
De Nederlandse overheid maakt ein-de-lijk duurzaam en betaalbaar autorijden bereikbaar. Totdat ze ook deze loophole weer sluiten, natuurlijk.
De toekomst komt met de seconde dichterbij. Dat betekent ook dat we dichter en dichter in de buurt komen van het moment dat de Nederlandse en Europese overlords de verbrandingsmotor écht verbieden. Hoewel een door jullie ingevulde poll afgelopen week aantoonde, dat jullie er over het algemeen nog weinig vertrouwen in hebben dat de verbandingsmotor-ban daadwerkelijk volgens planning zal gebeuren…
Desalniettemin; we krijgen straks een nieuw kabinet, dat waarschijnlijk weer wat meer gericht zal zijn op boerenkinkels in de provincie hun privé vervoer ontzeggen. Gelukkig, kan je in dergelijk donkere dagen natuurlijk bij ons terecht voor goede tips om deze ellende te omzeilen. Behalve ons aller @mashell (herinner: snitches get stitches), leest voor de rest immers niemand aan de andere kant van het politieke spectrum deze site. Dus we kunnen dat veilig doen zonder dat iemand op ideeën komt om vrijheid verder te beperken.
Enfin, waar we het natuurlijk over hebben, is dat de eerste nog dagelijks inzetbare diesels inmiddels 40 jaar oud worden. En omdat 40 het nieuwe 30 is, zijn deze nog altijd prima bruikbaar. Jawel, we krijgen een heuse LL Cool Jesque comeback van de Mercedes 190D! De eerste exemplaren staan alweer aangeprezen op Nederlandse okkazie-sites met de tekst ‘WEGENBELASTINGVRIJ’ erbij. Voor ongeveer 7.000 Euro, dat dan weer wel.
Precies 15 jaar geleden speelde dit issue ook al. Toen was de grens voor een belastingvrije auto immers 25 jaar. Massaal stapten NL-ertjes in de oude Baby-Benz. Zuinig tokkelen zonder MRB te betalen? Yes please! Je zou zeggen dat deze antithese van de consumptiemaatschappij juichend werd verwelkomd door milieurakkers. Niets immers zo goed voor het milieu dan decennia doen met dezelfde goederen. Helaas maakte de overheid een abrupt einde aan dit uitermate duurzaam gedrag dreigende gat in de begroting. De grens om een echte oldtimer te worden werd opgerekt tot 40 jaar. Benzineauto’s van 25+ gingen in een lastige fase genaamd de overgang. Dieselauto’s van 25+ werden gecancelled.
Maar bam, nu lachen de 190D’s toch het laatst. Ze zijn opnieuw wegenbelastingvrij en mogen alle milieuzones in als bona fide klassiekers. De komende jaren volgen bovendien meer auto’s. Alles wat voor 1988 40 jaar oud wordt, blijft ook na de al afgesproken verscherping van de regels vanaf 2028, MRB-vrij. Dus rijden we over enkele jaren allemaal met een dikke stinkdiesel door Amsterdam. Net zoals Femke ooit deed. Een roetig straatfeest?





De oudste TDI’s uit de schappen van VAG komen ook steeds dichterbij de leeftijdsgrens van 40 jaar. Zul je zien dat alles wat de afgelopen 15, 20 jaar naar het Oostblok is geëxporteerd, weer terug komt. Met gratis kans op teruggedraaide tellerstand +cosmetische roest reparatie, waarschijnlijk.
History repeats itself.
Jawel alleen de roverheid heeft al een preventief stokje gestoken. Vanaf 1988 (of 2028 zo je wilt) wordt niks meer een klassieker. Belachelijk natuurlijk, maar waar. Dus alles wat voor 1 januari 1988 gemaakt is kan je dan MRB vrij rijden. Maar alles daarna wordt nooit MRB vrij. Dat zorgt er net voor dat de meeste ‘moderne’ diesels niet in beeld komen, waaronder de TDI’s. En helaas zal dus ook de E34 5-Serie nooit klassieker worden.
Deze regel bestaat enkel in Nederland. Bij ons, bij de zuiderburen kunnen wagens van 1995 gewoon als oldtimer ingeschreven worden.
Waarom is dat belachelijk?
Heel vroeger is deze regeling bedacht om het goedkoper te maken om oudere auto’s die dagelijks niet meer inzetbaar waren af en toe nog een rondje te laten doen. In de late jaren 80 zijn we aanbeland bij een dermate hoog nivo aan verfijning en comfort dat deze auto’s nog steeds dagelijks mee zouden kunnen doen. En dat is niet de bedoeling.
Een volkomen terechte beslissing om deze maas in de wet dicht te gooien zodat een paar schrapers niet met een stokoude Diesel rond gaan rijden.
