect, in deze dagen van verbruiksnormen et cetera. De M2 blijkt namelijk de Cw-waarde te hebben van een zeecontainer. Om precies te zijn een Cw-waarde van 0.35, of 0.36 als je sommige bronnen geloofd. Ter vergelijking: een Mercedes W223 S-Klasse heeft een Cw-waarde van 0.22. Nu doet Mercedes daar al decennialang speciaal hun best voor. Maar eigenlijk hebben ‘normale auto’s’ zelden een Cw-waarde meer van meer dan 0.3.

Het besef dat de luchtweerstand de prestaties van een auto beïnvloedt in de auto industrie begon in de tijd van de Space Race. In de jaren ’70 kreeg je veel ontwerpen die intuïtief de indruk wekten door de lucht heen te snijden. Denk Lamborghini Countach. Later kwam men erachter dat dit soort designs helemaal niet zo’n geweldige Cw-waarde hebben. De schuine lijn van een Countach die zo mooi doorgezet wordt door de helling van de voorruit, had wat de lucht betreft net zo goed een verticaal vlak kunnen zijn. De Cw-waarde was een belachelijk slechte 0.42. Dus die V12 power was wel nodig voor een mooie topsnelheid.

Zo’n beetje eind jaren ’80, begin jaren ’90, kwamen ook de fabrikanten van ‘normaal spul’ achter de voordelen van een lage Cw-waarde. Namelijk een hogere topsnelheid, maar ook minder verbruik. Een hele generatie Opels werd door de windtunnel vormgegeven. De Opel Omega A, een kloeke sedan, had een Cw-waarde van 0.28. De sportieve Calibra zelfs 0.26. Het verklaart waarom die Calibra’s met bescheiden vermogens toch heel hard lopen op de Bahn. De normale 2.0 16V haalde 225 km/u.

Maar waarom dan zo’n knakige waardes voor de M2? Aan het basismodel ligt het niet. De G42 heeft gewoon een marktconforme, nette Cw-waarde van 0.26. Maar ja, die wordt eigenlijk bijna niet verkocht. In Nederland worden er letterlijk meer M2’s verkocht dan de andere modellen. En die M2’s hebben dus de aero van een Minardi.

Jijbuizer Premier Aerodynamics heeft het design onder de loep genomen en twee probleemzones ontdekt. Ten eerste vernaggelt BMW de werking van de diffuser door de uitlaten/einddempers lomp uit te laten steken onder het achtersteven. Daarnaast wervelt de bonkige voorbumper heel veel lucht de voorwielen in. Funest voor de aerodynamica. Tevens de reden dat raceauto’s in het verleden wel een dichte wielen hebben, of luchtgeleiders op de bumper om de lucht weg van dat voorwiel te geleiden.

Nu zou je nog kunnen denken ‘maar dan hebben ze gewoon downforce ingeruild voor glibberigheid’. Meestal is dat tot op zekere hoogte de tradeoff. En de perfecte balans tussen die twee vinden de reden waarom het ene F1 team wint en het andere niet. Helaas heeft de M2 echter helemaal niet extreem veel downforce. Eigenlijk is het ontwerp in ieder geval wat dit betreft dus niet echt premium. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • BMW verplicht zelf roeren in deze prachtige M2
    BMW verplicht zelf roeren in deze prachtige M2
  • Kijk nou, het is de BMW M2 CS Racing (G87)
    Kijk nou, het is de BMW M2 CS Racing (G87)
  • Video: BMW M2 incasseert onoplettende automobilist
  • BMW test stiekem al jaren met deze elektrische M2 F87

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

aero, BMW, m2

Vorig bericht: « Is de SL Shooting Brake beter te pruimen in blauw carbon?
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Toyota Amalfi »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    5 juli 2025 om 14:04

    Vroeg mij al eens af waarom de wedge shape auto’s verdwenen zijn, het was dus helemaal niet aerodynamisch. Ga eens opzoeken hoe dat een beetje werkt, want geen verstand van eigenlijk. Je zou zeggen dat ze aerodynamisch zijn, maar niet dus.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      5 juli 2025 om 20:34

      Nou, je aanname klopt niet helemaal. De 288 GTO bijvoorbeeld had een subtielere wigvorm en lage Cw-waarde voor die tijd van 0,33. Waar het verschil in zit is vooral de rest van de aërodynamica, een hoge kont kon voor turbulentie zorgen, een niet zo gladde onderkant of slechte diffuser kon op hoge snelheid voor lift of instabiliteit zorgen. Moderne auto’s als een Hurucan of McLaren 720S hebben ook nog een soort van wigvorm, iets minder extreem dan in de 70’s en 80’s, maar met actieve aero werkt het we erg goed.

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        6 juli 2025 om 10:55

        Precies. Zie ook de Audi 100 uit 1983 met z’n wigvorm. Zeer gestroomlijnd. Een afgehakte kont, een coda tronca zoals de Italianen zeggen, zou aanvullend nog meer kunnen doen. Maar vorm, functie en design in balans is keuzes maken. Mooi, stoer, functioneel. Niet alles kan tegelijk. Zie daar de M2. Of toevallig ook de Countach, Testa Rossa en de Miura. Alle 3 mooi, maar geen voorbeeld van stroomlijn, uit een tijd dat stroomlijn ook niet zo belangrijk was. Gelukkig maar, want stroomlijnen heeft ook veel saaie uniforme modellen gegeven.

        Login om te reageren
        • alfafever zegt

          8 juli 2025 om 13:45

          Als je je realiseert dat de oude Alfa Romeo Giulia Super al een cw-waarde van 0,34 had valt het eigenlijk best mee hoeveel het de vormgeving dicteert

          Login om te reageren
  2. CTN 0452-9 zegt

    5 juli 2025 om 14:54

    Interessant artikel, jammer van alle kinderachtigte termen als “jijbuis” en “knaake”. Maakt het artikel toch minder

    Login om te reageren
  3. Niels zegt

    5 juli 2025 om 19:04

    Niet verrassend toch, tis gewoon een vierkant hok. Mag misschien een goede “rijders auto” zijn maar optisch is het niet mijn ding.

    Login om te reageren
  4. JelmerS zegt

    5 juli 2025 om 19:53

    Toch een epische blepper

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      6 juli 2025 om 08:27

      Beschikbasr met de uiterst zeldzame “schaltgetriebe” 👍

      Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    6 juli 2025 om 10:59

    Leuk artikel. Sowieso mis ik de techniek en achtergronden bij veel auto-websites. Er moet veel meer te vertellen zijn dan leuke kleuren, gadgets en pk’s. Zonder dat het saai wordt, maar waarschijnlijk wel dat de blik meer achter de showroom wordt gegeven. Minder glitter and glamour, meer de rauwe werkelijkheid van de industrie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North