
Trommels, trommels en nog eens trommels. Het is techniek uit het jaar kruik. Maar oud is het nieuwe nieuw. Dit is waarom de trommelrem een comeback maakt…
Lange tijd waren trommelremmen gemeen goed in de autowereld. Zelfs ook in de racerij. Het is net als met alle dingen; men weet niet beter, totdat een visionair zegt ‘jongens dat kan beter’. Meestal helpt daarbij een zekere mate van competitie en testosteron, die nieuwe ideeën ‘nodig maakt’ om de ander te verslaan. Zo ging het ook met de transitie van trommelremmen naar schijfremmen. Jaguar kreeg in de jaren ’50 door dat die laatste veel fijner waren op Le Mans.
Het was niet eens zozeer dat de schijfremmen meer stopkracht leverden, maar ze waren vooral constanter. Een groot nadeel van trommelremmen is dat ze bij herhaald gebruik loeiheet worden. Omdat de hitte gevangen wordt in de ’trommel’. Je krijgt dus een lang rempedaal, of zoals de engelstaligen zeggen ‘brake fade‘.

Nadat de Jaaaaags op de circuits gehakt maakten van de sterkere maar loggere Mercs, werd de schijfrem gemeengoed. Eerst op de circuits en voor snelle auto’s. Later voor alle auto’s. Wat daarbij ook meespeelde was dat in trommelremmen vaak asbest gebruikt werd. Dit materiaal werkt geweldig als brandwerende warmte-isolator. Maar gaf alle aspirant-monteurs die voortdurend het klusje kregen ‘de remmen te doen’ in de werkplaats mesothelioom. Want zo gaan die dingen. Totdat iemand na twintig jaar om ‘nauwkeurig te onderzoeken’ wat iedereen al weet zegt ‘stop’.
Uiteindelijk hadden praktische alle auto’s ‘schijven rondom’. Doch de trommelrem maakt nu toch een LL Cool Jesque comeback. En de reden is kostenbesparing het milieu. In de nieuwe Euro7-normen van UIIIIIROOOOOOOOOPA, wordt namelijk veel meer aandacht besteed aan de fijnstof die afkomt van remmen en banden van auto’s. Nu motoren veel schoner zijn en sommige auto’s elektrisch, is daar namelijk nog winst te behalen.
Op zich is dat ook wel verstandig, want in tegenstelling tot CO2 dat mens, dier en planeet geen centje pijn doet, ligt dat bij fijnstof anders. Dit spul is net als lood en PFAS beide daadwerkelijk slecht voor de volksgezondheid. Dus hoe minder ervan in de lucht zit, hoe beter. Vraag is, hoe vlieg je dat aan.
Autofabrikanten hebben al stappen gezet met bijvoorbeeld speciale coatings op remblokken (vraag ik me wel meteen af wat voor chemische meuk dat dan weer is). Deze verminderen de uitstoot aanzienlijk. Bijkomend voordeel: het houdt ook je remmen schoon en glimmend. Een andere optie is carbon remmen; deze zorgen ook voor aanzienlijk minder fijnstof. Supercars zijn dus extreem goed voor het milieu. Maar goed, ze zijn ook peperduur. Dus om iedereen nu te dwingen een set remmen van (tien)duizenden Euro’s te kopen…
En daar komt dan de goede oude trommelrem om de hoek. Deze zijn goedkoop en de trommel, vangt het grootste deel van het stof op. Met moderne technieken kan je ze zonder asbest fabriceren dus is dat ook niet meer het probleem. Verschillende VAG EV’s hebben al een tijdje trommelremmen achter. Eigenaren weten het vaak waarschijnlijk niet eens. Zijn de oude manieren met een nieuwe twist dan echt beste? Laat het weten, in de comments!





Heeft het bij EV’s ook niet iets te maken met het op de elek-motor remmen (regeneratie) ? Minder sterke/goede remmen nodig ?
Mijn Skoda Enyaq (2021) heeft achter trommelremmen, door de grote dichte velgen zie je het bijna niet.
Inderdaad door het remmen op de electromotor zal je remkracht (vooral achter) voldoende zijn met trommelremmen.
Nb. Auto kan behoorlijke noodstops maken!.
Niet alleen heb je met de regeneratie een extra rem waardoor je minder sterke remmen achter nodig hebt, om te voorkomen dat de er problematische roest op die achterste remmen komt zijn trommel remmen zelfs praktisch.
Dat is de reden!
Bij mij zitten ze op een Cupra Born. Alles ‘sportief’ willen uitvoeren, maar vervolgens besparen op de remmen. Plus: het ziet er niet uit. Bij de open velgen van de Born vallen ze hard op. Gevoel in het rempedaal is ook niet fijn, maar ik weet niet of dat met de trommelremmen te maken heeft
Is geen besparing! Waarom iets monteren dat niets toevoegt?
@jessepinkman: wij hadden op werk een EV-bezorg-ding-geval, zo’n Streetscooter. Die had schijfremmen rondom, maar omdat een EV veel beter op de motor remt, deden de achterremmen vrijwel niks. Waardoor je bij hard remmen een heerlijk knarsend geluid hoort dat door merg en been gaat.
