
In het land van Kimi en Mika falen Tesla’s massaal het equivalent van de APK Keuring. Zo massaal dat het gemiddelde afkeur-percentage van EV’s veel hoger ligt dan dat van auto’s op benzine.
Hoewel de aandelenkoers van Tesla inmiddels de stratosfeer verlaten heeft en op weg lijkt naar een ander sterrenstelsel, blijven Tesla’s redelijk knaak. In heel Europa falen de auto’s van Elon Musk massaal in jaarlijkse keuringen. Dat gebeurt in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in Denemarken en Duitsland. En kennelijk ook in Finland, zo blijkt uit bericht van Yle.
Volgens het Finse Traficom valt maar liefst 49 procent(!) van de Tesla Model 3’s door de mand bij de eerste keuringspoging. De Tesla Model S en Model X doen het beter met respectievelijk 16 en 14 procent. Maar dat is nog steeds niet best. Andere EV’s als de Renault Zoe (19 procent) en Porsche Taycan (12 procent) helpen ook niet echt mee om het blazoen van de EV op te poetsen. Overall falen EV’s in 16 procent van de gevallen de eerste test. Dit terwijl de gemiddelde diesel dat in 11 procent van de gevallen doet en de gemiddelde benzineauto zelfs maar in 5 procent van de gevallen faalt.
De oorzaak wordt gezocht bij het enorme gewicht van EV’s, dat vaak voor problemen zorgt met de ophanging. Voorlopig raakt het de populariteit van EV’s in het algemeen niet in Finland. In rally-land is men weliswaar niet zo rabiaat als in het op olie drijvend Noorwegen. Maar het blijft het ijskoude deel van Europa, dus verwacht men volgend jaar voor het eerst meer EV’s te verkopen dan auto’s met verbrandingsmotor.
De vraag naar Tesla’s is vermoedelijk om dezelfde reden echter wel ingestort. In de periode januari-augustus 2025 werden er 58 procent minder Tesla’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft vermoedelijk echter meer te maken met het gezonde boerenverstand van de steenrijke Elon Musk, dan met alle afgekeurde Tesla’s. Waarvan akte.
Foto: Gage Skidmore





Euh, een model 3 is nu net niet zwaar voor een EV.
Het is de model S die ophangingsproblemen heeft.
Model 3 wordt in Zweden vaak afgrkeurd door een slechte afstelling van de koplichten.
PS helemaal geen teslafan
1750 tot zo’n 1850kg voor een Model 3 dat is heel netjes idd voor een EV…. . Polestar zit toch al snel op 2200kg, 2400kg en sommige Volvo’s zelfs op 2700kg……een vijfje EV weegt al 1600kg.
Maar idd is het bizarre gewicht van veel EV’S vind ik wel een ding aan het worden. Liever klein accupakket en redelijk gewicht dan toch maar.
Zet er eens een BMW M3 en M5 naast en dat EV gewicht is helemaal prima. Het is allemaal relatief. Hoeveel meer absurd is het om een auto van 2000 kilo in te zetten om iemand van 80 kg door de omgeving te verplaatsen dan om een auto van 1500 kg in te zetten? Als die wagen van 2000 kg dat efficiënter doet dan heeft die de voorkeur en praten we niet meer over het gewicht.
Onze lexus weegt 1655 kg en de Suzuki 810 kg, dat is samen altijd nog minder dan de nieuwe ES90 van Volvo
Niet zwaar voor een EV is nog altijd een zware auto
“Niet zwaar voor een EV is nog altijd zwaar”.
Niet echt. Een benzine met evenwaardig comfort en die zelfs maar in de buurt komt qua prestaties weegt gewoon, ballpark, evenveel.
Mijn Ioniq 5 N wordt ook vaak zwaar genoemd, maar benzineautos met gelijkaardige binnenruimte en prestaties wegen gewoon evenveel….
Complete onzin.
Haha. Tuurlijk zijn EVs in het algemeen wat zwaarder, maar velen vergelijken ook met een werkelijkheid van tien(tal) jaar geleden, benzine en dieselautos vandaag de dag zijn *ook* gewoon een stuk zwaarder en duurder dan voorheen.
waarom kopen mensen nog Tesla?? Waardeloze kwaliteit, slechte service, matig design en je steunt de SS topman… Bizar
Men koopt de Tesla’s voornamelijk voor de feilloos én gratis werkende Full Selflessness Driving Mode waardoor je relaxed achterover kan leunen en een Stephen King boek (bijv. Christine) kan lezen terwijl je naar het laatste Lana Del Ray album luistert terwijl je zorgeloos door de wereld zoeft.
Ja totdat ie dat voorwerp op de weg niet detecteert en jou in een boom katapulteert.
– veel range/EV voor het geld
– niet superzwaar
– erg snel
– supergoed eigen laadnetwerk
– model 3 en S zijn niet lelijk
P.S. Ik zal er (denk ik nu) ook nooit een kopen, maar snap wel waarom het voor sommigen een prima aanbieding is..
Kun je nagaan hoe slecht de concurrentie wel niet is…
Heb nu sinds een week een polestar 2, rijdt super met de ohlins dempers, interieur erg fraai maar dat ‘op zoek’ naar een werkende laadpaal waar de ene pas wel en de andere niet werkt vind ik echt mega ruk.
Ooit een model s gereden, dat supercharger netwerk met navi interegratie is werkelijk onovertroffen.
Model S raven (na 2019) is qua range, snelheid en laadnetwerk echt veel beter.