PS: de E34 is allang een klassieker. Dat je MRB moet betalen maakt het niet minder een klassieker. Alleen wat duurder om het op de weg te houden…
Wat een klassieker is is een evoluerend iets. Dus ik vind het nogal bekrompen om dat te bevriezen en net te doen alsof er niets meer ‘bijkomt’. Moderne kunst wordt op een gegeven moment ook zijn eigen ‘klassieke’ genre (Jugendstil bijvoorbeeld). Eigenlijk maak je dat punt op het laatst zelf ook, maar de belastingvrijstelling hoort daar gewoon bij. Het is sowieso niet goedkoop om een E34 (M5) rijdend te houden. Dus de vrijstelling dient hetzelfde doel: een tegemoetkoming zodat het een beetje leuk blijft en niet allemaal gesloopt wordt.
Genoeg opties nog en allemaal zonder katalysator👌🏼 en anders een BV’tje in het buitenland openen en met een buitenlandskenteken gaan rijden, word de binnenstad ook geen probleem meer.
Dat heb je nu eenmaal met rechts, het gepeupel moet niet denken dat ze “gratis “ kunnen rijden. Hebben we ook gehad met EV. Eerst zwaar gesubsidieerd door rechts en geen wegenbelasting, toen de modellen goedkoper werden en de hoger middenklasse ook EV’s kon aanschaffen, werden de subsidies door rechts afgeschaft en de belasting ingevoerd en vervolgens verhoogd. En wie hebben hier het meest van geprofiteerd: het groot kapitaal.
Toch een beetje jouw volk. Wat vind je trouwens van de bijeenkomst van je vrienden in Den Haag?
Ik meen mij te herinneren dat de kogel weer van links kwam een week of 3-4 geleden…
Effe correct zijn Jaap, wat heeft de moord op een Amerikaan die vind dat elke idioot een wapen mag bezitten, te maken met het extreem rechtse geweld in Den Haag?
Ik denk dat racisten en wokies hetzelfde zijn https://m.youtube.com/watch?v=Ev373c7wSRg
Woke people: racists with a hero complex
Dan heb je dat verkeerd herinnert beste naamgenoot!
wel of geen Vrijstelling op de mrb heeft niks te maken of iets een klassieker wordt of niet.
Als je het leuk vind om een e34 te rijden, prima, gewoon toch? gewoon die mrb aftikken en lekker genieten, als echt liefhebber heb je dat er toch gewoon voor over.
Zo’n BJ40 is ook een heerlijke diesel. Simpele techniek, en je kan in elke milieuzone rijden👍
Wat mis ik de 190 serie…wat een ontzettend degelijke en tijdloze Mercedes, nog echte topkwaliteit van Mercedes, zo niet gewoon de beste auto in die tijd en waarschijnlijk nog steeds.
Ze konden anders ook fantástisch roesten, die Benzen uit de jaren tachtig. Een oud-collega reed er een; de bodemplaat + dorpels waren één grote lappendeken van stukje plaatwerk, en ook an de carrosserie zat elk jaar wel ergens herstelwerk.
Grappig, straks rijden er allemaal 190d’s met Turkse en Afrikaanse kentekens rond, met NL stikker er nog op. Zo’n enorme witte ovale plak. Zoals je nu nog vaak op een Zwitserse auto ziet zitten, want die hebben geen CH op het kenteken staan (en dat vlaggetje is niet genoeg kennelijk).
Ooit een boete gehad toen ik wel een NL kenteken had met blauw EU stukje met NL erop. En toch moest er zo’ ovalen NL stikker bij van het Oostenrijkse grensovergangaanvalspak individu. Die machtsmisbruiker kende de nieuwe regels niet en mocht op bijles van z’n baas nadat ik die het artikelnummer maar gegeven had als reactie op het proces verbaal, welke het individu wettelijk wel moest opschrijven op zijn bon voor mij (dat wist ie dan weer wel).
Wie weet, komen al die gifgroene KPN busjes en rode PostNL dieselbusjes ook weer terug naar ons land. Stikkers zitten er nog op ‘een kaartje, kleine moeite, groot plezier’ en ‘wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen’
En in hun kielzog kan de autogarage om de hoek wel wat ervaren mechanica monteurs aan een baantje helpen om die zooi aan de praat te houden. Hebben we misschien eindelijk een argument om de vluchtelingen wél toe te staan om mee te bouwen aan de maatschappij hier in plaats van ze te demotiveren zodat ze in een ander land gaan werken en wij van onze trotse toeslagentrekkende hooligans afhankelijk blijven.
Dat laatste is natuurlijk onzin. Maar die busjes… zou best kunnen.
Dit is makkelijk tegen te gaan
De MRB moet veranderd worden
Hoe schoner hoe minder MRB
Laat de vervuiler betalen