Dat had jouw Cupra Born kunnen zijn als VAG niet had besloten om trommelremmen toe te voegen.
@jessepinkman: Het gebeurt nogal eens met EVs, vooral achteras, dat schijven vervangen moeten worden omdat ze te ver verroest zijn. Ik had graag trommelremmen achterop mijn EV gehad, nog minder onderhoud nodig en oppervlakkig roest.
Dit artikel had je ook in 2013 kunnen schrijven aangezien de BMW i3 achter ook trommelremmen heeft..
Niet echt iets mis mee, op een EV begrijpelijk. Wat onbegrijpelijk is, zijn toch wel de “LL Cool Jesque” grappen waar nog nooit iemand in de geschiedenis om heeft gelachen. Ja ik ben leuk op feestjes.
LL Cool J is niet leuk op feestjes, die blijft terugkomen…
Not only Ladies Love Cool James, Jaapiyo loves him too!
Goeie peer maar liefde heb ik alleen voor zijn E31 in Pink Cookies in a plastic bag getting crushed by buildings
https://www.youtube.com/watch?v=8arEbwctrh0
Ik wist niet dat jij liefde hebt van lelijke chromen velgen onder een E31.
Heel verhaal over asbest.
Waarom?
Het asbestprobleem speelde zowel bij trommelremmen als bij schijfremmen.
In de jaren tachtig een verbod op het gebruik van asbest in alle remmen. Sindsdien ook de remvoeringen in trommelremmen zonder asbest.
Trommelremmen hebben een voordeel als parkeerrem. En dus goedkoper dan een combinatie van een schijfrem (voor de brute remkracht) en trommelrem (voor het parkeren).
Parkeerrem werkt meestal gewoon op schijfremmen. Geen extra trommel.
Ik hoorde vandaag in de Petrol Heads Podcast dat in de remblokken van Ali Express nog altijd asbest zit.
Van Ali.. In China steekt het wat minder nauw met de regels
“LL Cool Jesque comeback” en je vergeet je ‘waarvan akte’..
Ssst . . . 🤫
Het is hopen dat een nieuwe hoofdredacteur wat aan deze treurnis gaat doen
Een terugtraprem op de fiets werkt beter dan remblokjes op de velg rand naar mijn mening.
En met de juiste materiaal keuze kan oververhitting van trommelremmen ook opgelost worden of zeker verminderd.
Nog beter op een fiets dan een trommelrem : schijfremmen.
Met een noodstop heb je meer aan je velgrem voor dan je terugtrap rem.
Een remnaaf is geen trommelrem.
En velgremmen kunnen met de juiste blokjes op een geschikte velg uitstekende en goed te doseren vertraging leveren, ook al het nat is. Vraagt wel wat onderhoud zo nu en dan.
Wat kan iedereen zijn eigen toch druk maken, man man, en dan heb ik het niet over een trommelrem…..
Zijn eigen wat?
Laat L L nou eens met rust!
Een EV en hybride zorgen met regeneratief remmen al voor sterke vermindering van remstof. Laat de regel makers eens kijken naar allerlei andere bronnen van schadelijke uitstoot die in onze moderne wereld absoluut een iets meer nodig zijn. Bijvoorbeeld houtkachels en grootschalige vreugde uren te idioot voor woorden dat dit nog is toegestaan. Of methaan lekkage door gebrekkig onderhoud en toezicht.
Mooi dat die oude techniek weer langzaam terug komt. Over een jaar of 30 zien we ook de diesel weer zijn LL Jesque comeback maken.
Hoe zit dat met ABS? Heb wel eens begrepen dat ABS niet werkt met trommelremmen dus hoe zit met ijs/sneeuw hier hebben we dat niet veel maar in andere landen.
En ondanks dat de trommelrem minder hard remt is er met sneeuw weinig nodig om te glijden en als je glijd helpt de ABS aan de voorkant ook niet meer!.
Abs werkt ook met trommelremmen.
Ik hou wel van die running gag. Lang leve LL Cool J en z’n comebacks
LL cool J aanhalen en dan niet over phenomale techniek beginnen
Something Like a Phenomenon…
Om fijnstof, dat ontstaat tijdens het remmen, terug te dringen zou je het aantal rotondes en drempels kunnen verminderen! Dat zijn milieutechnisch ondingen. Want telkens afremmen en weer versnellen. Nog te zwijgen over de extra banden slijtage door remmen, accelereren en de bocht maken.
Rotonde wordt dan weer kruising. Lost dus niets op. Wat wel helpt, zijn overzichtelijke rotondes waar fietsers geen voorrang hebben. Dat belemmert de doorstroming en laat dat nu juist het voordeel van een rotonde moeten zijn. Daarvoor zijn ze ooit bedacht…
Zelfs mijn Alfa 33 16v QV had achter ook gewoon trommelremmen: laag gewicht dus geen grote stoppers nodig.