Zels de model 3’tjes van 15k hebben al een stuk betere range dan bijv mijn polestar 2, echt serieus veel ev voor je geld en mega veel accessoires voor te koop als je leuk vind.
Ik snap wel dat mensen een tesla kopen.
(Geen fanboy, bmw m2 blijft het leukst haha)
Heb je op die week dan al zo veel op zoek moeten gaan naar werkende laadpalen? Had zeker bij de grotere providers altijd goed werkende laadpalen.
Ben zelf nu niet bekend en met polestars en weet niet hoe goed de routeplanning is.Maar je kan op die polestar 2 ook gewoon a better routeplanner draaien op de infotainment zie ik als je hem niet goed vindt. Die controleert op werkende laadpalen, geeft aan hoeveel er vrij zijn tijdens de rit, je kan selecteren op providers, op voorzieningen van de laadstop en ga zo maar door..
Als je ver van huis gaat kom je nog wel eens laadpalen tegen die niet met je laadpas werken. Oostelijk van Hamburg wordt het lastig. Maar tot en met Zuid Frankrijk is geen probleem.
@kass_par Uit welk jaar kwam jouw tesla? en wat beviel er niet aan mbt kwaliteit?
Pfoeh… wat een epische roman voor zo weinig nieuws.
Je zou bijna denken dat Tesla’s bij bosjes sneuvelen bij de APK, maar nee hoor — het is vaak een verkeerd afgesteld koplampje of meestal gewoon wat oppervlakkige roest op de remschijf-roest omdat die dingen nauwelijks gebruikt worden. EV’s remmen immers vooral met regeneratie, maar hé, laten we er vooral een rampverhaal van maken.
Is het echt zo makkelijk te voorkomen? Dan zou je die koplampen toch “preventief” kunnen afstellen en een keer die remmetjes schoon kunnen remmen om ze erdoor te krijgen? Wel opvallend dat het alsnog 3x vaker is dan andere EV’s, die zouden dat probleem met oppervlakkige roest op de remmen ook kunnen hebben.
Dat is inderdaad wel exact wat het is… zowel met onze Polestar als onze model 3 doe ik gewoon af en toe even hard remmen. Ik zie geen verschil in roestopbouw tussen de twee.
Wellicht dat de tesla sterker regeneratief kan remmen waardoor de remmen nog minder worden gebruikt maar dat durf ik niet te zeggen.
Bij Tesla is ook het instellen van de koplampen zelf heel eenvoudig. Echter is dat misschien ook juist het probleem. Men kan dat zelf doen in de instelling en vaak wordt dat niet juist gedaan. Veelal te hoog afgesteld.
Ah Jaap is weer terug en het gaat gelijk weer over blubber dikke Duitsers, bmw en anti Tesla.
Straatfeest?
Het is gewoon een artikel over statistiek uit Finland. Geen geblaat dat Tesla te woke is of zo.
Tesla model 3, 6 jaar. 1640kg. Nooit in de garage geweest, zelfs geen beurt. 2x zonder opmerkingen door de APK. Ik heb plofplofs gehad jonger en zwaarder die elk jaar onderhoud moesten en toch niet door de APK kwamen. Zo fijn dit.
Hoe doen ze die APK zonder garage?
Grappig dat hier zo geklaagd wordt over het gewicht van EV’s.
Lijkt me vooral de ophanging die hier simpelweg tekortschiet. We kunnen toch ook vrachtwagens die tonnen de bocht om kunnen sleuren maken? Dan kun je ook een EV maken met de juiste materialen.
Moet je misschien wat meer doen dan een ICE omkatten naar EV door er een accu in te boetseren en volgens mij is het Outlander tijdperk (een ICE met PHEV aandrijflijn erin gepropt) wel voorbij nu en mogen we toch wel wat beters verwachten zo onderhand.
APK, dat is toch die keuring door de garage die de reparaties ook doet op de afkeurpunten….? En die pas na een aantal jaren – dus ongeacht gebruik – in beeld komt? Dus hebben we het over auto’s die een aantal jaren geleden nieuw waren en dus nog meer jaren daarvoor al ontworpen zijn en dus gebaseerd op ICE kennis plus een beetje vooruitziende blik misschien.
Dus helaas weinig te verwijten richting tesla wat dit betreft.
Een ioniq electric moest elke 15.000 kilometer terug voor “onderhoud”.
De Tesla hoeft niks van Tesla zelf. Dan is het logisch dat defecten pas bij een APK naar voren komen.
En wat valt er dan te onderhouden? Elke 15.000 km dannog?
Dat is volgens mij om aanspraak te maken op de garanties. Staat waarschijnlijk in de kleine lettertjes
De inkomstenstroom van de garagist.
Kies een normaal merk in plaats van een auto van zo’n gek die teveel ruimte krijgt.
Mijn EV kwam ook niet door de APK. Te weinig ruitenwisservloeistof. Die grap kostte me €3,50!
Afgekeurd op problemen met de ophanging?
Ben dan wel benieuwd wat er exact bedoeld wordt met de ophanging? Welke exacte onderdelen uit de ophanging zorgen voor afkeur?
Waarschijnlijk de draagarmen
Edit fixed
Maw koop een benzine auto.
EV’s hebben geen jaarlijks moment meer dat ze bij een garage komen.
Het jaarlijkse onderhoudsbeurtje ondervangt issues preventief bij brandstof auto’s.
Maar een apk met kleine reparatie (als koplampen afstellen of roest op de schijven) erna is vaak afdoende en heel efficiënt (maar 1 keer langs de garage per jaar).
Wij remmen thuis kennelijk hard genoeg om geen roest op de S en X schijven te krijgen ;-)