Waarom deze jongen een comeback maakt

Auteur: , 26 Reacties

Comfy.

Bench

Het zou kunnen dat je er nog niks over gehoord hebt, maar het schijnt dat er wat verandering op til is in autoland. Iemand fluisterde me laatst in dat de ouwe, trouwe ICE onder vuur ligt en moet verdwijnen ten faveure van EV’s. Je hoorde het hier voor het eerst! Nou is het natuurlijk jammer dat de plofmotor met diens menselijke eigenschappen en prettige soundtrack de weg van de dodo gaat, maar EV’s hebben ook zo zijn voordelen.

Zo denkt Karim Habib dat de ‘benchseat’ een heuse comeback gaat maken. Habib was voorheen als designer werkzaam voor Mercedes en BMW, maar zwaait tegenwoordig de designscepter bij Infiniti. Vroeger was de benchseat een vrij populaire keuze in met name Amerikaanse auto’s, maar door een combinatie van veranderende smaak en technische redenen, heeft ‘de middentunnel’ de strijd inmiddels gewonnen van de ‘bank’ voorin de auto. Voor modeljaar 2014 schrapte Chevrolet de optie om de benchseat te laten installeren in de Impala en dat was dat voor het bankje in normale personenauto’s.

Althans, zo leek het. De EV gaat daar echter verandering in brengen, meent Habib. Dankzij het aandrijfconcept van een EV is er geen reden voor dikke middentunnels en veel van de concepts die nu verschijnen hebben dan ook een hip ‘open’ interieur. Infinti zelf kwam bijvoorbeeld onlangs op de proppen met de QX Inspiration, met een bloemetje in het interieur.

QX-inspiration

Nou kan je op bovenstaand plaatje zien dat die auto nog ‘gewoon’ twee stoelen voorin heeft. Je kan echter ook zien dat de structuur die tussen de stoelen zit alleen een designelement vormt. Je zou er net zo goed een bankje neer kunnen zetten. De vraag is of mensen daar ook nog echt op zitten te wachten. Tegenwoordig heeft immers liefst iedereen zijn eigen stoel.

Aan de andere kant; in Europa krijgt men gemiddeld nog maar 1,3 kind of iets dergelijks. Als dat nog iets verder daalt kan ieder gezin in een sportieve tweedeurs coupé gaan rijden, zoals de Matra Bagheera. Puik idee?

Image-Credit: Cadillac Fleetwood, die niet alleen een bank voorin had maar ook de eerste auto was die optioneel leverbaar was met stoel/bankverwarming



26 reacties

Ah! Met z’n drieën voorin. Net als in een busje. Of de Multipla.

Knus.
@frank2b: of een Cactus (geloof ik)
@el-loco: neen, die is eventueel wel met extra comfy stoelen te krijgen (die zitten best lekker, vinnik). Maar dus niet met een driezitsbank voorin.
@amghans: in de eerste generatie Cactus kon je wel degelijk een 3e zitplaats voorin bestellen. Overigens alleen geschikt voor kinderen en mensen met achondroplasie.
@frank2b: Matra.
@frank2b: Of een McLaren F1.
@Stylez: nee
@frank2b: en de Honda FR-V
@poekoek: die heeft mn pa ook nog voor erbij. Gek apparaat!
@frank2b: Of de Ford F-150, Superduty, Chevrolet Silverado, GMC Sierra en de Ram HD
@robert110: Maak daar trouwens maar elke pick-up 1/2 ton en groter van.
@robert110:

Plus al die citroen Jumpy achtige meuk ..
Denk dat Karim maar bij Audi moet gaan werken ..
Daar noemen ze dat “innovatief” ..
@frank2b: ik hoopte dat Fiat een Multipla EV zou maken maar helaas.
Nu wachten op de VW ID Buzz.
Honda had ook zo’n ding. Kun je met drie man tegelijkertijd Verstappen nadoen.
@frank2b: buick park avenue! Heb ik nog een tijdje gehad in de USA.
Mijn transit heeft dat al. Transit avant la lettre.
In Amerika noemen ze dat de bitch seat.
@e36thuglife: nee, dat is de plek midden achterin.
@jules713: Nee vriend elke plek in de midden is bitch. Dus je ben al die jaren voor de gek gehouden!!! Je dacht ik ben shotgun maar in het echt was je bitch! :D
Simca-Matra bagheera, zodat zowel de man, vrouw en de man’s vriendin (!) voorin kunnen zitten 😀
Met z’n drieën voorin is toch best gezellig?
@dutchdriftking: Sorry @dutchdriftking, maar evenals Karim Habib maak je door deze veronderstelling een buitengewoon ernstige denkfout. De benchseat, die vooral begin jaren 50 van de vorige eeuw in de US of A enorm populair werd vanwege de aanname, dat die de gezelligheid in de automobiel zou bevorderen, is niet voor niets op zijn retour geraakt. Jarenlange onderzoeken door de grootste experts en de beste relatietherapeuten hebben aangetoond, dat de benchseat niet bevorderlijk bleek te zijn voor de gezelligheid in de auto. In tegendeel! Het gebrek aan barrières tussen echtelieden is gebleken een omstandigheid te zijn, waarbij huiselijkgeweldssituaties gemakkelijk konden ontstaan. De statistieken uit de jaren 50, 60 en 70 leveren hiervan onomstotelijk bewijs! Bovenaan in deze statistieken staan: Onenigheid over de keuze van de radiozender of de geluidssterkte hiervan, welles/nietes-discussies door een kaartlezende echtgenote en de verantwoordelijkheid m.b.t. de opvoeding van jengelende kinderen achterin. De eerste oplossing voor dat huiselijk geweld in de auto werd geboden door armconsoles, die in de loop der jaren dan ook steeds breder werden. Hierdoor nam het geweld aan boord al behoorlijk af. Het latere plaatsen van de middenconsole deed nog eens een extra positieve duit in het zakje. En toen de stuurversnelling werd vervangen door de pook op die middenconsole, is het aantal geweldsincidenten nog drastischer afgenomen. Voor pick-ups gelden overigens andere overwegingen. Dat komt, omdat de kopers hiervan meestal beschikken over een enorme compensatiedrang, die door de echtgenotes vooral met stilzwijgen wordt beloond.
@9000cse: hahahaha, je schrijft nog langdradiger dan @ikschrijfookoverautos
@9000cse: je zou eens een carrière bij de Privé moeten overwegen.
Inderdaad, een elektrische Matra Baghera zou zeer welkom zijn, voor 3 personen met grote kofferruimte van 500ltr. en 60KWh.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).